Metal Gear Solid 1 - The Twin Snakes (tillbakablick & mini-recension)

Medlem
Metal Gear Solid 1 - The Twin Snakes (tillbakablick & mini-recension)

Här kommer världens kortaste recension. Jag vill mest skriva ett par rader.

Det var över 15 år sedan jag besökte MGS1. Jag bestämde mig för att göra ett återbesök för att se om spelet fortfarande står sig.

Direkt ifrån när introsekvensen drog igång så var jag hookad. Det är fortfarande en ball presentation på spelet än idag. Det känns som en 90-tals film när briefingen drar igång och du på några rader får höra att ett gäng terrorister sitter på kärnvapen och hotar med att använda dem inom 16 timmar såvida de inte får vad de önskar. Du ska i stort sett ensam infiltrera en hel militärbas full med elitsoldater och rädda världen ifrån kärnvapenhotet. Du får också höra att terroristerna inte är vilka som helst utan några av världens skickligaste elitsoldater, varpå spelets bossar presenteras.

Så fort introsekvensen tar slut börjar det tråkiga delarna. Det första slaget i magen var kontrollerna. Inledningvis tänkte jag för mig själv att kontrollerna var lite bångstyriga och jag kan nog bekanta mig med dom. Men snart inser jag att det är inte en fråga om att bli bekantad, utan kontrollerna ÄR dåliga. Styrspaken lyckas med konststycket att va responslös samtidigt som när den svarar så drar den all världens väg! Denna ketchupeffekt gör det oerhört frustrerande att försöka sikta i första person. Kameran rör sig alltför fort och du får försöka dutta på styrspaken eller gamepaden. Det finns inga inställningar du kan ändra heller. Rättelse: Jag använder en tredjepartskontroll. Det kan delvis förklara varför jag upplever de här problemen.

Sen är avtryckarknappen dum. Du måste hålla in knappen för att få upp pistolen och siktet. Sen släppa avtryckarknappen när du vill skjuta. Men ifall fienden går ur din synvinkel och du vill ta bort vapnet får du försöka mixtra bort vapnet med menyerna för att du inte ska råka skjuta oavsiktligt i väggen! Otroligt frustrerande.

Värst av allt… Om du gör minsta lilla fel, minsta misstag och du vill göra om en sak… då måste du döda dej själv och ta CONTINUE för att få ett nytt försök. Du får ta upp granater och spränga dej själv för att ta RETRY.

En annan hemsk detalj är spelets hissknappar. Ibland tror man att hissen inte funkar längre! Hissknapparna i spelet har någon enormt liten hitbox eller krav på att du verkligen går rakt upp 90 grader för att du ska kunna trycka på knappen. I praktiken blir det att du får gå fram och baka tillbaka 2-3 gånger till knappen och spamma på interagera för att det ska hända något.

Det som håller mig kvar är spelets story, eller närmare bestämt presentationen av den. Spelet har flera spännande och färgstarka karaktärer som gör dialogerna riktigt underhållande att lyssna på. Mellansekvenserna är också underhållande med glimten i ögat överdriven action. Så länge mellansekvenser och dialoger är igång är spelet som bäst. När de tar slut blir det dags att bita ihop och försöka ta sig till nästa cutscenes / dialog-område.

Normalt när jag kör MGS-spel så brukar jag köra på en 100% stealth och non-lethal approach, men i 1:an är det alltför frustrerande. I MGS 1 finns det ingen anledning köra på non-lethal. Hur mycket du än anstränger dig för att spara liv kommer du kommer inte få något användbart i gengäld. Du kan inte låsa upp några vapen, verktyg eller kostymer eller liknande. Det du kan låsa upp är ett fräsigare kodnamn i slutet på spelet, men kodnamnet ger dig tyvärr inget användbart. Du kan möjligtvis klappa dig på axeln att du spara några digitala soldaters liv... det är allt. I GameCube versionen finns det även Dog-tags som du kan samla på. Dessa fyller egentligen ingen funktion de heller. Varesig du samlar ihop noll eller allihopa får du inget i gengäld. Så det är bara att strunta i dem.

Det enda som egentligen ger dig olika belöningar och spelar roll är hur du presterar i en avgörande sektion i spelets mitt. Om du ger dig där kommer du få det sämre slutet (som för övrigt ger dig ett roligt verktyg), och om du inte ger dig kommer du rädda livet på en person och därmed få det bra slutet (och ett ganska bra verktyg, även om jag föredrar verktyget ifrån det sämre slutet). Vidare ska man kunna låsa upp nya kostymer och liknande ju fler gånger man klarar spelet. I vilket fall kvittar det om du tar eller spar livet på spelets vakter och bossar.

Metal Gear Solid 1 - The Twin Snakes (GameCube)
3
Bra
+
Riktigt ostigt narrativ... som en bra 90-tals actionrulle
+
Flera ikoniska karaktärer och roliga bossar.
+
Mestadels bra röstskådespeleri. De gör sig bra för B-filmhandlingen.
+
Underbar musik och omgivning
+
Sköna cutscenes med rolig dialog och skrattretande bakåtvolter lite var och varannanstans
-
Kontrollen är väääldigt stel och frustrerande (obs. kan delvis bero på att jag använde en tredjepartskontroll).
-
Flera områden har låsta kameravinklar som förvirrar vid byte
-
Det finns flera oförlåtliga falluckor som automatiskt ger Game Over. De tillför inget annat än frustration.
Det här betyder betygen på FZ

Rekommendationer

Jag körde spelet på Normal, men skulle rekommendera att köra det på Easy. På Easy har du färre vakter att behöva bekymra dig över och du kan komma åt cutscenes och narrativet fortare och lättare.

Jag skulle nog också rekommendera att spela det via Dolphin Emulatorn (såvida du har originalspelet). Jag har inte testat med Dolphin men det ser förbannat snyggt ut i videon ovan.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv

Jag håller inte med dig om kontrollen om man spelar på Gamecube vill säga.

När jag väntade på Metal Gear Solid: Master Collection vol 1 så satte jag mig och spelade detta spelet på min softmoddade Wii. Gamecube kontrollen krånglade och det verkade som om spaken driftade. Har aldrig varit med om det förut med en Gamecube handkontroll. Så jag testade andra spel som jag har på den softmoddade Wii’n med samma kontroll. Inga problem.

Så jag tog fram min Gamecube istället, stoppade i spelet och spelade med samma handkontroll där. Inga problem då heller. Av någon anledning så fungerade inte kontrollen lika bra på den nedladdade versionen.

Medlem

Märkligt. Jag körde på Wii utan några moddar. Upplevde ingen drift men att det var för mycket utav allt eller inget, som nämnt ovanför fick jag försöka dutta på kontrollen för att sikta på huvuden i förstaperson.

Vänta lite…

Nu när jag tänker på saken så har jag inte en original gamecube-kontroll! Det är en tredjepartskopia som ser 99,9% ut som originalkontrollen. Kan en del av problemet va min handkontroll mån tro? Inte omöjligt.

Jag testade för övrigt MGS1 Master Collection på PC. Där hade ju Konami varit så lata att de mappat Gamepadens styrkors till den analoga joysticken. Så styrkorset hade inte 360 grader utan 8 håll med allt eller inget!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv
Skrivet av Hanzo:

Märkligt. Jag körde på Wii utan några moddar. Upplevde ingen drift men att det var för mycket utav allt eller inget, som nämnt ovanför fick jag försöka dutta på kontrollen för att sikta på huvuden i förstaperson.

Vänta lite…

Nu när jag tänker på saken så har jag inte en original gamecube-kontroll! Det är en tredjepartskopia som ser 99,9% ut som originalkontrollen. Kan en del av problemet va min handkontroll mån tro? Inte omöjligt.

Jag testade för övrigt MGS1 Master Collection på PC. Där hade ju Konami varit så lata att de mappat Gamepadens styrkors till den analoga joysticken. Så styrkorset hade inte 360 grader utan 8 håll med allt eller inget!

Kan hända att det beror på att det är en tredjeparts handkontroll. Eller så är det jag som är så van vid det så att jag inte tänker på det när jag spelar. För kan som sagt inte märka något problem med styrningen när jag spelar original.
Det enda lite jobbiga är när jag spelat original Playstation versionen att det kan bli lite störande med vart knapparna är utplacerade men brukar vänja mig ganska snabbt.

Ja det med styrningen på Master Collection har fler personer stört sig på och jag har också reagerat på det. (Efter att jag läste om det) Men det är heller inget som stör mig eftersom det inte är något som förstör min spelupplevelse.

Medlem

Det är samma negativa aspekter nu när jag kmpar med MGS3 på Mästerutgåvan. Aspekten att spelet inte har restart/retry-funktion i optionsmenyn måste ju ha känts gammalt redan 2004 på PS2, sanslöst att de inte lagt till det i den nya utgåvan, så man slapp ta självmord eller starta om hela spelet varje gång man gör ett misstag. På tal om misstag så beror ca. 97% av dem på den extremt bångstyriga kontrollen.

Inaktiv
Skrivet av Majoren:

Det är samma negativa aspekter nu när jag kmpar med MGS3 på Mästerutgåvan. Aspekten att spelet inte har restart/retry-funktion i optionsmenyn måste ju ha känts gammalt redan 2004 på PS2, sanslöst att de inte lagt till det i den nya utgåvan, så man slapp ta självmord eller starta om hela spelet varje gång man gör ett misstag. På tal om misstag så beror ca. 97% av dem på den extremt bångstyriga kontrollen.

Hm? Undrar vad det beror på att vissa stör sig på kontrollen och andra som mig märker inte ens av det?
Sen har jag aldrig haft problem så att jag känt att jag måste begå självmord när jag gör ett misstag. Det enda är när man ska skjuta dessa grodstatyer i spelet. I slutet så får jag trycka på start/+ och gå till huvudmenyn i spelet då och då när jag missar att träffa en groda.

Det enda som jag stör mig på i de flesta Metal Gear spelen är att det inte går att pausa i filmerna. I Metal Gear Solid Master Collection så har de ju fixat så att det pausas när man trycker L och R men något sådant har de inte lagt till med i varken Metal Gear Solid 2 MC eller Metal Gear Solid 3 MC.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det är samma negativa aspekter nu när jag kmpar med MGS3 på Mästerutgåvan. Aspekten att spelet inte har restart/retry-funktion i optionsmenyn måste ju ha känts gammalt redan 2004 på PS2, sanslöst att de inte lagt till det i den nya utgåvan, så man slapp ta självmord eller starta om hela spelet varje gång man gör ett misstag. På tal om misstag så beror ca. 97% av dem på den extremt bångstyriga kontrollen.

MGS3 har åtminstone fejka självmord-tanden, även om den inte är optimal. Konami gjorde verkligen minsta minsta möjliga med Master Collection. Den är en scam!

Överlag ger emulatorer den bästa MGS upplevelsen. Det finns massor med tips och hjälp på hur man emulerar MGS på PC. Om du har Master Collection så har du ju redan köpt spelen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

MGS3 har åtminstone fejka självmord-tanden, även om den inte är optimal. Konami gjorde verkligen minsta minsta möjliga med Master Collection. Den är en scam!

Överlag ger emulatorer den bästa MGS upplevelsen. Det finns massor med tips och hjälp på hur man emulerar MGS på PC. Om du har Master Collection så har du ju redan köpt spelen.

Jo, säkert. Personligen så gillar jag inte att spela på PC eller krångla med emulatorer pch moddar, det ska vara på konsol eller så får det vara.

Inaktiv
Skrivet av Hanzo:

MGS3 har åtminstone fejka självmord-tanden, även om den inte är optimal. Konami gjorde verkligen minsta minsta möjliga med Master Collection. Den är en scam!

Överlag ger emulatorer den bästa MGS upplevelsen. Det finns massor med tips och hjälp på hur man emulerar MGS på PC. Om du har Master Collection så har du ju redan köpt spelen.

Skrivet av Majoren:

Jo, säkert. Personligen så gillar jag inte att spela på PC eller krångla med emulatorer pch moddar, det ska vara på konsol eller så får det vara.

Varför använder ni inte pausmenyn och inställningarna istället för att fejka döden för att få Game Over?
Gissar att det har med att avsluta spelet och ta sig till huvudmenyn.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Varför använder ni inte pausmenyn och inställningarna istället för att fejka döden för att få Game Over?
Gissar att det har med att avsluta spelet och ta sig till huvudmenyn.

Det går fortfare med självmord än att återgå till huvudmenyn för det är så många långsamma ikoner och animationer och skit i den. Det logiska hade förstås varit en knapp i options för att få ladda senaste checkpoint eller sparfil.

Inaktiv
Skrivet av Majoren:

Det går fortfare med självmord än att återgå till huvudmenyn för det är så många långsamma ikoner och animationer och skit i den. Det logiska hade förstås varit en knapp i options för att få ladda senaste checkpoint eller sparfil.

Okej. Ja jag brukar aldrig begå självmord så jag vet inte. Men vid slutet när man åker motorcykel så är det ett snabbare alternativ att gå via inställningarna.
Jo det blir ju att det står Konami och sådant när man går till huvudmenyn innan man kan trycka bort filmklippet.

Jo checkpoint kan vara bra. Dock ser jag ingen anledning till det i Metal Gear spel då jag inte brukar ha sådana problem, men i exempelvis GTA så är det väldigt bra att ha tycker jag.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Okej. Ja jag brukar aldrig begå självmord så jag vet inte. Men vid slutet när man åker motorcykel så är det ett snabbare alternativ att gå via inställningarna.
Jo det blir ju att det står Konami och sådant när man går till huvudmenyn innan man kan trycka bort filmklippet.

Jo checkpoint kan vara bra. Dock ser jag ingen anledning till det i Metal Gear spel då jag inte brukar ha sådana problem, men i exempelvis GTA så är det väldigt bra att ha tycker jag.

MGS3 har ju dock jättestora sådana problem, och sen så har det också checkpoints. Men av någon outgrundlig anledning så får man inte ladda om vare sig en checkpoint eller en sparpunkt från menyn inne i spelet, utan man måste ut till söööliga huvudmenyn 🤔

Inaktiv
Skrivet av Majoren:

MGS3 har ju dock jättestora sådana problem, och sen så har det också checkpoints. Men av någon outgrundlig anledning så får man inte ladda om vare sig en checkpoint eller en sparpunkt från menyn inne i spelet, utan man måste ut till söööliga huvudmenyn 🤔

Det som är ett problem för en spelare behöver tydligen inte vara ett problem för en annan. Har spelat det sedan det släpptes 2004 och har aldrig stött på några problem.

Hur menar du med checkpoints? Att man börjar i det området som man senast gick in i efter att man fått Game Over?

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Det som är ett problem för en spelare behöver tydligen inte vara ett problem för en annan. Har spelat det sedan det släpptes 2004 och har aldrig stött på några problem.

Hur menar du med checkpoints? Att man börjar i det området som man senast gick in i efter att man fått Game Over?

Ja, tror det kallas "survival points" i spelet har jag för mig, men är väl samma sak. Oavsett, pga. den sjukt inkonsekventa och styltiga kontrollen så gör åtminstone jag tabbar lite hela tiden, och det är verkligen helt obegripligt varför man inte får ladda den senaste checkpointen/sparfilen direkt. Om det är nån inbakad tanke med "svårighetsgrad" att man ska stå för sina tabbar kan jag förstå, men det är inte kul när spelet är orättvist pga. kontrollen helt enkelt orsakar mig lejonparten av misstagen.

Medlem

Hade aldrig spelat ett MGS-spel tidigare, men så under mellandagarna ville jag testa på "första" spelet. Läste på och The Twin Snakes ansågs av många vara den sämsta versionen... så jag spelade igenom orginalet på PS1 (dock emulerat). Körde på Easy, tog ca 8h och tyckte det hade åldrats riktigt bra. Tillräckligt roligt för att jag direkt skulle hoppa på 2:an till PS2.

Medlem

Kul läsning och bra mini-recension! Instämmer i det mesta även om jag är färgad av nostalgi och 2000-ögon.

Spelade om det på Dolphin för ett par år sedan och passade på att spela in allt material som slutade i nedan video.

En Remaster med lite bättre kontroll, uppskalning osv vore ju inte omöjlighet med tanke på vad man kunde uppnå med Dolphin för 7 år sedan.

Inaktiv
Skrivet av Majoren:

Ja, tror det kallas "survival points" i spelet har jag för mig, men är väl samma sak. Oavsett, pga. den sjukt inkonsekventa och styltiga kontrollen så gör åtminstone jag tabbar lite hela tiden, och det är verkligen helt obegripligt varför man inte får ladda den senaste checkpointen/sparfilen direkt. Om det är nån inbakad tanke med "svårighetsgrad" att man ska stå för sina tabbar kan jag förstå, men det är inte kul när spelet är orättvist pga. kontrollen helt enkelt orsakar mig lejonparten av misstagen.

Har aldrig hört talas om det så jag googlade ifall jag hade missat och hittade inget som hette survival points heller.

Vad är det för tabbar du gör? Försöker du klara av spelet utan att bli upptäckt en enda gång eller vad är det för något som du misslyckas med som gör att du känner att du måste göra om?

Har aldrig hört någon som klagade på kontrollen tidigare och sen är ju inte jag den som klagar heller. Inte ens på originalet till Playstation 2 som kom först där kameran var låst så att man inte kunde vrida den, så klagade jag inte över det. Men erkänner ändå att det blev bättre på Subsistance när det ändrades men det var inget som jag brydde mig om tidigare även att det troligtvis fanns folk som gjorde det.

Medlem

@anon_326145: MGS-kontrollerna har alltid varit lite stela. Särskilt MGS1-3. Det har folk klagat på i alla tider.

Erfarna MGS-rävar som klarat ut ett par MGS har ju kört så pass mycket, och anpassat hela approachen efter kontrollens begränsningar. Vi rävar har helt enkelt vant oss vid den. Låter vi våra polare spela så kommer de direkt att svära på kontrollen i 10-30 minuter tills de fått anpassa sig efter den.

Försöker man på en non-lethal stealth run (en trophy i remastern) så får man räkna med många Continues. Särskilt om man dessutom försöker hålla antalet Alert Status nere. Det kan bli frustrerande imellanåt.

Skrivet av dix_xib:

Kul läsning och bra mini-recension! Instämmer i det mesta även om jag är färgad av nostalgi och 2000-ögon.

Spelade om det på Dolphin för ett par år sedan och passade på att spela in allt material som slutade i nedan video.

En Remaster med lite bättre kontroll, uppskalning osv vore ju inte omöjlig med tanke på vad man kunde uppnå med Dolphin för 7 år sedan.

https://youtu.be/hjgRXeE7bBY?feature=shared

Det ser läckert ut. MGS på Dolphin är helt klart det ultimata formatet!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv
Skrivet av Hanzo:

@ZeldasCastle: MGS-kontrollerna har alltid varit lite stela. Särskilt MGS1-3. Det har folk klagat på i alla tider.

Erfarna MGS-rävar som klarat ut ett par MGS har ju kört så pass mycket, och anpassat hela approachen efter kontrollens begränsningar. Vi rävar har helt enkelt vant oss vid den. Låter vi våra polare spela så kommer de direkt att svära på kontrollen i 10-30 minuter tills de fått anpassa sig efter den.

Tycker ändå det är konstigt att jag aldrig har upplevt det så innan jag blev en ”erfaren MGS-räv”. Men sen är jag ju uppväxt på den tiden så jag kanske har dåtidens kontroller mer i blodet. Själv kanske jag klagar mer på dagens kontroller.

Nej men det har nog mycket med vad man är van vid att göra. Jag tycker det är jätte jobbigt med GTA kontrollen till Playstation 2 spelen idag, men tyckte inte alls att det var jobbigt när de spelen släpptes. Men detta beror ju på att jag har vant mig vid kontrollen för GTA IV och GTA V istället som är en stor skillnad.
Så det är en av anledningarna till varför jag gillar GTA Definitive Edition bättre än originalen idag.

Medlem

Nice gammal klassiker

Medlem

Originalet är betydligt bättre än Twin Snakes.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Märkligt. Jag körde på Wii utan några moddar. Upplevde ingen drift men att det var för mycket utav allt eller inget, som nämnt ovanför fick jag försöka dutta på kontrollen för att sikta på huvuden i förstaperson.

Vänta lite…

Nu när jag tänker på saken så har jag inte en original gamecube-kontroll! Det är en tredjepartskopia som ser 99,9% ut som originalkontrollen. Kan en del av problemet va min handkontroll mån tro? Inte omöjligt.

Jag testade för övrigt MGS1 Master Collection på PC. Där hade ju Konami varit så lata att de mappat Gamepadens styrkors till den analoga joysticken. Så styrkorset hade inte 360 grader utan 8 håll med allt eller inget!

Jag körde detta på min moddade GameCube en gång i tiden och gick utmärkt att spela med original-handkontroll (och även med deras Wavebird trådlösa handkontroll).
Så gissar att den där tredjeparts-handkontrollen inte riktigt funkar som original-handkontrollerna gjorde (inte samma acceleration av rörelse på styrspak etc).

Jag skulle nog ge spelet en 4 i dagens läge gissar jag (då när jag spelade det hade jag nog gett det en 5:a).


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Oj, tack för att ni puffade upp min recension i nyhetsflödet!
Nu har jag uppdaterat texten med lite bättre innehåll och struktur.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har fortfarande detta spelet inplastat i väntan på att jag ska beta av min bucketlist som är allt för lång.

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Jag körde detta på min moddade GameCube en gång i tiden och gick utmärkt att spela med original-handkontroll (och även med deras Wavebird trådlösa handkontroll).
Så gissar att den där tredjeparts-handkontrollen inte riktigt funkar som original-handkontrollerna gjorde (inte samma acceleration av rörelse på styrspak etc).

Jag skulle nog ge spelet en 4 i dagens läge gissar jag (då när jag spelade det hade jag nog gett det en 5:a).

Samma sak med många tredjeparts wish-kontroller än idag på moderna konsoler. Alltid nått som är fuckat med styrspakarna, enorma dead zones etc.

Medlem

Min tredjepartskontroll är fasligt likt en original, men den är en billig kopia.

Jag har lagt till ett par rättelser i recensionen nu. Att jag spelade igenom MGS med en tredjepartskontroll kan delvis förklara varför jag upplever att MGS har dålig kontroll. Framförallt att jag upplevde det svårt att sikta med styrspaken.

Men jag skulle inte säga att all kontrollproblematik i spelet kan skyllas på tredjepartskontrollen. Det är inte tredjepartskontrollen som tvingar mig att trycka in avtryckarknappen för att kunna få upp siktet, det är spelets design. Det är spelets design som tvingar mig att unequippa pistolen (via spelets menyer) om jag vill undvika avfyra något skott. Så spelet har också dålig kontroll per design.

Likadant är det med avsaknaden av options och retry-funktionalitet. Bristen på menyer och val faller också på dålig kontroll per design.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv
Skrivet av Hanzo:

https://i.ibb.co/1vXqr5F/IMG-4815.jpg

https://i.ibb.co/LrxLGSM/IMG-4816.jpg

https://i.ibb.co/56pLpFk/IMG-4817.jpg

Min tredjepartskontroll är fasligt likt en original, men den är en billig kopia.

Jag har lagt till ett par rättelser i recensionen nu. Att jag spelade igenom MGS med en tredjepartskontroll kan delvis förklara varför jag upplever att MGS har dålig kontroll. Framförallt att jag upplevde det svårt att sikta med styrspaken.

Men jag skulle inte säga att all kontrollproblematik i spelet kan skyllas på tredjepartskontrollen. Det är inte tredjepartskontrollen som tvingar mig att trycka in avtryckarknappen för att kunna få upp siktet, det är spelets design. Det är spelets design som tvingar mig att unequippa pistolen (via spelets menyer) om jag vill undvika avfyra något skott. Så spelet har också dålig kontroll per design.

Likadant är det med avsaknaden av options och retry-funktionalitet. Bristen på menyer och val faller också på dålig kontroll per design.

Jaha, förstår mer vad du menar nu.
Ja, jag brukar i Metal Gear Solid spel använda R (tror jag det är) för att se till så att jag inte avfyrar något skott. Men är väldigt van vid det och det går på automatik för mig så det är inga problem.

Det med siktet med mera måste bero på handkontrollen.
Sådana problem beror troligtvis på handkontrollen eller om man spelar emulerat.
Som jag skrev så hade jag själv problem med att Snake började gå själv och andra saker i spelet men det hände bara när jag spelade emulerat, men när jag spelade original så fanns inte dessa problem. (Använde samma handkontroll)

Medlem

Att det är svårt att styra/dålig styrning beror väl helt enkelt på att det är just MGS: Twin Snakes Gamecube du spelar. Går inte att jämföra det spelet med originalet. Minns att jag spelade det vanliga på PS1 back in the days och blev glad när det kom en up-hottad version på Gamecube. Lade dock ner efter två-tre timmar då jag ansåg det vara ospelbart pga asdålig kontroll vilket gjorde spelet supersvårt. Detta var alltså på den tiden det släpptes på Gamecube. Hur denna versionen och originalet känns idag har jag svårt att sia om.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://i.ibb.co/1vXqr5F/IMG-4815.jpg

https://i.ibb.co/LrxLGSM/IMG-4816.jpg

https://i.ibb.co/56pLpFk/IMG-4817.jpg

Min tredjepartskontroll är fasligt likt en original, men den är en billig kopia.

Jag har lagt till ett par rättelser i recensionen nu. Att jag spelade igenom MGS med en tredjepartskontroll kan delvis förklara varför jag upplever att MGS har dålig kontroll. Framförallt att jag upplevde det svårt att sikta med styrspaken.

Men jag skulle inte säga att all kontrollproblematik i spelet kan skyllas på tredjepartskontrollen. Det är inte tredjepartskontrollen som tvingar mig att trycka in avtryckarknappen för att kunna få upp siktet, det är spelets design. Det är spelets design som tvingar mig att unequippa pistolen (via spelets menyer) om jag vill undvika avfyra något skott. Så spelet har också dålig kontroll per design.

Likadant är det med avsaknaden av options och retry-funktionalitet. Bristen på menyer och val faller också på dålig kontroll per design.

Ja, det är dessvärre mycket av spelmekaniken i MGS 1-3 som stinker utgången mjölk. Gammalt på ett dåligt, o-charmigt vis som borde ha eliminerats i nyare utgåvor av spelen. Värst i MGS 3 upplever jag väl är hur Snake älskar att fastna i geometrin vid kritiska ögonblick när jag vill flytta mig iväg från någon. Spelet gillar också att jävlas med att tvinga Snake-gubben att resa sig upp lite närsomhelst så ens camo-status sjunker och man blir upptäckt. sen att det på random skiftar mellan 1:st och 3rd-person vy när man kryper kan jag leva med även om det är irriterande. Men just det e där andra bitarna med att man får en lång jobbig encounter sabbad hela tiden av den dåliga speldesignen/usla kontrollen förtar dessvärre mycket av glädjen med att spela spelet, älskar gamla spels utmaning men bara när den är rättvis och inte pga. slumpartade tillkortakommanden som väl idag skulle klassas som buggar.

Sen fattar jag fortfarande inte hur man kastar handgranater i detta spel och då har jag ändå tragglat mig igenom drygt en tredjedel av kampanjen nu. Ett helt sinnessjukt system av autoaim där man har ca. 5% chans att granater öht. kastas i närheten av det håll man vill. Underbart är det.

Inaktiv
Skrivet av Majoren:

Ja, det är dessvärre mycket av spelmekaniken i MGS 1-3 som stinker utgången mjölk. Gammalt på ett dåligt, o-charmigt vis som borde ha eliminerats i nyare utgåvor av spelen. Värst i MGS 3 upplever jag väl är hur Snake älskar att fastna i geometrin vid kritiska ögonblick när jag vill flytta mig iväg från någon. Spelet gillar också att jävlas med att tvinga Snake-gubben att resa sig upp lite närsomhelst så ens camo-status sjunker och man blir upptäckt. sen att det på random skiftar mellan 1:st och 3rd-person vy när man kryper kan jag leva med även om det är irriterande. Men just det e där andra bitarna med att man får en lång jobbig encounter sabbad hela tiden av den dåliga speldesignen/usla kontrollen förtar dessvärre mycket av glädjen med att spela spelet, älskar gamla spels utmaning men bara när den är rättvis och inte pga. slumpartade tillkortakommanden som väl idag skulle klassas som buggar.

Sen fattar jag fortfarande inte hur man kastar handgranater i detta spel och då har jag ändå tragglat mig igenom drygt en tredjedel av kampanjen nu. Ett helt sinnessjukt system av autoaim där man har ca. 5% chans att granater öht. kastas i närheten av det håll man vill. Underbart är det.

Du gillar verkligen inte Metal Gear

Handgranater har jag också svårt för i spel. I Metal Gear Solid: Peace Walker så kan man dock se hur granaterna kommer landa innan man kastar och det kan vara en fördel.

Det finns mycket som jag älskar med Metal Gear Solid 3 men en rolig sak är att man kan spränga deras matförråd och sedan komma tillbaka och höra hur soldaterna klagar över att de är hungriga

12
Skriv svar