Vi ska få en påg i Maj

Medlem
Vi ska få en påg i Maj

I mellandagarna var vi inne på ultraljud, allt såg bra ut och vi fick se att det blir en liten pojke.

Barnet är beräknad till Maj så då ska vi bli tvåbarnsföräldrar.

Jag minns när vi fick vårt första, vilken omställning, den tröttheten hade man aldrig upplevt tidigare. Jag tror jag upplevde lite av en förlossningsdepression i kanske en månad eller två.

Den enda gången jag lyckats somna i sängen utan att försöka, och rädslan av att barnet skulle skadas med tanke på hur små och ömtåliga de är när de är så små. Och nu är det snart dags igen.

Nu var det också det där med namn, flicknamn har vi ca 10st som vi gillar men pojknamn är supersvårt.

Just nu ligger dessa närmast att båda kan tänka sig

Neo

Leon

Milo

Loke

Vidar

Min sambo har föreslagit

Noel

Hugo

Sam

Noah

Milio

Nemo

Liam

Kian

Lowe

Dessa har jag tänkt på

Lucas

Isak

Ian

Vi kollar ofta listor på pojknamn men det är svårt.

Det är ca 4 och en halv månad kvar, vi ska hitta en syskonvagn som har sitsarna på höjden och inte bredden då vår dörr är för smal, och så blir det att måla om rummet.

Gott nytt år föresten. Imorgon blir årets första arbetsdag för mig

Grattis!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Kanske Chip? Kip? Skip? Eller Tod?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Får man döpa sitt barn till FrägZoone? Ni hinner checka det med Skatteverket innan det är dags.

Grattis!

Medlem

Botulf

Och grattis, då vet ni vad ni gör detta år iaf!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kratos


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Jag skulle undvika alla namn som har någon slags religiös koppling, men annars är det klokt att kolla lite ursprung och vad de betyder:

Neo: Betyder "ny" eller "nytt" och har grekiskt ursprung.

Leon: Kommer från det grekiska ordet "leon", vilket betyder "lejon".

Milo: Ursprungligen från det tyska namnet "Mildred", som betyder "vänlig" eller "ödmjuk".

Loke: Ett nordiskt namn, ofta associerat med den trickster-guden i nordisk mytologi.

Vidar: Ett nordiskt namn med ursprung i nordisk mytologi, associerat med en gud som överlevde Ragnarök.

Noel: Kommer från franskans ord för "jul" och används ofta för dem som är födda kring jultid.

Hugo: Har germanskt ursprung och betyder "intelligent" eller "tänkande".

Sam: En kortform av Samuel eller Samantha. Samuel har hebreiskt ursprung och betyder "Guds hörsel" eller "Guds namn".

Noah: Ett hebreiskt namn som betyder "tröst" eller "vila".

Milio: Detta namn verkar vara en variant av Milo, som nämndes tidigare.

Nemo: Ett latinskt ord som betyder "ingen" eller "ingen man".

Liam: En kortform av William, med germanskt ursprung, och betyder "viljehjälm".

Kian: Ett persiskt namn som betyder "kunglig" eller "ädelsman".

Lowe: Ett namn med tyskt ursprung och betyder "litet varg".

Lucas: En variant av Lukas, vilket är av grekiskt ursprung och betyder "från Lucania" eller "ljus".

Isak: En variant av namnet Isaac, som är av hebreiskt ursprung och betyder "han skall skratta".

Ian: En kortform av namn som börjar med "Ian-" eller "John-", vilket har hebreiskt ursprung och betyder "Gud är nådig".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag skulle själv valt bort alla namn som förekommer i topplistor:
Exempelvis, "de mest populära pojknamnen 2023":
https://www.fodelsetavla.se/blogs/magazine-se/mest-populara-p...

Problemet med populära namn är att din grabb får ett namn i mängden.

Här finns 892 fornnordiska namn, många av dem både fina och sällsynta:
https://namntema.se/fornnordiska-namn-892-namn-att-inspireras...
Det är bara att gräva och fynda.

De här tycker jag om:
Gylle
Vidar
Vige
Thorulf

Sen gäller det ju att få sin bästa hälft med på banan. Jag hade ingen lycka i det med vår yngsta. Däremot är jag väldigt glad att min första grabb får heta Frej.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Hugo! Älskar det namnet! Nu har vi inte barn än, men i diskussioner kring framtida barn har tyvärr min sambo helt skjutit ner det alternativet, men jag tycker det är oerhört vackert.

Grattis!

Redaktör
Ponny

Neo och Milo är fina namn! Kanske även Mio? Grattis!!

Jag döper bara katter, men blir ofta "mänskliga" namn: Helmut, Laila, Klara, Henning och så undantaget Hoppi.


signatur

En Bamseponny av folket

Chefredaktör

GRATTIS! ❤️
Och gott nytt år!

Medlem

Grattis!

Jag(vi) väntar vår första den 25e april(barnmorskan lovade detta datumet!) och vi sitter också nästan dagligen och diskuterar namn.. Supersvårt!
Personligen lägger jag min röst, av era alternativ, på Leon eller Vidar!

Och tack för varningen om trötthet, ser verkligen fram emot detta... ^^

Skribent

Grattis! Isak och Milo gillar jag.

Medlem

Som före detta lärare är det många namn som går bort pga av dåliga erfarenheter av skitungar (I'm looking at you Liam, Noel, Linus och Kian!)
Loke är också lite knövligt enligt mig, då det är en asagud med negativa aspekter. Lite som att döpa ungen till Judas.
I övrigt så är tipset att hitta ett namn som ni båda gillar, som ni tror att barnet kan uppskatta (d.v.s döp inte till något som är hippt nu, för att vara helt ute/konstigt om 20 år) samt ett namn som passar bra ihop med efternamnet.

Och stort grattis till den kommande tillökningen!

Medlem

Bara döp honom till Grabben


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Personligen alltid gillat Oliver, men sambon har skjutit ned det pga dåliga associationer från sin barndom.
Men det verkar som att ni är mer inne på namn med endast två stavelser.

Något att tänka på för den pågående globaliseringen är att det är tacksamt om namnet även funkar på engelska, något som inte mina föräldrar gjorde varken för mig eller min syster.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Gratulerar själv ska jag få barnbarn i maj.
Nu låter jag jättegammal men det skiljer bara 14år mellan mig och äldsta pojken.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag skulle undvika alla namn som har någon slags religiös koppling [...]

Tråkigt tips, det blir ju massa helt vanliga namn som försvinner då, t ex David, Markus, Staffan etc.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Testpilot

Grattis! Själv föredrar jag klassiska namn. Hade haft svårt att tänka på annat än The Matrix med en Neo. I spelvärlden är ju Sam ett väldigt populärt namn så det kanske passar bäst i så fall?

Medlem

Grattis!

Nu ska inte jag låta bitter o så men tycker du att omställning var stor från 0 till 1 barn var stort , så är 1-2 ännu större x)

Medlem

Själv tycker jag att det är tecken på narcissism att försöka döpa sitt barn till antingen något så "unikt" som möjligt, eller döpa ungen till nån karaktär i nån av ens favoritfilmer, -serier, -böcker eller spel.

Visst, det kanske inte är så kul med tre Ester i klassen, men det finns en anledning till att vissa namn är populära. De är oftast fina och oförargeliga.

Min son, liksom jag, för den delen, har båda bibliska namn, och jag som ateist tycker bara det är bajsnödigt att försöka undvika nåt med "religiös koppling". Så länge namnet är fint och tillåtet av Skatteverket.

Jag rekommenderar alla som ska döpa sitt barn att först se denna video:

Medlem

Grattis!!!!

Alexander eller Liam


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av naess91:

Grattis!

Nu ska inte jag låta bitter o så men tycker du att omställning var stor från 0 till 1 barn var stort , så är 1-2 ännu större x)

Ja att ha ett barn är ungefär som att ha inget barn om man jämför med att ha två barn. Men det blir lättare om några år 😆

Skulle aldrig döpa till Liam (Norberg) 🤣

Skrivet av Hipshot:

Tråkigt tips, det blir ju massa helt vanliga namn som försvinner då, t ex David, Markus, Staffan etc.

Det är ju de namnen de har diskuterat, men du får gärna komma med en lista, det hade han säkert uppskattat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar