FZ-läsarna – Playstation 5 överlägset bästa konsolen

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Man kan tycka att PS5 är den bättre konsolen, det tycker jag också, men att påstå att den vinner prestandafighten bottnar i fanboyism eller okunnighet då den rent faktamässigt inte gör det. I grova drag är det som att påstå att Switch vinner prestandafighten över samtliga konsoler, bara för att man gillar den mest.

På papper så har xbox en bättre GPU.
Men i verkliga tester så är det helt enkelt oavgjort.
Ifall du faktiskt forskar i detta så ser du att ibland är xbox bättre och andra gånger är ps5 bättre, helt sjukt att du tar upp fanboyism och okunnighet när det ända du gjort är att ta upp "xbox borde vara bättre, för det står så på papper" men i själva verkat är det 50/50.

Sen håller jag med dig om att folk röstade på ps5 för det är den konsolen dom gillar mer.
Tekniskt sätt så hade endast 16% rätt i den kategorin.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Man kan tycka att PS5 är den bättre konsolen, det tycker jag också, men att påstå att den vinner prestandafighten bottnar i fanboyism eller okunnighet då den rent faktamässigt inte gör det. I grova drag är det som att påstå att Switch vinner prestandafighten över samtliga konsoler, bara för att man gillar den mest.

Du fortsätter prata om prestanda när jag inte nämnt det alls. Det var väl prat om vilken konsoll som röstades fram som bäst? Prestanda var bara en del av det, och inte något jag berört i något av mina inlägg.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag tycker om båda väldigt mycket, och av olika anledningar. Hårdvarumässigt tycker jag om Series X AVSEVÄRT mycket mer. Den är snyggare, mer stilren, tar betydligt mindre plats, låter avsevärt mycket mindre (HELT knäpptyst medan min PS5 låter en hel del, coil whine, vibrerar som ett tok när den läser av skivor etc.) och jag kan spela massvis av mina favoritspel från 360-eran på den.

Jag föredrar faktiskt även kontrollen till den, fastän DualSense på sistone har börjat kännas bättre i handen. Tillhör minoriteten att tycka adaptive triggers alltför ofta bara är jobbiga, kan faktiskt gå så långt att jag i vissa spel stänger av det. Älskar dock implementeringen i andra, exempelvis Astrobot sticker ut här! ❤️
Series X hade i början även en del andra fördelar, men som Sonys konsol nu i efterhand fått via uppdateringar (VRR och Dolby Atmos, dock ännu inget Dolby Vision-stöd).

Med allt detta sagt så har min Xbox inte gjort att jag drev min sambo till vansinne när jag i typ två veckor gick runt och kallade mig själv för Jin Sakai, satt uppe hela nätterna och slaktade zombies i Days Gone eller hade övernattande småsyskon i två dygn som ville se vad som händer härnäst i The Last of Us 2 (vissa av dessa saker var redan på min PS4 Pro, men poängen om vassare exklusiviteter kvarstår ändå). Detta kan ändras framöver efter uppköpen.

Men jag som inte spelar på PC uppskattar alltså båda. Lika mycket. Exklusiva spel köps till respektive konsol, tredjepartsspel köps till den konsolen som Digital Foundrys tester visar har den vassaste versionen. Båda får kärlek.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Playstation 5 är en underbar konsol, så en välförtjänt seger.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Om man ska se till antalet exklusiva spel så vinner nog Xbox överlägset. Konsolen har väldigt många exklusiva spel som faller i glömska, eller inte får den uppmärksamhet som de förtjänar. Det är bara det att PS5 har fler kritikerrosade titlar som snittar 9/10 eller mer, medan Xbox Series bara har två som ligger på 9/10, Forza Horizon 5 och Flight Simulator, där båda även finns på PC. Rör vi oss ner till 8/10 så börjar det jämna ut sig rent betygsmässigt, men vem bryr sig om att Halo Infinite, Hi-Fi Rush och Starfield ligger på 87, 87 och 83 på Metacritic när det finns God of War: Ragnarök och Demon's Souls på 94 och 92. Jag skulle nog säga att fler håller med om att GoW och DS har mer rättfärdigade betyg än Halo och Starfield, som mer kanske ligger runt 7/10.

Vilka spel är det om man får fråga? 🤔

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Man kan tycka att PS5 är den bättre konsolen, det tycker jag också, men att påstå att den vinner prestandafighten bottnar i fanboyism eller okunnighet då den rent faktamässigt inte gör det. I grova drag är det som att påstå att Switch vinner prestandafighten över samtliga konsoler, bara för att man gillar den mest.

Visst, i siffror "vinner" ju Xbox prestandaracet så kanske borde det inte röstas om alls då det inte är åsikt utan fakta. Men det är också bara siffror. Om en spelat båda och upplever liten/ingen skillnad så kanske en röstar PS5 för det är vad en spelat mest på och har haft bäst intryck utav. Betyder inte att den är starkare utan att den i folks åsikter presterat bäst. Så tror du får skilja på dem och ta lite mer lätt på frågan och inte göra det så allvarligt. Sen ligger ju XSX och PS5 betydligt närmare varandra än Switch och XSX. Att sen extremtester som DF visar att Xbox presterar någon fps bättre än PS5 betyder ju inte att folks erfarenheter är bättre hos Xbox. Och detta är ju mer panna än papper liksom, folk röstar utifrån erfarenhet och inte tekniska callsheets. Vilket kanske inte är någonting att grina över.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Du fortsätter prata om prestanda när jag inte nämnt det alls. Det var väl prat om vilken konsoll som röstades fram som bäst? Prestanda var bara en del av det, och inte något jag berört i något av mina inlägg.

Jag svarade på Håkans kommentar om att läsarna röstat fram PS5 som vinnare i prestandakategorin trots att den kategorin saknar en riktig vinnare då de är snarlika varandra, och jag svarade med att det handlar om fanboyism eller okunnighet. Sen svarade du på min kommentar som handlade om prestandakategorin.

Medlem
Skrivet av Lokander:

På papper så har xbox en bättre GPU.
Men i verkliga tester så är det helt enkelt oavgjort.
Ifall du faktiskt forskar i detta så ser du att ibland är xbox bättre och andra gånger är ps5 bättre, helt sjukt att du tar upp fanboyism och okunnighet när det ända du gjort är att ta upp "xbox borde vara bättre, för det står så på papper" men i själva verkat är det 50/50.

Sen håller jag med dig om att folk röstade på ps5 för det är den konsolen dom gillar mer.
Tekniskt sätt så hade endast 16% rätt i den kategorin.

Det är vad jag har sagt hela tiden. För mig är det solklart att det är oavgjort mellan dem, men om det måste vara en vinnare så är det Series X, även om det är med hårfin marginal.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Äh, skitsnack. Jag var i princip ensam om att ha en ps3 då alla andra hade 360 i mitt umgänge. När PS4 kom hände något dock.

Men började inte Sony med konsol många år före MS? Och kan kontra med att samtliga i min vänskapskrets, ink mig hade PS3. Det var ju den maskinen som hade blu-ray. Jag har för mig att MS saknade väl det då det skulle lansera HD DVD?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Om man ska se till antalet exklusiva spel så vinner nog Xbox överlägset. Konsolen har väldigt många exklusiva spel som faller i glömska, eller inte får den uppmärksamhet som de förtjänar. Det är bara det att PS5 har fler kritikerrosade titlar som snittar 9/10 eller mer, medan Xbox Series bara har två som ligger på 9/10, Forza Horizon 5 och Flight Simulator, där båda även finns på PC. Rör vi oss ner till 8/10 så börjar det jämna ut sig rent betygsmässigt, men vem bryr sig om att Halo Infinite, Hi-Fi Rush och Starfield ligger på 87, 87 och 83 på Metacritic när det finns God of War: Ragnarök och Demon's Souls på 94 och 92. Jag skulle nog säga att fler håller med om att GoW och DS har mer rättfärdigade betyg än Halo och Starfield, som mer kanske ligger runt 7/10.

Överlägset? Vilka syftar du på då? Har du någon statistik på detta? PS5 har väl en hel del med som faller i glömska som Kena: Bridge of Spirits, Returnal, Sackboy, Tchia.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Om man ska se till antalet exklusiva spel så vinner nog Xbox överlägset. Konsolen har väldigt många exklusiva spel som faller i glömska, eller inte får den uppmärksamhet som de förtjänar. Det är bara det att PS5 har fler kritikerrosade titlar som snittar 9/10 eller mer, medan Xbox Series bara har två som ligger på 9/10, Forza Horizon 5 och Flight Simulator, där båda även finns på PC. Rör vi oss ner till 8/10 så börjar det jämna ut sig rent betygsmässigt, men vem bryr sig om att Halo Infinite, Hi-Fi Rush och Starfield ligger på 87, 87 och 83 på Metacritic när det finns God of War: Ragnarök och Demon's Souls på 94 och 92. Jag skulle nog säga att fler håller med om att GoW och DS har mer rättfärdigade betyg än Halo och Starfield, som mer kanske ligger runt 7/10.

Jag röstade på PS för bästa exklusiva titlar men sen röstade jag på Xbox på bästa spelutbud. PS har bättre kvalitet på sina exklusiva titlar även om dem helt enkelt inte passar mig. Men Xbox har det bästa utbudet för den större variationen av genrer bland deras titlar som lockar mer för min del

Medlem

Jag har ägt många konsoler i mina år. Men det blev ett XSX då gamepass är så överlägset. Jag kan få mer för pengarna både i prestanda och i biblioteket. Alla snackar om fps och då borde folk välja XSX istället för PS5 då XSX stödjer fler titlar i 120fps än PS5. Tillexempel så stödjer inte PS5 BF 1 BF V mm 120fps då XSX gör det. Sen att Xbox/Microsoft har köpt upp stora spelstudios kommer göra det svårare för PS i framtiden skulle jag tro.

Medlem

Hur kan PS5 vinna på spelutbudet medan Xbox vinnet bakåt kompatibel?
Det är väll xbox som har störst spel basis?
Sen lagring PS5 ca 670 G , Xbox ca 865 G?
Har båda hemma men xboxen spelas nog 80% av tiden.

Medlem

fler personer kör Volkswagen än McLaren... är då Volkswagen den bästa bilen?

att säga att att PS5 är bäst för att fler har köpt det handlar nog lika mycket om att folk kanske haft en PS förut, eller att någons kompis säger att PS5 är bäst.. eller som min brorson säger: man får baciller av xbox...

nä, löjligt från start till mål...


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Varmkorv:

Hur kan PS5 vinna på spelutbudet medan Xbox vinnet bakåt kompatibel?
Det är väll xbox som har störst spel basis?
Sen lagring PS5 ca 670 G , Xbox ca 865 G?
Har båda hemma men xboxen spelas nog 80% av tiden.

Man får faktiskt tillgång till fler spel på ps5 med äldre titlar än på Xbox då ps4 hade betydligt fler spel än Xbox one.

Skaffar man sen ps+ premium så får man tillgång till ytterligare typ 400st äldre spel med ps1, ps2, psp och ps3.

Så att Sony vinner spelutbud är enkelt då deras titlar överlag är bättre.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Äh, skitsnack. Jag var i princip ensam om att ha en ps3 då alla andra hade 360 i mitt umgänge. När PS4 kom hände något dock.

Klart det än idag har betydelse att hela världen kände till playstation i hela 7 år innan det ens gick köpa en xbox.

Medlem
Skrivet av mr_Miyagi:

Om folk hade tänkt så hade väl Nintendo vunnit alla konsolkrig sedan 80-talet ?!

Nintendo är inte ute efter samma kunder som playstation och xbox...

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Man får faktiskt tillgång till fler spel på ps5 med äldre titlar än på Xbox då ps4 hade betydligt fler spel än Xbox one.

Skaffar man sen ps+ premium så får man tillgång till ytterligare typ 400st äldre spel med ps1, ps2, psp och ps3.

Så att Sony vinner spelutbud är enkelt då deras titlar överlag är bättre.

Bara 400!
Märks att du inte har Xbox eller Xpass tyvärr.
Det ända PS vinner i mina ögon är exklusiva titlar.
För där är sony briljant.
Har över 200 h på Horizon.
Handkontroll är under all kritik på vissa spel.
Spel man golf mycket på tv spel så vet man vilken styrspak som är bäst för tummen.
Men i fight spel är PS skönaste av dom.
Xbox kontroll mer tydliga på knapparna.
Min åsik om dom båda konsollena.

Met ett mynt har två sidor

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Men började inte Sony med konsol många år före MS? Och kan kontra med att samtliga i min vänskapskrets, ink mig hade PS3. Det var ju den maskinen som hade blu-ray. Jag har för mig att MS saknade väl det då det skulle lansera HD DVD?

Jo det gjorde dem men som om de har någon betydelse nu. Dagens unga vet ju inte ens vad en VHS-spelare eller Titanic är. Vetifan om de ens vet vad Blu-ray är för något 🤣

Kanske är olika från vad man kommer och bor men runtomkring där jag bor så hade nog 90% 360. Speciellt folk som inte var gamers.

Skrivet av roftg:

Klart det än idag har betydelse att hela världen kände till playstation i hela 7 år innan det ens gick köpa en xbox.

Tror inte Max 17 eller Olle 20 år har en aning om vad som kom först. De kunde inte bry sig mindre.

Med det resonemanget så borde ju Nokia varit större än Apple nu.

Medlem
Skrivet av Varmkorv:

Bara 400!
Märks att du inte har Xbox eller Xpass tyvärr.
Det ända PS vinner i mina ögon är exklusiva titlar.
För där är sony briljant.
Har över 200 h på Horizon.
Handkontroll är under all kritik på vissa spel.
Spel man golf mycket på tv spel så vet man vilken styrspak som är bäst för tummen.
Men i fight spel är PS skönaste av dom.
Xbox kontroll mer tydliga på knapparna.
Min åsik om dom båda konsollena.

Met ett mynt har två sidor

Ja typ 400st utöver alla 5000 ps4 spel.

På Xbox får man tillgång till färre spel totalt men fler äldre generationen i dagsläget.
Finns 61st Xbox spel, 657st Xbox 360 spel så lite över 700 med äldre generationer.

Medlem
Skrivet av Varmkorv:

Hur kan PS5 vinna på spelutbudet medan Xbox vinnet bakåt kompatibel?
Det är väll xbox som har störst spel basis?
Sen lagring PS5 ca 670 G , Xbox ca 865 G?
Har båda hemma men xboxen spelas nog 80% av tiden.

Jag röstade PS5 på spelutbud för jag tycker spelen där är mer intressanta, även om Xbox har fler tack vare BC.

Sen på lagring så tänker jag främst på möjligheten att uppgradera och där vinner PS5 eftersom man kan få både billigare och större diskar än på Xbox.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det är vad jag har sagt hela tiden. För mig är det solklart att det är oavgjort mellan dem, men om det måste vara en vinnare så är det Series X, även om det är med hårfin marginal.

Igen, för att det står så på papper så säger du så, men i verkliga tester så är det ingen skillnad.
Ifall du tror att xbox 100% av tiden har bättre flyt, så har du helt enkelt inte varit uppmärksam nog.

Skrivet av Varmkorv:

Hur kan PS5 vinna på spelutbudet medan Xbox vinnet bakåt kompatibel?
Det är väll xbox som har störst spel basis?
Sen lagring PS5 ca 670 G , Xbox ca 865 G?
Har båda hemma men xboxen spelas nog 80% av tiden.

För att ps5ans lagring är snabbare och billigare att uppgradera, därför.
Folk klagar inte att det är "svårt" med att uppgradera lagring på pc, så det är nog inga problem på ps5 heller.
Självklart är inbyggda minnet större på xbox samt lättare att stoppa in en sticka och slippa skruva, men är det värt att betala 2100kr för 1tb istället för 800~kr på ps5 där det samtidigt är snabbare? Nej, verkligen inte.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Oh noes, den konsol som jag tycker är bättre och därför köpte vann inte tävlingen och således delar inte flest personer min åsikt, jag tror jag kommer att … nej, jag bryr mig inte.

Det handlar inte bara om att flest personer delar åsikt!
Det som sker är en korrigering av universums naturlagar att genom en inristning i himlakropparna skapa den absoluta, universiella och objektiva Sanningen. Precis som med alla andra priser som en grupp människor på jorden utser.

Skämt åsido så tycker jag att man borde kunna filtrera resultatet utifrån röstningsdeltagarnas konsolägande. Det hade exempelvis varit intressant att se vad resultatet blir om endast dom som redan äger bägge konsolerna fick rösta.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av Deekar:

Jo det gjorde dem men som om de har någon betydelse nu. Dagens unga vet ju inte ens vad en VHS-spelare eller Titanic är. Vetifan om de ens vet vad Blu-ray är för något 🤣

Kanske är olika från vad man kommer och bor men runtomkring där jag bor så hade nog 90% 360. Speciellt folk som inte var gamers.

Nej men tanken var ju att de hade försprång med att ha tänket med hur man får saker att fungera bra. Erfarenhet i branschen spelar nog roll. Det är väl först denna generationen som MS konsol visar tecken på att prestera bättre, prestandamässigt, och (kan ha fel här) det kan vara att Sony tagit steget närmare "klassisk" PC med PS5, vad gällande format på spelen.

Och det var poängen att det är svårt att påstå att PS3 inte fick gamers på sin sida. Varför köpte dina ej-gamers kompisar en Xbox till att börja med? Jag hade en hel del none-games som köpte konsol, men då var det just PS3 då det var den bästa blu-ray spelaren på marknaden. Xbox har väl alltid varit främst för spel?

Medlem
Skrivet av Deekar:

Jo det gjorde dem men som om de har någon betydelse nu. Dagens unga vet ju inte ens vad en VHS-spelare eller Titanic är. Vetifan om de ens vet vad Blu-ray är för något 🤣

Kanske är olika från vad man kommer och bor men runtomkring där jag bor så hade nog 90% 360. Speciellt folk som inte var gamers.

Tror inte Max 17 eller Olle 20 år har en aning om vad som kom först. De kunde inte bry sig mindre.

Med det resonemanget så borde ju Nokia varit större än Apple nu.

7 års försprång med att bredda sin kundbas är rätt jkla mycket..

Inte jämförbart med nokia vs apple. Nokia tappade ju bollen mer lr mindre med tex android.. hade playstation varit lika kass så hade dom också försvunnit för länge sen.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Nej men tanken var ju att de hade försprång med att ha tänket med hur man får saker att fungera bra. Erfarenhet i branschen spelar nog roll. Det är väl först denna generationen som MS konsol visar tecken på att prestera bättre, prestandamässigt, och (kan ha fel här) det kan vara att Sony tagit steget närmare "klassisk" PC med PS5, vad gällande format på spelen.

Och det var poängen att det är svårt att påstå att PS3 inte fick gamers på sin sida. Varför köpte dina ej-gamers kompisar en Xbox till att börja med? Jag hade en hel del none-games som köpte konsol, men då var det just PS3 då det var den bästa blu-ray spelaren på marknaden. Xbox har väl alltid varit främst för spel?

Back then var det nog mest för att xbox var vädligt mycket billigare samtidigt var spel inte lika "inne" som det är idag, så ville föräldrar/nya spelare spendera 7-8tusen eller hälften så mycket?

Skrivet av roftg:

7 års försprång med att bredda sin kundbas är rätt jkla mycket..

Inte jämförbart med nokia vs apple. Nokia tappade ju bollen mer lr mindre med tex android.. hade playstation varit lika kass så hade dom också försvunnit för länge sen.

Nintendo fanns långt innan playstation, men playstation körde ändå över dom med ps1>n64

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Nej men tanken var ju att de hade försprång med att ha tänket med hur man får saker att fungera bra. Erfarenhet i branschen spelar nog roll. Det är väl först denna generationen som MS konsol visar tecken på att prestera bättre, prestandamässigt, och (kan ha fel här) det kan vara att Sony tagit steget närmare "klassisk" PC med PS5, vad gällande format på spelen.

Och det var poängen att det är svårt att påstå att PS3 inte fick gamers på sin sida. Varför köpte dina ej-gamers kompisar en Xbox till att börja med? Jag hade en hel del none-games som köpte konsol, men då var det just PS3 då det var den bästa blu-ray spelaren på marknaden. Xbox har väl alltid varit främst för spel?

De kanske hade försprång på första generationens Xbox. Men idag? Mest troligt icke.

Att folk hade 360 mer än PS3 minns jag inte exakt varför men det var nog dels för att den var billigare och dels för att hade man någon polare på gymnasiet som kunde jailbreaka den så var det billigt och smidigt.
Den släpptes väl också ett år tidigare.

Skrivet av roftg:

7 års försprång med att bredda sin kundbas är rätt jkla mycket..

Inte jämförbart med nokia vs apple. Nokia tappade ju bollen mer lr mindre med tex android.. hade playstation varit lika kass så hade dom också försvunnit för länge sen.

Tror fortfarande inte det spelar någon som helst roll när dagens ungdommar köper sina konsoler och spel hur historien sett ut. Man hade kanske försprång och erfarenhet mot när Xbox var nytt men idag spelar det noll roll.

Skrivet av Lokander:

Back then var det nog mest för att xbox var vädligt mycket billigare samtidigt var spel inte lika "inne" som det är idag, så ville föräldrar/nya spelare spendera 7-8tusen eller hälften så mycket?

Den var lätt att jailbreaka med.

Medlem
Skrivet av Lokander:

Back then var det nog mest för att xbox var vädligt mycket billigare samtidigt var spel inte lika "inne" som det är idag, så ville föräldrar/nya spelare spendera 7-8tusen eller hälften så mycket?

Var PS3 så dyr? Har för mig att jag betalade 5000 för PS3.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Var PS3 så dyr? Har för mig att jag betalade 5000 för PS3.

De stämmer nog. För mig jag gav 5000kr med 2 kontroller för PS3 men Xbox 360 var väl typ 2000kr billigare. Och säkert nersatt ännu mer när PS3 släpptes.

Medlem

Var nog inte 7000, efter lite forskning så låg den på runt 6500 iallafall

Som ni ser så kunde man alltså köpa en 360+wii och kanske en kontroll eller ett spel.
Eller en ps3.

Detta var vid release (2006-2007) och runt 2009-2010 så hade dom en gigantiskt price cut, det var då jag köpte min för 2990:- eller 2490:-, minns inte exakt..
Och det var med denna price cut som Sony tog igen försprånget 360 hade tagit den generationen.

Skriv svar