Att äga eller inte äga

Medlem

Kan inte påstå att jag bryr mig så mycket om det här. Köper inte heller liknelsen i första inlägget om att nån klampar in och tar ens grejer. Det är inte så det funkar, digitalt vet man redan vid köpet om att man köper rätten att spela spelet eller se filmen osv. En rätt kan alltid dras in om man inte följer reglerna exempelvis. Tycker det är helt okej och skulle jag bli av med ett spel efter 20 år för att en tjänst lägger ner så får det väl vara så. Har aldrig påverkats hittills och skulle jag påverkas i framtiden får jag väl hitta något alternativ om jag prompt vill spela just det spelet eller se just den filmen etc. Fördelarna med digitalt vida överstiger den eventuella framtida risken för min del. Har dessutom tappat bort, repat eller på annat sätt blivit av med många fysiska filmer och spel. Även flera gamla konsoler som inte funkat när jag försökt några år senare, så även de repade skivorna inte gick att använda. Ser många fler nackdelar med fysiskt än jag gör med digitalt, sen får vi se om det alltid är så men jag är hoppfull. Tekniken och reglerna kring digitala produkter utvecklas också hela tiden, så de flesta av dagens negativa saker lär inte alltid vara så. Känner faktiskt ingen oro alls över allt jag köpt, hyrt eller abonnerat digitalt.

Medlem

För mig är det upplevelsen jag vill ha och som jag är villig att betala för. Det är den jag äger och ibland krävs det en bit plast men oftast så räcker det med koden. När det gäller spel så ör det bättre att den skickas i en kabel än 2000 mil på en båt. Det blir lite som att idag 2023 gå till brunnen efter vatten.

Jag tror inte heller på att ”ägande” är något sträva efter. Vad är poängen? Är det en principsak? En bit plast i hyllan/lådan som bevisar att jag har minsann betalat för det här?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av GustavA:

För mig är det upplevelsen jag vill ha och som jag är villig att betala för. Det är den jag äger och ibland krävs det en bit plast men oftast så räcker det med koden. När det gäller spel så ör det bättre att den skickas i en kabel än 2000 mil på en båt. Det blir lite som att idag 2023 gå till brunnen efter vatten.

Jag tror inte heller på att ”ägande” är något sträva efter. Vad är poängen? Är det en principsak? En bit plast i hyllan/lådan som bevisar att jag har minsann betalat för det här?

Rätten att konsumera det du betalat för när du vill. Så gör vi ju med allt annat, varför inte med spel och film?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Svårt att spela på PC utan digitala köp idag

/me räcker upp en hand

Har köpt ett gäng filmer på SF Anytime och YouTube. Sådana case där jag jag inte hittat filmen att streama. Äger ingen modernare spelare än en vhs, så det är inget alternativ.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Inte lätt att lyckas äga något idag.
Se bara på tomträttsavgälden för bostadsrätter.
Brf:erna belånar sig för att ha råd att hyra marken från staten.

Medlem

Det finns alltid något som kan förinta ens spelbibliotek. Är det inte konkurs eller bannlysning så är det översvämning eller brand. För att inte tala om slitage och röta. Både digitalt och fysiskt har sina för- och nackdelar.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Seriöst, vem har någonsin köpt en digital film?

Jag gör det ibland.

Medlem

Tycker inte man kan jämföra Netflix och Spotify med att "köpa" något, du hyr ju innehållet på en månadsbasis, precis som när du hyrde en video film förr i tiden. Ska du betala en månadskostnad och sen äga allt som fanns på plattformen som fanns under den månaden?

Spel blir ju däremot lite annorlunda. Men alla spel jag köpt finns ju kvar på STEAM. Tills man bryter mot reglerna och blir bannad. Brinner ditt hus ner så finns ju alla spel du köpt kvar på STEAM men hade du haft dem på skiva hade dem ju brunnit upp också.

Den fysiska förvaringen är tillräckligt jobbig för att jag ska känna mig trygg med min digitala samling.
Översvämningen i höstas visade att samlingen inte heller är värd förvaringen (enligt försäkringsbolaget).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Bara drygt när LOTR fans ska visa filmerna första gången till sina anhöriga och vänner och väljer att glo på alla extended editions. Dessa fans glömmer bort att de troligvis upplevde filmerna själva först gången genom bio-versionen och sen kollade på extended. Det blir helt olika upplevelser.

Filmerna är redan långa som de är och man kan inte begära att alla kommer vara lika investerade i filmerna, speciellt inte första gången. Sen har bio-versionerna generellt bättre flöde. Vissa saker upplevs tom bättre vid en förstavisning, ex "what say you" scenen, där man genom bio-versionen skapar mer spänning genom att inte visa exakt vad som händer, förrän skeppen anländer vid striden, vilket även ger betydligt större payoff till den här scenen.

Egentligen enda scenen som aldrig borde klipps bort var i början i tredje filmen med Saruman. Det är det enda jag tycker var konstigt med bio-version, annars var de utmärkta och precis lagom vid en förstavisning.

Medlem
Skrivet av heady89:

Vi kan knappt få ut våra egna pengar utan problem, än mindre använda dem fysiskt. Det digitala är smidigt på många sätt men individen tappar mer och mer kontroll och makt när man inte behåller möjligheten att tex betala kontant.

För några år sedan när valutan ändrades så hade morfar ett par hundra k fysiskt hemma som skulle bli värdelöst. Banken vägra ta pengarna med hänvisning till penningtvätt, så spelade ju ingen roll att han varit trogen kund där sedan långt innan de flesta varit födda. Slutade med att vi i släkten satte in 10k var på våra konton via insättningsautomater och sedan digitalt förde över allt till hans bankkonto.

Tar affären bara kort så bytar jag ställe om det går.
Jag hatar den utvecklingen jag ser med hur vi behandlar våra pengar.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Är ni trygga med att distributören alltid kommer gå kunden tillmötes eller finns det skäl för oro?[/b]

Det finns definitivt skäl för oro. Allt det här med att du inte äger något är inget nytt, Steam var först med det. Visst det är "bara" en DRM, men du kan inte spela dina spel, även spel du har på skiva, utan Steam. Eller i dagsläget så gäller nog det alla launchers.

Så fysisk skiva spelar bara roll på konsoller nuförtiden. På PC förlorade vi äganderätten för länge, länge sedan.

Det är samma som Windows. Vi betalar för en licens att utnyttja produkten, men vi äger inte produkten på något som helst sätt.

Skrivet av Kalliban:

Köper inte heller liknelsen i första inlägget om att nån klampar in och tar ens grejer. Det är inte så det funkar, digitalt vet man redan vid köpet om att man köper rätten att spela spelet eller se filmen osv.

Jo, det är exakt så det fungerar. De flesta vet inte om att de inte köpt spelet utan "rättigheten" att spela det. Fråga vilken gemene man som helst. Du som gamer har koll, men den grå massan lär knappast ha samma koll, och det är den grå massans pengar som bestämmer. Inte dina. Av alla som spelar är folk som oss i underläge.


signatur

I drank what?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ejziponken:

Tycker inte man kan jämföra Netflix och Spotify med att "köpa" något, du hyr ju innehållet på en månadsbasis, precis som när du hyrde en video film förr i tiden. Ska du betala en månadskostnad och sen äga allt som fanns på plattformen som fanns under den månaden?

Spel blir ju däremot lite annorlunda. Men alla spel jag köpt finns ju kvar på STEAM. Tills man bryter mot reglerna och blir bannad. Brinner ditt hus ner så finns ju alla spel du köpt kvar på STEAM men hade du haft dem på skiva hade dem ju brunnit upp också.

Jämförelsen gäller främst när du köper något, vilket du inte gör på Netflix. Men vi har ju digitala tjänster där man kan köpa en film (eller, såklart, ett spel) digitalt och inte heller där äger du det du har köpt. Du kan förlora det när som helst och det finns inget olagligt i det.

Jag köper inte riktigt jämförelsen med en brand. Det är klart att hela ens liv kan brinna upp i en olyckshändelse, men nu snackar vi konsumenträttigheter. Vilken rätt har vi till det vi betalat för?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Från ett annat perspektiv kan det vara en fördel med att vi går över till mer digitalt. Fysiska kopior kommer tillslut gå sönder, har ett helt drös med div filmer, konsol och pc spel som ej längre fungerar pga. för många repor på CD-skiva. Och de skivor som klarat sig och fungerar kan jag ändå inte använda för det finns ingenstans att stoppa in skivan längre i min PC :). Så jämför jag de fysiska spel jag köpte för 15 år sedan kan jag inte längre lira en stor del av, medans jag fortfarande kan spela samtliga digitala.

KoP
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Absolut. Men inte alls som förr, och det förs ju en diskussion om hur länge bion kommer överleva som koncept. Det kanske den gör, och vi ser fortfarande storfilmer som går bra. Återstår att se.

Så länge man inte kan återskapa bioupplevelsen hemma så kommer nog bio leva kvar. Nog för att man kan införskaffa duk och projektor (jag är skyldig) men det blir ju ändå inte samma sak ens med det. 🤔

En riktig bioduk och dess format och ljudet i salongen är svårslaget.

Medlem

Det är därför man behöver fysiska kopior samt stora fina digitala arkiv med pirat-.. PRIVAT-kopierat material. En del always-online lir lär ju bara fungera i framtiden om man har en crackad version, blir samma skit som med SecuROM etc. Detta kan ju även drabba en del fysiska spel där man i princip får en steam-nyckel i ett fodral. Jag har själv bara Spotify, VPN, lite cloud-tjänster och Jack Sparrow som fixar det material som inte går att få tag på fysiskt eller DRM-fritt (GOG etc).

Köper regelbundet spel på skiva. Men många spel släpps bara digitalt och då är man låst till att köpa det på sitt konto, och det kan bli bannat, hackat eller bara upphöra om bolaget bakom tjänsten försvinner.
Det blir än värre om det blir ännu mer fokus på prenumerationstjänster, där är vi nästan nu.

Musik har det däremot blivit färre köp får jag ändå erkänna, det är smidigt. Har ca 1000 skivor i olika format och mycket där är sånt som inte finns på Spotify/Tidal/Apple. Så jag brukar så att säga "finlyssna" med jämna mellanrum.

Film är ungefär som ovan. Köper sällan filmer numera då mitt intresse har minskat något. Men har väl ca 600 filmer/serier i samlingen.
Även där är det mycket som aldrig dyker upp på någon streamingtjänst, speciellt här i EU, allt är låst bakom licenser/regioner.

Edit: Bevarandet av kultur är inget som film/musik/spel-branschen är intresserad av egentligen.
Det enda som finns som som alternativ är att ta på sig pirathatten, inget jag gör dock. Men där finns det mesta bevarat.

KoP
Medlem
Skrivet av Gaara:

Seriöst, vem har någonsin köpt en digital film?

Har säkert köpt runt 100 filmer ifrån Google TV igenom åren. Sen man får man se hur länge dom ligger kvar.

Har dock en mycket större samling med fysisk film. Allt ifrån vhs, dvd, hd dvd till bluray.

Har aldrig inventerat allting men det rör sig säkert om 2000-3000 filmer. 🤔

Medlem

Det är ju mycket värre än så. Lycka till med ditt liv om tex banken spärrar ditt bank-id eller kort. Eller egentligen räcker det med att bli av med din mobil utan kunna skaffa en ny på nån vecka. Jag har en reservtelefon och padda inlåst i vapenskåp, just för att kunna komma åt mina konton om min mobil pajar eller försvinner. Hela samhället bygger i dag på just inlåsning och inte många opponerar sig, för på köpet får ju folk en galen bekvämlighet som är just bekväm så länge det fungerar och allt rullar på. Just när det gäller bank-id och sånt har man ju inget val, man kan ju inte ens ringa en myndighet eller teleoperatör utan att först identifiera sig med bank-id. Det otroliga är att viktiga samhällsfunktioner som Kivra och bank-id drivs i privat regi, bara det är galet. Det handlar ju om livsviktiga grejer som att skaffa medicin och sånt dessutom. När det gäller spel på PC är jag tyvärr helt digital i princip. Men när det gäller ps2, ps3 och xbox 360 så har jag allt på skiva. Ps4 med, fast där är man ju ändå rökt om servrarna försvinner. Jag köper i princip aldrig digitalt. Spotify använder jag, men jag har en diger samling musik på cd och på mp3. En massa filmer med. Jag kollar sällan på nya filmer. Men nu är jag en gammal jävel, så detta har ju byggts upp under lång tid i en tid då det nästan bara fanns fysiska kopior. En ung människa hamnar troligen i det digitala träsket från första början och skaffar aldrig fysiska media. Jag har en polare som vägrar spotify, han köper skivor eller slangar hem från nätet, likaså med film. Och en annan vägrade internet och mobiltelefon fram till för typ 1,5 år sedan, då fick han en smartphone av en jobbkompis, så först då slutade han betala räkningar på bank manuellt och började bli "digital". Men han inser ju nu i efterhand vilken pärs det var och vilka kostnader han hade för att han inte "kommit in i matchen". Men i framtiden får nog många som endast har "sina" media digitalt erfara att det man en gång trodde man hade inte finns längre.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem

Personligen så bryr jag mig inte.
Skulle mitt steam bibliotek försvinna en dag så, den dagen den sorgen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Rätten att konsumera det du betalat för när du vill. Så gör vi ju med allt annat, varför inte med spel och film?

Vad menar du? Har du köpt spelet får du väl spela det hur länge du vill? Det som inte kan garanteras är ju att spelet inte kan laddas ner i all evighet men det är ju likadant med skivor, slänger du den så lär du inte kunna hämta ut en ny. Jag tycker det det är att kräva lite för mycket av företagen att de ska tillhandahålla spelen i decennier. Spara spelet på en hårddisk om du vill ha kvar det. Då kan du spela det igen när du vill.

Medlem

Jag har bara haft streaming-tjänster en gång och det var för att kolla på serien Lost.
Ville kolla igenom hela serien en gång till så jag köpte en blueray-box med alla avsnitt.
(Köper alla filmer på blueray, och jag saknar också Discshop)

Musik köper jag bara i mp3-format så jag kan lyssna på musiken på datorn och mobilen hur mycket jag vill.

Där det skiter sig är spelen som jag bara köper digitalt på tex GoG eller Steam.
När jag rensade ut lägenheten och källarförrådet slängde jag flera bananlådor fulla med fysiska pc-spel jag sparat för dom tog så mycket plats 😢


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Skrivet av GustavA:

Vad menar du? Har du köpt spelet får du väl spela det hur länge du vill? Det som inte kan garanteras är ju att spelet inte kan laddas ner i all evighet men det är ju likadant med skivor, slänger du den så lär du inte kunna hämta ut en ny. Jag tycker det det är att kräva lite för mycket av företagen att de ska tillhandahålla spelen i decennier. Spara spelet på en hårddisk om du vill ha kvar det. Då kan du spela det igen när du vill.

Nja, det är inte alla spel som funkar om inte launcherns servrar funkar.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Nja, det är inte alla spel som funkar om inte launcherns servrar funkar.

Aha. Jag spelar enbart på konsol så då blir det kanske lite skillnad. Men det borde ju kunna gå att driva i rätten isåfall. För det är ju inte tekniskt omöjligt för t ex. Steam att ta bort det kravet om nu företaget skulle gå i graven.

Medlem
Skrivet av KoP:

Har säkert köpt runt 100 filmer ifrån Google TV igenom åren. Sen man får man se hur länge dom ligger kvar.

Har dock en mycket större samling med fysisk film. Allt ifrån vhs, dvd, hd dvd till bluray.

Har aldrig inventerat allting men det rör sig säkert om 2000-3000 filmer. 🤔

Okej, ja du får väl se det som att det ändå va billigare än gå med hela familjen på bio...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av GustavA:

Vad menar du? Har du köpt spelet får du väl spela det hur länge du vill? Det som inte kan garanteras är ju att spelet inte kan laddas ner i all evighet men det är ju likadant med skivor, slänger du den så lär du inte kunna hämta ut en ny. Jag tycker det det är att kräva lite för mycket av företagen att de ska tillhandahålla spelen i decennier. Spara spelet på en hårddisk om du vill ha kvar det. Då kan du spela det igen när du vill.

Så länge det är knutet till ditt konto är det alls ingen självklarhet, det har vi ju diskuterat i hela den här tråden.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag köper både spel och film digitalt, även om jag föredrar att köpa i fysiskt format så går det inte alltid, främst på PC är ju alla nya spel idag enbart digitalt. Jag ser det dock inte som "köp" utan mer som att jag långtidshyr grejerna, för det är i praktiken vad jag gör. Man vet ju aldrig riktigt när eller hur en ägare till sitt material bestämmer sig för att "nej, nu ska vi inte tillåta att deta licenseras ut överhuvudtaget längre och dra in allt vi har ute" så lika bra att jag är ärlig med mig själv kring vad det innebär.

Medlem

på pc har det inte gjort så mkt för min del, finns oftast backup lösningar, hehe
vart senast besviken på att unreal tournament togs bort från butiker, men det löste sig, epic får skylla sig själva. tacka fan att gog hade gjort det simpelt.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Så länge det är knutet till ditt konto är det alls ingen självklarhet, det har vi ju diskuterat i hela den här tråden.

Konsoler har inget onlinekrav vad jag vet. Det är bara gamepass och ps+ som kontrolleras regelbundet. På ps5 kan alla konton spela spelen jag har köpt och laddat ner. Konton som enbart finns lokalt på konsolen. Jag har inte testat men jag tror Xbox och switch fungerar likadant . Det verkar inte vara så på PC märker jag vilket är synd såklart. Men spelen från gog går väl köra utan launcher?

Medlem
Skrivet av Ruffles:

"If buying isn't owning, piracy isn't stealing." - jag ska hälsa min fru att om jag kolar innan henne så vill jag ha det citatet på min gravsten.

Skriv svar