Rösta! Är PS5 eller Xbox Series X bäst?

Robot
Rösta! Är PS5 eller Xbox Series X bäst?

Det är FZ-besökarnas tur att avgöra konsolkriget.

#konsolkriget


Medlem

Bäst handkontroll - Xbox
Gamepass eller PS plus - Gamepass
Bäst spelutbud - PS5
Bästa exclusives - PS5
Bästa framtidslöfte - Xbox

För att nämna några av mina svar...

Jag spelar på båda och skulle nog säga oavgjort i dagsläget.

It's not a lake, it's an ocean

Många oavgjorda för min del. Jag spelar nästan enbart på Xbox Series X, mycket tack vare Game Pass då jag spelar alla multiplattformsspel där. Men PS5 har den bästa handkontrollen, bäst UI, bäst exklusiva spel totalt sett (även om det kan ändras). Jag är ändå naivt positiv till att det ska komma en del bra spel som höjer Xbox vad gäller tillgång till exklusiva spel. Det finns ju alltid ett framtidslöfte här som de inte riktigt lyckats infria.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Är bägge konsoler bakåtkompatibla sett till handkontroller? Vet att Xbox One-kontroller funkar på Series, men vet inte hur det är med PS5?

Medlem

När det gäller spelutbudet så tycker jag att man borde fokusera på denna generationens spel. Alltså spel som släppts till ps5 och Xbox series S/X.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Xbox på allt utom kontrollen. Sen beror det ju lite på hur man räknar exklusiva spel. Eftersom xbox spelen hamnar ju på pc dag 1 så har dom ju inga exklusiva spel.

Ps5 har verkligen tappat sen ps4an.

Verkar vara varannan generation som gäller.
360 var bra så fick ms storhetsvansinne och xbox one var skit.
Ps2 var bra och sony får storhetsvansinne och ps3 var kanske inte skit men dom var rätt dryga under releasen och fick ändra sig.
Snes bra. Gamecube mehh wii bra wii u mehh switch bra.

Varannan generation 😂

Medlem

Avstog röst på alla utom tillbehör och spelutbud


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

PS5 har världens skönaste kontroll och personligen tycker jag bättre om den än Series X. Men den konsol jag spelat mest på denna generation är Series X tack vare Gamepass 👍

Medlem

Håller PS5 som vinnare (eller oavgjort) på allt utom priset. Rankar PS Plus högre än game pass av den enkla anledningen att för mig personligen i dagsläget finns det ingenting intressant alls att spela på game pass. För dom som hittar spel där som dom vill spela är det såklart en suverän tjänst.

Medlem

Skall man ha åsikt om man bara testat den ena konsollen?.😆

Medlem

Prestanda: Xbox
Mer kraftfull helt enkelt.
Lagring: PS5
Fler möjligheter till uppgradering.
Spela in: PS5
Mer lättanvänt med bättre menyer.
Handkontroll: PS5
Dualsense har fler inbyggda funktioner.
Spelutbud: PS5
Exklusiviteter: PS5
Ratchet, Demons Souls, FF7, Spider-Man, Astros Playroom m.m.
Framtid: Oavgjort
Ser ljust ut för båda parter.
Bakåtkomp.: Xbox
Självklar vinst för Xbox. Ingen streaming behövs.
GP/Plus: Xbox
Plus är bra, men inte riktigt lika bra som GP.
Varianter: Oavgjort
Pris: Xbox
Tillbehör: PS5
PSVR2 och Dualsense
Gränsnitt: Oavgjort
Ganska dåliga båda två.
Design: Xbox
Mindre storlek och mer clean.

PS5: 9 poäng
Xbox: 8 poäng

Medlem
Skrivet av Ralf:

Xbox på allt utom kontrollen. Sen beror det ju lite på hur man räknar exklusiva spel. Eftersom xbox spelen hamnar ju på pc dag 1 så har dom ju inga exklusiva spel.

Ps5 har verkligen tappat sen ps4an.

Verkar vara varannan generation som gäller.
360 var bra så fick ms storhetsvansinne och xbox one var skit.
Ps2 var bra och sony får storhetsvansinne och ps3 var kanske inte skit men dom var rätt dryga under releasen och fick ändra sig.
Snes bra. Gamecube mehh wii bra wii u mehh switch bra.

Varannan generation 😂

Haha bra skämt enda som är positivt med krysset är gamepass och kontrollen är skön, allt annat är ju flopp dopp.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Xbox på allt utom 3-4 som blev oavgjort

Medlem

Båda är lika kassa hehe. Pc ska det vara 🤪🤪

Medlem

Som PC-spelare ser jag noll anledning att skaffa Xbox. Sony däremot har lyckats bygga världens bästa studios och spel så när ND släpper nästa kanske jag måste köpa en PS5

Medlem

Blir automatiskt vinst pga ps5 pga xbox series s

Medlem

PS5 vinner på walkover i och med att Microsoft tagit bort Xbox existensberättigande genom att släppa allt på PC. Fantastiskt för oss PC-spelare, mindre bra om man av någon anledning är inbiten fanboy av en hårdvarutillverkares spelkonsol.

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

Haha bra skämt enda som är positivt med krysset är gamepass och kontrollen är skön, allt annat är ju flopp dopp.

Jo man tycker ju iof olika😊
Vad är flopp då?
Xboxen och ps5 är ju typ likadana. Ibland är ps5 bättre ibland xbox.

Spelen? Är väll ingen av dom som har släppt nått otroligt ännu?

Och du kan väll inte påstå att xboxs kontroll är bättre än ps5?
Vi är överens om gamepass iaf😂

Medlem

Jag vet inte... Är den här skolgårdsdiskussionen verkligen relevant och intressant? Att frågan ständigt uppstår i forumtrådar kan jag väl förstå, men att FZ på redaktionell plats tycker det är intressant att skriva artiklar i ämnet är för mig rätt obegripligt.

Medlem

Jag spelar bara på Playstation och Nintendo (mer än nog för mig). Så det är igentligen ingen tävling. För mig spelar det ingen roll om Xboxen börjar få massor med bra spel. I värsta fall så får jag mindre plats under tvn.

Medlem

* Delar ut hinkar och spadar så det räcker till alla.

Inaktiv

Rond 10: Varianter
Vilken konsol har bästa varianterna?

Enligt min mening åstadkommer s.k. generationsvarianter motpolsresultat, för parallellt med att Xbox Series S får spelutvecklare att optimera källkoden för budgetvarianten, vars optimeringsmetoder vidare kan tillämpas på standardplattformen (Series X) vilket utvinner mer av dess kapacitet, felporträtteras konsolgenerationens verkliga prestationsnivå hos majoriteten av allmänheten. Tillkännagivet, tvingas utvecklare dessutom utelämna vissa innehållsfunktioner, vilket yttermera felaktigt marknadsför generationen, medförande mindre konkurrens och en bristfällig konkurrens, mer specifikt Xbox Series S vs. Playstation 5. FTC-läckan påvisade 74,8% Series S mot 25,2% Series X i försäljningssiffror för Microsoft, där 25,2% Series X (5,3 miljoner) skall konkurrera med 46,6 miljoner sålda Playstation 5, ett resultat som matematiskt innebär 879% mer sålda Playstation 5 än Xbox Series X, eller ett konkurrensförhållande på 1.00:8.79. Personligen röstade jag PS5 här, för budgetvariant vs. standardplattform är inget konsolkrig, men med den rösten kommer min motivation feltolkas, dock är det min fasta åsikt, Sony representerar enligt min mening konsolgenerationen bäst med sin variant, även om dem inte erbjuder några varianter,

Medlem
Skrivet av bluebird:

Jag vet inte... Är den här skolgårdsdiskussionen verkligen relevant och intressant? Att frågan ständigt uppstår i forumtrådar kan jag väl förstå, men att FZ på redaktionell plats tycker det är intressant att skriva artiklar i ämnet är för mig rätt obegripligt.

Tycker helt ärligt det är oseriöst av FZ att hålla på med det här. Jag fattar att det engagerar och genererar klick vilket väl är bra annonsmässigt. Men jag har använt mig av FZ och läst forumet just för att det varit relativt vuxet och fritt från pajkastning i jämförelse med andra svenska spelsidor. Känns som att det har skett en förändring både i forumet och redaktionen där det blir mer och mer viktigt att fanboya och trycka ner åsikter än att bara samlas för att prata om intresset gaming.

På tema: Xbox är en fantastisk konsoll som jag spelar massor på. Playstation 5 är en fantastisk konsoll för dem som spelar på den. Njut av utbudet istället och skit i om grannen uppskattar den ena eller andra mer. Båda är kung.


signatur

"Out of order? I show you out of order!" - Al Pacino, Scent of a woman.

Redaktör
Skrivet av Awkanovic:

Tycker helt ärligt det är oseriöst av FZ att hålla på med det här. Jag fattar att det engagerar och genererar klick vilket väl är bra annonsmässigt. Men jag har använt mig av FZ och läst forumet just för att det varit relativt vuxet och fritt från pajkastning i jämförelse med andra svenska spelsidor. Känns som att det har skett en förändring både i forumet och redaktionen där det blir mer och mer viktigt att fanboya och trycka ner åsikter än att bara samlas för att prata om intresset gaming.

På tema: Xbox är en fantastisk konsoll som jag spelar massor på. Playstation 5 är en fantastisk konsoll för dem som spelar på den. Njut av utbudet istället och skit i om grannen uppskattar den ena eller andra mer. Båda är kung.

Trist att du inte gillar serien. Tanken är att ställa två tydliga konkurrenter mot varandra för att se deras styrkor och svagheter. Det tycker jag också att vi lyckas med, inte minst intressant att se Xboxens styrkor - den är ju utdömd på förhand pga spelutbudet.

Det handlar ABSOLUT inte om att starta krig i forumet. Om det är nåt vi sliter med så är det att ha schysst stämning där folk kan uttrycka åsikter utan att bli påhoppade. Såna här artiklar kan röra upp känslor, men vi måste faktiskt kunna göra sånt här material. Det är inte i närheten av fanboyism eller provokationer.


signatur
Medlem
Skrivet av kebbe:

PS5 vinner på walkover i och med att Microsoft tagit bort Xbox existensberättigande genom att släppa allt på PC. Fantastiskt för oss PC-spelare, mindre bra om man av någon anledning är inbiten fanboy av en hårdvarutillverkares spelkonsol.

Xbox är bra för folk som av olika anledningar inte vill/kan köra PC. Själv tycker jag inte det är värt 40-50tusen för en PC. Sen är konsol smidigare för spel imo.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Trist att du inte gillar serien. Tanken är att ställa två tydliga konkurrenter mot varandra för att se deras styrkor och svagheter. Det tycker jag också att vi lyckas med, inte minst intressant att se Xboxens styrkor - den är ju utdömd på förhand pga spelutbudet.

Det handlar ABSOLUT inte om att starta krig i forumet. Om det är nåt vi sliter med så är det att ha schysst stämning där folk kan uttrycka åsikter utan att bli påhoppade. Såna här artiklar kan röra upp känslor, men vi måste faktiskt kunna göra sånt här material. Det är inte i närheten av fanboyism eller provokationer.

Ja, det är ju eran sida så ni måste få göra vad ni vill 🙂 Personligen håller jag inte med om nödvändigheten i jämförelsen på detta sätt. Om någon ska köpa en Xbox/PS5 är det väl möjligtvis spelutbudet eller game pass som kan vinna över dem. Men mest troligt inget av detta utan snarare vad polarna har, vilka subjektiva åsikter om spel man har (spelar man inte singleplayer upplevelser faller tex argumentet med överlägset utbud på PS5an) osv. FIFA funkar lika bra på båda.

Jag vet att ni jobbar hårt med forumet och jag uppskattar detta. Jag är själv ingen som kommenterar mycket men jag läser massor. Vi får helt enkelt vara eniga om att vara oeniga. Inte mer med det. 😉


signatur

"Out of order? I show you out of order!" - Al Pacino, Scent of a woman.

Redaktör
Skrivet av Awkanovic:

Ja, det är ju eran sida så ni måste få göra vad ni vill 🙂 Personligen håller jag inte med om nödvändigheten i jämförelsen på detta sätt. Om någon ska köpa en Xbox/PS5 är det väl möjligtvis spelutbudet eller game pass som kan vinna över dem. Men mest troligt inget av detta utan snarare vad polarna har, vilka subjektiva åsikter om spel man har (spelar man inte singleplayer upplevelser faller tex argumentet med överlägset utbud på PS5an) osv. FIFA funkar lika bra på båda.

Jag vet att ni jobbar hårt med forumet och jag uppskattar detta. Jag är själv ingen som kommenterar mycket men jag läser massor. Vi får helt enkelt vara eniga om att vara oeniga. Inte mer med det. 😉

Gott så! Och tack för feedbacken.


signatur
Medlem

Känns löjligt att fortfarande prata om konsolkrig. Trodde sånt dog ut efter PS360-eran.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Känns löjligt att fortfarande prata om konsolkrig. Trodde sånt dog ut efter PS360-eran.

Beror ju på vilken nivå man håller det på. Jag ser inget fel med att jämföra två konsoler med varandra, men om man bara fanboyar som vissa på den här siten så blir det ju väldigt meningslöst. Finns säkert många som bara röstat på sin favoritkonsol i den här undersökningen så jag tror inte vi kommer få något trovärdigt resultat ändå.

KoP
Medlem

Äger ingen av dem, så blir pass.

12
Skriv svar