God of War-skaparen David Jaffe tycker att Kratos förändrats för mycket

Robot
God of War-skaparen David Jaffe tycker att Kratos förändrats för mycket

Åldrande utvecklare låter sina egna liv påverka karaktärerna, menar han.

#God-of-war-ragnarök


Medlem

Det handlar väl mer om att spelutvecklingen ger utrymme för mer tredimensionella karaktärer nu för tiden jämfört med när första God of War kom ut.
Kraven då var liksom att Lara Croft skulle ha stora bröst, det räcker inte idag.

Medlem

Jag förstår resonemanget men håller inte med. Tycker det är intressant att se utvecklingen av en karaktär. Precis som med Kiryu i Yakuza-spelen där han går från en tjurig 20-åring till en adoptivförälder med ansvar över att ta hand om sina barn.

Redaktör
Ponny

Förstår vad han menar, men i Kratos fall tycker jag utvecklingen är fantastisk. Ja, Kratos har förändrats, men det är samtidigt fascinerande att hans förflutna finns där i bakgrunden som en slags skugga. Den ger en extra krydda. Det hade ju varit enkelt att reboota helt och hållet, men tycker Santa Monica Studio hittat en snygg balans mellan reboot och uppföljare.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

De flesta personer (inklusive Jaffe antar jag) brukar förändras och utvecklas över tid.

Det finns såklart spelserier där karaktärer inte behöver/bör utvecklas. Jag tror inte Mario skulle bli bättre med mer olika känslor och mer utvecklade relationer till andra karaktärer men i GoW fungerar det utmärkt.

Avstängd

Jag minns att jag inte gillade Kratos nya utseende, och tyckte de gjort honom till en typisk modern ~40 årig småbarnsförälder och spelutvecklare. Kändes lite för mycket self-insert.
Sen har jag aldrig spelat de nya spelen då jag inte gillar den typen av mer filmiska spel, så kan inte säga mycket om kvaliteten.

Men jag tycker mig känna av en trend där spel och filmer som tidigare i huvudsak gjordes för barn, ungdomar och unga vuxna nu inriktar sig till andra åldrande vuxna som minns tillbaka på hur bra allt var i deras ungdom. Typ Star Wars som det känns som fler 35 plussare är/varit hypade över än 12 åringar. Och så är det kanske med spel överlag.

Medlem

Ingen kommer dänga gamla Kratos så är det med den saken men moderna kratos är helt ok ändå fast visst saknar man ju den där ursinniga ibland.
I ragnarök var han lite väl tillbakahållen tycker jag. Halva nöjet med God Of War spelen är ju att man får chansen o ge mytologiska gudar på käften så det skvätter haha
Men nya DLCn de släppte verkar lovande. Så skönt man slipper hans unge och man spelar enbart med Kratos igen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Föredrar Kratos från original serien.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Urbanusling:

Jag minns att jag inte gillade Kratos nya utseende, och tyckte de gjort honom till en typisk modern ~40 årig småbarnsförälder och spelutvecklare. Kändes lite för mycket self-insert.
Sen har jag aldrig spelat de nya spelen då jag inte gillar den typen av mer filmiska spel, så kan inte säga mycket om kvaliteten.

Men jag tycker mig känna av en trend där spel och filmer som tidigare i huvudsak gjordes för barn, ungdomar och unga vuxna nu inriktar sig till andra åldrande vuxna som minns tillbaka på hur bra allt var i deras ungdom. Typ Star Wars som det känns som fler 35 plussare är/varit hypade över än 12 åringar. Och så är det kanske med spel överlag.

Utvecklarna har också blivit 20 år äldre och blivit föräldrar. Inte konstigt att dagens spel speglar det.

Medlem

Håller inte med honom. Gamla Kratos var ju urtråkig. Kunde lika gärna varit en random robot egentligen. En väldigt arg sådan😄.

Medlem

Jag håller inte med Jaffe här. Nu har jag inte spelat de gamla spelen, men utifrån vad jag har läst och sett på Youtube så var väl hela grejen med "gamla" Kratos att han avskydde vad han hade blivit på grund av saker han lurades till att göra. När hämndlystnadselden hade lagt sig så blev han sen ganska mellow, men fortfarande med mycket skuldkänslor och självhat, vilket jag köper till 100%.

Skrivet av Sarato:

Precis som med Kiryu i Yakuza-spelen där han går från en tjurig 20-åring till en adoptivförälder med ansvar över att ta hand om sina barn.

Kiryu-chan 🥹


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Förstår vad han menar, men i Kratos fall tycker jag utvecklingen är fantastisk. Ja, Kratos har förändrats, men det är samtidigt fascinerande att hans förflutna finns där i bakgrunden som en slags skugga. Den ger en extra krydda. Det hade ju varit enkelt att reboota helt och hållet, men tycker Santa Monica Studio hittat en snygg balans mellan reboot och uppföljare.

Exakt. Det är inte direkt så att dom bara glömt bort hans förflutna, utan det är ju något som genomsyrar hur han är som person i de nyare spelen.

En story gör en karaktär handlar ju om var man är i början och vilken förflyttning man gör som person innan man är i slutet. Det är en utveckling av personen som är intressant att följa. Utvecklas man inte som karaktär så är berättelsen rätt tråkig, massa händelser och sen är en statisk karaktär i mitten och bara hänger med på tåget.

Likaså blir det ju med en franchise. Om karaktären inte gör någon förflyttning från berättelse 1 till berättelse 7 så är det meningslöst.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Utvecklarna har också blivit 20 år äldre och blivit föräldrar. Inte konstigt att dagens spel speglar det.

Mjo men det är väl lite det Jaffe pratar om. Om 20 år ska då Kratos vara en pensionär som begravt stridsyxan, matar duvor och går runt och filosoferar?

Måste karaktärerna verkligen spegla utvecklarna? Någon gång måste det ske en slags återfödelse av ungdomlig vitalitet.
Hayao Miyazaki gjorde som redan gammal man filmer om unga flickor och pojkar.

Kände lite samma med Napoleon där han spelas av en gammal och trött 50-årig Joaquin Pheonix.

Populärkulturen känns lite gammal och trött.

Medlem

Jag gillar nya Kratos mycket mer än den gamla, som bara kändes bitter och bajsnödig hela tiden.

Medlem

Håller helt med, mer oldschool kratos till folket.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Det är inte så konstigt att Jaffe känner att Kratos inte är samma karaktär han en gång var med och skapade. För det är det inte. Kratos har blivit äldre och man har försökt göra honom mer tredimensionell. Det är inte säkert att det fungerar med alla karaktärer. Jag är inte säker på att jag varit intresserad av att se Master Chief gifta sig och skaffa barn. Link blir aldrig äldre och mer erfaren för det är en ny Link varje gång. Många gamla spelkaraktärer hör till samma skola som 80- och 90-talets actionhjältar från film, och det är inte säkert att de är betjänta av att bli mer mångfasetterade. Men jag tycker att Santa Monica lyckades med Kratos, som om vi ska vara ärliga inte var en speciellt intressant karaktär efter ett 10-tal spel utan någon större utveckling

Medlem

Det är fint att se att spelkaraktärer kan utvecklas. Gillar Kratos resa.

Medlem

Om jag förstått det rätt har Jaffe’s kommentarer tagits lite ur sitt sammanhang på framförallt Twitter där man framställt det som att han kommer med helt irrelevanta påståenden. Bättre att som i FZ’s fall faktiskt länka klippet i fråga

Jag är inte sällan kvick med att kritisera honom men folk är lite väl snabba med att hoppa på honom ibland.

Säga vad man vill om honom men han var en viktig del i skapandet av serien och det är givet att han kommer att ha starka åsikter om seriens och Kratos utveckling.

Jag håller absolut inte med honom men förstår att det ligger honom varmt om hjärtat. Sedan vad han sagt och gjort i andra sammanhang vägar jag inte in i just detta fallet.

Medlem

Förstår hur Jaffe tänker men håller inte helt med. Speciellt inte i fallet Kratos. Hans utveckling måste vara en av de bästa utvecklingarna av en karaktär någonsin?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Föredrar Kratos från original serien.

Håller med. Nya GoW är inget för mig, karaktärerna och storyn var inte alls intressanta eftersom spelet i sig verkade skämmas över att vara ett actionspel. Det ville så gärna verka moget och "vuxet".

Medlem

Jag föredrar yngre Kratos. Han behövde inte vara barnvakt åt någon och formeln var enkel: Ond bråd död.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag föredrar yngre Kratos. Han behövde inte vara barnvakt åt någon och formeln var enkel: Ond bråd död.

Att Kratos inte behövde barnpassa i yngre år var befriande och härligt. Älskar den Kratos, ilskan personifierad.

Jag kan dock inte se någon vidare utveckling efter Kratos slakt av alla grekiska gudar, ink sin pappa, och i samma andetag raderat möjligheten för mänskligt liv i den delen av världen.

Vad ska han göra nu liksom?

Det svarade Santa Monica på och levererade ett spel och en karaktär som slår en av stolen. Otroligt imponerande och tacksamt då karaktären kan leva vidare och spelen likaså.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag föredrar yngre Kratos. Han behövde inte vara barnvakt åt någon och formeln var enkel: Ond bråd död.

Redan i första spelet så är han "barnvakt" åt flera karaktärer där man måste försvara dem från fiender.

Medlem

Jag tycker att det borde ha funkat, men tyvärr är Christoffer Judge alldeles för mesig när kratos ska bli arg på riktigt. Han låter som en ramlande jultomte typ. Dom borde ha behållit den gamla röstskådespelaren, tyckte det var ett stort misstag att recasta.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag gillar nya Kratos mycket mer än den gamla, som bara kändes bitter och bajsnödig hela tiden.

Den nya kratos är väl definitionen av bajsnödig😂 Går runt å grymtar och är sur hela tiden.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Den nya kratos är väl definitionen av bajsnödig😂 Går runt å grymtar och är sur hela tiden.

Precis det som är lätt att relatera till!


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

1
Skriv svar