Nästa Zelda blir förmodligen inte en uppföljare till Tears of the Kingdom

Robot
Nästa Zelda blir förmodligen inte en uppföljare till Tears of the Kingdom
Medlem

Helt rätt. 🥰

Medlem

Gött!!! Gillade aldrig Botw och Totk verkar ju vara samma spel med mulle meck-DLC.

Medlem

Klokt.
Botw och TotK håller jag som två av de bästa spelen som gjorts, men efter att ha spenderat säkert sammantaget över 350+ timmar med båda spelen så vill jag ha något helt annat nästa gång.

Medlem

Jag tar gärna ett mer linjärt spel igen


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

Bra, förhoppningsvis gör dem zelda till ett djupt rpg istället för någon light version.

Inaktiv
Skrivet av denkaforss:

Jag tar gärna ett mer linjärt spel igen

Helt klart!
Både ett nytt linjärt 3D spel eller 2D spel skulle vara kul om de gjorde.

Jag lade även upp alla Zelda spelen i olika kategorier för ett tag sedan eftersom de kan skilja sig väldigt mycket i stil.

Medlem
Vette tusan
Skrivet av DieZe:

Bra, förhoppningsvis gör dem zelda till ett djupt rpg istället för någon light version.

Mjae.
Det är en svår avvägning. Hur lycket ska man frångå kärnan från en extremt älskad (pch extremt väl säljande) spelserie?

Zelda har ju aldrig varit särskilt RPG utan ett relativt tillgängligt action äventyr.
Svärdssvingande, puzzel och en lätt story strödd över.

Men med det sagt?
Jag personligen hade gärna sett lite mer story.
Det var det enda jag saknade i BotW och TotK.
Lite enklare valfrihet hade inte varit fel heller.
Behöver inte bli Telltale Games liksom. Men lite mer.

Medlem
Skrivet av denkaforss:

Jag tar gärna ett mer linjärt spel igen

Jag har inte spelat BOTW eller TOTK än(kommer förmodligen skaffa nästa Nintendo och spela dem där, om det går), men annars så är det lite tråkigt eftersom att mer prestanda och nu också snabbare lagring lär hantera större och mer avancerade världar bättre.

Lite offtopic så hade jag gärna sett en Remake av Wind Waker fast betydligt mer avancerad och utvidgad värld.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Bra, förhoppningsvis gör dem zelda till ett djupt rpg istället för någon light version.

Nej det hoppas jag de undviker.
RPG finns det ju gott om för folk som gillar det.

Medlem

Jag gillade BotW och TotK, men det kändes aldrig som Zelda för mig.
Tror det handlar om att jag blivit gammal och växt upp med en annan typ av Zelda spel.

Föredrar verkligen den mer linjära storyn från de äldre spelen, där allt sker i en viss ordning så att man hänger med i storyn lättare mellan varje spelsession.

Medlem

Najs gillade inte Botw eller Totk enda Zelda spelen jag inte kört igenom (cdi exkluderat) och på pappret var de spelen som gjorda för mig men dem klickade aldrig.

Redaktör
Ponny

Rätt tänkt! Zelda-serien tycker jag handlar om att hitta nya vägar inom Zelda-ramarna. Ett till i samma mall hade känts "meh". Tar gärna ett lite mindre, kanske med någon ny slags estetik. Minns t.ex. vad Wind Waker gjorde där och då.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Känner mig klar nu. Men gillade att det kom en uppföljare till BOTW den formeln får dom gärna fortsätta med 👍

Medlem
Skrivet av Majoren:

Klokt.
Botw och TotK håller jag som två av de bästa spelen som gjorts, men efter att ha spenderat säkert sammantaget över 350+ timmar med båda spelen så vill jag ha något helt annat nästa gång.

Känner exakt samma här!
Spenderade ca 120 timmar på BotW och 260 timmar på TotK. Det räcker med andra ord.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite offtopic så hade jag gärna sett en Remake av Wind Waker fast betydligt mer avancerad och utvidgad värld.

Här har du en till som önskar precis det här. 🥰

Medlem

Nästa Zelda kommer på Switch 2, vilket innebär helt nya möjligheter prestandamässigt. Helt rätt att då tänka om angående spelets utseende och karta. Jag älskar både BotW och TotK och har alldeles för många timmar lagda på spelen, men hade det varit samma Hyrule igen hade jag nog skippat det.

Hoppas såklart på ett öppet Zelda igen. De äldre, linjära spelen har en nostalgisk charm, men det räcker inte för att hålla mig intresserad, jag vill kunna bestämma själv exakt vad jag vill göra och när. Jag skulle bli väldigt förvånad om de gick tillbaka till det gamla konceptet efter att de nya spelen slagit försäljningsrekord och blivit så otroligt hyllade. Ni som längtar tillbaka får nog hålla tillgodo med remasters eller remakes, tyvärr, eller i bästa fall någon sorts mindre 2D-produktion.

Medlem

Vill ha ett mer linjärt zelda spel igen ett som inte är svårt som botw och totk var fiendena var för svåra att tänka taktiskt hela tiden blev bara jobbigt dom lade till saker som försvårade spelet och tog bort glädjen för mig tex den där mörka geggan i underjorden som tog bort hjärtan som jag först upptäckte efter jag försökte komma till eld templet spelade aldrig klart spelet och jag fick aldrig den där zelda viben som dom äldre spelen gav

Testpilot

Hade visserligen gärna sett ett tredje spel där man delvis får spela som Zelda och ta sig an hennes Sheik alter ego. Något jag saknade från de två spelen är även undervattensutforskande. Tror det hade kunnat bli väldigt bra att dra på sig iron boots och kuska runt på havets botten.

Inaktiv
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Rätt tänkt! Zelda-serien tycker jag handlar om att hitta nya vägar inom Zelda-ramarna. Ett till i samma mall hade känts "meh". Tar gärna ett lite mindre, kanske med någon ny slags estetik. Minns t.ex. vad Wind Waker gjorde där och då.

Jo så är det verkligen att det handlar om att hitta nya vägar och inte vara begränsad till en viss story eller spelstil.
När de gör uppföljare till vissa spel så måste de ju anpassa sig till det som hände i de tidigare spelen.
Majora’s Mask och Wind Waker fick de ju utgå från Ocarina of Time. Phantom Hourglass och Spirit Tracks fick de utgå från Wind Waker. Oracle of spelen fick de utgå från att det hände innan Link’s Awakening. Och Skyward Sword fick de utgå från att det hände innan samtliga spel.
Sen finns det stunder som Nintendo valt att börja om helt från början som med både A Link to the Past, Ocarina of Time och nu senast med Breath of the Wild.
Det enda är att många fans vill ju se en officiell tidslinje och det kan ju vara svårt när man gör så. Men det är väl också det som kan vara charmen, spelen behöver inte hänga ihop med tidigare spel.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Nästa Zelda kommer på Switch 2, vilket innebär helt nya möjligheter prestandamässigt. Helt rätt att då tänka om angående spelets utseende och karta. Jag älskar både BotW och TotK och har alldeles för många timmar lagda på spelen, men hade det varit samma Hyrule igen hade jag nog skippat det.

Hoppas såklart på ett öppet Zelda igen. De äldre, linjära spelen har en nostalgisk charm, men det räcker inte för att hålla mig intresserad, jag vill kunna bestämma själv exakt vad jag vill göra och när. Jag skulle bli väldigt förvånad om de gick tillbaka till det gamla konceptet efter att de nya spelen slagit försäljningsrekord och blivit så otroligt hyllade. Ni som längtar tillbaka får nog hålla tillgodo med remasters eller remakes, tyvärr, eller i bästa fall någon sorts mindre 2D-produktion.

Är inne på din linje.
Vill aldrig gå tillbaka till de regelrätt linjära spelen igen dom de tidoga 3D Zelda-spelen var. Friheten är för min del ny helt synonymt med Zelda då jag knappt spelade de äldre 3D-delarna på N64, Gamecube, Wii. Idén med Wind Waker-världen är inte så dum dock, stor öppen ö-värld med segling mm...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Är inne på din linje.
Vill aldrig gå tillbaka till de regelrätt linjära spelen igen dom de tidoga 3D Zelda-spelen var. Friheten är för min del ny helt synonymt med Zelda då jag knappt spelade de äldre 3D-delarna på N64, Gamecube, Wii. Idén med Wind Waker-världen är inte så dum dock, stor öppen ö-värld med segling mm...

Vore kul med fokus på traversal! Jag skulle gärna rida på drakar

Medlem

Nästa spel får gärna ge en xp när man dräper monster istället för att man förlorar det fina vapnet efter tre hugg och man får ett äpple som belöning.

Medlem

Nu är jag inte någon som tycker att allting måste innovera med exakt allting, och jag är någon som tyckte att BotW/TotK var fruktansvärt bra.

Men det är självklart rätt beslut ändå. Jag tror absolut att det finns utrymme för fler berättelser med samma motor och mekaniker (gärna en helt ny karta dock), men det känns inte riktigt som Zelda att köra i samma hjulspår för länge. Två spel är fullt lagom.

Jag förväntar mig en återgång till en mer traditionell formell, men med nytänk på ett annat kreativt plan än senast, när det vankas nytt spel i serien.

Medlem

Fastnade aldrig för Botw och när uppföljaren avtecknades hoppades jag på något annat än mer av detsamma. Nu får Nintendo gärna göra något annat av konceptet Zelda.

1
Skriv svar