Avatar: Frontiers of Pandora

Medlem
Skrivet av Ankh:

inget co-op?

Jo det finns co-op.

Själv skulle jag nog gett spelet en fyra. Underbart vackert spel och ser inte riktigt Far Cry jämförelserna. För mig dras jag in i världen desto mer jag spelar. Var verkligen inget fan av filmerna. Lovar riktigt gott för Massives Star Wars spel och The Division 3.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Ankh:

inget co-op?

Man måste spela de allra första uppdragen själv först, men sen är hela spelet möjligt att köra i co-op.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja det handlar definitivt om hur trött man är på Farcry och Ubisofts open world-spel. Men kan vara bra att vänta på några patchar, de buggar som är nu är inte jätte-allvarliga. Har bara startat om från senaste save så har det fixat sig, men det är ändå lite ett störelsemoment. Tack för att du läser.

Men alltså, Ubi må ha varit banbrytande med "formulan", men numera är det i princip standard för Open World-spel oavsett vem som gör dem.
Förutom att Avatar är FPS och att handlingen innehåller rebeller (inget av det har med "open world formula" att göra), så håller jag faktiskt inte med om Far Cry-stämpeln.
Hade du satt den om det inte var Ubisoft som gett ut det?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag älskar färg och kreativ design, men Avatar går alldeles för långt. Teknisk säkert jättebra, men estetiskt ser det för jävla tråkigt ut.

"Tråkigt"? Va? Visst vi har alla olika preferenser men tråkigt är nog det sista jag kommer att tänka på när jag beskriver estetiken i spelet. Bland de snyggaste spelen jag någonsin sett.
"Avatar känns som att någon som aldrig har tagit LSD ska visa hur en LSD-tripp ser ut." Konstig kommentar, Massive har haft väldigt tätt samarbete med Lightstorm som gjort filmerna och har helt säkerligen inte haft helt fria händer. Spelet ska ju ändå stämma överens med världen i filmerna och det har de verkligen lyckats med tycker jag.

Något annat som imponerar är hur bra FSR3 ser ut och frame generation fungerar. Äntligen!
Digital Foundry är även de riktigt imponerade.


signatur

7900XTX
7800X3D

Skribent
Skrivet av rudeboystig:

Men alltså, Ubi må ha varit banbrytande med "formulan", men numera är det i princip standard för Open World-spel oavsett vem som gör dem.
Förutom att Avatar är FPS och att handlingen innehåller rebeller (inget av det har med "open world formula" att göra), så håller jag faktiskt inte med om Far Cry-stämpeln.
Hade du satt den om det inte var Ubisoft som gett ut det?

Det hade jag definitivt, jag är en av de få som kritiserat Horizon och Ghost of Tsushima för att det också känns "gjort" inom de ramarna. Med det sagt är både de båda ändå bra spel.

Ja man behöver inte ha samma åsikter om saker, men kul att du läser.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det ser intressant ut, men väntar på en rea.

Tack för en bra recension, Johan!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag tycker samma sak för både filmer och spel.

Håller med om att det ofta är snålt med färger och annorlunda design i spel/film. En av de största anledningarna till att jag älskar Elden Ring och Breath of the wild är just på grund av dess färger och design. Det är lekfullt och kreativt på ett för mig tilltalande sätt. Färgerna och designen skapar berättelser, stämning och atmosfär som ger spelen identitet.

Avatar känns som att någon som aldrig har tagit LSD ska visa hur en LSD-tripp ser ut.

Kanske missar jag Avatars storhet men i mina ögon är det osammanhängande yta i hög upplösning.

Ett bra svar. I slutändan är det ändå en smaksak. Jag älskar inte filmerna direkt även om de är tekniskt väldigt imponerande.

Skaffade faktiskt spelet nu via Ubisoft+ (dvs jag har hyrt spelet en månad för 150kr men kan testa ett par andra Ubisoft spel också). Hoppas hinna "spela mig klar" på den månaden. Än så länge tycker jag spelet faktiskt är underhållande och rätt bra. Visst det har den där återkommande formulan, men strider är bra gjorda och världen är väldigt snygg samt att de har lite Na'vi spirituellt flum också (lite som drogromantiken i tidigare Far Cry spelen fast utan droger).

Som ett The Division fan så ser jag detta och kommande Star Wars spel som förhandstittar på vad de kan göra med nya Snowdrop versionen och ingen last-gen att tänka på. Längtar efter The Divison 3.

Medlem

Ingick i köp av AMD processor på black friday. Spelat nån timme verkar rätt skoj! Men ska bli klar med Alan Wake 2 innan jag ger mig in i detta helt.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Gen
Medlem
Skrivet av Milky_81:

Ingick i köp av AMD processor på black friday. Spelat nån timme verkar rätt skoj! Men ska bli klar med Alan Wake 2 innan jag ger mig in i detta helt.

Samma här, hade inte köpt det annars. Blir att testa när datorn är färdigbyggd.

Medlem
Skrivet av alias:

"Tråkigt"? Va? Visst vi har alla olika preferenser men tråkigt är nog det sista jag kommer att tänka på när jag beskriver estetiken i spelet. Bland de snyggaste spelen jag någonsin sett.
"Avatar känns som att någon som aldrig har tagit LSD ska visa hur en LSD-tripp ser ut." Konstig kommentar, Massive har haft väldigt tätt samarbete med Lightstorm som gjort filmerna och har helt säkerligen inte haft helt fria händer. Spelet ska ju ändå stämma överens med världen i filmerna och det har de verkligen lyckats med tycker jag.

Något annat som imponerar är hur bra FSR3 ser ut och frame generation fungerar. Äntligen!
Digital Foundry är även de riktigt imponerade.

Jag menar inte att spelet ser ut som en dålig tolkad tripp, jag menar allt som har med Avatar att göra ser ut så. Är övertygad om att Massive har gjort ett grymt jobb, det är inte deras fel att spelets övergripande design ser tråkig ut.

Tekniken säger jag inget om, den är säkert jättebra. Men färgerna. Designen. Det ser så random och själlöst ut. Man har bara öst in alla färger som finns och gjort skrikrosa och neonlila blommor för att det ser kul ut. Ingen större tanke, vad jag kan se. Är beredd på att jag kanske missar något här så jag ska inte helt avfärda spelet och kommer att ge det en chans längre fram.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag menar inte att spelet ser ut som en dålig tolkad tripp, jag menar allt som har med Avatar att göra ser ut så. Är övertygad om att Massive har gjort ett grymt jobb, det är inte deras fel att spelets övergripande design ser tråkig ut.

Tekniken säger jag inget om, den är säkert jättebra. Men färgerna. Designen. Det ser så random och själlöst ut. Man har bara öst in alla färger som finns och gjort skrikrosa och neonlila blommor för att det ser kul ut. Ingen större tanke, vad jag kan se. Är beredd på att jag kanske missar något här så jag ska inte helt avfärda spelet och kommer att ge det en chans längre fram.

Jag upplever totalt tvärtom älskar designen! Känns som att allt i spelet är gjort med eftertanke, detalj och kärlek för att göra Avatar världen rättvis. Ingenting känns onödigt eller överflödigt. Typ första gången någonsin i ett spel som jag får en känsla av att jag faktiskt springer runt i en riktig skog! Allt känns levande på ett sätt som jag inte har upplevt i något annat spel. Tror trailers osv visar mer plotter och färger än vad det faktiskt är i spelet, och sen är ju smaken som baken! Men kommer det till Gamepass/ Playstation Plus/ hitta i rea back är det absolut värt en chans! Jag diggar det som tusan + väldigt roligt att utforska Pandora med en kompis ☺️

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Jag upplever totalt tvärtom älskar designen! Känns som att allt i spelet är gjort med eftertanke, detalj och kärlek för att göra Avatar världen rättvis. Ingenting känns onödigt eller överflödigt. Typ första gången någonsin i ett spel som jag får en känsla av att jag faktiskt springer runt i en riktig skog! Allt känns levande på ett sätt som jag inte har upplevt i något annat spel. Tror trailers osv visar mer plotter och färger än vad det faktiskt är i spelet, och sen är ju smaken som baken! Men kommer det till Gamepass/ Playstation Plus/ hitta i rea back är det absolut värt en chans! Jag diggar det som tusan + väldigt roligt att utforska Pandora med en kompis ☺️

Du får mig sugen!

Kommer det till Ps Plus (ej troligt) så blir det utan tvekan att spela. Samma gäller vid en sjysst rea vilket är mer troligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Jag upplever totalt tvärtom älskar designen! Känns som att allt i spelet är gjort med eftertanke, detalj och kärlek för att göra Avatar världen rättvis.

Om man får hoppa in, jag tyckte Avatars värld, precis som många andra, var fantastisk i första filmen när man såg den på bio.
Sen dess tycker jag hela varumärket dalat rätt rejält, Avatar är verkligen inget för mig, det har ju "världen" och dess lull lull, men storyn och konceptet är svagt.

Men ja, alla tycker ju inte likadant. Något man kan säga att spelet, grafikmässigt, verka vara ett mästerverk.

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Jag uppfattar det som det är mycket kritik som är obefogad nuförtiden. Många verkar kritisera spel för att dom inte tycker dom är roliga/inte passar dom.

Det blir lite skevt, om ett spel inte faller mig i smaken så blir det inte dåligt per automatik? Spelat kan ju vara mycket välgjort och väldigt bra i den genren. Som kan vara lite nischad.

Nu är det kanske inte the day before jag syftar till…utan spel som verkligen är välgjorda och bra. Men många vägrar att se och förstå att något kan vara välgjort och bra, men det passar inte dom helt enkelt. Det blir då ett dåligt spel.

Jag tror man får se det på så sätt, att recensenter ser och spelar mycket spel. Blir det då "same old" med ny grafik, så är det inte så givande och därav får man sämre betyg. Det gäller ju att man kommer med något nytt för att väcka lusten till någon som spelat det mesta redan.
Det är samma för filmrecensenter, därav att många udda filmer får toppbetyg medans Hollywood-filmer för svennar får sämre betyg, för att det redan är "gjort".
Jag som aldrig spelar Far Cry hade säkert kunna ha roligt i spelet, för jag aldrig spelat ett sådant spel (om det nu inte är enformigt eller som dom skriver, tråkigt loot och att tvingas äta). Kommer dock inte köpa det av samma anledning, vet inte om jag kommer tycka om det och är då inte värt att lägga pengar på.

Skrivet av Håkan:

Jag tror man får se det på så sätt, att recensenter ser och spelar mycket spel. Blir det då "same old" med ny grafik, så är det inte så givande och därav får man sämre betyg. Det gäller ju att man kommer med något nytt för att väcka lusten till någon som spelat det mesta redan.
Det är samma för filmrecensenter, därav att många udda filmer får toppbetyg medans Hollywood-filmer för svennar får sämre betyg, för att det redan är "gjort".
Jag som aldrig spelar Far Cry hade säkert kunna ha roligt i spelet, för jag aldrig spelat ett sådant spel (om det nu inte är enformigt eller som dom skriver, tråkigt loot och att tvingas äta). Kommer dock inte köpa det av samma anledning, vet inte om jag kommer tycka om det och är då inte värt att lägga pengar på.

Absolut. Jag var kanske lite otydlig dock. Det var väl mest åt spelarnas håll jag pekade. Det är mycket gnäll här, på reddit och andra ställen på olika spel. Ofta skriver man också ”detta spelet passar inte mig” och i samma veva blir det automatiskt dåligt.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Om man får hoppa in, jag tyckte Avatars värld, precis som många andra, var fantastisk i första filmen när man såg den på bio.
Sen dess tycker jag hela varumärket dalat rätt rejält, Avatar är verkligen inget för mig, det har ju "världen" och dess lull lull, men storyn och konceptet är svagt.

Men ja, alla tycker ju inte likadant. Något man kan säga att spelet, grafikmässigt, verka vara ett mästerverk.

Gillar du inte Avatar är kanske inte spelet något för dig. Storyn i spelet är ungefär på samma nivå som filmerna, lätt att glömma. Men gillar man Avatar och är inte trött på open world så är detta ett fantastiskt spel som överträffar filmerna och gör open world på helt rätt sätt enligt mig

Skrivet av Håkan:

Jag tror man får se det på så sätt, att recensenter ser och spelar mycket spel. Blir det då "same old" med ny grafik, så är det inte så givande och därav får man sämre betyg. Det gäller ju att man kommer med något nytt för att väcka lusten till någon som spelat det mesta redan.
Det är samma för filmrecensenter, därav att många udda filmer får toppbetyg medans Hollywood-filmer för svennar får sämre betyg, för att det redan är "gjort".
Jag som aldrig spelar Far Cry hade säkert kunna ha roligt i spelet, för jag aldrig spelat ett sådant spel (om det nu inte är enformigt eller som dom skriver, tråkigt loot och att tvingas äta). Kommer dock inte köpa det av samma anledning, vet inte om jag kommer tycka om det och är då inte värt att lägga pengar på.

Jag spelar med min bror för tillfället och han har nästan igen erfarenhet av open world och spelar väldigt lite generellt så för honom är Avatar ett mästerverk så det beror nog på vad man är van vid. Tycker inte looten är tråkig det är lixom inte som Fallout där man plockar allt och bara dumpar i en låda, i Avatar finns väldigt lite loot och nästan allt känns användbart så förstår inte loot argumenten. Själv har jag roligare med Avatar än vad jag har haft med Ghost of Tsushima, Elden Ring, BOTW, Hogwarts Legacy, Horizon Zero spelen och Far Cry spel som jag har spelat, för att jämföra med andra open world. Vad man gillar för typ av spel är såklart avgörande. Det är ett lite enklare spel en vad hardcore gamern är van vid, inte så svårt att förstå sig på, kanske därför också många inte gillar det för man är vad vid tusen olika menyer och miljoner grejer att hålla koll på. Men Avatar är absolut värt en chans om det kommer på Gamepass osv. Själv är jag nöjd med mitt köp och håller det som personligt GOTY ☺️

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Gillar du inte Avatar är kanske inte spelet något för dig. Storyn i spelet är ungefär på samma nivå som filmerna, lätt att glömma. Men gillar man Avatar och är inte trött på open world så är detta ett fantastiskt spel som överträffar filmerna och gör open world på helt rätt sätt enligt mig

Fast det stämmer inte alltid, gav inte mycket för filmerna, eller ettan snarare sagt då det är den enda jag orkade se. Älskar dock spelet. Vet inte om GOTY men absolut ett av årets toppspel för mig och då är det ju inget dåligt år precis.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

För mig känns spelet mycket mer likt Horizon spelen till PS4/PS5 än vad det känns Farcry. Sen kan man i och för sig tycka att Horizon känns lite Farcry.

Oavsett så gillar jag både Horizon och Farcry spelen.
Enda Farcry jag har svårt för är 6:an, för jag tycker den känns lite för lite Farcry.

Hmmm, detta blev lite rörigt, men så tycker jag.

Medlem
Skrivet av belzhadar:

För mig känns spelet mycket mer likt Horizon spelen till PS4/PS5 än vad det känns Farcry. Sen kan man i och för sig tycka att Horizon känns lite Farcry.

Oavsett så gillar jag både Horizon och Farcry spelen.
Enda Farcry jag har svårt för är 6:an, för jag tycker den känns lite för lite Farcry.

Hmmm, detta blev lite rörigt, men så tycker jag.

ja men det är bra, känns som de flesta som inte ens spelat spelet hojtar "far Cry" som någon slags anklagelse
såklart extra högt om det skulle vara ett ubisoft spel. Det är ett jävla ow spel. Far Cry var Ow spel Som så många andra spel. Ta över baser, Uppdrag Sidouppdrag Krafta, Samla rtesurser. osv. Som ALLA OW spel. Men det här är tydligen en FC kopia?? Är ALLA Open World Spel Far Cry kopior då? Borde Ubisoft ha någon slags avgift av de som har en öppen värld? Avatar har inte mer gemensamt med Far Cry än RDR2 IMHO.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av belzhadar:

För mig känns spelet mycket mer likt Horizon spelen till PS4/PS5 än vad det känns Farcry. Sen kan man i och för sig tycka att Horizon känns lite Farcry.

Oavsett så gillar jag både Horizon och Farcry spelen.
Enda Farcry jag har svårt för är 6:an, för jag tycker den känns lite för lite Farcry.

Hmmm, detta blev lite rörigt, men så tycker jag.

Låt spelet stå på egna ben för bövelen!! Det gör det riktigt bra ett av det bästa i år trots all konkurrens.


signatur

7900XTX
7800X3D

Läst runt 8-10 kommenterar nu på det amerikanska forum jag brukar vara på och alla dom var väldigt skeptiska men säger att de gillar spelet skarpt efter att bestämt sig för att köpa det. Verkar vara en 4/5 mer än en 3:a i alla fall!

Medlem
Skrivet av Besprutningsfarfar:

Läst runt 8-10 kommenterar nu på det amerikanska forum jag brukar vara på och alla dom var väldigt skeptiska men säger att de gillar spelet skarpt efter att bestämt sig för att köpa det. Verkar vara en 4/5 mer än en 3:a i alla fall!

Absolut, en trea är riktigt snålt imho. Undrar om man ens har spelat igenom det då.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Nu har jag testat spelet lite, och de initiala intrycken är väldigt goda! Oj, vad jag spontant älskar detta! Vi får väl se hur det hela utvecklar sig längre fram när jag spelar på riktigt. Och vilken grafik, förresten! Jisses.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Jag har spelat ca 30h nu. Gillar det verkligen. Riktigt trist med tredjepersonsvy när man rider dock. Kan förstå det på ikran men på hästrygg känns det bara dumt att inte vara kvar i förstaperson.

Medlem

Köpte till Ps5 men är besviken, stör mig nått enormt att jag inte fattar vad jag ska göra... finns ju ingen gå till mission eller liknande men får fär kämpa på.. vackert är det iallafall

Medlem
Skrivet av joejjeman:

Köpte till Ps5 men är besviken, stör mig nått enormt att jag inte fattar vad jag ska göra... finns ju ingen gå till mission eller liknande men får fär kämpa på.. vackert är det iallafall

Det går att aktivera Ubisofts "hålla handen-inställningar" om du gillar det. Jag stängde av nästan allt i början (Exploration mode heter det visst) men aktiverade så jag iallafall kan se vart på kartan jag ska ta mig och inte bara leta efter "där två floder möts vid ett stort träd". Gjorde detta kanske 10 timmar in. Visualiseras av ett blått sken när man använder "fokus-knappen" eller vad den nu kallas.

Medlem
Skrivet av joejjeman:

Köpte till Ps5 men är besviken, stör mig nått enormt att jag inte fattar vad jag ska göra... finns ju ingen gå till mission eller liknande men får fär kämpa på.. vackert är det iallafall

Du kanske har startat spelet i ”Exploration mode”?
Annars får du tydliga markörer på kartan och pluppar på kompassen där uppe som visar dig var du skall gå.

https://www.gamesradar.com/avatar-frontiers-of-pandora-guided...


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Du kanske har startat spelet i ”Exploration mode”?
Annars får du tydliga markörer på kartan och pluppar på kompassen där uppe som visar dig var du skall gå.

https://www.gamesradar.com/avatar-frontiers-of-pandora-guided...

de har jag inte fått va jag kan se

12
Skriv svar