The Day Before-studion lägger ner p.g.a. "Slut på pengar"

Robot
The Day Before-studion lägger ner p.g.a. "Slut på pengar"

Nån som tror att scam-ryktena kommer tystna..?

#the-day-before


Medlem

"Man säger ingenting om man tänker återbetala pengar till de som köpt spelet."

Har de ens hunnit få pengarna av Steam efter bara ett par dagar? Fick för mig att pengarna betalades ut månadsvis precis som löner typ.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Står fast vid att Fntastic borde utredas för brott. Man utvecklar inte ett spel bestående av köpta assets i 5 år för att sedan leverera en totalt trasig produkt och stänga ner verksamheten 4 dagar efter release.

Medlem

Oj. Vad oväntat.

Medlem

Sjukt men samtidigt väntat ))))

Jag hoppas att Steam kör refund till alla som vill det även om de spelat mer än 2h. Detta är skandal fast man fattade att något var knasigt redan från starten.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Härliga grabbar de där fntastic

FM-guru
F.d. Sisyr

"Not a scam"

Medlem

Brydde mig inte innan den här veckan men fy fan för den här sortens människor. Släppa spelet för att få in lite cash så att de inte skulle vara skyldiga så mycket för att ha lekt spelstudio i några år och säkerligen spenderat pengar de inte haft på skit de inte behövt.

Medlem

Märkligt spelår. Gollum, King Kong och nu den här härvan!
Hattrick i skitspel!

Medlem
Skrivet av Managor:

"Man säger ingenting om man tänker återbetala pengar till de som köpt spelet."

Har de ens hunnit få pengarna av Steam efter bara ett par dagar? Fick för mig att pengarna betalades ut månadsvis precis som löner typ.

Jag känner att du borde ha rätt. Steam kan ju inte ha direktutbetalning till utgivarna.

Releasehästryttare
It's not a lake, it's an ocean

Vilken fntastisk studio, det där.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av PontusT:

Märkligt spelår. Gollum, King Kong och nu den här härvan!
Hattrick i skitspel!

Glömde Starfield

Medlem

Fan f*cking fntastic.. Inte alls en ruggpul!


signatur
Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Folket som skrikit "scam" har gjort så från utannonseringen och menat att spelet inte existerar, att studion konkar efter lansering av ett fullt spelbart spel är en helt annan sak.

Medlem

Var inte Propnight ganska omtyckt i vissa kretsar?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Folket som skrikit "scam" har gjort så från utannonseringen och menat att spelet inte existerar, att studion konkar efter lansering av ett fullt spelbart spel är en helt annan sak.

De har inte släppt ett "fullt spelbart spel". De har släppt ett early access. Släpper man ett spel i early access så är det underförstått att studion kommer fortsätta utveckla spelet. Och de har INTE helt plötsligt tittat på kontoutdraget och insett att det är tomt på kontot. Självklart kände de till sin ekonomiska situation när de släppte spelet i torsdags.

Vissa har tidigare gissat eller antagit att det är en scam, men nu har Fntastic bekräftat det med sitt agerande.

Medlem

"The week after"


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av PontusT:

Märkligt spelår. Gollum, King Kong och nu den här härvan!
Hattrick i skitspel!

+100 inte lika kända skitspel. Men tänk inte på allt negativt. För det kommer skitspel varje dag nästan. Tänk på högarna av bra spel istället! Folk borde överlag vara lite mer positiva tycker jag. Inte alla som har förmågan att verkligen värdesätta en god depression på ett bra sätt. Folk borde läsa lite Dylan dog mm så kanske dom kan hantera det negativa på ett kreativt och nyttigt sätt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Står fast vid att Fntastic borde utredas för brott. Man utvecklar inte ett spel bestående av köpta assets i 5 år för att sedan leverera en totalt trasig produkt och stänga ner verksamheten 4 dagar efter release.

En trasig produkt, gjord med förexisterande assets, i en världskarta skapad av Epic som demo för Unreal 5.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Folket som skrikit "scam" har gjort så från utannonseringen och menat att spelet inte existerar, att studion konkar efter lansering av ett fullt spelbart spel är en helt annan sak.

Spelet består av assets man köpt från en onlinebutik och en karta som Epic skapade för att demonstrera stadsmiljöer i Unreal 5. Vad exakt är det som tagit 5 år att utveckla?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Hoppas ingen får pengar tillbaka. Att köpa early access ska vara att köpa grisen i säcken.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Bennii:

De har inte släppt ett "fullt spelbart spel". De har släppt ett early access. Släpper man ett spel i early access så är det underförstått att studion kommer fortsätta utveckla spelet. Och de har INTE helt plötsligt tittat på kontoutdraget och insett att det är tomt på kontot. Självklart kände de till sin ekonomiska situation när de släppte spelet i torsdags.

Vissa har tidigare gissat eller antagit att det är en scam, men nu har Fntastic bekräftat det med sitt agerande.

"The Day Before has failed financially"

De var medvetna om sin dåliga ekonomiska situation och hoppades att lanseringen skulle täcka skulderna vilket inte hände. Hade jag handlat Early Access hade jag kunnat starta spelet och hoppa in i en session direkt, det är fullt spelbart vare sig det är Early Accesss eller inte och långt ifrån det "Spelet existerar inte" som scam-folket menade på förhand.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Folket som skrikit "scam" har gjort så från utannonseringen och menat att spelet inte existerar, att studion konkar efter lansering av ett fullt spelbart spel är en helt annan sak.

Inte riktigt. Det är många av oss som sagt att det är en scam men inte att det nödvändigtvis är slutkunderna som blir scammade. Det är dock absolut någon som blivit scammad på investeringspengar längs vägen här.

Medlem

Vore inte helt fel om fz.se hade en sticky tråd på alla oseriösa spelutvecklare som vi ska undvika. Alla anställda på den där studion vill jag för resten av livet bli varnad för när någon av dem skapar en ny studio eller utvecklar något nytt.
(Var aldrig intresserad av TDB spelet så jag blev inte lurad den här gången, men vill inte råka bli lurad av dem genom något annat spel framöver)

Medlem

vet inte om jag ska tycka synd eller inte om folk som köpte in sig i early access till spelet med tanke på hur mycket dåliga ryckte det varit om spelet på nätet.

Men jag tror jag väljer att skratta åt dom denna gång.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Glömde Starfield

Kom igen, Starfield var en besvikelse men det var inte SÅ dåligt.

Medlem

De skulle tagit tid på sig och färdigställt produkten innan release istället. Skit i att leverera ett jävla releasedatum innan man vet med säkerhet att det fungerar som tänkt. Efter första trailern på E3 eller var det var skulle de kört radio silence.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Fast du kan fortfarande köpa det på steam, antar att dom försöker lura så många som möjligt.
Var inte direkt oväntat att det skulle gå den här vägen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

HAHAHAHA


signatur

Spela spel är kul ibland.

Skriv svar