Hur mycket får ett spel kosta?

Medlem

Betalar lätt fullpris för Nintendo men väntar på minst 50% rea för allt annat typ, oftast 75% eller bättre rea brukar jag köra.

Medlem

Sista spelet jag köpte till fullpris var nog Baldurs Gate. Hade det spelet varit dåligt hade jag såklart inte tyckt att det var värt det priset jag betalade. Sen är det nog generellt lite svårt med prissättning. Jag blir misstänksam när man prissätter ett spel lägre än "standard" och ställer mig då frågan varför? Historiskt sett så spenderas mer pengar på spel under hösten och mindre på våren så en variant hade kanske varit lägre priset på våren och högre till hösten?

Överlag är jag annars nöjd med prissättningen som råder idag. Jag upplever inte spelen som dyra då jag liksom många av er andra är uppväxta på 80-talet säkert minns Nintendos priser på SNES-spelen 😊

Medlem

Jag tycker att det kan vara lite hur som. Om 1-5 personer gör ett spel och bara vill sälja till dom mest intresserade så kan ett högt pris vara helt ok. Jag tillhör minoriteten säkert som kan köpa spel bara för att jag tycker att dom är roligt dåliga och bara spelar dom en gång....

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Och om de sätter det för högt så är det ingen som köper det (marknadsekonomi). Jag bryr mig väldigt lite om deras kostnader och betydligt mer om vad jag får för pengarna.

Då får de sänka priset i så fall.
Eller tror du utvecklare aktivt försöker skapa ett dåligt spel och sälja det?
Om vi tar starfield så har det sålts väldigt bra fast det inte är världens bästa spel.

Medlem
Skrivet av addman:

Ganska subjektivt vad ett spel är värt men vi som växte upp med SNES och N64 spelpriser på 90-talet är nog ganska ödmjuka när det kommer till spelprissättning 😅. Vad blir ca 700 kr/spel anno typ 1993 i dagens valutavärde t.ex?😑 Visst fler köper spel men spel kostar mycket mer att utveckla nuförtiden om vi talar storbudgetproduktioner. Det är en affärsmässig avvägning, vissa utvecklare/utgivare tycker att det har råd att sätta ett visst pris medans andra är nödgade till ett högre pris för att mätta munnar och investerare.

Tänkte det skulle vara kul att kolla siffrorna du tar upp om år/kostnad.
700kr i januari 1993 motsvarar 1201lr i december 2023.
Hade spelpriserna hängt med inflationen så skulle spelen vara betydligt dyrare idag.

Jag själv köper rätt få spel. Är "periodare" så priserna är inte så viktiga för mig. Naturligtvis är billigare bättre me har inget emot att betala 799 för en ny titel. Hade jag dock spelat mer hade det varit av större vikt. Blir väl 3 fullpris och något eller npgra spel på reor under året.

Medlem

Alltså hur räknar man vad ett spel kostar?
Enligt mig är det priset för hela upplevelsen.
Dvs. Spel + alla DlCer. För visst grundspelen har väl kanske inte ökat så mycket men om man tittar på hela paketet för att ha hela spel upplevelsen så har det blivit rätt mycket dyrare.

Ju dyrare spel blir desto mer kräsen blir man ju, och väljer bara de bästa. Resten kommer ju inom några månader med stor rabatt. Då räknas det ju som failure av företagen.

Medlem
Skrivet av magma:

Jag gav 600 kr för sonic 2 1993, 699 för sonic 3 och 599 för sonic 3 and knuckles.

Diablo 4 700+…ångrar det köper tyvärr.

Jag är beredd att betala 500+ beroende på om jag tänker investera mycket tid i spelet eller inte.

699kr 1993 motsvarar ca 1199kr i slutet av 2023 så back in the good days betalade vi mer för spelen.

500 kr för ett spel idag motsvarar 291 kr 1993.

Spelpriserna har legat rätt stabilt på 600-700 kr i väldans många år.

Jämfört med tex en biobiljett så är spel billigt idag jämfört med vad vi var villiga att betala förr. Det här har ju ingen direkt betydelse, tycker man npgot är för dyrt så tycker man men jag tyckte det var kul att göra en liten och väldigt basic jämförelse.

Btw,
Jag ångrar också köpet av D4 fö. Inte värt sitt pris.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Tycker det beror på hur mycket tid och personal det behövdes att utveckla spelet
AAA spel med hundratals personer inblandade och som tar massa år att utveckla ska så klart kosta mer som t ex cyberpunk
Enklare spel där det krävs mindre personal och tid ska kosta mindre då

Ser jag ett indie 2d spel där det tog några år att utveckla av 3 personer och kostar 700kr så är det helt åt helvete fel pris

Det är väldigt individuellt vad som anses vara rätt pris för spel. Själv har jag väldigt lite intresse av spel som Baldurs Gate 3, jag kan tänka mig att köpa det för max 300kr. Men om/när Stardew Valley 2 kommer så skulle jag inte ha några problem att betala 749:- för de. Jämför utvecklingskostnader och personalmängd på dessa två

Så det är dina egna krav, önskningar och efterforskningar som sätter värdet.


signatur

|.|

Medlem

Spel med Gas 0:-, AA 349:- AAA 799:-


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Max 500, aldrig fullpris.

Medlem
Skrivet av Emelal:

699kr 1993 motsvarar ca 1199kr i slutet av 2023 så back in the good days betalade vi mer för spelen.

500 kr för ett spel idag motsvarar 291 kr 1993.

Spelpriserna har legat rätt stabilt på 600-700 kr i väldans många år.

Jämfört med tex en biobiljett så är spel billigt idag jämfört med vad vi var villiga att betala förr. Det här har ju ingen direkt betydelse, tycker man npgot är för dyrt så tycker man men jag tyckte det var kul att göra en liten och väldigt basic jämförelse.

Btw,
Jag ångrar också köpet av D4 fö. Inte värt sitt pris.

Jag köpte också betydligt färre spel under 90-talet. Under sega megadrive livslängd ägde jag totalt 6 spel (varav ett 4 jag köpt för egna pengar), resten var via presenter. Lånade emellanåt också av klasskompisar.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det är en svår fråga då det beror så mycket på spelet själv. Ett spel som The Witcher 3 var då med dagens teknik och möjligheter mätt och utan in-game köp hade jag antagligen gett en tusenlapp för. Ett spel som Diablo IV hade jag med facit i hand inte gett mer än 299 SEK för...hade det motsvarat mina högst rimliga förväntningar och inte lanserats med battle-pass och butik hade jag sträckt mig ända upp till 600:-

Tyvärr kan ingen annan än en själv avgöra vad som är ett bra spel, och minst av allt utvecklarna/utgivarna, men jag märker att man kan ana deras ambitioner när de lanserar dem med tunga in-game köp...brukar inte vara något man vill spendera mycket pengar på INNAN man når butiker och battle-pass. Utgivare som inte vill släppa ex för recensioner innan släpp blir man ju också misstänksam på.

Edit: JAg hade varit mindre benägen att betala över 500:- för ett spel jag inte vet någonting om än vad utvecklaren delar med sig av. En efterlängtad uppföljare kan vara långt mer intressant (speciellt ifall det är från en pålitlig utvecklare som är så sällsynt idag) än ett +500 spel man aldrig hur talas om. Då är det recensioner och absolut rätt genre som gäller...man ska VETA att man kommer älska det innan man lägger ut de pengarna.
Så...Baldurs Gate 3 blir nog mitt nästa köp när jag får tid.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Då får de sänka priset i så fall.
Eller tror du utvecklare aktivt försöker skapa ett dåligt spel och sälja det?
Om vi tar starfield så har det sålts väldigt bra fast det inte är världens bästa spel.

Du är rolig du. Ändrar dig i varannat inlägg om vad du snackar om. Det är ju du som hävdar att det är ok med ett högt pris för att utvecklaren har många anställda och utvecklat under lång tid. Och jag som hävdar att priset ska sättas efter hur kvalitén är på resultatet och vad kunderna är beredda att betala, oavsett hur stora utgifter företaget haft. Nu hävdar du helt plötsligt att de de ska sänka priset och att det är just det (kapte kvalitén) priset ska gå efter?

Vi har diskuterat klart nu iaf. Har annat att göra än att försöka hålla en diskussion igång med någon som ändrar sig hela tiden.

Medlem
Skrivet av Emelal:

699kr 1993 motsvarar ca 1199kr i slutet av 2023 så back in the good days betalade vi mer för spelen.

500 kr för ett spel idag motsvarar 291 kr 1993.

Spelpriserna har legat rätt stabilt på 600-700 kr i väldans många år.

Jämfört med tex en biobiljett så är spel billigt idag jämfört med vad vi var villiga att betala förr. Det här har ju ingen direkt betydelse, tycker man npgot är för dyrt så tycker man men jag tyckte det var kul att göra en liten och väldigt basic jämförelse.

Btw,
Jag ångrar också köpet av D4 fö. Inte värt sitt pris.

Inflationen är egentligen inte så viktig i diskussionen. Spel på den tiden var något helt nytt medans vi idag drunknar i dem. En gång i tiden betalade man enorma summor för en 19-21"-skärm också...vad skulle man betala för en sådan idag?

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Du är rolig du. Ändrar dig i varannat inlägg om vad du snackar om. Det är ju du som hävdar att det är ok med ett högt pris för att utvecklaren har många anställda och utvecklat under lång tid. Och jag som hävdar att priset ska sättas efter hur kvalitén är på resultatet och vad kunderna är beredda att betala, oavsett hur stora utgifter företaget haft. Nu hävdar du helt plötsligt att de de ska sänka priset och att det är just det (kapte kvalitén) priset ska gå efter?

Vi har diskuterat klart nu iaf. Har annat att göra än att försöka hålla en diskussion igång med någon som ändrar sig hela tiden.

Har inte ändrat mitt uttalande en enda gång. Men du verkar prata om något helt annat

It's not a lake, it's an ocean

Frågan om vad ett dyrt spel är dyker upp emellanåt. Jag har skrivit om det här förut, men prisfrågan är intressant. Jag minns att jag betalade 428 kronor för det allra första Mega Drive-spelet jag köpte för egna pengar i början av 90-talet. Det är ungefär 30 år sedan. (SNES-spel kunde kosta betydligt mer.) Enligt SCB:s prisomräknare skulle 428 kr år 1993 motsvara 710 kr 2023. Vilket är vad många nya spel kostar i dag. Ibland en hundralapp mer, ibland en hundralapp mindre lite beroende på vilken plattform du köper dem till.

Om vi tittar på vad ett Saturn-spel kostade 1996 enligt nedanstående bild blir motsvarande pris 2023 1023 kronor. Så dyra har spelen tack och lov inte blivit än, även om det tickat uppåt en del. Man kan säga att inflationen inte spelar någon roll, men jag tycker nog ändå att vi behöver jämföra utifrån detta mått för att jämförelsen ska bli rättvis.

Jag är beredd att betala 800 kr, men endast för ett fåtal spel. (Det finns spel jag skulle kunna pröjsa betydligt mer för, typ Shenmue IV, men de är verkligen undantag.) Och det ska helst inte vara ett spel som kan dyka upp på Game Pass någon månad senare. En femhundring kan jag betala för ganska många spel, det senaste var väl RoboCop: Rogue City.

1996, baby.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

eld
Medlem
Skrivet av Ender:

Inflationen är egentligen inte så viktig i diskussionen. Spel på den tiden var något helt nytt medans vi idag drunknar i dem. En gång i tiden betalade man enorma summor för en 19-21"-skärm också...vad skulle man betala för en sådan idag?

Annars kan vi ju inte jämföra pengar med pengar, precis som med utvecklingskostnaderna.

Bäst är ju att jämföra tex utvecklingskostnaderna för secret of mana med ett spel av liknande specs och storlek idag.

Medlem
Skrivet av Ender:

Inflationen är egentligen inte så viktig i diskussionen. Spel på den tiden var något helt nytt medans vi idag drunknar i dem. En gång i tiden betalade man enorma summor för en 19-21"-skärm också...vad skulle man betala för en sådan idag?

Det har du rätt i. Finns garanterat många aspekter i hur priserna ändras över tid. Släpps det 40.000 spel årligen måste man ju definitivt konkurrera med priserna.

Minns när jag köpte min första egna tv. Omkring den storlek du nämner. Svindyr men jävlar vilken bild! 😂

Medlem
Skrivet av Emelal:

Det har du rätt i. Finns garanterat många aspekter i hur priserna ändras över tid. Släpps det 40.000 spel årligen måste man ju definitivt konkurrera med priserna.

Minns när jag köpte min första egna tv. Omkring den storlek du nämner. Svindyr men jävlar vilken bild! 😂

Haha, ja, och på den tiden fick man en "riktig" TV för pengarna...inte det här lövtunna tjafset som säljs idag!

Medlem

Vad jag är villig att betala utgår från kvaliteten på hantverket, hur många timmar jag får ut av det och vad slutprodukten får mig att känna och uppleva. Omkring 650 kr för ett nysläpp av en stor AA- eller AAA-titel av en spelutvecklare jag har en stark tilltro till vad gäller övergripande kvalitet och speldesign upplever jag vara en god investering. Men sådana släpp förekommer ganska sällan, uppskattningsvis en till två gånger per år. I de fall jag saknar den tilliten brukar jag vänta på att priserna halveras, vilket inte brukar dröja alltför länge. Då känner jag att jag kan gambla lite. För mindre indiespel brukar smärtgränsen ligga någonstans omkring 250 kr eftersom omfattningen av innehållet i regel är mindre.

Skall dock sägas att jag för närvarande lever på CSN och har gjort så ett tag, så vad jag är redo att betala kommer sannolikt att ändras något i takt med att inkomsterna ökar.

Medlem

Betalar vad det kostar om jag tycker det verkar vara värt det. Skit samma om det är 2 eller 2000 pers som jobbat på det. Ingen kan någonsin övertyga mig om att Starfield är mer värt än Subnautica.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Det är väldigt individuellt vad som anses vara rätt pris för spel. Själv har jag väldigt lite intresse av spel som Baldurs Gate 3, jag kan tänka mig att köpa det för max 300kr. Men om/när Stardew Valley 2 kommer så skulle jag inte ha några problem att betala 749:- för de. Jämför utvecklingskostnader och personalmängd på dessa två

Så det är dina egna krav, önskningar och efterforskningar som sätter värdet.

Det är högst individuellt vad man själv vill betala för något spel

Vad de som gör spelet måste ta för pris för att tjäna tillbaka pengar är det jag utgår att utvecklarna sätter sina spelpriser på

Medlem

tror personligen man tjänar mer på att ha ett bra spel med lågt pris ist för ett bra spel med högt pris, lethal company släpptes oktober, kostar 10€ och var ändå nr 9 på listan av mest intäkter på steam 2023, alla kan nog inte gå så lågt, men för lägre pris kan du sälja brutalt mkt mer, är inte direkt liten marknad.

Medlem

AAA spel 600kr. Indiespel 350 kr.

Medlem

599 kronor! Har alltid kostat så mycket. Fattar inte varför spelföretagen höjer...

fp
Medlem

Om priset ska sättas utifrån speltid. så borde "Pay-Per-Play" (tex 5-10 kr/timme) vara bäst, då blir det upp till utvecklarna att skapa ett så bra innehåll att jag vill fortsätta. Måste man spendera 6 timmar på att leta upp en diamant, eller spendera timmar på sidequest för att nå level och komma vidare i storyn. Bara att stänga ner spelet och aldrig starta det igen. Samma sak om spelet är buggigt eller har dålig prestandard.

Nu är det bäst jag slutar innan FZ återinför nedrösrningsknapp

Medlem

hänger helt på vad man får för pengarna, men för ett riktigt bra spel, 500kr. mer än så tycker jag är att ta i lite väl mkt


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Therant:

Jag betalar inte mer än 450kr för ett AAA spel, och runt 200kr för ett Indie-spel. Det känns rimligt för mig.

Ett AAA spel hittar du nog inte för 450 kr om det nu inte är en rea 6-12månader efter release. Så länge vägrar jag att vänta


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

699kr får ett spel kostar. Jag har märkt att det var min smärtgräns.
Därför jag gillar gamepass 😊

Skrivet av eld:

Bäst är ju att jämföra tex utvecklingskostnaderna för secret of mana med ett spel av liknande specs och storlek idag.

Hur menar du? Secret of mana var ju ett av den generationens bästa spel.
Att göra ett spel med likanade specs idag är ju inget svårt.

Medlem

Tänkte skriva att det var åratal sedan jag betalade fullpris (500+) för ett spel, men det var inte sant. Betalade faktiskt fullpris för BG3. Tyckte Larian var värda det.

I övrigt köper jag nästan bara på rea, när spelen är patchade och modscenen gjort sitt.

Kan inte komma på mer än 2-3 spel jag skulle vara villig att betala 700+ för. (Typ StarCraft 3)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skriv svar