Nvidia visar återigen sina AI-drivna NPC-interaktioner

Robot
Nvidia visar återigen sina AI-drivna NPC-interaktioner

Och nu är ramen-kocken Jim medveten om sin omgivning.

#Ai, #Nvidia


Medlem

Skulle tro att personen som presenterar var AI driven. Ingen pratar så normalt

KoP
Medlem

Bättre att NPC'er bara har ett fåtal skriva lines. Skulle aldrig palla att stå och lyssna när en NPC berättar sin livshistoria för mig i ett spel. 🙄

Skrivet av KoP:

Bättre att NPC'er bara har ett fåtal skriva lines. Skulle aldrig palla att stå och lyssna när en NPC berättar sin livshistoria för mig i ett spel. 🙄

Kan ju säga åt den att hålla truten!

Medlem

Med all cool machine learning vi ser idag hade jag ändå förväntat mig att voice-over kvaliten hade varit bättre (inte specifikt i detta demo, utan överlag). Vi kan ju inte vara långt ifrån en robot som faktiskt kan prata som en människa? Men det kanske är svårare att lära sig ljud än text, bild och video?

Inaktiv
Skrivet av bronie:

Med all cool machine learning vi ser idag hade jag ändå förväntat mig att voice-over kvaliten hade varit bättre (inte specifikt i detta demo, utan överlag). Vi kan ju inte vara långt ifrån en robot som faktiskt kan prata som en människa? Men det kanske är svårare att lära sig ljud än text, bild och video?

Det finns redan som är 95% identiska. Problemet är att de tar relativt mycket resurser och dessa har inte riktat in sig mot spel. Än.

Medlem

Relevant och sevärd för denna topic https://www.youtube.com/watch?v=-MUEXGaxFDA


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Det finns redan som är 95% identiska. Problemet är att de tar relativt mycket resurser och dessa har inte riktat in sig mot spel. Än.

Anade nästan det, men har faktiskt inte sett någon som är riktigt bra än och då har jag främst sett talande bottar utanför spel.

Medlem

Gud så ospännande att prata med AI-genererade NPCs. Kan inte föreställa mig att de skulle ha nåt intressant att säga.

Imponerande att tekniken finns men det är artificiellt och känns livlöst.


signatur

Memento Mori

Skrivet av Slimebeast:

Gud så ospännande att prata med AI-genererade NPCs. Kan inte föreställa mig att de skulle ha nåt intressant att säga.

Imponerande att tekniken finns men det är artificiellt och känns livlöst.

Artificiell intelligens är artificiellt? Vilket uppvaknande detta var för mig.

Vad dom har att säga kan nog vara allt från intressant till totalt intetsägande, i alla fall om de nu är tänkta att replikera människor.

KoP
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Kan ju säga åt den att hålla truten!

Eller bara gå därifrån. 🙂

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Gud så ospännande att prata med AI-genererade NPCs. Kan inte föreställa mig att de skulle ha nåt intressant att säga.

Imponerande att tekniken finns men det är artificiellt och känns livlöst.

NPC:er har sällan något intressant att säga idag. När man hör samma "I used to be an adventurer, like you!" för åttiofjärde gången i Skyrim tror jag de flesta drömmer om en AI som åtminstone kan generera en ny ointressant replik.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Skulle tro att personen som presenterar var AI driven. Ingen pratar så normalt

tänkte de samma

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Gud så ospännande att prata med AI-genererade NPCs. Kan inte föreställa mig att de skulle ha nåt intressant att säga.

Imponerande att tekniken finns men det är artificiellt och känns livlöst.

Tänk dig att tex R* skulle använda detta för alla NPCer som knatar runt på gatorna i GTA.
Alltid unika konversationer, monologer, mobilsamtal osv att lyssna på i förbifarten på gator, i bussar, tunnelbana osv.
Det tycker i alla fall jag skulle öka inlevelsen otroligt mycket.

Medlem

För 30 år sedan spelade jag ett spel där NPC'erna kändes levande (de hade sina dagliga rutiner där de åt, gick till jobbet, gick till pubben, gick hem och sov. Och där de reagerade på strider runtom osv.) Spelet heter Ultima 6 och följdes snart av Ultima 7.
Nu kanske jag minns dem som mer levande än vad de var, men jag vet att det spelet hade dåtidens mest avancerade NPC'er. (Något tag senare gjorde spelet Lure of the Temptress ett liknande försök, där NPC'er gick från en skärm till nästa och vandrade runt i staden, men de var aldrig lika övertygande som i Ultima).
Hur som haver, på den tiden lekte jag med tanken hur evolutionen för NPC'er skulle bli framöver. Sen kom World of Warcraft, och hela NPC världen dog över en enda dag. Ej längre vandrade NPC'er runt på ett verklighetstroget sätt. De flesta stod rätt upp och ned, några med questmarkers över sina huvuden, andra utan någon interaktion som helst. Ingen av dem reagerade på dödlig fara av nära strider. Och såhär blev den nya standarden i allt för många år. Skyrim kom och gjorde ett vagt försök, men den klumpiga AI'n och de allt för få dialogerna de hade att välja på fick min immersion att förloras efter att ha träffat på en 50'e vakt som en gång var äventyrare tills han fick en pil i knät.
Det är nu jättespännande att se att spelindustrin äntligen börjat ta de där små stegen in mot ny innovation av NPC'er, att åter igen få leka med den där tanken jag hade så många år sedan, att kanske äntligen få uppleva en spelvärld där NPC'erna känns verkliga igen och har sina liv och sysslor.

Medlem
Skrivet av puban:

Tänk dig att tex R* skulle använda detta för alla NPCer som knatar runt på gatorna i GTA.
Alltid unika konversationer, monologer, mobilsamtal osv att lyssna på i förbifarten på gator, i bussar, tunnelbana osv.
Det tycker i alla fall jag skulle öka inlevelsen otroligt mycket.

Visst, lite inlevelse av "att lyssna på i förbifarten". Men det skulle ha marginell betydelse för den totala spelupplevelsen.

AI måste bli kreativ, originell och intelligent innan jag skulle vilja prata med spelkaraktärer baserat på det. En chatbot är inte det.

Jag tröttnade på Chat-GTP efter 5 minuter.


signatur

Memento Mori

Jag tror ändå det är bättre med AI än utan, du kan ju till exempel fråga efter platser i spelet, vad 2 + 2 blir, eller vad E=MC^2 verkligen betyder. Att hitta en NPC som är villig och kan diskutera detta vore ju något.

Frågan är ju hur mycket som blir tillgängligt, vill dock inte ha konstant internetuppkoppling, eller att spelet blir ospelbart när servrarna stängs ner.

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

Relevant och sevärd för denna topic https://www.youtube.com/watch?v=-MUEXGaxFDA

Ja det är sannerligen en dystopisk utveckling.

Själv är jag fullständigt emot generativ AI, och vägrar använda det själv som utvecklare, eller som konsument, köpa/stödja spel som använder det. Det jag inte visste var att man har använt captcha för att träna AI i smyg, och det får mig att känna mig väldigt olustig inombords.

Fan va tråkiga ni är. Klart lite janky men potentialen är ju enorm. Kombinera det där med lite bättre VR så är det ju klart några levlar till i utvecklingen. Så jäkla coolt om man kan bygga all dialog i ett rollspel med med detta. Det är ju något man inte ens funderade på skulle vara möjligt "inom en snart framtid" för bara några år sedan. Ballt.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Visst, lite inlevelse av "att lyssna på i förbifarten". Men det skulle ha marginell betydelse för den totala spelupplevelsen.

AI måste bli kreativ, originell och intelligent innan jag skulle vilja prata med spelkaraktärer baserat på det. En chatbot är inte det.

Jag tröttnade på Chat-GTP efter 5 minuter.

Ge det två år till, så märker vi nog knappt nån skillnad på att prata med en AI och en riktig människa.

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Fan va tråkiga ni är. Klart lite janky men potentialen är ju enorm. Kombinera det där med lite bättre VR så är det ju klart några levlar till i utvecklingen. Så jäkla coolt om man kan bygga all dialog i ett rollspel med med detta. Det är ju något man inte ens funderade på skulle vara möjligt "inom en snart framtid" för bara några år sedan. Ballt.

Ja man kommer kunna göra fantastiska saker med detta i framtiden.
Tänk sig ett stort rpg spel där varje npc känner till världen den lever i och man kan pratar naturligt med dom istället för att klicka mellan olika förprogrammerade val. De kommer behöva bara koppla vad olika npc känner till och AIn tar hand om resten. Alla spelare kommer få en unik upplevelse i spelet

Medlem
Skrivet av Karmak:

Ja man kommer kunna göra fantastiska saker med detta i framtiden.
Tänk sig ett stort rpg spel där varje npc känner till världen den lever i och man kan pratar naturligt med dom istället för att klicka mellan olika förprogrammerade val. De kommer behöva bara koppla vad olika npc känner till och AIn tar hand om resten. Alla spelare kommer få en unik upplevelse i spelet

Känner personligen att jag inte är intresserad av generella NPCs som inte har någon fast personlighet gjord av människor. Om jag kan fråga en generell NPC vad som helst. Vad skulle jag vilja prata med en NPC om i typ WOW eller Dragon age? Vad de gjort under dagen eller vad de tycker om politiken inom spelet? Känns på något sätt som meningslöst för mig. Kanske roligt första gången för att se vad de svarar men sedan blir det bara tröttsamt. Om varje NPC kan ha tusentals a4 ark med dialog så finns det ingen mening för mig att försöka gå igenom den då den är outtröttlig. Lite moment 22 för mig.

Medlem

Det intressanta kommer senare när man kan autoskapa en värld som sen befolkas av NPCs och hus/skogar/vatten generativt, och man matar in ett script om vad handlinge skall vara och allt byggs allteftersom. Skulle vara riktigt intressant med en framtid där utvecklarna kan lägga all krut på att gameplay och system är roliga och låta content sköta sig självt. Kanske tom inom en snar framtid så har man ett spel som kan spelas för alltid då en AI game master bara skapar nytt hela tiden oändligt.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Det intressanta kommer senare när man kan autoskapa en värld som sen befolkas av NPCs och hus/skogar/vatten generativt, och man matar in ett script om vad handlinge skall vara och allt byggs allteftersom. Skulle vara riktigt intressant med en framtid där utvecklarna kan lägga all krut på att gameplay och system är roliga och låta content sköta sig självt. Kanske tom inom en snar framtid så har man ett spel som kan spelas för alltid då en AI game master bara skapar nytt hela tiden oändligt.

Vilken deprimerande tanke...

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Vilken deprimerande tanke...

Jo, så som AI och generativt ser ut nu. Men hoppas att det vi känner till nu är bara starten, förhoppningsvis så blir det bra nog tillslut att hålla samma kvalitet som handmade.

Är nog inte helt orealistiskt att förr eller senare så kan man träna AIn att "förstå" artstyle osv kring projektet och att kunna undvika den själlösa känslan.

Medlem

Top shelf....

går till floor shelf.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Jo, så som AI och generativt ser ut nu. Men hoppas att det vi känner till nu är bara starten, förhoppningsvis så blir det bra nog tillslut att hålla samma kvalitet som handmade.

Är nog inte helt orealistiskt att förr eller senare så kan man träna AIn att "förstå" artstyle osv kring projektet och att kunna undvika den själlösa känslan.

Tycker det bara låter ännu mer deprimerande.

Spel är inte bara en produkt, utan även ett utlopp för mänsklig kreativitet.

1
Skriv svar