Vilka är de bästa MGS-spelen?

Medlem
Vilka är de bästa MGS-spelen?

Hur skulle du ranka Metal Gear Solid-spelen?

Jag försökte göra en snabb TOP-5

Ranking:

  1. MGS 3 (Bäst karaktärer/bossar and riktigt bra gameplay)

  2. MGS 5 (Bäst gameplay av alla spel)

  3. MGS 4 (Riktigt bra gameplay, intressanta karaktärer och bossar)

  4. MGS PW (Bra management gameplay + gameplay + häftig presentation i manga/serietidningsstil)

  5. MGS 1 & 2 (1 har många av spelseriens bästa karaktärer/bossar, 2 har bättre gameplay och ibland intressant berättelse).

Jag har alldeless nyligen klarat ut MGS1, och har även kört lite MGS4,
För 2-3 år sen klara jag ut MGS3 och
För 4-5 år sedan MGS5
Det som var längst sedan jag spelade är MGS2 (omkring 2013-2014), PW (2010)
MGS 1 och 2 är verkligen inga dåliga spel trots att jag rankade dem som femteplats i listan.

Jag har själv inte räknat in de äldre MG-spelen, Revengeance, Acid, portable missions osv.
Men det är fritt fram att räkna med dem om man så vill.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Testpilot

Tycker det är svårt att säga vilket som är bäst då jag tycker samtliga har en bra del som sticker ut.

Bäst gameplay: MGS V, det mest moderna spelet har även den bästa kontrollen, vilket kanske inte är alltför förvånande egentligen.

Bäst berättelse: MGS 3. Spännande att vara en soldat bakom fiendens linjer, en tät berättelse full med mystik.

Bäst tempo: MGS 1. Bortsett från en liten backtracking i slutet har ettan ett väldigt bra tempo genom hela spelet.

De lite svagare spelen är 2 och 4. 2an får man spela som Raiden vilket inte är lika roligt och 4an är väldigt mycket cutscenes vilket gör att det känns mer som en film (på gott och ont). PW är helt okej men lite begränsat av formatet på PSP och Rising Revengance är visserligen ett kul spel men känns inte som ett MGS spel egentligen.

Medlem

Skulle nog rangordna dom såhär.

  1. MGS1 - Bäst atmosfär

  2. MGS3 - Engagerande berättelse och bra gameplay

  3. MGS5

  4. MGS4

  5. MGS2 - Stor besvikelse efter båten, sistaplats med bred marginal

Inaktiv

Det är svårt att säga men jag ska ta de spelen som jag gillar mest.

1. Metal Gear Solid 3
Jag älskar storyn och det är mycket den som gör spelen. Gillar väldigt mycket det här spelet även att jag stund vis saknar en stor bas att smyga omkring i men de har många mindre minnesvärda platser.
2. Metal Gear 2: Solid Snake
Har du spelat Metal Gear Solid? Då bör du även spela det här spelet som släpptes innan. Spelet nämns några gånger i MGS och spelar man det så märks det att de tog väldigt mycket inspiration från detta spelet när de gjorde MGS.
Väldigt bra story och jag gillar den lite mer än vad jag gillar storyn är MGS. Ett spel som verkligen skulle förtjäna en 3D remake.
3. Metal Gear Solid / The Twin Snakes
Det första spelet som jag spelade och klarade av i slutet av 90-talet. Remaken till Gamecube gillar jag lite mer eftersom de lagt till med väldigt mycket saker från Metal Gear Solid 2 som jag gillar. Sen har de fixar till vissa scener så att de ser bättre ut än i originalet och vissa blev sämre.
En scen som exempelvis är bättre i originalet är när när Snake tar sig in i Donald Andersons cell. När Donald hör att gallret lyfts bort så frågar han vem som är där men i remaken så frågar han det först när Solid Snake tagit sig ner och står framför honom.
En scen som är betydligt bättre i remaken är när Solid Snake efter att han blivit torterad minns tillbaka på när Meryl blev skjuten. I originalet så kommer han gående från fel håll men i remaken så kommer han gående från porten som man kommer in i.
4. Metal Gear Solid 4
Det här spelet gillar jag också väldigt mycket. Bra story och det finns väldigt mycket roliga saker att göra i spelet.
5. Metal Gear Solid 5
Här var det svårt att välja. Gillar väldigt mycket Metal Gear Solid 2 som är ett väldigt kul spel med. Peace Walker har jag lite svårare för då det med att samla soldater och bygga upp sin bas inte riktigt är min grej. Men i Metal Gear Solid 5 så har de ändå gjort det på ett väldigt bra sätt. Bra story även att jag inte orkar klara spelet än men det är kul att det finns så mycket att undersöka och göra även att mycket av detta också förstör upplevelsen för mig och det är därför detta spelet hamnar så långt ner.

Medlem

Alla spel 1-4 ligger med på min lista på favorit spel men måste jag ranka dem så sätter jag nog dem såhär.

  1. Metal gear Solid 3

  2. Metal Gear Solid 1

  3. Metal Gear Solid 4

  4. Metal Gear Solid 2

  5. Metal Gear Solid 5 (gillade inte alls och har inte spelat igenom det helt)

Medlem

Körde lite MGS3 på Switch sedan det hamnat på rea. Minns att jag gillade det på Nintendo 3DS, men helt sinnessjukt hur föråldrat det faktiskt känns, vart faktiskt chockad. Inte minst av att man på svårighetsgrad Hard kan stå mitt bland en hel flock arga soldatfiender och bli pepprad med 68.000 skott innan man dör

Redaktör
Ponny

Den här serien är ett sorgligt svart hål i min backlogg. Har spelat äldre NES-spel (som jag ju förstått inte är "rätt" versioner), hela MGS och hela vägen till slutet i MGS2. Första Metal Gear Solid tycker jag är fantastiskt, men tvåan tappade mig alltså på slutet. Spelade även det där Game Boy Color-spelet. Utsökt vill jag minnas.

Den där samlingen kommer jag plocka upp, helt klart. Nästan 25 år senare borde jag ju ge MGS-tvåan en andra chans.


signatur

En Bamseponny av folket

FM-guru
F.d. Sisyr

Nu var det längesen jag spelade de flesta, men utifrån minnet så...

1. MGS 2
2. MGS 3
3. MGS
4. MGS 4
5. MGS 5

Medlem

MGS2 var det första spelet som på riktigt påverkade mig. Alltså på ett sätt som var mer och större än "tv-spel". En otrolig upplevelse där jag nötte spelet i två dagar och fick känslan av att jag hade varit med om något unikt.

MGS1 var sjukt på sin tid. Hypen var enorm och spelet var fantastiskt. Men jag greppade aldrig kärnan som är Kojimas briljans. Den ser jag idag och vill därför gärna spela om spelet.

MGS4 var magiskt. Det kändes så speciellt och högtidligt att ta del av Snakes sista resa. Väldigt bra om än lite för mycket film och lite för lite spel.

MGS5 är det spelet jag har lagt överlägset mest tid på. Bäst gameplay, det är inte ens en tävling, men bristfällig story och allt runtomkring.

Ser med stor glädje fram emot remaken av trean och eventuellt ettan.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar