EA:s två Star Wars Battlefronts sålde drygt 50 miljoner! Anthem? 5 miljoner...

Robot
EA:s två Star Wars Battlefronts sålde drygt 50 miljoner! Anthem? 5 miljoner...

Tidigare EA-topp bjuder på intressanta siffror.

#anthem, #star-wars-battlefront


Medlem

Oj hade ingen aning battlefront var så poppis.
Vet de gav de ut gratis någon gång och jag spelade kändes inte som massa folk spela det då men kanske har lämnat det vid den tiden

Medlem

Star Wars: Battlefront II > Star Wars Battlefront I & II

Inaktiv

Fasen vad jag önskar att de gjorde ett Battlefront III. BF2 var ett av de roligaste skjutspel jag spelat. Kanske till och med slår Battlefield serien. Starten av BF2 förstördes tyvärr av EAs girighet som vanligt och det gav negativ publicitet under lång tid.

Vad jag har hört har de tackat nej till BF 3. Väldigt konstigt baserat på de siffrorna

Medlem

1an spelade jag väldigt mycket multiplayer, det var otroligt kul tills det blev mer och mer tomt. 2an var rolig singleplayer men tyckte multiplayern var sämre än 1an så det lade jag ner illa kvickt. Fortsätter hoppas på en 3a👍🏻

Medlem

Nu spelade jag själv Anthem, men känns som om det floppade under utvecklingen och bara skickade ut det för att få några pengar tillbaka.

Tycker allvarligt att grunden i spelet var väldigt underhållande. Hade spelat mycket mer.... Om det funnits något att göra 😅


signatur

It´s a me

Medlem

Älskar Star Wars men nått med att skjuta laser funkade inte alls för mig. Alla vapen kändes likadana.

Kul att Bartlefield 1 sålde bra. Fortfarande det Battlefield jag spelar mest. Otrolig atmosfär.

Kul parantes. Var på besök på Dice i ett ärende. Träffade en person idet högre skicktet och berättade att jag spelat massor BC2, BF3 och BF4. Fick skriva på ett NDA och blev visad BF1 ca 6 månader innan det avtäcktes.

Medlem

Om Anthem var ett riktigt spel så skulle dom lätt sälja 100 miljoner (under dens livstid)

Medlem

Anthem hade ändå bra känsla i robotarna, de kändes tunga och mäktiga och världen var snygg och ändå rolig att flyga omkring i så synd att de inte gjorde ett spel av det bara.

Men ansågs inte Battlefront lite som misslyckade spel? 50 milj exemplar känns ändå ok…….. fast de hade kanske räknat med att sälja 100milj i och för sig.

Medlem
Skrivet av B-main:

Kul att Bartlefield 1 sålde bra. Fortfarande det Battlefield jag spelar mest. Otrolig atmosfär.

Håller med att atmosfären är svårslagen i Battlefield 1.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Ska jag vara ärlig tycker jag 50M SW:BF låter som önsketänkande?! Första spelet sålde runt 15M vilket skulle göra att 2:an skulle ha sålt 35M? Aldrig! Däremot är det nog många som kört spelet via EA Play kan jag tänka mig. Undrar om dessa räknas in där?

Medlem

Anthem var ju så mycket bättre än Battlefront. Dom skulle fortsatt utvecklingen av det... få spel jag haft så kul med på senare dagar! Älskade verkligen combat i det!

Inaktiv
Skrivet av trifix:

Ska jag vara ärlig tycker jag 50M SW:BF låter som önsketänkande?! Första spelet sålde runt 15M vilket skulle göra att 2:an skulle ha sålt 35M? Aldrig! Däremot är det nog många som kört spelet via EA Play kan jag tänka mig. Undrar om dessa räknas in där?

Underskatta inte ett starkt varumärke som Star Wars. Där de har starkt stöd inom gaming sfären.
BF2 har varit väldigt billigt emellanåt för ett sådant bra spel.

Medlem

Bf2 var askul i conquest large men när man ville ha snabba adrenalin kickar var ju starfighter mode kungligt bra!
Synd bara att det var så få maps bara.
Anthem var sjukt snyggt, mechsen var helt ok men det kändes som att dem inte visste hur dem skulle designa uppdragen och så.
Och det som fanns köttade man igenom asfort med ett par polare.
Tror att det hade behövt mer tid i content design.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Oj hade ingen aning battlefront var så poppis.
Vet de gav de ut gratis någon gång och jag spelade kändes inte som massa folk spela det då men kanske har lämnat det vid den tiden

Hände inte så mycket i spelet efter tag, inga nya DLC's inga nya kartor med mera. Stagnerade rejält. Hade riktigt kul i spelet när jag spelade det när det fanns massor med spelare.

Medlem

Ska faktiskt prova Anthem i helgen.
Köpte det nyss, kostar för närvarande 10kr på Playstation Store.

Skribent
Skrivet av anon_332538:

Fasen vad jag önskar att de gjorde ett Battlefront III. BF2 var ett av de roligaste skjutspel jag spelat. Kanske till och med slår Battlefield serien. Starten av BF2 förstördes tyvärr av EAs girighet som vanligt och det gav negativ publicitet under lång tid.

Vad jag har hört har de tackat nej till BF 3. Väldigt konstigt baserat på de siffrorna

Jag skulle inte säga det är det bästa FPS jag spelat, men från releasen till att de fixade till spelet så blev det helt klart ett bra spel. Det var enligt mig spelet 1an borde ha varit. Starten och EA:s girighet fick nog hela varumärket betala dyrt för tyvärr. Battlefront verkar var dömt till att dö vid del 2....


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nu hade ju båda Battlefront-spelen lite haltande recensioner och blev relativt snabbt billiga spel. Tvåan är ju också fortfarande ett löjligt snyggt spel på många vis. Jag blir alltid förvånad när jag tittar på hur många hundratals timmar jag hann få ihop under de första 3 åren. Hade önskat mer att låsa upp i spelet, inte bara clone-trooper skins eller ett fåtal dyra hero-skins. De hade lätt möjlighet att göra många intressanta nya kartor, men ack. Förlorad potential. Samt att om de sålt 50 miljoner ex till ett högre pris så bör ju EA lätt krävt mer spel i den serien. Att så inte är fallet och spelet övergavs helt inför releasen av 2042 visar ju att intresset var lågt.

Medlem

Tyckte Anthem var riktigt kul, spelade klart det som fanns att göra, sen la jag det på hyllan.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Fasen vad jag önskar att de gjorde ett Battlefront III. BF2 var ett av de roligaste skjutspel jag spelat. Kanske till och med slår Battlefield serien. Starten av BF2 förstördes tyvärr av EAs girighet som vanligt och det gav negativ publicitet under lång tid.

Vad jag har hört har de tackat nej till BF 3. Väldigt konstigt baserat på de siffrorna

Håller med!!

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Fasen vad jag önskar att de gjorde ett Battlefront III. BF2 var ett av de roligaste skjutspel jag spelat. Kanske till och med slår Battlefield serien. Starten av BF2 förstördes tyvärr av EAs girighet som vanligt och det gav negativ publicitet under lång tid.

Vad jag har hört har de tackat nej till BF 3. Väldigt konstigt baserat på de siffrorna

ville säkert bara inte behöva jobba med disney

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

ville säkert bara inte behöva jobba med disney

https://www.youtube.com/watch?v=gtx0QV4-VxY

Gulligt. Nej, det handlade som vanligt inte om något "woke". Problemet var höga licenskostnader som tog för stor kaka av vinsterna. Det blev helt enkelt för små marginaler för EA.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Gulligt. Nej, det handlade som vanligt inte om något "woke". Problemet var höga licenskostnader som tog för stor kaka av vinsterna. Det blev helt enkelt för små marginaler för EA.

gulligt, men nej höga licenskostnader hade nog inte spelat så stor roll om inte förtroendet för ip:t tappats rejält, eftersom det tidigare inte spelat någon roll.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

gulligt, men nej höga licenskostnader hade nog inte spelat så stor roll om inte förtroendet för ip:t tappats rejält, eftersom det tidigare inte spelat någon roll.

Som sagt, det handlade om höga licenskostnader och för små marginaler för EA, inte dina "woke konspirationer". Som du såg själv i artikeln sålde spelen bra.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Som sagt, det handlade om höga licenskostnader och för små marginaler för EA, inte dina "woke konspirationer". Som du såg själv i artikeln sålde spelen bra.

Jo jag vet, det krävs att man säljer 20% mer för att tjäna samma som utan avgifterna. men säljer man 50miljoner ex borde inte det vara något problem, tror fortfarande mer att stort förtroende har tappats i ip:t vare sig det är woke eller inte. är inte direkt konspiration, bara googla.

t.om mark hamill ba wtf har ni gjort med min karaktär? 😂

sen äre inte mitt fel att du inte förstår south parks kritik och kallar det för "konspiration"

https://nypost.com/2023/04/07/inside-the-woke-scoring-system-guiding-american-companies/

https://www.oscars.org/awards/representation-and-inclusion-standards

t.om disneys ceo håller med mig
https://www.cnbc.com/2023/11/30/disney-ceo-bob-iger-says-movies-have-been-too-focused-on-messaging.html

L3-37 droid din favorit? 😂

osv.

high ground.

Inaktiv
Skrivet av tuckdragon:

Jo jag vet, det krävs att man säljer 20% mer för att tjäna samma som utan avgifterna. men säljer man 50miljoner ex borde inte det vara något problem, tror fortfarande mer att stort förtroende har tappats i ip:t vare sig det är woke eller inte. är inte direkt konspiration, bara googla.

t.om mark hamill ba wtf har ni gjort med min karaktär? 😂

sen äre inte mitt fel att du inte förstår south parks kritik och kallar det för "konspiration"

https://nypost.com/2023/04/07/inside-the-woke-scoring-system-guiding-american-companies/

https://www.oscars.org/awards/representation-and-inclusion-standards

t.om disneys ceo håller med mig
https://www.cnbc.com/2023/11/30/disney-ceo-bob-iger-says-movies-have-been-too-focused-on-messaging.html

https://www.youtube.com/watch?v=t5TGJquhP1s

https://www.youtube.com/shorts/92d0hsYJfnM?feature=share

L3-37 droid din favorit? 😂

osv.

https://www.youtube.com/watch?v=B7FMh3YtK_w

high ground.

De där klippen var rätt intressanta måste jag säga. VDn erkänner alltså att de fokuserat på budskap (manipulation?) före nöje. Det säger rätt mycket. Vem bestämmer budskapet i filmerna som miljoners miljoner ska se? För mig är det där gränsen till hjärntvätt. Det är en separat tråd.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

De där klippen var rätt intressanta måste jag säga. VDn erkänner alltså att de fokuserat på budskap (manipulation?) före nöje. Det säger rätt mycket. Vem bestämmer budskapet i filmerna som miljoners miljoner ska se? För mig är det där gränsen till hjärntvätt. Det är en separat tråd.

haha follow the money, ba kolla vem som är tungt investerad i saker som HRC så vet du vem som bestämmer 😂

japp han erkänner att dom gått för långt, drf han inte direkt kritiserats i south park avsnittet.

Inaktiv
Skrivet av tuckdragon:

haha follow the money, ba kolla vem som är tungt investerad i saker som HRC så vet du vem som bestämmer 😂

japp han erkänner att dom gått för långt, drf han inte direkt kritiserats i south park avsnittet.
https://youtu.be/8pSxx1e5n34?si=-T3QswNQi-JjLYpl&t=1700

Hans svar efter det var inte mycket bättre dock. Han tyckte ändå att vissa politiska budskap var acceptabla om det var i linje med företaget och mer vinst där han försvarade investeringar i Kina som borde vara mer kontroversiellt baserat på Kinas värderingar.

Medlem

Oavsett var man står så har ju Star Wars ip:et onekligen dragits i smutsen, vilket har resulterar i att det har tappat värde. Vilket per automatik medför att licenskostnaderna blir för höga för att vara lönsamma.

Detsamma hände med med Star Trek licensen i början på 2000-talet, då Activision hade mer eller mindre ensamrätt på Star Trek spel. Det var en guldålder då vi fick fantastiska spel som Armada, Bridge Commander, Elite Force, Starfleet Command III. Men allt detta tog slut 2003 efter att Elite Force 2 släpptes, då Activision bestämde sig för att stämma Viacom. De ansåg att ip:et hade tappat i kvalitet med floppar, så som Nemesis och Enterprise, och därmed tappat i värde och att licensen inte längre var lönsam för Activision.

Medlem

5 miljoner är väl ifs inte kattskit direkt.


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar