FZ-läsarna – Playstation 5 överlägset bästa konsolen

Medlem

Oh noes, den konsol som jag tycker är bättre och därför köpte vann inte tävlingen och således delar inte flest personer min åsikt, jag tror jag kommer att … nej, jag bryr mig inte.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jag önskade att de hade haft med Nintendo i orginalundersökningen. Vi vet alla att prestandan kommer vara lägre, men väldigt många av kategorierna har de stor chans att vinna.

Ja, kan också sakna Nintendo/Switch i jämförelserna! Visst, inte lika tekniskt likställd men har ändå otroliga exklusiviteter och okej onlinetjänst (även om mycket kan förbättras såklart) så nu när PS5 har "vunnit" denna omgången kanske vi borde köra en omröstning om den mot Switch?

Medlem
Skrivet av Knalle:

Det man får komma ihåg är att de spel som du nämner som exklusiva - Halo, Starfield och Hi-Fi Rush - även finns på PC. Demon’s Souls, Ragnarök m.fl. gör ju inte det (ännu).

Det är här jag tycker att Xbox skjutit sig själva lite i foten och gjort sig allt mer irrelevanta - de konsolexklusiva spelen är alldeles för få.
Låt säga att man redan lirar PC och vill ha en konsol, då finns det i princip ingen anledning att köpa en Xbox eftersom många av spelen den erbjuder redan finns till PC. Då blir det naturliga valet för många antingen Playstation eller Switch.
Man kan säga vad man vill om exklusivitet men det är en viktig faktor eftersom det säljer konsoler.

Om det handlar om att få iväg fler sålda konsoler så håller jag med om att det är lite dumt av Microsoft att släppa alla sina stora titlar på både Xbox och PC då det, precis som du säger, blir ett enkelt val för alla som redan har en PC. Att åtminstone köra tidsexklusivt på Xbox hade nog sålt fler konsoler. Dock tror jag inte att Microsoft är intresserade av att använda Xbox för att konkurrera på spelmarknaden, åtminstone inte längre, utan de satsar mer på sin prenumerationstjänst, och då är det ju rätt logiskt att även inkludera PC, och vad det verkar som även försöka få in Game Pass på konkurrerande plattformar. Det har spekulerats flitigt om att Xbox Series kommer bli Microsofts sista konsol, och om så blir fallet så blir jag inte ett dugg förvånad.

Det känns som att dedikerade spelkonsoler snart är ett minne blott då hela konceptet att sälja en hårdvara med väldigt lite vinst, eller till och med förlust, för att tjäna de stora slantarna på att sälja spel och tillbehör både är idiotiskt och gammalmodigt. Det funkar än så länge för Nintendo, delvis för Sony antar jag, men för Microsoft så har nog det skeppet seglat, och det insåg de nog redan under Xbox One-tiden.

Medlem

Något jag gillar med Xbox är play anywhere. Man får de spel som stöder det på både pc och Xbox. Dock i Microsoft dåliga store (på pc), men ändå. Sparningar och achievements följer med..

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Om det handlar om att få iväg fler sålda konsoler så håller jag med om att det är lite dumt av Microsoft att släppa alla sina stora titlar på både Xbox och PC då det, precis som du säger, blir ett enkelt val för alla som redan har en PC. Att åtminstone köra tidsexklusivt på Xbox hade nog sålt fler konsoler. Dock tror jag inte att Microsoft är intresserade av att använda Xbox för att konkurrera på spelmarknaden, åtminstone inte längre, utan de satsar mer på sin prenumerationstjänst, och då är det ju rätt logiskt att även inkludera PC, och vad det verkar som även försöka få in Game Pass på konkurrerande plattformar. Det har spekulerats flitigt om att Xbox Series kommer bli Microsofts sista konsol, och om så blir fallet så blir jag inte ett dugg förvånad.

Det känns som att dedikerade spelkonsoler snart är ett minne blott då hela konceptet att sälja en hårdvara med väldigt lite vinst, eller till och med förlust, för att tjäna de stora slantarna på att sälja spel och tillbehör både är idiotiskt och gammalmodigt. Det funkar än så länge för Nintendo, delvis för Sony antar jag, men för Microsoft så har nog det skeppet seglat, och det insåg de nog redan under Xbox One-tiden.

Men å andra sidan så, tjänar Microsoft lika mycket om du köper det på pc som på Xbox. I alla fall om du köper det i deras store. Microsoft har alltid varit främst ett mjukvaru företag, det är där de tjänar mest. Xbox är idag ett alternativ till pc gaming där du får en konsol upplevelse för en mindre peng än gaming PC.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det har spekulerats flitigt om att Xbox Series kommer bli Microsofts sista konsol, och om så blir fallet så blir jag inte ett dugg förvånad.

Det känns som att dedikerade spelkonsoler snart är ett minne blott då hela konceptet att sälja en hårdvara med väldigt lite vinst, eller till och med förlust, för att tjäna de stora slantarna på att sälja spel och tillbehör både är idiotiskt och gammalmodigt. Det funkar än så länge för Nintendo, delvis för Sony antar jag, men för Microsoft så har nog det skeppet seglat, och det insåg de nog redan under Xbox One-tiden.

Det har också börjat ryktas om att de planerar en ny konsol för 2026 redan, istället för en Pro-variant, så tror den blir deras sista. Sen kommer de nog gå över till att bli en Stadia-liknande tjänst fast över prenumerationsbaserad streaming då. Och att Game Pass mer eller mindre blir "Xbox" så att säga.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ps5 har 10,3 Terafops GPU, Xbox har 12,

10,3 är varken samma eller högre än 12 oavsett hur folk röstar. Ja varför ska man bry sig om det? ptja nu har ju FZ uppmanat att man ska "tycka" till.

Men jisses. Tror du folk sitter och bryr sig om sådana siffror när man röstar (tänkte inte ens på några teraflop när jag röstade), speciellt när det knappt märks någon skillnad på spelen? I vissa fall har PS5 versionerna presterat bättre, och vice versa på Series X.

Sluta nörda in dig i sådana siffror och lyft upp blicken mot skärmen och titta på digital foundrys prestandatester mellan spelen om du nu vill ha bevis. För just nu gör du en höna av en fjäder.

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Finns ingen direkt större anledning att köpa en xbox om du redan har en gaming pc. Alla spel på xbox släpps också på pc

Spännande ändå, för mig var det en BRA grej att jag hade en PC innan när jag köpte en XSX . Har nästan alltid ägt bägge konsoler i övriga generationer (ifrån PS2 och framåt), men den här gången kändes Xboxen bara mer "öppen". Kan köra Moonlight och streama spel ifrån PCn (Sunshine) till XSX och har enklare emulering mm att tillgå. Kunde fimpa min NUC framför TVn. PS5 kändes mer som en Apple-produkt - sjukt slipad och välgjord, men inte lika "flexibel" eller vad man ska säga. Kunde även blanda handkontrollerna ifrån den förra Xbone-konsolen och slapp köpa en massa nya.

Tyckte det verkligen kändes som att Xboxen, tillsammans med Game Pass, var en bra grej med en gaming-PC. Fattar dock att överlappet är gigantiskt och att en PS5 ger ett bättre spelutbud som helhet, med licensspelen ifrån Sony främst, men jag ser ändå det ganska balanserat - sett till för- och nackdelar.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Det här är väl inte menat att vara allvarligt? Det blir lite av en tidsresa tillbaka till mellanstadiet där man fightades om Sega/Nintendo eller Commodore/Atari var bäst (eller synth vs hårdrock). Själv bryr jag mig föga om vem som spelar på vad. Men vissa blir verkligen triggade.
Man får väl knappast en sämre spelupplevelse bara för att ens favoritkonsol inte vann en omröstning.

Haha, jag inser att det fick mig att verka sur över resultatet... Men nej. Det är i själva verket är FZ:s redaktionella utveckling (eller brist därpå) som jag neggar över. Men det har jag uttryckt redan i andra trådar så vi kanske inte ska det ett varv till.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Jag har en teori där, många vet att xbox har lite mer teraflops men gemene man vet inte det. Skulle man starta ett spel som båda konsollerna har, ställa dem bredvid varandra och sedan låta folk spela så skulle ingen märka någon skillnad.

Därför röstar säkert vissa på att ps5 har "starkare" prestanda pga ovetskap då resten faller dem i smaken.

Jag testade ett spel på flera konsoler.

Då ett av mina favoritspel är Hollow Knight köpte jag det första gången på PS4, köpt på Nintendo Switch för att spela bärbart och testade Hollow Knight på Gamepass. Äger även Hollow Knight på PC/Steam.

Bäst är det på PC då jag når 144fps på min datorskärm, men kan få högre fps om bara skärmen klarar det.
Xbox Series X känns nästan ingen skillnad från PC, dock 120fps då min tv stödjer det.
Nintendo Switch dockat fungerar okej, det blir svårare att spela handhållet då joycons är värdelös.
Sämst är det på PS4 eller PS5 då av någon anledning blir input lag med dualshock och dualsense på just detta spel, ingen aning om varför.

Nu är detta ett indie spel så fps borde ligga över 3000 om bara skärmen klarar det. Input lag är dock viktigaste just i det här spelet.

Förövrigt så tycker jag Hollow Knight gör sig perfekt på Steam Deck Oled i 90 fps. !


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Absolut, men håll er till sanningen. PS5 har de facto sämre hårdvara än Xbox, att då 50% går och säger att PS5 vinner den punkten är inget annat än fanboyism och/eller okunnighet. Finns vare sig någon matematik eller logik som backar upp påståendet att PS5 har bättre prestanda.

I praktiken så har ju den beräkningskapacitetsskillnaden ingen effekt i verkligheten. Ibland är PS5 snabbare i ett visst spel och ibland är Xbox det, vilket bland annat har med kodningen att göra. PS5 har snabbare lagring. Någon betydelse i verkligheten? Troligen inte. Oavsett vad man svarar på den frågan är ju svaret fel eftersom, specskillnader till trots, det inte har någon nämnvärd betydelse i slutändan.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Det man får komma ihåg är att de spel som du nämner som exklusiva - Halo, Starfield och Hi-Fi Rush - även finns på PC. Demon’s Souls, Ragnarök m.fl. gör ju inte det (ännu).

Det är här jag tycker att Xbox skjutit sig själva lite i foten och gjort sig allt mer irrelevanta - de konsolexklusiva spelen är alldeles för få.
Låt säga att man redan lirar PC och vill ha en konsol, då finns det i princip ingen anledning att köpa en Xbox eftersom många av spelen den erbjuder redan finns till PC. Då blir det naturliga valet för många antingen Playstation eller Switch.
Man kan säga vad man vill om exklusivitet men det är en viktig faktor eftersom det säljer konsoler.

Håller helt med dig och det var ett av anledningarna varför jag sålde min PS5.

Idag har jag köpt Last of us Part 1 och Returnal på PC och hoppas naturligtvis Last of us Part 2 kommer framöver.

Demon's Souls (PS5) är inte tillräckligt för mig att hålla kvar vid ps5, då det inte finns så mycket annat som lockat mig den här generationen från playstation.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av nicbex:

I praktiken så har ju den beräkningskapacitetsskillnaden ingen effekt i verkligheten. Ibland är PS5 snabbare i ett visst spel och ibland är Xbox det, vilket bland annat har med kodningen att göra. PS5 har snabbare lagring. Någon betydelse i verkligheten? Troligen inte. Oavsett vad man svarar på den frågan är ju svaret fel eftersom, specskillnader till trots, det inte har någon nämnvärd betydelse i slutändan.

Sen var det väl även snack om att PS5 fick ut sina devkits före Xbox Series X och fick då ett försprång i början till att spel kunnat gå bättre på ps5.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Uppgjord omröstning. Xbox och USA skulle aldrig förlora ett val om det gått rätt till!!!!

Medlem

Min PS5a är inte inkopplad. Min xbox är. Men min xbox elite control är kopplad till min pc. Min steam deck är dock bäst.

Medlem
Skrivet av nicbex:

I praktiken så har ju den beräkningskapacitetsskillnaden ingen effekt i verkligheten. Ibland är PS5 snabbare i ett visst spel och ibland är Xbox det, vilket bland annat har med kodningen att göra. PS5 har snabbare lagring. Någon betydelse i verkligheten? Troligen inte. Oavsett vad man svarar på den frågan är ju svaret fel eftersom, specskillnader till trots, det inte har någon nämnvärd betydelse i slutändan.

Det korrekta svaret är att det är oavgjort. Xbox har prestandaövertaget, men i praktiken så är det precis som du säger, att skillnaden är så pass liten att det inte spelar någon roll. Och samma med lagringen. PS5 har en snabbare SSD, men i praktiken gör det minimal skillnad, och i vissa spel har Xbox haft snabbare laddningstider trots långsammare SSD. Skulle dock vilja ge lite plus i kant i lagringskategorin för PS5 då Sony har en mycket smartare och modernare lösning för att expandera lagringen jämfört med Microsoft som kör med dyr proprietär lösning. Så på den punkten är jag mer villig att hålla med läsarnas omröstning i förhållande till vad FZ kom fram till, men att PS5 skulle vinna prestandakategorin är för mig en befängd tanke då det vare sig stämmer i praktiken eller på papper.

Medlem

Väldigt väntat. Sony har gjort det mesta rätt den här generationen också.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

3de part utvecklarna och utgivarna måste se till att använda de redskap som finns för att deras spel ska bli så bra som möjligt. På båda konsolerna. Så som Remedy med Alan Wake 2 eller Massive med Avatar: Frontiers Of Pandora som såg till att använda hårdvaran av Xbox Series X.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Men jisses. Tror du folk sitter och bryr sig om sådana siffror när man röstar (tänkte inte ens på några teraflop när jag röstade), speciellt när det knappt märks någon skillnad på spelen? I vissa fall har PS5 versionerna presterat bättre, och vice versa på Series X.

Sluta nörda in dig i sådana siffror och lyft upp blicken mot skärmen och titta på digital foundrys prestandatester mellan spelen om du nu vill ha bevis. För just nu gör du en höna av en fjäder.

Ja varför ska man hålla sig till fakta när man kan hålla sig till sina egna åsikter/uppfattningar som grundar sig i sin fanboyism och okunskap.

Ja jag kollar på digital foundrys prestanda testar då o då och som jag redan nämnde tidigare här så hade Ps5 svårt att hålla stabila 60fps på Alan wake 2 (nere på 45ibland) medans Xbox bara vid några tillfällen tappa några enstaka fps.

Medlem

Har haft både sen releasen. Ps5 kändes dag 1 som nästa generation på riktigt, handkontrollen imponerade. Series X var precis samma känsla och menyer som min One X.
Det var de första misstaget Microsoft gjorde, att låta en ny generation kännas gammal, att inte lägga tid på ett bättre OS.

Jag startade iaf min Series X i höstas för att spela Starfield och Forza. Blev besviken på båda spelen så Series X blev återigen dammsamlare.
Men ett stort plus för gamepass, slapp betala fullpris för att bli besviken.


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av lampis:

Väldigt väntat. Sony har gjort det mesta rätt den här generationen också.

Det som var väntat är väl att många förmodligen röstar på det de har, och de flesta har ju en PS5 jämfört med series X.

Jag skulle nog gå mer på FZ:s röstning. De oavgjorda är ju faktiskt oavgjorda på riktigt. T.om så att Series X bör knipa ”lagrings-kategorin” pga av faktiskt större SSD! Visserligen billigare att öka lagringen på PS5, men enklare på Series X. Så nja. Hahah. Såna här omröstningar (läsar-röster) får man ta med en nypa salt, mer en popularitetstävling.

Själv äger jag båda, och röstar nog exakt som FZ.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Absolut, men håll er till sanningen. PS5 har de facto sämre hårdvara än Xbox, att då 50% går och säger att PS5 vinner den punkten är inget annat än fanboyism och/eller okunnighet. Finns vare sig någon matematik eller logik som backar upp påståendet att PS5 har bättre prestanda.

Det har jag inte sagt. Jag bestred att "Oj du gillar PS5 bättre än XBOX? FANBOI!!!!" skulle hålla något som helst vatten.


signatur

I drank what?

Medlem

Jisses dessa "säg att du är en fanboy utan att säga att du är en fanboy" i den här tråden.
Anklaga andra för att "rösta fel" i något som inte har någon som helst betydelse.

Man fick sig ett gott skratt i alla fall, ni vet (förmodligen inte) vilka ni är

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nja enda research de gör är att kolla så det står Playstation 5 på kartongen...de hade Ps4 förra gången så då blir det samma märke igen oavsett.

Skrivet av roftg:

Att fler har en playstation handlar väldigt mycket om att playstation har 7 års försprång

Om folk hade tänkt så hade väl Nintendo vunnit alla konsolkrig sedan 80-talet ?!

Medlem

Vad är problemet. PS5 föredras ju uppenbarligen mest av både FZ och resten av världen då den säljer mycket mer. Så, då vet vi att PS5 är bäst denna generationen.
Hålla på att säga att folk har röstat fel är så töntigt.

Medlem
Skrivet av roftg:

Att fler har en playstation handlar väldigt mycket om att playstation har 7 års försprång

Äh, skitsnack. Jag var i princip ensam om att ha en ps3 då alla andra hade 360 i mitt umgänge. När PS4 kom hände något dock.

Medlem
Skrivet av mr_Miyagi:

Om folk hade tänkt så hade väl Nintendo vunnit alla konsolkrig sedan 80-talet ?!

Är väl i stort sett bara gamecube och WiiU som gått dåligt för dem, Switch är väl nr 1 denna generation?
Alla o sin moster köpte ju Wii o spela Wii-sports

Medlem
Skrivet av Gaara:

Är väl i stort sett bara gamecube och WiiU som gått dåligt för dem, Switch är väl nr 1 denna generation?
Alla o sin moster köpte ju Wii o spela Wii-sports

Nintendo 64 är låååångt efter playstation 1 i försäljning.. Och det var sonys första konsol..

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Det som var väntat är väl att många förmodligen röstar på det de har, och de flesta har ju en PS5 jämfört med series X.

Jag skulle nog gå mer på FZ:s röstning. De oavgjorda är ju faktiskt oavgjorda på riktigt. T.om så att Series X bör knipa ”lagrings-kategorin” pga av faktiskt större SSD! Visserligen billigare att öka lagringen på PS5, men enklare på Series X. Så nja. Hahah. Såna här omröstningar (läsar-röster) får man ta med en nypa salt, mer en popularitetstävling.

Själv äger jag båda, och röstar nog exakt som FZ.

Och det finns ju en anledning till att den är populärast och att flest har valt att köpa en PS5. Den är helt enkelt bättre totalt sett.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det har jag inte sagt. Jag bestred att "Oj du gillar PS5 bättre än XBOX? FANBOI!!!!" skulle hålla något som helst vatten.

Man kan tycka att PS5 är den bättre konsolen, det tycker jag också, men att påstå att den vinner prestandafighten bottnar i fanboyism eller okunnighet då den rent faktamässigt inte gör det. I grova drag är det som att påstå att Switch vinner prestandafighten över samtliga konsoler, bara för att man gillar den mest.

Skriv svar