Rykte: PS5 Pro avtäcks i september

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Absolut lär ju det mesta rulla bättre på en Pro-modell och det är ju positivt men sen är ju frågan hur mycket bättre? Kommer det bli så pass mycket bättre att det verkligen är värt att pusha ut en ny konsolvariant? Jag gissar på att specsen kommer låta kanon på pappret men att det i praktiken kommer vara ganska liten skillnad eftersom de inte bara kan gasa iväg och lämna OG-PS5an i dammet ^^.

Men absolut så är det alltid kul med ny hårdvara och jag köpte ju själv en Pro dag 1 förra generationen men då kändes det som det faktiskt behövdes på ett helt annat sätt. Jag vet inte men jag har nog helt enkelt vänt lite i det här tänket med en mellanlandning mitt i en generation. Jag ser hellre att det fokuseras på en konsol under hela generationen med undantag för ett slimstopp för att sen dundra ut en uppföljare värd namnet istället <3.

Dubbelt så stark som PS5 förväntas den bli, och det är väl inte så att spelen kommer utvecklas mot den främst utan vissa spel får väl patchar som gör att de flyter bättre - var det inte så på PS4 Pro? Känns i alla fall inte som Pro-köpare är i majoritet nog för att allt ska anpassas till dem utan det blir ju mer av en bonus så att säga. Men för bättre 4K/RT/VR-prestanda lär det bli värt det. Och PS6 ryktas ju redan bli ett redigt monster så du har nog ingenting att oroa dig för.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Dubbelt så stark som PS5 förväntas den bli, och det är väl inte så att spelen kommer utvecklas mot den främst utan vissa spel får väl patchar som gör att de flyter bättre - var det inte så på PS4 Pro? Känns i alla fall inte som Pro-köpare är i majoritet nog för att allt ska anpassas till dem utan det blir ju mer av en bonus så att säga. Men för bättre 4K/RT/VR-prestanda lär det bli värt det. Och PS6 ryktas ju redan bli ett redigt monster så du har nog ingenting att oroa dig för.

Jag kanske helt enkelt är lite gammalmodig och vill ha saker som de alltid har varit😄. Men som du säger så är det ju kanon om det bl.a används för att ge en boost till VR eller mer lull för den som nu vill ha det. PS6 är definitivt en instabuy för mig men jag hoppas inte den här generationen blir onödigt lång pg.a Pro-modellen. Vi får se helt enkelt.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag kanske helt enkelt är lite gammalmodig och vill ha saker som de alltid har varit😄. Men som du säger så är det ju kanon om det bl.a används för att ge en boost till VR eller mer lull för den som nu vill ha det. PS6 är definitivt en instabuy för mig men jag hoppas inte den här generationen blir onödigt lång pg.a Pro-modellen. Vi får se helt enkelt.

Jag känner nog tvärt om.
PS5 var instabuy på grund av förkortade laddningstider och "we believe in generations". PS6 känns inte alls lika lockande att köpa tidigt. Om det blir som denna generation så räkna inte med många exklusiva titlar första 3 åren.

Men vi får väl se vad de försöker sälja den med, antar att RT blir standard för exklusiva(next-gen exklusiva) titlar.

Det här är också en stor anledning till att det är viktigt att Pro kör 60, då känner i alla fall jag att det inte är bråttom med PS6. PSVR2 kommer förmodligen inte få använda PS6 prestandan heller så som dem begränsade detta för PSVR1.

Om PS6 blir RT maskinen så kommer förmodligen inte heller den pusha för över 60FPS.

Jag gissar på 2028 för PS6, kanske sent 2026 eller någon gång under 2027 för Xbox för att få en tidigare omstart och korta ner Series S ankare.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag känner nog tvärt om.
PS5 var instabuy på grund av förkortade laddningstider och "we believe in generations". PS6 känns inte alls lika lockande att köpa tidigt. Om det blir som denna generation så räkna inte med många exklusiva titlar första 3 åren.

Men vi får väl se vad de försöker sälja den med, antar att RT blir standard för exklusiva(next-gen exklusiva) titlar.

Det här är också en stor anledning till att det är viktigt att Pro kör 60, då känner i alla fall jag att det inte är bråttom med PS6. PSVR2 kommer förmodligen inte få använda PS6 prestandan heller så som dem begränsade detta för PSVR1.

Om PS6 blir RT maskinen så kommer förmodligen inte heller den pusha för över 60FPS.

Jag gissar på 2028 för PS6, kanske sent 2026 eller någon gång under 2027 för Xbox för att få en tidigare omstart och korta ner Series S ankare.

Det kan mycket väl stämma. Lägre än 60 fps som standard hade ju dock varit ett fett fail om den inte klarade i mina ögon med tanke på att majoriteten av spelen på originalet redan gör det, om än med ett snäpp ner i ögongodis då.

Fortsätter Sony med bakåtkompatibiliteten även på PS6an så ser jag ingen anledning att vänta även om det inte kommer några exklusiva spel förrän 3 år in. Konsolpriserna verkar ju gå åt helt fel håll och idag får du ju betala i runda slängar 1500:- mer än vid releasen..

Medlem

Tur då att man inte köpte PS5an, sa till mig själv invänta PS5 Pro.
Gjorde misstaget med PS4 när jag köpte det kort efter kom Pro modellen. Blir gött med PS5 pro och GTA 6

Medlem
Skrivet av gizm0:

Tur då att man inte köpte PS5an, sa till mig själv invänta PS5 Pro.
Gjorde misstaget med PS4 när jag köpte det kort efter kom Pro modellen. Blir gött med PS5 pro och GTA 6

Kommer det bli någon större skillnad på att spela gta 6 på en ps5 pro med tanke på att det spelet måste rulla bra på xbox series S?

Medlem

Jag har brukar bolla fram och tillbaka mellan de olika lägen som finns i spel för att jämföra. 60 fps är såklart alltid trivsammare, men och andra sidan kan det många gånger vara väldigt tydligt avkall på det grafiska. Har en LG Oled TV med 120Hz läge och då öppnas ju möjligheten att spela många spel i 40fps, vilket är en väldigt stor skillnad mot 30fps och känns som ett bra alternativ. Har spelat Spiderman, A Plague Tale Requiem, Hogwarts Legacy & Ratchet & Clank i det läget och varit riktigt nöjd.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Raytracing hit och raytracing dit. Har nog inte sett en enda demonstration hittills som gjort mig speciellt imponerad. Köpte PS4 Pro men kommer inte göra om det den här generationen. OG PS5 duger gott och väl!

Det enda Raytracing jag blivit riktigt imponerad på är Quake 2 rtx versionen då verkligen allt har raytracing.
Till och med när man tittar ner i vattnet så kröker sig strålarna så att perspektivet förändras i vattenytan. Det måste upplevas själv för att förstå.

Grejen är att de flesta raytracing just nu är bara pålagda effekter med spegelreflexer och det utgår inte från att hela spelet ska vara byggd för raytracing. Först när det är implementerat som hardcore feature tror jag vi uppnår den där wow effekten och folk förstår vad raytracing verkligen ger spelet för glädje.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det enda Raytracing jag blivit riktigt imponerad på är Quake 2 rtx versionen då verkligen allt har raytracing.
Till och med när man tittar ner i vattnet så kröker sig strålarna så att perspektivet förändras i vattenytan. Det måste upplevas själv för att förstå.

Grejen är att de flesta raytracing just nu är bara pålagda effekter och det utgår inte från att hela spelet ska vara byggd för raytracing. Först när det är implementerat som hardcore feature tror jag vi uppnår den där wow effekten och folk förstår vad raytracing verkligen ger spelet för glädje.

Ja det kan jag verkligen tänka mig, det låter lite som en upplevelse i sig. Jag gillar tanken men tekniken känns ganska långt bort för att kunna implementeras på ett sätt som gör att det verkligen ger något.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Kommer det bli någon större skillnad på att spela gta 6 på en ps5 pro med tanke på att det spelet måste rulla bra på xbox series S?

Pro verkar få nu minst 5ggr högre grafik prestanda än Series S och CPUn är 800-1000Mhz starkare.
Mängden RAM/VRAM gör också skillnad.

Gameplay mässigt så kan hur långt du kan se, hur många NPC som finns i din närhet, möjligtvis FPS påverkas.

Kan kanske vara fler saker som kan påverka.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Pro verkar få nu minst 5ggr högre grafik prestanda än Series S och CPUn är 800-1000Mhz starkare.
Mängden RAM/VRAM gör också skillnad.

Gameplay mässigt så kan hur långt du kan se, hur många NPC som finns i din närhet, möjligtvis FPS påverkas.

Kan kanske vara fler saker som kan påverka.

Gissar att den där runda Xboxen utan skivläsare är jämförbar med PS5 pro.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Gissar att den där runda Xboxen utan skivläsare är jämförbar med PS5 pro.

Nej? Den skulle ju ha samma spec som nuvarande, bara 2TB lagring istället för 1TB och sedan lite andra gränssnitt relatera saker. Samma pris som nuvarande men utan skivläsare.

Xbox har sagt att Series X är deras Pro modell denna generation.

De kommer förmodligen ha kortare generation istället(men personliga spekulation).

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Kommer det bli någon större skillnad på att spela gta 6 på en ps5 pro med tanke på att det spelet måste rulla bra på xbox series S?

Det är ju skillnad på att spela gta v på Xbox one, ps4 eller pc trots att det rullar på Xbox 360/ps3.

Sen kan det ju bli så tråkigt att spelet är låst till 30fps och 1440p på vanliga ps5. Och att de skiter i att uppdatera för ps5 PRO då lär du inte märka någon större skillnad.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är ju skillnad på att spela gta v på Xbox one, ps4 eller pc trots att det rullar på Xbox 360/ps3.

Sen kan det ju bli så tråkigt att spelet är låst till 30fps och 1440p på vanliga ps5. Och att de skiter i att uppdatera för ps5 PRO då lär du inte märka någon större skillnad.

Tror Sony kommer ligga på dem rätt bra med att få ut patch till GTA VI för PS5 Pro, kanske att de till och med betalar för det om inte annat, då det kommer vara så profilerat spel som har möjlighet att showcasa varför en "behöver" den nya uppgraderingen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nej? Den skulle ju ha samma spec som nuvarande, bara 2TB lagring istället för 1TB och sedan lite andra gränssnitt relatera saker. Samma pris som nuvarande men utan skivläsare.

Xbox har sagt att Series X är deras Pro modell denna generation.

De kommer förmodligen ha kortare generation istället(men personliga spekulation).

Och vad har Sony sagt om Playstation 5 pro då?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Och vad har Sony sagt om Playstation 5 pro då?

Ingenting officiellt, men det vi "vet" om runda Xboxen kommer ju från "läckan" (dokumenten MS lade ut på fel servrar så det blev tillgängligt publikt för alla att se och ladda ned) så egentligen skulle vi inte känna till den heller. Ju. Men rapporter tyder ändå på att Sony jobbar på en PS5 Pro och nu har skickat ut devkits för maskinen. Vilket inte MS behöver göra då det bara är en Series X i ny form och utan skivläsare.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ingenting officiellt, men det vi "vet" om runda Xboxen kommer ju från "läckan" (dokumenten MS lade ut på fel servrar så det blev tillgängligt publikt för alla att se och ladda ned) så egentligen skulle vi inte känna till den heller. Ju. Men rapporter tyder ändå på att Sony jobbar på en PS5 Pro och nu har skickat ut devkits för maskinen. Vilket inte MS behöver göra då det bara är en Series X i ny form och utan skivläsare.

Vill även minnas att de sa att uppgifterna som läkte ut från Xbox är baserat på äldre dokument och ej är aktuella (Så som att försöka köpa upp Nintendo exempelvis). Så man vet ju inte om det verkligen blir så som förutspått.

Om nu Sony har skickat ut devkits på en pro kanske Microsoft fått höra detta och väljer att satsa på en pro dom också.

Sen ska man ta alla uttalande som sägs med en nypa salt.
Även om Microsoft säger att series X är deras pro så kan de göra en kovändning om dom vill, om det är lönsamt.

Nintendo sa exempelvis att den första 3DS är den enda modell som kommer att komma.

Mig spelar det dock ingen roll.
Jag väntar och ser vad som händer med PS6 om det blir en mer intressant generation.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vill även minnas att de sa att uppgifterna som läkte ut från Xbox är baserat på äldre dokument och ej är aktuella (Så som att försöka köpa upp Nintendo exempelvis). Så man vet ju inte om det verkligen blir så som förutspått.

Om nu Sony har skickat ut devkits på en pro kanske Microsoft fått höra detta och väljer att satsa på en pro dom också.

Sen ska man ta alla uttalande som sägs med en nypa salt.
Även om Microsoft säger att series X är deras pro så kan de göra en kovändning om dom vill, om det är lönsamt.

Nintendo sa exempelvis att den första 3DS är den enda modell som kommer att komma.

Mig spelar det dock ingen roll.
Jag väntar och ser vad som händer med PS6 om det blir en mer intressant generation.

Låter tyvärr som önsketänkande.
För 6 månader sedan så uttalade sig Spencer om att de inte tycker att det finns ett större behov av mid-gen uppgradering och att de inte fått respons på att behov finns.

Sedan så har Sony inte uttalat sig negativa, så de flesta räkna nog med att det blir som förra generationen. Det har också gått rykten än längre tid om PS5 Pro men varit helt dött när det kommer till Xbox. Dev kit till PS5 Pro verkar rulla ut nu och Sony räknar med att dem kommer att läcka, så bekräftade specifikationer bör komma inom en månad.

Det finns helt enkelt inget som pekar på Series XX och ska den släppas så bör det vara under 2024 då 2025 är alldeles för nära inpå nästa generation om det ska ske en imponerande utveckling i prestanda emellan generationerna. Har man väntat till slutet av 2025 så väntar nog rätt många 2-3 år till på nästa generation istället också.

Om Series XX kommer så bör Dev kit alltså rulla ut väldigt snart och det sker i stort sätt alltid läckor långt innan lanseringar. Detaljer kan skilja sig från slutprodukten, men att den finns och vad i stora drag det blir kommer långt innan.

Jag tror också att det blir jobbigt som utvecklare med 3 st Xbox att utveckla till, de tycker förmodligen att det är skönt nu när de inte behöver släppa på förra generationen längre.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vill även minnas att de sa att uppgifterna som läkte ut från Xbox är baserat på äldre dokument och ej är aktuella (Så som att försöka köpa upp Nintendo exempelvis). Så man vet ju inte om det verkligen blir så som förutspått.

Om nu Sony har skickat ut devkits på en pro kanske Microsoft fått höra detta och väljer att satsa på en pro dom också.

Sen ska man ta alla uttalande som sägs med en nypa salt.
Även om Microsoft säger att series X är deras pro så kan de göra en kovändning om dom vill, om det är lönsamt.

Nintendo sa exempelvis att den första 3DS är den enda modell som kommer att komma.

Mig spelar det dock ingen roll.
Jag väntar och ser vad som händer med PS6 om det blir en mer intressant generation.

Självklart säger de att "det är gamla dokument och inte exakt vad vi planerar", men det är ju bara damage control. De kan ju inte säga "ooops, detta är exakt vad vi planerar att utannonsera om ett halvår" direkt. Och att de ville köpa Nintendo läckte inte från de dokumenten utan ett mail (vilket alltså skulle vara en privat konversation ej ämnad för allmänheten) och det var mer en kommentar om att det vore en kronjuvel i karriären att lyckas med att fastslå en sådan affär - så det är ju ingen plan som ändrats utan mer önsketänkande som högst troligen lever kvar i hans huvud men aldrig kommer hända (om nu inte Nintendo gör typ fem Wii U på raken och tröttnar på spelindustrin) så skulle inte säga att de två väger ut varandra på något sätt. Och även om MS ändrar sig och vill göra en Xbox Series Elite så får du tänka på att det tar tid att utveckla en plattform och få ut devkits - vilket ändå kommer ge Sony 1-2 år ensam med Pro-variant och MS kommer i slutskedet av generationen när de flesta blir redo att gå vidare till PS6 och Nextbox. Som kommer satsa mycket på AI tydligen enligt källor med koll. Så det ska bli spännande att se vad det kan ge.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Låter tyvärr som önsketänkande.

Inget önsketänkande från mig i alla fall.
Var bara en teori.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Och även om MS ändrar sig och vill göra en Xbox Series Elite så får du tänka på att det tar tid att utveckla en plattform och få ut devkits - vilket ändå kommer ge Sony 1-2 år ensam med Pro-variant och MS kommer i slutskedet av generationen när de flesta blir redo att gå vidare till PS6 och Nextbox. Som kommer satsa mycket på AI tydligen enligt källor med koll. Så det ska bli spännande att se vad det kan ge.

Nu tror jag att de bygger ritningar till nästa konsol direkt de har släppt en konsolgeneration, så det betyder inte att de ligger långt bakom Sony.

Det har ju dykt upp nya rykten nu.

" Reliable insiders suggest a new Xbox console could be launching in 2026, possibly as an updated version or a new system altogether.
Rumors speculate that this new console may replace the previously leaked diskless Xbox Series X."

Så om det stämmer är jag ju inte helt fel ute. Tänk om Microsoft får för sig att gå över till nästa generation på en gång.

https://gamerant.com/next-xbox-console-release-window-2026-ru....


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nu tror jag att de bygger ritningar till nästa konsol direkt de har släppt en konsolgeneration, så det betyder inte att de ligger långt bakom Sony.

Det har ju dykt upp nya rykten nu.

" Reliable insiders suggest a new Xbox console could be launching in 2026, possibly as an updated version or a new system altogether.
Rumors speculate that this new console may replace the previously leaked diskless Xbox Series X."

Så om det stämmer är jag ju inte helt fel ute. Tänk om Microsoft får för sig att gå över till nästa generation på en gång.

https://gamerant.com/next-xbox-console-release-window-2026-ru....

Det gjorde jag tråd om redan igår
Och det är som sagt en nästa generations konsol det ryktas om och inte en mid gen refresh. Så oavsett om de släpper en Series X utan skivläsare eller inte så kommer det ingen halvleksavhoppare från MS. Det jag teoritiserade om var ju om de skulle påbörja en mid gen refresh nu så skulle det ta tid att ta fram den jämfört mot att de tänkt ha en sådan från start. Vilket ingenting pekar på att de tänkt. Antingen släpper de en X utan skivläsare, eller inte, eller en next gen konsol. Men ingenting tyder på att de börjat mecka på en mid gen refresh i panik för att möta Sony och deras PS5 Pro. Det var vad jag kommenterade på.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det gjorde jag tråd om redan igår
Och det är som sagt en nästa generations konsol det ryktas om och inte en mid gen refresh.

Fast om man läser det som står i texten "Reliable insiders suggest a new Xbox console could be launching in 2026, possibly as an updated version or a new system" , vad räknas då som en "updated version" ? Min tolkning är ju att antingen en Xbox pro eller Nextbox då det inte tycks finnas anledning längre för en disklös nuvarande series X version, som dokumenten avslöjade, som visar sig vara gamla planer.

Min poäng är helt enkelt att jag tycker det skulle vara märkligt om inte Microsoft svarar med en kraftfull Xbox om Sony släpper en PS5 pro. Sen får vi ju se om den är rund eller inte som på läckta bilden.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om Series XX kommer så bör Dev kit alltså rulla ut väldigt snart och det sker i stort sätt alltid läckor långt innan lanseringar. Detaljer kan skilja sig från slutprodukten, men att den finns och vad i stora drag det blir kommer långt innan.

Vi får väl se. Nu är det ju rumors ute i alla fall.

Vad jag förstår så släpptes devkits till Series X väldigt sent i jämförelse med PS5 och därav varför många spel i början upplevdes bättre optimerad till ps5 även om på pappret Series X är kraftfullare än PS5. Är kanske inte förvånande om ps5 pro devkits släpps innan microsfts planerade uppföljare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Fast om man läser det som står i texten "Reliable insiders suggest a new Xbox console could be launching in 2026, possibly as an updated version or a new system" , vad räknas då som en "updated version" ? Min tolkning är ju att antingen en Xbox pro eller Nextbox då det inte tycks finnas anledning längre för en disklös nuvarande series X version, som dokumenten avslöjade, som visar sig vara gamla planer.

Min poäng är helt enkelt att jag tycker det skulle vara märkligt om inte Microsoft svarar med en kraftfull Xbox om Sony släpper en PS5 pro. Sen får vi ju se om den är rund eller inte som på läckta bilden.

Som sagt, att de sagt att det är "gamla planer" är ju damage control snarare än någonting annat. Du måste ju tänka på att det är mer eller mindre det enda ett företag kan säga i en sådan situation. Och oavsett om de släpper runda skivlösa Series X så kommer de nog ändå släppa nya konsolen 2026 och det är något som varit under utveckling under ett bra tag så det är knappast ett "svar på PS5 Pro" så du har nog fel hur du än vrider och vänder på det.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Som sagt, att de sagt att det är "gamla planer" är ju damage control snarare än någonting annat. Du måste ju tänka på att det är mer eller mindre det enda ett företag kan säga i en sådan situation. Och oavsett om de släpper runda skivlösa Series X så kommer de nog ändå släppa nya konsolen 2026 och det är något som varit under utveckling under ett bra tag så det är knappast ett "svar på PS5 Pro" så du har nog fel hur du än vrider och vänder på det.

Oavsett om det är damge control så stämmer det ju, att det är gamla planer. Jag tror inte deras gamla planer kommer att fullföljas.

Det känns som att du försöker säga att jag har fel när jag har rätt.
Men det återstår ju att se.

Du har väl rätt om det kommer en rund series X plus en Nextbox.
Jag har rätt om de hoppar över rund series X och släpper en Xbox Pro i stället eller en NextBox.
Då får vi återuppliva diskussion.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Oavsett om det är damge control så stämmer det ju, att det är gamla planer. Jag tror inte deras gamla planer kommer att fullföljas.

Det känns som att du försöker säga att jag har fel när jag har rätt.
Men det återstår ju att se.

Du har väl rätt om det kommer en rund series X. Då får vi återuppliva diskutionen.

Ok sure, allt äldre än någonting som klubbades idag är väl "gamla planer" så tekniskt sett har du ju rätt i det såklart. Men jag tror inte de är gamla i som "förbrukade och bortkastade för vi har nya planer" vilket är hur jag tolkade uttrycket.

Diskussionen var från början huruvida MS skulle möta PS5 Pro med mid-gen-upgrade, sen flyttade du målstolparna typ 250 mil genom att posta om deras next gen planer och säga "kolla jag har ju rätt MS släpper någonting" och sen är stolt över att du fick rätt. Men visst, korka upp champagnen och stoltsera med vilken bra branchanalytiker du är. Vem kunde ana att MS skulle släppa någonting någongång någonsin igen efter Sony liksom? Omöjligt att ha lika rätt och genom nålens öga som dig

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ok sure, allt äldre än någonting som klubbades idag är väl "gamla planer" så tekniskt sett har du ju rätt i det såklart. Men jag tror inte de är gamla i som "förbrukade och bortkastade för vi har nya planer" vilket är hur jag tolkade uttrycket.

Diskussionen var från början huruvida MS skulle möta PS5 Pro med mid-gen-upgrade, sen flyttade du målstolparna typ 250 mil genom att posta om deras next gen planer och säga "kolla jag har ju rätt MS släpper någonting" och sen är stolt över att du fick rätt. Men visst, korka upp champagnen och stoltsera med vilken bra branchanalytiker du är. Vem kunde ana att MS skulle släppa någonting någongång någonsin igen efter Sony liksom? Omöjligt att ha lika rätt och genom nålens öga som dig

Tackar, dricker dock hellre energidryck över alkohol.

Min personliga teori är dock att det hela handlar om en Xbox Pro precis som PS5 Pro.
Att hoppa till next gen känns i mina ögon lite väl overkill.

Jag försöker bara att tänka realistiskt i att både sony och microsoft försöker hålla jämn nivå med varandra.
Även om Microsoft kan teoretiskt producera en konsol som skulle vara grymt mycket bättre än Sony så är det nog inte värt det i slutändan. Spelskapare skulle få problem med att få spel att rulla bra på båda system, det skadar själva marknaden i helhet.
Nintendo står utanför sedan lång tid tillbaka med ett eget svagare system och ja, 3e part kan ha problem med dem men de är starka nog att stå på egna ben. Sony och Microsoft har dock inte den lyxen utan förlitar sig för mycket på 3e part och då släpps spel till båda konsoler och rullar precis lika bra på båda.

Men men vi får väl se.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Min personliga teori är dock att det hela handlar om en Xbox Pro precis som PS5 Pro.
Att hoppa till next gen känns i mina ögon lite väl overkill.

Om det stämmer kan det möjligen röra sig om en uppdaterad Series X fast man väljer att lansera den som en ny generation av olika anledningar.

Försäljningen av Series s/X har gått dåligt ett tag med riktigt dåliga siffror på många marknader. Man kanske inte ser att en ny Series-konsol kan förändra något men att en "ny" generation har en bättre chans.

En "ny" generation kan vara en chans att klippa bandet med Series S som möjligen sinkar utvecklingen av en del spel redan nu och det lär inte bli bättre framöver.

Man får chansen att ligga "före" Sony igen som med 360.

Medlem
Skrivet av lonian:

Tackar, dricker dock hellre energidryck över alkohol.

Min personliga teori är dock att det hela handlar om en Xbox Pro precis som PS5 Pro.
Att hoppa till next gen känns i mina ögon lite väl overkill.

Jag försöker bara att tänka realistiskt i att både sony och microsoft försöker hålla jämn nivå med varandra.
Även om Microsoft kan teoretiskt producera en konsol som skulle vara grymt mycket bättre än Sony så är det nog inte värt det i slutändan. Spelskapare skulle få problem med att få spel att rulla bra på båda system, det skadar själva marknaden i helhet.
Nintendo står utanför sedan lång tid tillbaka med ett eget svagare system och ja, 3e part kan ha problem med dem men de är starka nog att stå på egna ben. Sony och Microsoft har dock inte den lyxen utan förlitar sig för mycket på 3e part och då släpps spel till båda konsoler och rullar precis lika bra på båda.

Men men vi får väl se.

Det var mer ett uttryck men ja, dricker hellre Monster jag också nowadays tbh!
Och det var vad jag argumenterade emot från början, att MS kommer med en Pro-version. Gör de det kommer jag mer än gärna tillbaka och erkänner att jag hade fel och du hade rätt. Annars inte. Och tror inte spelskapare har svårare att anpassa efter en ny generations konsol än till PC kontra konsol. Och på tal om Nintendo kommer de nog betydligt mer in i matchen snart med "Switch 2" och kommer då få otroligt fler (och bättre) portar - vilket inte försvåras av att de inte är i fas med PS5/XBSX - så om alla är på sina planhalvor och leker blir det kanske spretigt för oss konsumenter att hålla koll på det senaste och till vilken konsol "en bör" köpa ett spel. Så publikationer som Fz och Digital Foundry blir väl bara viktigare i sådana fall! Men det tror jag inte MS ligger sömnlösa över i sådana fall!

123
Skriv svar