Spekulation – nästa Xbox kan komma redan 2026

Robot
Spekulation – nästa Xbox kan komma redan 2026
Medlem

"Brooklin - Xbox Series X Refresh"

Vart kommer denna bild ifrån? Mig veterligen så stavas det väl ändå "Brooklyn" (en av New York's stadsdelar). Känns lite halvt fejk, och lite tidigt för nästa Xbox 2026.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Meurik:

"Brooklin - Xbox Series X Refresh"

Vart kommer denna bild ifrån? Mig veterligen så stavas det väl ändå "Brooklyn" (en av New York's stadsdelar). Känns lite halvt fejk, och lite tidigt för nästa Xbox 2026.

Brooklin stavas Brooklin, vad får dig att tro att det syftar på stadsdel i New York? googla lite vettja.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nästan så jag kan tycka att MS gå över helt till PC istället och erbjuda schyssta, prisvärda paket vartannat år eller nåt.
Kanske i samarbete med Steam?

Typ ett lyckat steam machine-koncept.

Medlem

Ja, ska bli spännande att se vad de hittar på! En ny konsol istället för mid gen upgrade känns vågat men kanske vad MS behöver för att nypositionera sig och verka spännande igen! Får hoppas de får ordning på spel från alla investeringar de gjort tills dess bara

Men är det verkligen så redan?!

6års mellan serie x och denna då ju!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Älskar Series X. Hoppas verkligen inte de blir stressade av en PS5 Pro utan släpper en helt ny gen om 4 år. Släpper Sony en pro om ca 1.5-2 år är risken att de som köper den känner sig lite mittemellan när Microsoft strax efter börjar teasa next gen och släpper helt nytt, förmodligen bra kraftfullare. Ska Sony släppa nytt igen då? Förmodligen, men risken kan nog vara att Pro modellen känns lite ute redan efter 2 år på banan. Men men. Svårt det där men jag föredrar långa generationer så man får ett rejält hopp när det väl smäller och man slipper känna uppgraderingsstress.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Brooklin stavas Brooklin, vad får dig att tro att det syftar på stadsdel i New York? googla lite vettja.

Sa jag att det syftade på New York's stadsdel? (svar: Nej). Men Brooklyn är den vanliga stavningen. Aldrig hört talas om Brooklin-stavningen förrän idag (googlade på namnet innan jag kommenterade)

Släpp gärna spydigheten i kommentarsfältet.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Tycker de valt väldigt dåliga namn på sina maskiner, varför inte bara göra som Sony gör, mycket enklare o mindre förvillande imo.

Medlem
Skrivet av Meurik:

Sa jag att det syftade på New York's stadsdel? (svar: Nej). Men Brooklyn är den vanliga stavningen. Aldrig hört talas om Brooklin-stavningen förrän idag (googlade på namnet innan jag kommenterade)

Släpp gärna spydigheten i kommentarsfältet.

What goes around comes around

Det finns det som stavas Brooklin också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nästan så jag kan tycka att MS gå över helt till PC istället och erbjuda schyssta, prisvärda paket vartannat år eller nåt.
Kanske i samarbete med Steam?

Typ ett lyckat steam machine-koncept.

Nej, konkurrens är alltid bra. Jag hoppas att de går ännu mer all in och tar upp kampen på allvar nästa generation så att Sony inte somnar.


signatur

Kunskapsförmedlare.

It's not a lake, it's an ocean

Jag ser inte riktigt vad Microsoft har att vinna på att vara tidigt ute med nästa Xbox. Marknaden har förändrats. Förr kunde det vara ett vinnande koncept att bara vara först - det gynnade definitivt Xbox 360. Då hette det att "först till tio miljoner vinner", och det hade varit sant historiskt.

Då var en ny konsol ett blankt blad, och spelare kunde byta från Xbox till PlayStation och sedan tillbaka igen. Så är det inte längre. I dag har folk sina växande digitala bibliotek knutna till ett konto. Man har alltså investerat åtskilligt i ett ekosystem och det ska mycket till för att man ska lämna det för en konkurrent. Bara ett och annat riktigt bra spel räcker inte.

Så nej, om Microsoft tror att det hjälper att vara tidigt ute nästa gång tror de fel. Jag lutar mer åt att de inte kommer släppa någon fler Xbox-konsol efter Series X.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag ser inte riktigt vad Microsoft har att vinna på att vara tidigt ute med nästa Xbox. Marknaden har förändrats. Förr kunde det vara ett vinnande koncept att bara vara först - det gynnade definitivt Xbox 360. Då hette det att "först till tio miljoner vinner", och det hade varit sant historiskt.

Då var en ny konsol ett blankt blad, och spelare kunde byta från Xbox till PlayStation och sedan tillbaka igen. Så är det inte längre. I dag har folk sina växande digitala bibliotek knutna till ett konto. Man har alltså investerat åtskilligt i ett ekosystem och det ska mycket till för att man ska lämna det för en konkurrent. Bara ett och annat riktigt bra spel räcker inte.

Så nej, om Microsoft tror att det hjälper att vara tidigt ute nästa gång tror de fel. Jag lutar mer åt att de inte kommer släppa någon fler Xbox-konsol efter Series X.

Så länge MS vill att folk ska skaffa Gamepass så kommer de nog alltid släppa en konsol. Möjligt när internet blir bättre i stugorna så kanske Gamepass med streamade spel finns inbyggt i tv-apparaterna. Vore smidigt om det fungerade bra iaf.
Inte alla som vill skaffa dator av olika skäl.

Medlem

Det jag tänker, om Sony släpper sin Pro och ”strax” efter släpper MS sin next-gen, kommer då hoppet mellan pro och next-gen verkligen vara så stort?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Att man skriver wifi6e på den där 2026 får mig inte direkt att tro på det hela.

Medlem
Skrivet av Issue:

Det jag tänker, om Sony släpper sin Pro och ”strax” efter släpper MS sin next-gen, kommer då hoppet mellan pro och next-gen verkligen vara så stort?

Beror på tillgänglig teknik och prisbild.
Har svårt att se att Microsoft skulle lansera något som är ordentligt mycket kraftfullare än PS5 Pro till ett bra pris runt ett år efter.

Medlem
Skrivet av Meurik:

"Brooklin - Xbox Series X Refresh"

Vart kommer denna bild ifrån? Mig veterligen så stavas det väl ändå "Brooklyn" (en av New York's stadsdelar). Känns lite halvt fejk, och lite tidigt för nästa Xbox 2026.

Skrivet av Meurik:

Sa jag att det syftade på New York's stadsdel? (svar: Nej). Men Brooklyn är den vanliga stavningen. Aldrig hört talas om Brooklin-stavningen förrän idag (googlade på namnet innan jag kommenterade)

Släpp gärna spydigheten i kommentarsfältet.

Kan vara jag som partajat lite hårt på vuxensaften nu, men det låter onekligen som du åsyftade NY-stadsdelen och dess stavning? Du skrev det liksom rakt ut. Inte "det är den vanliga stavningen" (från början, så efterkonstruktion). Sen vad du hört talas om eller inte är ju irrelevant i frågan.

Medlem
Skrivet av Issue:

Det jag tänker, om Sony släpper sin Pro och ”strax” efter släpper MS sin next-gen, kommer då hoppet mellan pro och next-gen verkligen vara så stort?

Förhoppningen är väl att konsumenterna ska tänka "bättre att investera i en next gen console än en gammal Pro-variant" och satsa på ny Xbox istället. Men då måste de förstås veta om den redan November 2024 (eller gärna lite tidigare) för att planera för det istället för att "slösa" bort pengarna på Sony året innan.

Skrivet av deezel:

Att man skriver wifi6e på den där 2026 får mig inte direkt att tro på det hela.

Det är väl kanske inte en komponent som är svår att byta ut, kommer nog ha Wifi7 vid det laget men det kanske inte är värt att uppgradera till känner de eller så är det bara skrivet vad som finns tillgängligt nu för planering.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Förhoppningen är väl att konsumenterna ska tänka "bättre att investera i en next gen console än en gammal Pro-variant" och satsa på ny Xbox istället. Men då måste de förstås veta om den redan November 2024 (eller gärna lite tidigare) för att planera för det istället för att "slösa" bort pengarna på Sony året innan.

Ser framför mig hur Sony döper om Ps5 Pro till Ps6 nu, så var de först med ”next-gen” 🤣

Nej fan, gillar inte tanken på komma ”ur synk” med ny generation, känns på nåt sätt bra att dessa två släpper dem någorlunda samtidigt. Annars blir det snabbt svårt att hålla koll på vilken av dem som är current gen eller en refresh (Pro/X) av last gen


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Språkbruket känns alldeles för amatörmässigt för att det här skulle vara något äkta. Även om det vore internt material tycker jag att nivån på språket är underlig. Det framstår som något en tonåring skulle skriva för att försöka låta vuxen och säljande.

Utöver det framstår det som underligt att så många tekniska specifikationer skulle vara spikade redan nu.

Medlem

Min personliga teori är att Microsoft försöker matcha ps5 pro i prestanda.

Skulle nu Microsoft släppa en next gen Xbox så vinner de kraftracet kortsiktigt fram till playstation 6 kommer.
Ska de sedan ligga en hel konsolgeneration efter, eller ska de släppa ännu en ny Xbox i samband med PS6?
Är det värt det?

Kommer PS5 ägare att hoppa över till NextBox om den släpps i samband med PS5 pro release?
Det har jag svårt att tro.
Men vi får väl se.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

All prestanda spelar ingen roll när sony vinner kriget om bästa spelen ändå.

Medlem
Skrivet av Issue:

Ser framför mig hur Sony döper om Ps5 Pro till Ps6 nu, så var de först med ”next-gen” 🤣

Nej fan, gillar inte tanken på komma ”ur synk” med ny generation, känns på nåt sätt bra att dessa två släpper dem någorlunda samtidigt. Annars blir det snabbt svårt att hålla koll på vilken av dem som är current gen eller en refresh (Pro/X) av last gen

Haha, det vore onekligen oväntat! Men inte så troligt, då skulle nuvarande generationen bli ganska precis 4 år. Och som den drog igång rätt segt på grund av pandemin vill nog Sony sälja så mycket PS5 som möjligt (vilken version av den det än må vara). Och ja, för konsumenterna är det ju smidigast som det är idag när både Sony och MS är "i synk" men MS kan nog tycka det är lockande att tänka någon råkar köpa ny Xbox istället för PS5 Pro eller inte veta vilken den senaste är utan blind köpa någon "ny krysslåda". Namnet är väl kanske det de behöver jobba på hårdast till nästa generation (utöver spelutbudet då)

Medlem

Fast den nya maskinen är ju inte formad som en box så då borde den heta något helt annat.
Kanske Xpipe? Xcylinder? Xtube?
Sistnämnda låter ju iofs kanske lite väl mycket som en rätt vuxen internetsite när jag tänker efter.


signatur
Medlem

Tror man måste glömma "generationer", troligtvis kommer spelen programmeras och hanteras på ett liknande sätt som på PC. Dvs att man inte behöver uppfinna hjulet varje generation, som det varit tidigare när det varit stora hopp mellan generationer. Nu kommer det mer bara vara hårdvaran som blir bättre, inte att man programmeringsspråket ändras.
Vi har ju redan quality och performance-mode på många spel, troligtvis blir det bara att spelen får fler alternativ för olika generationer av konsoler, precis som man har till pc. Så dom som inte har råd att köpa en ny dyr konsol kör kanske på en Xbox Series S, medans andra har Xbox Series X, X2 eller X3.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Tycker de valt väldigt dåliga namn på sina maskiner, varför inte bara göra som Sony gör, mycket enklare o mindre förvillande imo.

För att folk som inte är gamers tänker då per automatik att ps5 är bättre än xbox 4. Det skulle med stor sannolikhet gå åt helvete för xbox då.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Fast den nya maskinen är ju inte formad som en box så då borde den heta något helt annat.
Kanske Xpipe? Xcylinder? Xtube?
Sistnämnda låter ju iofs kanske lite väl mycket som en rätt vuxen internetsite när jag tänker efter.

Detta vet jag verkligen ingenting om 🤔


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Jag skrev nyss detta i tråden om PS5 Pro men jag ser nu att det kanske passar bättre här:

Skrivet av Margy:

Om det stämmer kan det möjligen röra sig om en uppdaterad Series X fast man väljer att lansera den som en ny generation av olika anledningar.

Försäljningen av Series s/X har gått dåligt ett tag med riktigt dåliga siffror på många marknader. Man kanske inte ser att en ny Series-konsol kan förändra något men att en "ny" generation har en bättre chans.

En "ny" generation kan vara en chans att klippa bandet med Series S som möjligen sinkar utvecklingen av en del spel redan nu och det lär inte bli bättre framöver.

Man får chansen att ligga "före" Sony igen som med 360.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sebbepojken:

Språkbruket känns alldeles för amatörmässigt för att det här skulle vara något äkta. Även om det vore internt material tycker jag att nivån på språket är underlig. Det framstår som något en tonåring skulle skriva för att försöka låta vuxen och säljande.

Utöver det framstår det som underligt att så många tekniska specifikationer skulle vara spikade redan nu.

Vad är det som känns amatörmässigt? Internt PR-språk är det ju. Vet inte om du missade den gigantiska läckan för en tid sedan som avslöjade Microsofts Xbox-planer flera år framåt i tiden. Det väl vid det här laget en bekräftad läcka, Spencer har ju t.o.m. kommenterat den men sagt att den är gamla nyheter så planerna kan ju ha ändrats.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

”Redan”?? 6 år är väl ganska normalt? PS6 lär komma i samma veva. Nästa Xbox kommer nog tyvärr ha sämre prestanda än dagens.

12
Skriv svar