Video – PS5 vs. Xbox Series X

Robot
Video – PS5 vs. Xbox Series X
Medlem

Fz har tydligen ett mål med hur många kommentarer dom behöver få in 2023😁

Medlem
Skrivet av Ralf:

Fz har tydligen ett mål med hur många kommentarer dom behöver få in 2023😁

Och de borttagna räknas


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Redaktör
Skrivet av Ralf:

Fz har tydligen ett mål med hur många kommentarer dom behöver få in 2023😁

Skrivet av FejkFejksson:

Och de borttagna räknas

Sånt här tar tid att göra, då vill vi att folk ser och läser det.

Det är kul att ställa två så tydliga konkurrenter mot varandra. Och det visar att Xboxen har en hel del bra grejer, trots den rätt vanliga uppfattningen att PS5 totaldominerar. Det var lite samma sak när vi gjorde PS4 vs Xbox One, jag vill minnas att det slutade oavgjort. Men det var tidigt den generationen, ingen av dem hade särskilt många bra spel.

Kommentarer och aktivitet är kul men inget självändamål: jagade vi bara det skulle vi fylla siten med skabrösa rubriker och sensationsnyheter. Sånt går mycket snabbare än detta att göra och ger massa kommentarer.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Sånt här tar tid att göra, då vill vi att folk ser och läser det.

Det är kul att ställa två så tydliga konkurrenter mot varandra. Och det visar att Xboxen har en hel del bra grejer, trots den rätt vanliga uppfattningen att PS5 totaldominerar. Det var lite samma sak när vi gjorde PS4 vs Xbox One, jag vill minnas att det slutade oavgjort. Men det var tidigt den generationen, ingen av dem hade särskilt många bra spel.

Kommentarer och aktivitet är kul men inget självändamål: jagade vi bara det skulle vi fylla siten med skabrösa rubriker och sensationsnyheter. Sånt går mycket snabbare än detta att göra och ger massa kommentarer.

Absolut, du har rätt. Och jag ber om ursäkt. Jag förstår att det är mycket arbete med att driva sidan.

Jag gjorde mig lustig över att det har varit väldig mycket xbox vs sony krig på få dagar.

Men i övrigt ska ni ha en eloge för att ni skapat en bra sida.

Redaktör
Skrivet av Ralf:

Absolut, du har rätt. Och jag ber om ursäkt. Jag förstår att det är mycket arbete med att driva sidan.

Jag gjorde mig lustig över att det har varit väldig mycket xbox vs sony krig på få dagar.

Men i övrigt ska ni ha en eloge för att ni skapat en bra sida.

Ingen fara! Du har rätt: det har varit mycket av det. Och visst händer det att vi spetsar till saker, så du var inte helt fel ute. Och tack!


signatur
Medlem

Kul genomgång, även för mig som inte är konsolperson.

Rättstavningen under delen om Bakåtkompatibilitet "fugerade" dock sådär...

Medlem

1:Prestanda. Lite svårt att avgöra eftersom att Xboxen har teoretisk bättre prestanda, men ser det som självklart att PS5 utnyttjar den betydligt bättre. Speciellt nu när Xboxen börjar krypa ner till 30FPS i first party spel vilket Playstation undervikt.
Playstations bästa och snyggaste spel för den här generationen flyter helt enkelt på och ser bättre ut än Xboxen, undantaget skulle kanske vara Forza.
---------------------------------------------------------------
2:Lagring. Ofta bättre komprimering hos Playstation gör att GB som skiljer dem i grundutförande jämnas ut och att PS5 istället ger mer valuta för pengarna om man tillför lagring. Jag skulle nog gå så långt att man till och med ska jämföra Xboxens lagring med PS Vitas propertiära minneskort.

Även om det har använts i begränsat utförande än så länge så har vi sett lite prov på vad PS5:ans dubbelt så snabba lagrings hastighet kan bidra med.

Jag har svårt att att dubbla priset för halva hastigheten är värt det bara för att det är lättare att swappa minneskort, något som den normala användaren ändå väldigt sällan om ens alls gör.

Skulle ni tycka att det vore en god idé om Sony gjorde som Microsoft här nästa generation? Då det beskriver typ att deras lösning inte tillför något betydande jämfört med Xboxens.

Sedan så är frågan vart Quick resume kommer in i bilden, kanske borde vara under operativsystem? Ingen fast åsikt här, men det känns som att det har med operativsystemets mjukvara att göra och inte lagringen i sig.
-------------------------------------------------------------------
3:Streaming. Ingen åsikt, använder inte funktionen så jag litar på ert omdöme här.
---------------------------------------------------------------------
4: Handkontroll. Håller med, Inte så mycket nyheter och många av dem som verkar föredra Xboxen handkontrontroll gör det av vana. Ända klagomålet som jag upplever håller är att Dualsense har sämre batteritid, jag kan hålla med om att det är tråkigt att Sony verkar snåla på batteriet. Om batteriet ska kunna bytas ut känns mer subjektivt dock och finns många för och nackdelar med, bland annat priset ökar rätt mycket om man inkluderar priset för batterier(Play and charge kit brukar ligga runt 300Kr). Svårt att säga om Xbox varit snälla här eller om det helt enkelt är så att de vill spara pengar på att inte inkludera batterier då deras Pro Controller istället inkluderar batterier.

Hur som helst så är inte batteritiden det första jag skulle kolla på när det kommer till kontroller, jag skulle i alla fall inte beskriva PS5:ans batteri som en begränsande faktor som skapar problem.

Innan Dualsense så upplevde jag dock Xbox controller som bättre, men i och med den så känns inte Xboxens handkontroller så spännande längre.
-------------------------------------------------------------------------
5:Exklusiva spel. Det är ganska lätt att peka ut imponerande AAA spel på PS5, men på Xboxen verkar de ända som verkligen fått till det redan från start vara Forza Horizon och Motorsport. Det var till och med så illa så att Kinda funny:s Xbox gamecast skämtade om att byta namn till L-cast i våras. Många spel som visades redan före lanseringen av konsolen har inte släppts än, men har inte heller officielt lagts ner. Känns helt enkelt som ett luftslott.
-------------------------------------------------------------------------
6: Framtidslöften. Eftersom att Xbox har en vana vid att utannonsera sina spel minst 3 år i förväg(eller till och med i uppstartningsfasen av utvecklingen) så ser det tyvärr inte ljust ut för konsolen framöver heller. Playstation har själva lanserat spel i hög klass och fått starka AAA spel tillsammans med deras nära partners, så dem har en betydligt mer stabil formula för att få ut mjukvara i hög klass.
Några saker som talar emot Xbox framöver:
Var är Fable? Var är Indiana Jones? Var är Perfekt dark? Blade(de verkar precis fått rättigheterna) och nästa Elder scrolls lär släppas på Xbox Series X2(kommande generation)?
Känns som ett luftslott och väldigt lite konkret än så länge. Playstation är sena på att annonsera, men levererar också mer.
Exklusivt CoD ligger långt fram i tiden och ABK uppköpet leder främst till legacy titlar(främst på GP skulle jag tro) förmodligen ända fram till nästa generation.
-----------------------------------------------------------
7:Bakåtkompabiltet: Håller till stor del med videon.
-----------------------------------------------------------
8: Spelutbud. Håller med videon.
-----------------------------------------------------------
9:Gamepass VS PS Plus. PS Plus har Playstations exklusiva titlar så tjänsterna är bra på olika sätt. Gamepass har dock bäst pris.
Så skulle inte säga att GP är självklara valet, då man ändå går miste om Sonys exklusiva titlar. Det vägs förmodligen upp av annat dock.
-----------------------------------------------------------
10:Varianter. Håller med delar av videon. Videon var emellan Series X och PS5, men även om man tar med Series S så har de tummat för mycket på vad man får där. Tillexempel lagring på lite över 300GB kommer bli ett problem framöver och ska man köpa till 1TB så är det så dyrt så att Series X då blir ett självklart val istället. Sedan så är det svårt att se att Series S skulle hålla ända fram till ett par in i nästa generation då den redan nu har vissa problem. Att vi redan nu är nere på under 1080P samt i vissa fall till och med är nere under 30FPS när 4K TV är standard sedan länge och även 120FPS TV funnits ute i över 3 år så är det svårt att se Series S som en modern konsol.
----------------------------------------------------------
11:Pris. Håller typ med om prissättningen, det brukar skilja ungefär en tusenlapp. Detta såklart fort ut sig om man köper till extra lagring.
----------------------------------------------------------
12:Tillbehör. Håller med videon. Ska bli intressant att se hur Playstation Pulse elite blir som släpps i Februari. Tråkigt att Xbox inte har eget VR Headset, de borde kunna samarbete med något annat företag om dem inte vill ta fram egna. GP kom väl på Meta nu, så varför inte samarbeta med Meta för Xbox Series X kompabilitet?
----------------------------------------------------------
13:Gränssnitt. Håller med videon här.
----------------------------------------------------------
14:Design. Jag gillar PS5:ans design, men det här känns väldigt subjektivt. Men majoriteten säger nog Xbox, så jag är ok med det.
----------------------------------------------------------
Min åsikt i slutändan är att ända gångerna jag skulle rekommendera Xbox framför PS5 är för GP, Forza eller att ens kompisar kör Xbox och då kanske vissa spel inte stödjer crossplay.
Uppköpen och framtiden låter bra på pappret, men ända sedan lanseringen av konsolen så har det varit mycket snack och lite verkstad från Xbox håll. Vid lanseringen så trodde jag faktiskt att jag skulle köpa en Series X eller mid-gen refresh i mitten på generationen för att inte missa något, men nu lutar det istället åt next-gen xbox(typ 2027 istället för 2024) om de lyckas med vad dem hoppas på med uppköpen, vilket tyvärr det finns väldigt lite som tyder på.

Moderator
Skrivet av Cenzar:

Kul genomgång, även för mig som inte är konsolperson.

Rättstavningen under delen om Bakåtkompatibilitet "fugerade" dock sådär...

Åh nej, var helt säker på att jag hade rättat det! XD

1
Skriv svar