"Florida Joker" vill att Rockstar betalar honom "en miljon eller två"

Medlem
Skrivet av eld:

Mer likt med ansiktsformen där men han är inte direkt unik finns mängder med soundcloud rappare och annan folk med samma hemska stil, färgat hårt och ansiktsttatueringar det är väl vad R* kommer hävda.

Skiter i vilket men det känns b från R* om så är fallet.

Fördelen med datorer är ju att man kan skapa vad som helst så varför ta saker från verkligheten och små trixa med med blir samma som att ta uppsatser från nätet och ändra några ord, en stor studio ska inte behöva plagiera verkliga händelser de borde ha anställda som kan bättre.

Skrivet av Ender:

Det han förtjänar är ju ett kok stryk i alla fall. Herregud, dessa snyltare som ständig måste bekräfta sin värdelösa existens med mer uppmärksamhet.

Det funkar ju så varför inte? hellre ökänd än okänd är vad många vill vara i dagens samhälle att var ingen är värre än döden.

Vi är ett lika stor del av problemet som pratar om det utan uppmärksamhet så vore det nog inte lika intressant att ”hålla på.”

Lyssna vad barnen vill bli när de växer upp, det är vi som skapat den synen på vad som är viktigt inte dem.

eld
Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Mer likt med ansiktsformen där men han är inte direkt unik finns mängder med soundcloud rappare och annan folk med samma hemska stil, färgat hårt och ansiktsttatueringar det är väl vad R* kommer hävda.

Skiter i vilket men det känns b från R* om så är fallet.

Fördelen med datorer är ju att man kan skapa vad som helst så varför ta saker från verkligheten och små trixa med med blir samma som att ta uppsatser från nätet och ändra några ord, en stor studio ska inte behöva plagiera verkliga händelser de borde ha anställda som kan bättre.

Trailern är fylld med referenser till saker som blev memes i Florida, och spelet utspelar ju sig i "Miami"

Florida joker bilden spreds ju online när den kom ut ett antal år tillbaka, det är absolut helt utan tvekan en referens till honom.

Poängen är väl att de har ändrat utseende på personen men kan fortfarande ha det som en referens och bör då kanske vara på rätt sida av lagen.

parodi, tranformativt, fair use, etc.

eld
Medlem
Skrivet av anon_332538:

Du svarade inte på mitt exempel. Hade du haft några problem med en kultur där man ser ut som gangsters? Låt oss ta hela samhället kör gangsterstilen. Är det inte ett problem enligt dig? Eller låt oss säga att man just är naken. Kläder är delvis en norm. Vi föddes inte med kläder.

Precis som att jag inte vill att mina barns tatuerade metal-lärare ska måla pentagram på golvet, offra getter eller bränna kyrkor med barnen.

Medlem
Skrivet av eld:

Trailern är fylld med referenser till saker som blev memes i Florida, och spelet utspelar ju sig i "Miami"

Florida joker bilden spreds ju online när den kom ut ett antal år tillbaka, det är absolut helt utan tvekan en referens till honom.

Poängen är väl att de har ändrat utseende på personen men kan fortfarande ha det som en referens och bör då kanske vara på rätt sida av lagen.

parodi, tranformativt, fair use, etc.

Precis och som innan R* borde kunna bättre.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Precis som att jag inte vill att mina barns tatuerade metal-lärare ska måla pentagram på golvet, offra getter eller bränna kyrkor med barnen.

Nu är jag jobbig men du svarade inte på om om de kan vara utan kläder eftersom det är en norm?

Nu gav du exempel på beteende. Jag pratar om utseende. De kan alltså se ut som gangsters med alla accessoarer och bacalava?

Medlem

Stämma Rockstar för detta är lite som att försöka stämma Mr Burns...

KoP
Medlem
Skrivet av Ender:

Det han förtjänar är ju ett kok stryk i alla fall. Herregud, dessa snyltare som ständig måste bekräfta sin värdelösa existens med mer uppmärksamhet.

Oftast är dom bara kända i sitt egna huvud medans 99,99999999% av världen inte har en aning om vem dom är. 😔

Chefredaktör

"You aint getting a job at Home Depot with that face!" 😂

Medlem
Skrivet av eld:

Trailern är fylld med referenser till saker som blev memes i Florida, och spelet utspelar ju sig i "Miami"

Florida joker bilden spreds ju online när den kom ut ett antal år tillbaka, det är absolut helt utan tvekan en referens till honom.

Poängen är väl att de har ändrat utseende på personen men kan fortfarande ha det som en referens och bör då kanske vara på rätt sida av lagen.

parodi, tranformativt, fair use, etc.

Jag tycker det är uppenbart om man kollar på referenserna. Egentligen borde kvinnan med hammarna ”ha mer rätt” att bli arg eftersom hon mest blir filmad när hon har fått spel och slog sönder en bil. Den här snubben har nog skapat det hela själv genom att se ut som han gör och nu vill han ha mer uppmärksamhet.

Trodde först att det hela var lite PR eftersom fler utanför den här lilla världen av gamers kommer höra talas om spelet men tydligen är det inte det.

Chefredaktör
Skrivet av Fredrik Eriksson:

"En miljon eller två" är vad jag brukar säga på lönesamtalen.

Medlem

En av mina bröder såg precis ut som ett av porträtten man kunde ha på sin karaktär i Baldurs Gate 1.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

En av mina bröder såg precis ut som ett av porträtten man kunde ha på sin karaktär i Baldurs Gate 1.

Stäm dom!

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Stäm dom!

Rockstar borde stämma hans bror.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ironin blir väl att han måste väl ha tagit inspiration från Jokern och Jared Leto...men det var kanske helt ok?

Ja, när Jared Leto och och DCs advokater lägger upp på TikTok och säger att de vill prata med honom. Det hade varit en följetong.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Människor är så äckliga. Jag hade kontaktat Rockstar sagt att de får använda min look till 100% i stället för att kringgå juridisk process genom att göra tatueringarna och färgerna annorlunda än mina egna, så länge de creddar mig med namn bara.

Inaktiv
Skrivet av Bro Exotic:

Människor är så äckliga. Jag hade kontaktat Rockstar sagt att de får använda min look till 100% i stället för att kringgå juridisk process genom att göra tatueringarna och färgerna annorlunda än mina egna, så länge de creddar mig med namn bara.

Det har du rätt i.
Istället för att kräva pengar så kan ju Rockstar ta med deras namn i eftertexterna som de tagit inspiration från (om de vill ha sina namn med vill säga)

Medlem

You ain't getting a job at Home Depot with that face!

Medlem
Skrivet av Tassel:

Tips om du inte vill ha synpunkter på din klädstil, ha dom inte på dig...

Nja det där påverkas ju mer vilka kläder du har på dig, har du "mainstream/normala" kläder eller har du klädstil som sticker ut...

En tatuering i ansiktet är allt annat än "normalt"

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Människor är så äckliga. Jag hade kontaktat Rockstar sagt att de får använda min look till 100% i stället för att kringgå juridisk process genom att göra tatueringarna och färgerna annorlunda än mina egna, så länge de creddar mig med namn bara.

Skillnaden är väl att ingen i världen vet vem du är, jämfört med den här killen, så tror inte du riktigt kan sätta dig in i hur det här är för honom. Det är inget grundläggande äckligt med att vilja ha kompensation för att ett företag som kommer tjäna flera miljarder på en produkt har med en karaktär som är en uppenbar kopia av dig i den graden de har gjort det här.

Fast nu är det ju som tur är inte 8:e Dunning Kruger-brigaden här på FZ som ska avgöra detta, Domstolar finns av en anledning.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Skillnaden är väl att ingen i världen vet vem du är, jämfört med den här killen, så tror inte du riktigt kan sätta dig in i hur det här är för honom. Det är inget grundläggande äckligt med att vilja ha kompensation för att ett företag som kommer tjäna flera miljarder på en produkt har med en karaktär som är en uppenbar kopia av dig i den graden de har gjort det här.

Fast nu är det ju som tur är inte 8:e Dunning Kruger-brigaden här på FZ som ska avgöra detta, Domstolar finns av en anledning.

Samtidigt så säljer inte GTA på grund av en flummig person med tatueringar. Det är en kul grej men hans påverkan på försäljningssiffrorna borde vara nära noll. Kanske hans mamma skulle köpa spelet bara för att han är med. De kan byta ut vem de vill och GTA kommer sälja som smör ändå oavsett om en NPC liknar någon. Att hans fejs skulle påverka försäljningen av ett av världens mest populära spel är storhetsvansinne.

Skrivet av Gaara:

Nja det där påverkas ju mer vilka kläder du har på dig, har du "mainstream/normala" kläder eller har du klädstil som sticker ut...

En tatuering i ansiktet är allt annat än "normalt"

Folk har haft ansiktstatueringar i tusentals år. Men visst det är inte normalt i vårt inskränkta västvärldstänk.
Aja baja om du sticker ut från normen.

T.o.m Chakotay från Star Trek Voyager (1995-2001) hade en.

Zombie Boy

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Fast rockstar har ju onekligen inspirerats av just honom. När jag såg trailern visste jag med en gång vilken verklig person det skulle föreställa då jag hade sett intervjuer med snubben innan.

Jag tycker absolut att han har ett mycket mer självklart case här än lindsey lohan hade, men jag tror ändå inte att han kommer att få en spänn.

Jag håller med, det är uppenbart att det är honom de "tagit med" - men frågan är vad det spelar för roll? Det är ett utseende som inte direkt är upphovsrättskyddat och vad skulle rättegången gå under? Vilket fall så behöver Rockstar bara svara "karikatyr" så är rättegången över till deras favör. Finns ingen rimlighet till att han skulle kunna vinna och få några pengar alls. Men om inte annat så får han ju massvis utav uppmärksamhet utav detta och media lär ju spinna vidare så han kommer nog kunna tjäna pengar genom dyra intervjuer osv. Kanske skriva en memoar eller något sådant.

Medlem

Aldrig hört talas om personen. trodde först att det var massmördaren i biografen som var "jokern"


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag håller med, det är uppenbart att det är honom de "tagit med" - men frågan är vad det spelar för roll? Det är ett utseende som inte direkt är upphovsrättskyddat och vad skulle rättegången gå under? Vilket fall så behöver Rockstar bara svara "karikatyr" så är rättegången över till deras favör. Finns ingen rimlighet till att han skulle kunna vinna och få några pengar alls. Men om inte annat så får han ju massvis utav uppmärksamhet utav detta och media lär ju spinna vidare så han kommer nog kunna tjäna pengar genom dyra intervjuer osv. Kanske skriva en memoar eller något sådant.

Instämmer, tror att han hade kunnat vinna på det om han befanns sig i en sårbar situation men det gör han inte med det lilla info jag redan känner till. Han har ju redan blivit känd för något brott och därför blivit känd för sitt utseende.
Han vill ha lite pengar det är väl så.

-

Rätt mycket "har aldrig hört talas om..." här men alltså den där snubben bor i Florida inte i Sverige.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Instämmer, tror att han hade kunnat vinna på det om han befanns sig i en sårbar situation men det gör han inte med det lilla info jag redan känner till. Han har ju redan blivit känd för något brott och därför blivit känd för sitt utseende.
Han vill ha lite pengar det är väl så.

-

Rätt mycket "har aldrig hört talas om..." här men alltså den där snubben bor i Florida inte i Sverige.

Det är väl så enkelt, han ser en chans att göra sig "set for life" men har nog inte så realistiska förhoppningar på situationen. För även om jag hade hört talas om honom innan (på någon nyhetssida antar jag) så är det ju som sagt inget speciellt egentligen - "många" ser ut så och det är ju som sagt taget från någon annanstans så om något borde ju pengarna gå till DC om något då det är deras Joker som inspirerat honom i första fallet.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Skulle inte gå fram o säga till någon om jag såg det på stan, dock skulle jag nog kanske titta till lite extra beroende på hur det ser ut och tänka "fyfan va fult".

Så klart du inte skulle...

Jag har mer respekt för människor som sticker ut än de som försöker likna alla andra.
Men inte lägger jag energi på att döma alla som har blåa jeans och mestatueringar som precis kan döljas av en välstruken skjorta.


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Fast rockstar har ju onekligen inspirerats av just honom. När jag såg trailern visste jag med en gång vilken verklig person det skulle föreställa då jag hade sett intervjuer med snubben innan.

Och jag tänkte på nån helt annan, som jag dock inte kommer ihåg namnet på.

Medlem

Om detta går igenom kommer väl Porsche och Ferrari m.m. kunna göra likadant

Medlem
Skrivet av FN80:

Om detta går igenom kommer väl Porsche och Ferrari m.m. kunna göra likadant

Nä, är ganska säker på att rockstar suttit med dom och förhandlat om att låta bilarna finnas med i spelet. Förut tänkte jag att de bara bytte namnet men det känns som att det är för mycket winwin för exempelvis Ferrari för att inte låta bilarna vara med. På vissa villkor säkert…

eld
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag håller med, det är uppenbart att det är honom de "tagit med" - men frågan är vad det spelar för roll? Det är ett utseende som inte direkt är upphovsrättskyddat och vad skulle rättegången gå under? Vilket fall så behöver Rockstar bara svara "karikatyr" så är rättegången över till deras favör. Finns ingen rimlighet till att han skulle kunna vinna och få några pengar alls. Men om inte annat så får han ju massvis utav uppmärksamhet utav detta och media lär ju spinna vidare så han kommer nog kunna tjäna pengar genom dyra intervjuer osv. Kanske skriva en memoar eller något sådant.

Det är inte så simpelt som att "sådär kan vem som hellst se ut som" eller "det måste exakt vara en kopia av en person"

Det är sjukt många faktorer som går in i dessa rättsfall, ett företag kan råka göra en exakt kopia av en person i ett spel, men ändå kunna visa att de inte haft någon kännedom om personen.

Sen har de fall som dessa, där de medvetet gör ändringar på utseendet, då det blir svårt att säga "vi kände inte till denna person"

Han har ju inte fel, men det är ju upp till rätten att säga till ifall det går över den där rätt komplicerade gränsen eller inte.

Mina gissningar är att rockstar har väldigt många advokater som de rådfrågar om dessa saker, och att de gjort tillräckligt många transformativa ändringar på utseendet, och kan anspela på parodi osv, så faller under fair use.

123
Skriv svar