Baldur's Gate 3 är Läsarnas årets spel!

Robot
Baldur's Gate 3 är Läsarnas årets spel!

Vinner jordskredsseger när FZ-besökarna utser 2023 års bästa spel.

#läsarnas-årets-spel, #årets-spel


Medlem

Trevligt, och fullständigt väntat.

Och listan är ett definitivt bevis på att Gollum är bättre än Armored Core 6. 😃

Mest glad att Cities Skylines 2 inte finns med här 🙌 årets besvikelse


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

1,1% troll här (gollum) och jag är en minoritet (0,6%). Hade jag testat Baldurs Gate 3 innan jag röstade så hade jag nog sannolikt röstat annorlunda.

Medlem

Kör igenom BG3 just nu. Har ägt det sedan Early Access, men har haft så mycket andra spel att köra klart haha!

Lever med alla konsekvenser oavsett om jag gillar det eller ej. För mig blir det mer intressant


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Måste säga att Hogwarts Legacy är en av mina absoluta besvikelser över spelåret. Det gick från första timmarna var helt magiska till ett tomt och repetitivt spel. Är lite förundrad att det letade sig upp på topplistan. För mig är Dave the Diver årets spel tror jag. Älskar det, lirade det och Dredge samtidigt och måste säga att det samarbetet fick mitt hjärta att slå volter.

Medlem

Bästa spelet som gjorts på flera år så inte oväntat att det vann så överlägset.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Medlem

Starfield brädade Resident Evil 4 Remake.......

Medlem

Ganska förutsägbart.
Mitt personliga årets är inte med på listan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Snygg presentation av resultaten! Jag gillar att ni skippade den exakta %:n när det började röra sig om väldigt små marginaler.

En dag måste jag ta och införskaffa BG3 och AW2. Först har jag nog fortfarande ett 10-20 tal timmar kvar av main storyn i Zelda.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kul att se att mitt goty remnant 2 ändå fick en del röster. Gott nytt år alla där ute och inne !

Medlem

Ser rätt rimlig ut tycker jag!
Håller på och spelar bg3 nu och hittills (kanske 20h?) är det riktigt riktigt bra. Min personliga topplista just nu:
1 - Starfield / Bg3 (sannolikt tar bg3 över som ensam etta om det fortsätter lika bra som det startat)
2 - Hogwarts Legacy
3 - Diablo 4

Ser fram mot att spela cyberpunk ordentligt nån gång när jag är klar med bg3. Spelade det kanske 10h när de hade en gratishelg eller nåt sånt i våras men fastnade inte tillräckligt för att köpa det. Låter ju dock som det blivit rätt mycket bättre sen dess så just nu högst på min att köpa-lista.

Sen har jag inte spelat så många fler av spelen på listan, zelda har jag inte provat då jag inte gillade botw alls, skräckspel går bort och shooters går oftast bort också. Super Mario Wonder och Forza Motorsport har jag spelat en del, men inte tillräckligt för att sätta upp på listan. Jedi survivor lär jag spela när det kommer på ea play, inte tillräckligt taggad för att köpa det. Spider-man är jag inte så sugen på då jag känner mig mätt på superhjältar, men kanske i framtiden på nån rea eller så.

Medlem

Trevligt att se att "rätt" (från min synvinkel) spel vinner priser och omröstningar för en gång skull. Det var åratal sedan.

Baldurs Gate 3 är så mycket bättre än allt annat som släppts dom senaste åren att det är riktigt tragiskt och detta skriver jag som en person som vanligtvis inte är begeistrad i isometriska rollspel, jag föredrar första persons diton.

Tyckte även att Starfield var riktigt kul ett tag, men det känns inte som ett spel jag kommer återvända till om och om igen. Baldurs Gate 3 kommer däremot ockupera utrymme på min SSD i många år framöver.

Ni som ännu inte provat Baldurs Gate 3 borde göra det snarast för att uppleva att ett spel kan vara mera än bara ett spel. Det kan vara en fantastisk berättelse, ett gripande drama, kluriga situationer och omöjliga val.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Röstade faktiskt inte då jag knappt hunnit börja med BG3. Men det hade nog fått min röst. Även Starfield har nog varit mitt årets spel, spenderade runt 100 timmar i världen och jag hade kul exakt hela tiden!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Välförtjänt vinnare, roligt att Hogwarts Legacy tog sig in på topp 3 också.

Medlem

Kan vara den mest självklara vinnaren under de senaste åren. Är helt förtrollad av den värld som Larian har skapat! Senast jag var så besatt av ett spel var nog Witcher 3.

Finns mycket positivt att säga om Baldur's Gate 3 och väldigt få negativa. Kan vara lite buggigt ibland på konsol och ett inventorysystem som känns förlegat. Men annars är det 10 av 10, både när det gäller berättelse och gameplay.

Medlem

Meh! Lies of P och Armored Core 6 förtjänar utan tvekan bättre platser!

BG3 var väl det väl inget snack om att det skulle vinna iallafall. Som jag nämnt i någon tidigare tråd, en dag kanske man testar på det.

Köpte Jedi Survivor för en billig peng så det måste jag ta tag i framöver.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Helt klart rätt vinnare enligt mig. Det var länge sedan jag har haft så roligt med ett spel som Baldurs Gate III så det är otroligt välförtjänt. Då ska man inte glömma alla andra helt fantastiska spel som Alan Wake 2, Dave the Diver, Hogwarts Legacy, Resident Evil 4 Remake, Lies of P och många andra. Men Baldurs Gate III spelade i en division för sig själv för mig. Underbar story, fantastiska karaktärer, gillar spelmekaniken även om jag förstår att turorningsbaserade strider inte är för alla.

Sedan slutade inte Larian att skänka spelet kärlek när det var klart utan patchade det fem gånger och detta var inte bara bugar och tweaks utan nytt innehåll som dom lade dit efter fått förslag från spelare själva. Jag älskar när utvecklare verkligen lyssnar på sina spelare. Senaste patchen var nästan 30 gig och lade till ännu mer innehåll till ett redan underbart spel.

Så för mig är det verkligen rätt och riktigt att Baldurs Gate III hyllas på detta sätt. Det säger en del när spelare som absolut inte tycker att Baldurs Gate III är något för dom ändå säger att spelet förtjänar all uppmärksamhet, det säger också lite hur vår spelindustri mår just nu vilket tyvärr är lite sorligt.

Men hur som helst grattis Baldurs Gate III, över 300 timmar avklarade och många fler blir det i framtiden!

Medlem

Att BG3 knep titeln är väl ingen förvånad över.

Dave the Diver håller jag personligen högst i år, otroligt mysigt spel som snirklade sig in i mitt hjärta


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Skribent

BG3 var så klart givet. Kul att Dave the Diver knep en okej placering.

Medlem

Trevligt med statistik då jag är ett statistik-FREAK. Röstade dock på Alan Wake 2 som jag personligen ser som ett mästerverk.

Konstigt att Resident Evil 4 inte kom högre även om det är en remake.

Gott nytt år FZ och forumets medlemmar.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

1,1% har trollat och röstat på Gollum 😅

Medlem

Spelet jag hade roligast med i år var Hogwarts Legacy även om jag kan se att BG3 är ett bättre spel. Är nog lite jävig som ett Potterhead.

Medlem
Skrivet av Nimin:

1,1% har trollat och röstat på Gollum 😅

Va? Vad då trollat? Underbart spel ju!


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Talos Principle 2 (som är med på läsarnas lista) är kanske lätt att missa, men var en av höjdpunkterna för året för mig

Medlem

Rimlig topp tio, verkar vara bra spel allihop. Har bara testat några så ser fram emot reor för resten.

Medlem

Hatar ju turbaserade spel men jag bara måste prova Baldur's port framöver efter all hype. 😩

Medlem
Skrivet av AtlasBreaker:

Måste säga att Hogwarts Legacy är en av mina absoluta besvikelser över spelåret. Det gick från första timmarna var helt magiska till ett tomt och repetitivt spel. Är lite förundrad att det letade sig upp på topplistan. För mig är Dave the Diver årets spel tror jag. Älskar det, lirade det och Dredge samtidigt och måste säga att det samarbetet fick mitt hjärta att slå volter.

Hogwarts var bättre än vad jag trodde det skulle vara, men då hade jag låga förhoppningar. En svag 3/5 för mig. Det kom högt upp enbart på grund av IP:t (det finns många HP fans därute). Jag misstänker att de flesta som spelade det inte spelade så många andra spel från i år.

Medlem

Ja så klart får man ta det med en stor nypa salt. Mitt favoritspel kom på #14 och har ännu inte blivit "piratat" Baldurs Gate kan vem som helst ladda ner och spela, har så klart fler potentiella spelare därför.


signatur

7900XTX
7800X3D

12
Skriv svar