Square Enix ska göra en "aggressiv satsning" på AI i sin spelutveckling

Robot
Square Enix ska göra en "aggressiv satsning" på AI i sin spelutveckling

Och även i sin marknadsföring.

#Ai, #Square-enix


Medlem

Jag tror att AI kan bli det största klivet sen 3D-korten kom för 20+ år sedan.
Men det kommer nog uppenbarligen bli en hel del jank på vägen.
Det jag personligen mest av allt vill ha just nu är eg bara att NPCs får lite mer varierad konversationsförmåga.
Så inte köpmannen i fantasyspelet säger exakt samma sak om och om igen.
Och det finns ju lite moddar kring det redan. Ska bli intressant att se när första AA-AAA spelet med det implementerat kommer.

Medlem

Hans nyhetsbrev är alltid "intressant". Var det inte förra året som han skrev att de ska satsa stenhårt på NFT?

Medlem

En aggressiv satsning på Aggressiv AI


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Evilof:

Jag tror att AI kan bli det största klivet sen 3D-korten kom för 20+ år sedan.

Jag håller med. Jag kan definitivt se någon form av AI-kort för det här som låter användare hosta en modell lokalt. Det borde i vart fall vara lockande för Sony och Microsoft att kunna erbjuda utvecklare något unikt och plattformsspecifikt. Jag som användare skulle i alla fall vilja undvika en molnlösning för just detta.

Dock så dyker det ju upp nya chip, nya research-papers, med nya tekniker och modeller hela tiden just nu så det kanske dröjer innan någon törs bygga hårdvara som inte är garanterad att vara obsolete två månader efter att produktionen startats.

KoP
Medlem

Då vet man vilka man inte behöver köpa spel ifrån i framtiden.

Medlem

Först var det NFTs och nu AI vad är nästa steg?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Jozo:

Hans nyhetsbrev är alltid "intressant". Var det inte förra året som han skrev att de ska satsa stenhårt på NFT?

Exakt vad jag kom hit för att skriva!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av KoP:

Då vet man vilka man inte behöver köpa spel ifrån i framtiden.

Väljer du vilka spel som ska köpas baserat på verktygen utvecklarna använder för att skapa spelet?

Medlem
Skrivet av KoP:

Då vet man vilka man inte behöver köpa spel ifrån i framtiden.

+1

Generativ AI hör inte hemma inom spelutveckling, och jag bojkottar alla spel som använder det inom sin utveckling.

Medlem
Skrivet av Keima:

Först var det NFTs och nu AI vad är nästa steg?

Lol vilken jämförelse

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Lol vilken jämförelse

Haha, ja det enda som är likt är väl att det är buzzwords inom techvärlden...

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Väljer du vilka spel som ska köpas baserat på verktygen utvecklarna använder för att skapa spelet?

Bryr du dig inte hur ett spel utvecklas eller vad för teknologier det eventuellt använder sig av?

KoP
Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Väljer du vilka spel som ska köpas baserat på verktygen utvecklarna använder för att skapa spelet?

När "verktygen" i spelutveckling gör processen automatiserad och lämnar bort mänskligt handlag då drar jag i bromsen.

Som att gå på ett konstgalleri där varje målning är skapad utav en AI, vilket inte är en utveckling jag skulle hylla.

Medlem
Skrivet av Oblivious:

Bryr du dig inte hur ett spel utvecklas eller vad för teknologier det eventuellt använder sig av?

Är spelet bra så är det bra. Visst skulle de använda slavar eller skadar djur/människor i onödan. Hade jag ju brytt mig. Men om de gör spelet med frostbite, ms paint eller en ai spelar inte mig någon roll.

Skrivet av KoP:

När "verktygen" i spelutveckling gör processen automatiserad och lämnar bort mänskligt handlag då drar jag i bromsen.

Som att gå på ett konstgalleri där varje målning är skapad utav en AI, vilket inte är en utveckling jag skulle hylla.

Okej. För mig är spel underhållning. Är spelet roligt att spela så är jag nöjd.
En sak jag hoppas ai kan göra är att testa spel och optimera dom. Så man slipper massa trasiga spel som ex cyberpunk och sånt skit som släpps.

Medlem

Bäst att hoppa på tåget. Får ner utvecklingstiden med något år eller så. Bra.

Inaktiv
Skrivet av KoP:

När "verktygen" i spelutveckling gör processen automatiserad och lämnar bort mänskligt handlag då drar jag i bromsen.

Som att gå på ett konstgalleri där varje målning är skapad utav en AI, vilket inte är en utveckling jag skulle hylla.

Det är skillnad på total automatisering och ett verktyg. Total automatisering ser jag inte hur det kan producera något av värde. Som ett verktyg där man ger NPCs liv med levande genererade värld är ju en dröm. Om man motsäger sig det är man antingen luddit eller känner sig hotad jobbmässigt

Medlem

Älskar att AI blir större och större, jobbar mycket med detta själv nu och är sjukt kul vad man kan göra.


signatur

Spela spel är kul ibland.

KoP
Medlem
Skrivet av anon_332538:

Det är skillnad på total automatisering och ett verktyg. Total automatisering ser jag inte hur det kan producera något av värde. Som ett verktyg där man ger NPCs liv med levande genererade värld är ju en dröm. Om man motsäger sig det är man antingen luddit eller känner sig hotad jobbmässigt

Total automatisering sa jag inget om. Förhoppningsvis kommer det aldrig att gå så långt. Den dagen lägger jag ner gaming som hobby. 😂

Medlem
Skrivet av KoP:

Då vet man vilka man inte behöver köpa spel ifrån i framtiden.

Hur ska du veta vilka spel som använder Ai verktyg och inte samt vilka utvecklare utöver Square Enix kommer att använda det?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Oblivious:

Bryr du dig inte hur ett spel utvecklas eller vad för teknologier det eventuellt använder sig av?

Det är typ "ingen" som bryr sig, är spelen bra så skiter man ju lite i det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Square Enix blir bara ett större skämt för varje uttlande dom gör om sina framtidsplaner.

Medlem
Skrivet av KoP:

Total automatisering sa jag inget om. Förhoppningsvis kommer det aldrig att gå så långt. Den dagen lägger jag ner gaming som hobby. 😂

Kan du förklara varför? Jag säger inte att alla saker ai kommer göra blir bra. Det kommer säkert bli mycket skit i början. Men om ett bra spel släpps varför ignorera det bara för att ai verktyg använts? Det viktiga är ju att man har kul när man spelar spelet inte att en människa har skrivit koden?

KoP
Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Kan du förklara varför? Jag säger inte att alla saker ai kommer göra blir bra. Det kommer säkert bli mycket skit i början. Men om ett bra spel släpps varför ignorera det bara för att ai verktyg använts? Det viktiga är ju att man har kul när man spelar spelet inte att en människa har skrivit koden?

För mig är det viktigt att det är mänskligt hantverk som ligger bakom när det kommer till kreativa/konstnärliga yrken/skapelser. Precis som att musiken jag uppskattar med dess lyrik är skriven och skapad av en människa. Detsamma med film.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Lol vilken jämförelse

Hur menar du? NFTs största dröm är att spelen ska hålla sig långt efter mänskligheten har gått bort och AI ska på något sätt genomföra en evolution inom spel ser inget konstigt med att dra dom inom samma mening

Medlem
Skrivet av KoP:

För mig är det viktigt att det är mänskligt hantverk som ligger bakom när det kommer till kreativa/konstnärliga yrken/skapelser. Precis som att musiken jag uppskattar med dess lyrik är skriven och skapad av en människa. Detsamma med film.

Okej, då tycker vi helt olika. Men jag jobbar med automation och robotar så kanske är därför.

Medlem

Om resultaten blir bra, så varför inte? Jag kan tänka mig att det kan underlätta mycket för utvecklarna, så pass att utvecklingstiden kanske kortas ner en hel del.

Man börjar bli lite trött på spel som tar minst 5 år eller som i GTA 6 fall (tänk på alla npc som ska genereras i spelet), 13 år sedan femman när den väl släpps. Det är trist att endast få ett spel/generation i snitt av sina favorit studior. Den enda som bryter trenden är Insomniac som är omänskliga med sina frekventa släpp 😆

Medlem
Skrivet av KoP:

För mig är det viktigt att det är mänskligt hantverk som ligger bakom när det kommer till kreativa/konstnärliga yrken/skapelser. Precis som att musiken jag uppskattar med dess lyrik är skriven och skapad av en människa. Detsamma med film.

Jag förstår vad du menar, men jag tror att vi i framtiden inte kommer att kunna se några tydliga gränser. Jag har själv ett kreativt yrke och använder ChatGPT och andra verktyg hela tiden som bollplank och ibland även för att knyta samman lösa idétrådar. Sen får jag ju ofta gå igenom och tvätta materialet från det som inte funkar.

Tror de flesta kreativa näringar kommer att fungera såhär i framtiden. Vissa kommer använda AI väldigt mycket, andra väldigt lite. Andra mittemellanmycket... Extremerna kommer nog vara ovanliga.

Från mitt perspektiv som kreativ yrkesperson ser jag otroligt potential i att slippa ägna tid åt ren produktion, och istället kunna fokusera på idéarbetet och konceptualisering för en given kontext. Som frilans kommer jag dessutom kunna skapa mycket större projekt själv än vad som varit möjligt förut, vilket jag också ser som positivt.

Medlem
Skrivet av Keima:

Hur menar du? NFTs största dröm är att spelen ska hålla sig långt efter mänskligheten har gått bort och AI ska på något sätt genomföra en evolution inom spel ser inget konstigt med att dra dom inom samma mening

AI är något som kommer påverka varenda människa i den utvecklade världens liv inom kort. Det påverkar redan extremt många. Att det kommer ha en stor roll att spela inom all form av tech mm är nästintill fakta.

Känns som du stoppat huvudet i sanden när det kommer till vad AI är och vart det är på väg om du seriöst tror det går att jämföra med NFT.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

AI är något som kommer påverka varenda människa i den utvecklade världens liv inom kort. Det påverkar redan extremt många. Att det kommer ha en stor roll att spela inom all form av tech mm är nästintill fakta.

Känns som du stoppat huvudet i sanden när det kommer till vad AI är och vart det är på väg om du seriöst tror det går att jämföra med NFT.

Spelar ingen roll vad NFTs nuvarande form heter den kommer att komma tillbaka och heter något annat. Men ja om man drog ner 95% av VDns lön och gav det till anställda så skulle det hjälpa typ 1000 gånger mer än all AI i världen

1
Skriv svar