Fyverkerier bra eller anus?

brrap brrap pew pew
Skrivet av Starscream:

Förbud för husdjur istället!
Katter som skiter och pissar på altanen. Hundbajs överallt. Hundar utan koppel som springer runt okontrollerat där ägaren har ingen koll.
Sker 365 dagar om året för att svaga människor tror hundar och katter är deras barn.
Fyrverkerier är en dag om året för oss laglydiga.

Sedan att jag som etnisk svensk ska förvägras mina traditioner för att MENA-bosättare väljer att demonstrerara sin ockupations-makt genom att skjuta raketer på tvären är ett fruktansvärt dåligt argument.

Bra trollat


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

I år känns det som varenda jävel sköt raketer. Säkert 300-500 raketer avfyrades utanför vårt hem. Det small non-stop mellan 23:50-00:20.

Det enda jag blev förbannad på var en grupp 14-19 åringar. Det var fyra-fem taniga grabbar varav en bar på en jävla yxa och slog på random träd. Bankade på rutan och de sket på sig så pass de glömde yxan instucket i ett träd. Sen efter 3-4 minuter sprang de förbi och hämta upp yxan och stack.

Nä. Vi får faan förbjuda ungdomar i 14-19 års ålder att gå ute på nyårsafton!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skrivet av nmbrg:

Vad är det som är coolt med att vara less på att varenda granne tycker att det är en bra idé att ha en utomhuskatt, som de aldrig ser skymten av, som bajsar ner sina grannars tomter, springer på bilar och ställer till med allt möjligt skit. Som man dessutom står mer eller mindre hjälplös mot inom lagens ramar och bara ska acceptera? Jag har inte skaffat katt, varför ska då jag behöva ta att få min bil repad av katt eller tomten full av bajs?

Jag är också starkt för att skjuta fyrverkerier på nyårskvällen. Inte mitt ansvar att ta hand om era hundar och katter. Har ni valt att skaffa djur får ni se till att ta hand om dem och planera inför nyår så att de inte lider.

Att folk skjuter horisontellt istället för vertikalt är ju så klart riktigt illa, men inget som ett förbud hjälper emot med största sannolikhet.

Gott nytt år!

Av alla utomhuskatter som finns i detta land, är det inte ofta man hört om ”alla dessa” katter som skiter hejdlöst överallt och repar bilar på löpande band.

Inte ditt ansvar att andra har djur? Okej, djur ute i naturen då? Dom skiter du i med? Eller annat negativt det medför sig? Antar med den inställningen du har så bryr man sig inte mycket om någon eller något annat, än sig själv.

Jo ett förbud hade hjälpt mot det. För det hade inte sålts fyrverkerier överhuvudtaget. Alltså hade det varit betydligt svårare att få tag på och skulle någon ha det och skjuta på allmän plats kunde polisen ingripa omgående.

När man läser ditt inlägg blir man bara ännu mer övertygad, mindre begåvade personer ska inte syssla med farliga fyrverkerier.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flera-brander-av-rak...

Inaktiv

Kommer ihåg minnena och längtan efter att titta och kanske få smälla en liten rackare. Jag kan förstå de som har hundar eller bara ogillar det för det smäller högt. Jag kan förstå de som ser det som en tradition.

Jag tycker att det ska få fortgå men kanske på specifika platser och sedan är man väldigt hård mot de som missbrukar.

Tycker redan vi börjar bli lite väl känsliga och folk tycks fira och festa mindre. Att det då smäller högt en timme eller två kan jag leva med.

Tycker det är helt okej som det är att fyrverkerier skjuts mellan kl 20.00 - 01.00 vid nyår.
Om folk bara höll sig till detta skulle det vara perfekt.

Utekatter kan gott förbjudas. De är farligare för smådjuren än vad fyrverkerierna någonsin kommer att vara.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Alltid lika lattjo att se filmklipp från centrala Malmö när det på nyår ser ut som krigen på sydligare breddgrader med bomber o raketer som far runt överallt

I alla fall, jag tycker fyrverkerier hör till på nyår men det ska vara begränsat och organiserat. I första hans ska det vara kommunerna som kör fyrverkeriuppvisningar, sen kan även olika lokala organisationer som t.ex. landsbygdsföreningar söka om licens för att få köpa fyrverkerier och köra sina nyårsraketer på mindre orter där kommunerna inte anordnar shower. Däremot så borde man nog strängt förbjuda privatpersoner från att både köpa och sälja fyrverkerier.

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Av alla utomhuskatter som finns i detta land, är det inte ofta man hört om ”alla dessa” katter som skiter hejdlöst överallt och repar bilar på löpande band.

Inte ditt ansvar att andra har djur? Okej, djur ute i naturen då? Dom skiter du i med? Eller annat negativt det medför sig? Antar med den inställningen du har så bryr man sig inte mycket om någon eller något annat, än sig själv.

Jo ett förbud hade hjälpt mot det. För det hade inte sålts fyrverkerier överhuvudtaget. Alltså hade det varit betydligt svårare att få tag på och skulle någon ha det och skjuta på allmän plats kunde polisen ingripa omgående.

När man läser ditt inlägg blir man bara ännu mer övertygad, mindre begåvade personer ska inte syssla med farliga fyrverkerier.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flera-brander-av-rak...

Du har ju, precis som mig, all rätt till en egen åsikt. Men nej, hur kan andras husdjur vara mitt ansvar? Är andras barn mitt ansvar också? Eller är det så att när man skaffar husdjur eller barn så är det ägarnas/föräldrarna som har ansvar för dessa? Jag anser i alla fall inte att mina barn är någon annans ansvar.

Jag har dessutom haft både katt och hund tidigare, så jag är ingen hund/katt-hatare, snarare så att jag avskyr hund/katt-ägare som ser sig som allsmäktiga enväldshärskare som tycker att alla andra ska rätta sig efter dem bara för att de valt att skaffa ett djur och inte har framförhållning nog att se till att lösa problemet i god tid som uppstår varje år, utan istället blir ”förvånade” varje år att det fortfarande skjuts och att det är så himla synd om dem och deras djur när de inte sett till att hitta en lösning på sitt problem (för det är ingen annans problem som skall lösas).

Och vi kanske inte ska dra in vilda djur i diskussionen som inte är någons ”ägodel” och således ingen som har något ansvar emot. Inte riktigt samma sak helt enkelt och en rätt dålig jämförelse.

Du tycker också att förbud mot vapen (utan licens) hjälpt fantastiskt bra mot att folk springer runt och skjuter varandra var och varannan dag? Eller är de så att personer som vill ställa till med djävulskap får tag i fyrverkeri (och vapen) ändå? Ett förbud skulle bara leda till att beställningar från tex länder som polen ökar med dessutom rejält mycket kraftigare ”smällare”.

Osäker på om du med din sista del i inlägget kallar mig ”mindre begåvad” eller om det var ett allmänt raljerande. Får hoppas på det sistnämnda då det inte är så klädsamt med personliga påhopp.

God fortsättning och ta hand om era nära och kära (djur)!

Medlem

Märks mer och mer att fyrverkerier blivit en markör för låg socioekonomisk nivå.

För min del stör det inte, men med tanke på hur drägg smäller i tid och otid runt nyår verkar det inte fungera.

Djur som lider, bränder, blåljuspersonal som utsätts.

Lika bra att totalförbjuda.

Medlem

Ja vad Sverige behöver mer av är förbud och överförmynderi.

JRA
Medlem
Medlem
Skrivet av G4ruda:

Märks mer och mer att fyrverkerier blivit en markör för låg socioekonomisk nivå.

För min del stör det inte, men med tanke på hur drägg smäller i tid och otid runt nyår verkar det inte fungera.

Djur som lider, bränder, blåljuspersonal som utsätts.

Lika bra att totalförbjuda.

THIS!

Det känns som att det numera bara är familjen mjukisbyxa som bränner av bidraget med ett flak Sofiero innanför västen samt diverse adidasriddare. Tragiska människor.

Vi har två hundar, en bryr sig inte alls den andra är dock livrädd och det där hade gått att hantera om det endast small mellan säg 23:50 och 00:30... Problemet är ju att det smäller när fan som helst från typ juldagen fram till veckan efter nyår, det är ohållbart.

Sen finns såklart också aspekten av att det ligger skit precis överallt efteråt, det är väl inget att sträva efter?

Låt kommunen anordna ett fyrverkeri, förbjud försäljning till privatpersoner.

Dödgrävaren

Just för husdjurens skull så bör man förbjuda det. Det är inte riktigt värt det lidandet som det faktiskt orsakar. Men det kan man säga om många saker.

Medlem

Här hos mig är det bara massa fyverkerier vid 00 sedan är det tyst, en av grannarna köper överflöd av fyverkerier och jag har bra utsikt så det är perfekt. Om de skulle göra en drönarshow skulle den bara vara inne i centrum och jag tänker inte ta mig dit bara för att se någon drönarshow, så det kan dra åt skogen.

Har även själv svårt att köpa argumentet "tänk på husdjuren", man kanske inte skulle ta och skaffa husdjur om man har ångest över fyverkerierna bland bostadsområden. Flytta ut på landet då. Det blir lite som att förstöra för andra och deras nöjen bara för att man prompt ska ha husdjur.
Och för det andra så låter knappt fyrverkerier nånting längre när man är inomhus, så det går inte att gnälla på ljudet direkt.

Medlem

Förbjud raketer för privatpersoner.

Medlem

Är för förbud mot människor med IQ fiskmås(alltså dom som använder fyrverkerier mot folk/blåljuspersonal/djur/bilar osv) istället för fyrverkerierna.

Används dom på korrekt vis och man plockar upp det skräp man kan efter sig så tycker jag det borde vara fritt fram.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv
Du skall vara mot andra som du vill att andra skall vara mot dig

Alla får ju ha sin åsikt men tråkigt att läsa när man fastnar för det med att de som har ”husdjur” får skylla sig själva.
Det finns många fler djur än bara husdjur på vår planet och i våra närområden som mår dåligt över skjutandet.
Våra råttor blev väldigt rädda av smällandet inatt och min dotter blev så rädd så att hon började blöda näsblod.
Sen alla dem som kommer från länder där det är krig, som kan få ångest över detta smällandet.

Man ska nog tänka mer på andra än bara på sitt eget nöje. Det är enligt mig inte värt att utsätta andra djur eller människor för onödig stress eller lidande.

Finns det möjlighet med andra alternativ när man firar så tycker jag att det är bättre om man ”måste” ha en ljusshow.

Förbjud för privatpersoner. Bor i ett sämre område i Sverige och det är på riktigt läskigt att gå hem eller att vara ute på mellandagarna. Folk slänger saker från bilarna, folk drar iväg raketer vid torg på dagtid. Samt att det smäller konstant från lucia fram till 2 januari. För några år sedan sköt dom raketer mot poliserna i grannområdet.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Jag gillar när det smäller. Men förbjud skiten, det skapar mer lidande än nöje. Firade nyår i Amsterdam för några år sedan, det var som att befinna sig i en mild krigszon. Det small raketer på gatan och var allmänt kaos. Jag såg en unge som bokstavligt talat brann. Hans byxor tog eld.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Bor på landet och jag och frugan plus några vänner small av ganska många raketer under ett par timmar tills vädret tvingade in oss igen. Såg andra fyrverkerier här och där i fjärran runt omkring så vi var inte ensamma. Tycker det hör till när nya året kommer.
Men kan förstå att det måste vara jobbigt i städerna när det dundrar och smäller överallt utanför fönsterna. Kanske förbjud fyrverkerier i bostadsområden och ha en redig show på någon öppen yta istället?

Medlem

Tycker om vi ska förbjuda något så kan vi väl börja med fotbollsmatcher, de stör jag mig bra mycket mer på. Varje derby är värre än nyårsafton på stan.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av greb1989:

THIS!

Det känns som att det numera bara är familjen mjukisbyxa som bränner av bidraget med ett flak Sofiero innanför västen samt diverse adidasriddare. Tragiska människor.

Vi har två hundar, en bryr sig inte alls den andra är dock livrädd och det där hade gått att hantera om det endast small mellan säg 23:50 och 00:30... Problemet är ju att det smäller när fan som helst från typ juldagen fram till veckan efter nyår, det är ohållbart.

Sen finns såklart också aspekten av att det ligger skit precis överallt efteråt, det är väl inget att sträva efter?

Låt kommunen anordna ett fyrverkeri, förbjud försäljning till privatpersoner.

Klassföraktet is strong in this thread


signatur

IDKFA

Medlem

Redan när jag var ung på 80- och början på 90-talet fanns det de som sålde privatimporterade smällare /fyrverkerier från Kina. Sålde svart till ungdomar, minns inte om han som sålde hade någon egen åldersgräns.

Det är väl redan idag förbjudet att sälja lösa raketer på pinne? Likväl skjuts det till höger och vänster med sådana raketer.Känns inte som att de som redan idag inte bryr sig plötsligt skulle börja bry sig imorgon.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Hur pratas detta i de Förenta Staterna av Amerika då?


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Skrivet av N3gn4v:

Hur pratas detta i de Förenta Staterna av Amerika då?

Förmodligen skiter USA i hur vi hanterar fyrverkerier.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Hur pratas detta i de Förenta Staterna av Amerika då?

Hur så? Vad spelar det för roll?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Förmodligen skiter USA i hur vi hanterar fyrverkerier.

Nu menade jag om de har samma slags tankar om förbud.

Skrivet av Loxus:

Hur så? Vad spelar det för roll?

Med tanke på att där ser det ut och vara mer galnare.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Skrivet av N3gn4v:

Nu menade jag om de har samma slags tankar om förbud.

Med tanke på att där ser det ut och vara mer galnare.

Vissa stater har förbud och andra inte. Där det finns restriktioner smugglas det av bara helvete.

Men det är väl främst 4th of July som är förknippat med att blåsa väck närmsta trailer park med insmugglade fyrverkerier.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Klassföraktet is strong in this thread

Vidrigt.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Fyrverkerier bör förbjudas för privatpersoner. Jag tycker att det blir värre och värre, fler blir skadade och de används ofta som vapen mot blåljuspersonal. Dessutom grisas det ner något djävulskt och skrämmer ihjäl djur.
Men jag är för att kommuner ska ha tillåtelse att kunna arrangera nyårsfyrverkeri. Då blir det smällande i enbart fem minuter vid tolvslaget på nyårsaftonen.

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Fyrverkerier bör förbjudas för privatpersoner. Jag tycker att det blir värre och värre, fler blir skadade och de används ofta som vapen mot blåljuspersonal. Dessutom grisas det ner något djävulskt och skrämmer ihjäl djur.
Men jag är för att kommuner ska ha tillåtelse att kunna arrangera nyårsfyrverkeri. Då blir det smällande i enbart fem minuter vid tolvslaget på nyårsaftonen.

Håller med, men avskyr att en skötsam majoritet alltid ska straffas för att en minoritet beter sig illa. Öka straffen istället, REJÄLT.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

123
Skriv svar