Ubisoft ser stor potential för prenumerationer om kunder vänjer sig vid att inte äga spel

Medlem

Vårda gamla konsoler, köper de spel man vill ha fysiskt. De spel som inte kan "köpas på riktigt" står jag över. Den dag nya spel inte längre går att köpa på riktigt alls på något format, den dagen så kommer jag bara spela gamla spel och aldrig köpa nytt mer.

Skrivet av gundemannen:

Du vet att det samma gäller köp via Steam också va? Att du inte äger spelen där? Kan tänka mig att det är samma med andra digitala butiker (undantaget Gog där du kan spara det på disken).

Ja, Steam avråder jag alltid ifrån, skojeributik är det.

Även om man har spel från den "butiken" installerade lokalt så kommer de ändå sluta fungera när utgivaren eller Steam inte längre tycker du har rätt till licensen, iom. att deras launcher checkar av licensstatus med jämna mellanrum när du startar spelet. Att dra bort rättigheterna hipp som happ för spel man betalt för känns som nått som torde klassas som bedrägeri.

Medlem
Skrivet av ace84:

Fyfan hatar idén med prenumeration, känns som att man kan bli bortkapad från sina favoritspel när som helst då.
Jag fortsätter köpa spel på steam eller var som så länge det går.

https://store.steampowered.com/subscriber_agreement

Läs och begrunda. Räkna gärna hur många gånger Valve skriver "subscription" eller liknande i användaravtalet du har gått med på. Jämför med hur gånger de skriver "purchase" eller liknande, och fundera på för vilka saker som de använder sig av det senare.

Citat:

You become a subscriber of Steam ("Subscriber") by completing the registration of a Steam user account. This Agreement takes effect as soon as you indicate your acceptance of these terms.

Citat:

the rights to access and/or use any Content and Services accessible through Steam are referred to in this Agreement as "Subscriptions."

Citat:

Valve may restrict or cancel your Account or any particular Subscription(s) at any time in the event that (a) Valve ceases providing such Subscriptions to similarly situated Subscribers generally, or (b) you breach any terms of this Agreement (including any Subscription Terms or Rules of Use). In the event that your Account or a particular Subscription is restricted or terminated or cancelled by Valve for a violation of this Agreement or improper or illegal activity, no refund, including of any Subscription fees or of any unused funds in your Steam Wallet, will be granted.

och så vidare...

Kan inte riktigt förstå folks dyrkan av Valve och Steam.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Vårda gamla konsoler, köper de spel man vill ha fysiskt. De spel som inte kan "köpas på riktigt" står jag över.

Blir inte många spel då. Finns väl knappt ett enda konsolspel sedan sjunde generationen som inte är beroende av en enorm nedladdning när skivan sätts in i konsolen.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Problemet blir den dagen som servrarna stänger och spel som var exklusiva till plattformen går förlorade. Jag vill kunna spela spel även 20-25 år efter de släpps utan att vara orolig för DRM eller annat skit.

Det håller jag med om.

Tyvärr kan man inte räkna att sin fysiska media kommer hålla så länge heller.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Hemska tider vi går mot.. du ska inte äga nåt.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Så du är upprörd över att ett företag (som endast existerar för att tjäna pengar precis som alla andra företag) försöker öka sina inkomster.

Något annat i verkligheten som upprör dig?

Haha vart i mitt inlägg skriver jag att jag är upprörd?

Självklart ska företag som Ubisoft, förlåt Ubi$oft, tjäna pengar precis som alla andra spelföretag. Jag tycker bara att idén av att vi som spelare ”måste” bli mer bekväma med att inte äga våra egna spel är lite för mycket och skrämmande. Var det inte Ubi$oft som ”råkade” lägga in ads i single player spel och backade efter shit stormen?

Medlem

Jag har en flyttkartong full med cd nere i källaren och köper allt digitalt idag.
Skönt och jäkligt bekvämt att starta spelen på datorn.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Karmak:

Varför får du automatiskt för dig att jag stressar igenom spelen?
Det gör jag aldrig. Jag har mycket tid att lägga på spel om det behövs.
De flesta single player spel tar 50-100 timmar max att klara av utan att stressa och det har jag tid för på en månad

Sa aldrig det passar alla men de som det passar är det jävla bra tjänst.

Jag har barn o kanske kan spela några h då o då.. så föredrar o köpa spel då det kan ta väldigt lång tid innan jag e klar samt att jag brukar ha 3-4 spel parallelt

ELF
Medlem

Ptja, en låda behöver inte vara så extremt stor för att få rum med många spel.
Min låda är ca 20cm^3 och är fylld med flera k spel.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Alexcan:

Haha vart i mitt inlägg skriver jag att jag är upprörd?

Självklart ska företag som Ubisoft, förlåt Ubi$oft, tjäna pengar precis som alla andra spelföretag. Jag tycker bara att idén av att vi som spelare ”måste” bli mer bekväma med att inte äga våra egna spel är lite för mycket och skrämmande. Var det inte Ubi$oft som ”råkade” lägga in ads i single player spel och backade efter shit stormen?

Ditt edgy sätt att skriva Ubi$oft säger att du är lite upprörd. Lika edgy som folk som skriver M$.

Vi har inte ägt våra spel på många, många år. Samtliga spel du måste registrera på Steam med CD nyckel, way back then, visade att du inte ägde ditt spel. Idag med 100% digitala launchers äger du inga spel, oavsett på skiva eller inte.


signatur

I drank what?

Fick inte en spänn från försäkringsbolaget när delar av min spelsamling i källaren drabbades av höstens extrema översvämningar.
Så det visade sig väldigt objektivt att spel jag köpt varken var värda något och inte heller att jag kunde få tillbaka något. De enda jag kunde rädda var de spel som var registrerade i Steam (Hurra!).

Så jag räknade lite på det och min återstående spelsamling, som jag tryggt förvarar uppe i lägenheten (till sambons förtvivlan) kostar i snitt 125 kr i månaden bara för att stå och samla damm.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av filbunke:

https://store.steampowered.com/subscriber_agreement

Läs och begrunda. Räkna gärna hur många gånger Valve skriver "subscription" eller liknande i användaravtalet du har gått med på. Jämför med hur gånger de skriver "purchase" eller liknande, och fundera på för vilka saker som de använder sig av det senare.

Det är ändå en skillnad på ägandeformen mellan att köpa spel på steam eller annan onlinebutik och prenumerera på tillgång till spel som gamepass. På gamepass äger du aldrig spelen utan har bara tillgång sålänge du prenumererar. Men på köpta tjänster äger du spelet tills dom väljer att dra tillbaka ditt köp. Vilket dom kan göra exempelvis om du fuskar i ett spel eller liknande. Historiskt sett så har folk inte förlorat sina spel vad jag vet även om dom tas bort från försäljning p.g.a. exempelvis utgående licenser. Men dom tog bort The day before och gav tillbaka folk deras pengar så det finns säkert fler undantag.

Valves har också alltid sagt att om dom går i konkurs så har dom planer för att lösa så att folk ska kunna antingen ladda ner en offline version av sitt spel för att fortsätta använda. Men med fler och fler spel som kräver anslutning till diverse olika servrar för att fungera så vet man väl inte hur säkert det är. Så även om dom gått ut och lovat mer än vad dom flesta andra butiker gjort så blir det ju ändå en "trust me bro" garanti som man definitivt ska vara skeptiskt till.

Detta är standardsvaret dom brukar ge när folk frågar vad som händer om steam går i konkurs.
https://imgur.com/4sa1Ln6

Medlem

En del här som sprider FUD om Steam. De försöker få Steam att framstå som speciellt negativa när det gäller ägande av spel. Men de har i princip samma användaravtal som andra.

De som säljer spel på Steam kan också välja att bara använda Steam som en butik. Ett spel som helt går att köra utan Steam och utan DRM. Jag själv har flera sådana spel köpta på Steam. Med andra ord kan ett spel vara lika DRM fritt som ett spel på GOG. Filerna finns lokalt, de går att göra backup på dem och spela det för all framtid så länge datorns hård/mjukvara är kompatibel med spelet.

Har svårt att förstå varför folk avsiktligt försöker Steam att framstå som värre än andra butiker. Gillar man inte Steam är det en sak, men att avsiktligt överdriva för att försöka det framstå som värre, då har man en löjlig agenda och bör motarbetas.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det stämmer inte att man inte äger spel idag, köper man ett spel i en fysisk butik så har man köpt en produkt. För det är i laglig mening skillnad på att köpa ett spel i en butik som El-Giganten kontra ett köp av ett spel på exempelvis Steam. Utgivare har så länge jag kan minnas försökt få igenom sin skrattretande s.k EULA som ofta går emot vår lag. Ett lands lagar gör att sådan s.k avtal oftast inte gäller. För ett avtal krävs att BÅDA parter känner till villkoren och att de SIGNERAT detta. På nätet räcker det med en form av godkännande.

När det kommer till vad utgivaren anser sig har rätten att göra så har inget ändrats, det som ändrats är att de idag kan få denna kontroll genom att man köper ett spel som en tjänst och inte som en produkt.

Que?

Hälften av spelen du köper fysiskt i butik idag är bara ett tomt case med en registreringsnyckel och webbadress.
Eller ett spel som inte går att starta för att det kräver en day1 patch.
Eller ett spel som kräver att aktiveringsservrar godkänner att du startar spelet.

Är väl 80%? Höftat? av spelen idag?

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det stämmer inte att man inte äger spel idag, köper man ett spel i en fysisk butik så har man köpt en produkt. För det är i laglig mening skillnad på att köpa ett spel i en butik som El-Giganten kontra ett köp av ett spel på exempelvis Steam.

När jag senast köpte ett PC spel i fysiskt format så fick jag DooM (2016) ett skivfodral.
När jag öppnade skivfodralet låg där ingen skiva utan en nedladdningskod kopplat till Bethestas Launcher.

Blev så jäkla irriterad. Hur som helst, några år senare när jag skulle spela så var Bethestas launcher nerlaggd och fick ett meddelande att de flyttat över spelet till mitt Steam konto om jag verifierade. Tack och lov, äntligen fick jag in det på Steam.
Men tänk om jag inte fick valet att flytta det till mitt Steam konto, då skulle mitt fodral vara värdelöst... eller ja fodralet är ju värdelöst utan skiva ändå.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Det är ändå en skillnad på ägandeformen mellan att köpa spel på steam eller annan onlinebutik och prenumerera på tillgång till spel som gamepass. På gamepass äger du aldrig spelen utan har bara tillgång sålänge du prenumererar. Men på köpta tjänster äger du spelet tills dom väljer att dra tillbaka ditt köp. Vilket dom kan göra exempelvis om du fuskar i ett spel eller liknande. Historiskt sett så har folk inte förlorat sina spel vad jag vet även om dom tas bort från försäljning p.g.a. exempelvis utgående licenser. Men dom tog bort The day before och gav tillbaka folk deras pengar så det finns säkert fler undantag.

Valves har också alltid sagt att om dom går i konkurs så har dom planer för att lösa så att folk ska kunna antingen ladda ner en offline version av sitt spel för att fortsätta använda. Men med fler och fler spel som kräver anslutning till diverse olika servrar för att fungera så vet man väl inte hur säkert det är. Så även om dom gått ut och lovat mer än vad dom flesta andra butiker gjort så blir det ju ändå en "trust me bro" garanti som man definitivt ska vara skeptiskt till.

Detta är standardsvaret dom brukar ge när folk frågar vad som händer om steam går i konkurs.
https://imgur.com/4sa1Ln6

Läs avtalet. Läs vilka rättigheter de tar för att ta bort spel från någons konto.
Avtalet gäller över vad kundtjänsten eller Newell lovar, både gällande det men även om vad som skulle hända om Valve går i konkurs eller något annat.

Skrivet av Fulci:

En del här som sprider FUD om Steam. De försöker få Steam att framstå som speciellt negativa när det gäller ägande av spel. Men de har i princip samma användaravtal som andra.

De som säljer spel på Steam kan också välja att bara använda Steam som en butik. Ett spel som helt går att köra utan Steam och utan DRM. Jag själv har flera sådana spel köpta på Steam. Med andra ord kan ett spel vara lika DRM fritt som ett spel på GOG. Filerna finns lokalt, de går att göra backup på dem och spela det för all framtid så länge datorns hård/mjukvara är kompatibel med spelet.

Har svårt att förstå varför folk avsiktligt försöker Steam att framstå som värre än andra butiker. Gillar man inte Steam är det en sak, men att avsiktligt överdriva för att försöka det framstå som värre, då har man en löjlig agenda och bör motarbetas.

Det är inte FUD, som sagt, läs avtalet. Valve har valt det avtalet, Valve har valt att se ett spelköp på Steam som en prenumeration som de kan avsluta när som helst och några pengar tillbaka blir det inte.

Och andra har samma? Läs GOG:s användaravtal.

https://support.gog.com/hc/en-us/articles/16034990432541-GOG-...

Vilket ord saknas helt i deras avtal men Steam:s avtal är fullpepprat med? Subscription. Vidare hittar jag inte något om att de ger sig rätten att ta bort spel man köpt, vilket ju inte är så konstigt sett till att de inte ser det som en prenumerationstjänst. Och till skillnad från Valve så skriver de i avtalet om vad som händer om de skulle tvingas stänga ner GOG, så det är inte bara ett löfte utan någon tyngd.

Så, verkar mer som om du försöker sprida FUD...

(Tycker förövrigt inte illa om Steam.)

Medlem
Skrivet av kebbe:

Blir inte många spel då. Finns väl knappt ett enda konsolspel sedan sjunde generationen som inte är beroende av en enorm nedladdning när skivan sätts in i konsolen.

Köper inga kod-i-box-spel, det ska vara spelbart direkt från kassetten och det är sånt åtminstone jag informerar mig själv om innan jag köper spel. Kod-i-box ser jag som rent lurendrejeri som borde vara rejält förbjudet. På PC köper jag bara spel i nödfall, och så långt det går undviker jag Steam och deras skojeriverksamhet..

Medlem
Skrivet av filbunke:

Läs avtalet. Läs vilka rättigheter de tar för att ta bort spel från någons konto.
Avtalet gäller över vad kundtjänsten eller Newell lovar, både gällande det men även om vad som skulle hända om Valve går i konkurs eller något annat.

Det är inte FUD, som sagt, läs avtalet. Valve har valt det avtalet, Valve har valt att se ett spelköp på Steam som en prenumeration som de kan avsluta när som helst och några pengar tillbaka blir det inte.

Och andra har samma? Läs GOG:s användaravtal.

https://support.gog.com/hc/en-us/articles/16034990432541-GOG-...

Är fortfarande inte samma sak som att prenumerera på spel som gamepass.

You become a subscriber of Steam ("Subscriber") by completing the registration of a Steam user account.

Steam kallar inloggningskonto på steam för Subscriber.

the rights to access and/or use any Content and Services accessible through Steam are referred to in this Agreement as "Subscriptions."

Att ladda ner alla typer av innehåll på steam kallas för subscriptions

Steam and your Subscription(s) require the download and installation of Content and Services onto your computer. Valve hereby grants, and you accept, a non-exclusive license and right, to use the Content and Services for your personal, non-commercial use (except where commercial use is expressly allowed herein or in the applicable Subscription Terms). This license ends upon termination of (a) this Agreement or (b) a Subscription that includes the license. The Content and Services are licensed, not sold. Your license confers no title or ownership in the Content and Services. To make use of the Content and Services, you must have a Steam Account and you may be required to be running the Steam client and maintaining a connection to the Internet.

I fallet när du laddar ner mjukvara som spel så får du en licens, inte en prenumeration. Men som dom förklarar, bara för att du köper ett spel så äger du inte rättigheterna till det. Du kan inte ladda ner ett spel och sen börja sälja det själv.

Detta är samma sak som står på GOG.

10.1 GOG services including (but not limited to) their graphics, computer code, user interface, look and feel, audio, video, text, layout, databases, data and all other content, and all legal and exploitation rights regarding them are either owned by us or we license them from third parties. GOG content is owned by its developers/publishers and licensed by us. All rights are reserved except as we have explained in this Agreement. You may not use or exploit any part of the GOG services or GOG content except as explained in this Agreement.

Om du vill tolka ordvalet som att du inte äger något alls så får du givetvis göra det. Men en EULA går inte över konsumenträttigheter i landet du befinner dig i. Jag kan inte minnas något exempel på spel som tagits bort från konsumenterna under alla år steam har funnits. Det borde finnas massor av exempel om det bara är prenumerationer som du tycket avtalet ska tolkas.

Till och med Sony som tog bort sålda avsnitt av något Discovery program fick backa och lägga tillbaka avsnitten även om det stod i deras EULA att dom har rättighet att ta bort saker när som helst. För när det står i butiken att man köper något så räknas det som ett köp i konsumenträttigheterna, inte att du hyr eller prenumererar på något.

Medlem
Skrivet av Faustian:

Jag kör fysiskt i största utsträckning men har börjat köpa lite digitalt i de fall där digitala priserna slår ut de fysiska (inte ofta på nya spel men helt klart på äldre spel). Har ingen prenumeration (inte ens Spotify haha) och vet ärligt talat inte hur jag kommer ställa mig till framtiden om den blir helt digital.

Det jag vet är att jag när spelsugen faller sig på alltid går till min hylla och tittar på mina spel, och oftast på min 360-samling. Där kommer alltid tryggheten till den nostalgiska känslan ligga kvar för mig.

Du kan köpa spelen på gog och bränna ut installations filerna på skiva👍

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Är fortfarande inte samma sak som att prenumerera på spel som gamepass.

You become a subscriber of Steam ("Subscriber") by completing the registration of a Steam user account.

Steam kallar inloggningskonto på steam för Subscriber.

the rights to access and/or use any Content and Services accessible through Steam are referred to in this Agreement as "Subscriptions."

Att ladda ner alla typer av innehåll på steam kallas för subscriptions

Steam and your Subscription(s) require the download and installation of Content and Services onto your computer. Valve hereby grants, and you accept, a non-exclusive license and right, to use the Content and Services for your personal, non-commercial use (except where commercial use is expressly allowed herein or in the applicable Subscription Terms). This license ends upon termination of (a) this Agreement or (b) a Subscription that includes the license. The Content and Services are licensed, not sold. Your license confers no title or ownership in the Content and Services. To make use of the Content and Services, you must have a Steam Account and you may be required to be running the Steam client and maintaining a connection to the Internet.

I fallet när du laddar ner mjukvara som spel så får du en licens, inte en prenumeration. Men som dom förklarar, bara för att du köper ett spel så äger du inte rättigheterna till det. Du kan inte ladda ner ett spel och sen börja sälja det själv.

Detta är samma sak som står på GOG.

10.1 GOG services including (but not limited to) their graphics, computer code, user interface, look and feel, audio, video, text, layout, databases, data and all other content, and all legal and exploitation rights regarding them are either owned by us or we license them from third parties. GOG content is owned by its developers/publishers and licensed by us. All rights are reserved except as we have explained in this Agreement. You may not use or exploit any part of the GOG services or GOG content except as explained in this Agreement.

Om du vill tolka ordvalet som att du inte äger något alls så får du givetvis göra det. Men en EULA går inte över konsumenträttigheter i landet du befinner dig i. Jag kan inte minnas något exempel på spel som tagits bort från konsumenterna under alla år steam har funnits. Det borde finnas massor av exempel om det bara är prenumerationer som du tycket avtalet ska tolkas.

Till och med Sony som tog bort sålda avsnitt av något Discovery program fick backa och lägga tillbaka avsnitten även om det stod i deras EULA att dom har rättighet att ta bort saker när som helst. För när det står i butiken att man köper något så räknas det som ett köp i konsumenträttigheterna, inte att du hyr eller prenumererar på något.

En fysisk kopia kan man sälja. Den kan inte inte tas från dig heller.

Men, köper du ett digital spel på GOG så kan du inte sälja din kopia. Men GOG ger sig inte rätten att ta din digitala kopia från dig. Du kan ladda ner installationsfilerna direkt efter du köpt det och installera det igen om två år, oberoende om spelet finns kvar på GOG eller om GOG är kvar. Vilket också innebär att om licensen för tex musik i spelet går ut (vilket händer), så har man fortfarande möjligheten att spela en version med originalmusiken.

Köper du ett digital spel från Steam så kan du inte sälja det, det är en digital kopia. Men, du kan inte heller ladda ner installationsfilerna och Valve har gett sig rätten att ta tillbaka spelet som du köpt av dem prenumererat på hos dem.

Sony backade på grund av stormen mot det hela, inget annat, och valde att förlänga avtalet för licenserna. När licensen för en hel del musik till GTA IV gick ut så valde Take-Two/Rockstar inte att förlänga utan bytte sonika ut den i en patch.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Valve har gett sig rätten att ta tillbaka spelet som du köpt av dem prenumererat på hos dem.

Orkar inte diskutera detta mer med dig, om du nu vill tro att köp på steam är samma sak som prenumeration så får du göra det.
Men jag rekommenderar att du går in på exempelvis Europa Universalis IV och ser med egna ögon att det finns båda köpversion och prenumerations version av spel.

https://store.steampowered.com/app/236850/Europa_Universalis_...

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Det är inte många gamers som ser potential för Ubisoft

Jo, tydligen så gör dom ju det med tanke på att Star Wars: Outlaws är FZs mest efterlängtade spel.

12
Skriv svar