Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem
Skrivet av GustavA:

Har kollat runt lite på steamdecks hemsida. Den gamla versionen som reas ut har "optiskt bunden lcd". Vad är det? Någon som vet?

Troligast menar de att glaset är limmat direkt på LCD-panelen vilket gör att det inte är någon luft emellan. Luft har ett annat brytningsindex och kan därför påverka bildkvalitén och skapa interna reflektioner. Det är väl dock mer eller mindre standard idag på alla enheter med en touchdisplay.

Medlem

Fick just hem min Steam Deck oled. Startade upp Ori and the will of the wisp. Oj oj vilken jävla skön bild! 😀


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Fick just hem min Steam Deck oled. Startade upp Ori and the will of the wisp. Oj oj vilken jävla skön bild! 😀

Va bara tyst, man blir ju för sugen att uppdatera 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Fick just hem min Steam Deck oled. Startade upp Ori and the will of the wisp. Oj oj vilken jävla skön bild! 😀

Även Lies of P ser fantastiskt ut i HDR. 🤩

Det finns verkligen inget de inte förbättrat. Skrämen är fantastiskt, kylningen är tystare, hela maskinen känns mer solid, bättre batteritid, schysstare spakar. T.o.m. Steam- och snabbmeny-knappen är betydligt bättre med ett tydligare klick i dem.
Och samtidigt som de har gjort allt detta har de t.om. lyckats få ner vikten lite gran.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Även Lies of P ser fantastiskt ut i HDR. 🤩

Det finns verkligen inget de inte förbättrat. Skrämen är fantastiskt, kylningen är tystare, hela maskinen känns mer solid, bättre batteritid, schysstare spakar. T.o.m. Steam- och snabbmeny-knappen är betydligt bättre med ett tydligare klick i dem.
Och samtidigt som de har gjort allt detta har de t.om. lyckats få ner vikten lite gran.

Ja! Snabb spelade lite Darksouls 3, satte framerate på 60fps och allt flöt på så bra.. Nu har jag inte kvar gamla SteamDeck, men är hundra på att det känns mer segspelat med samma inställningar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Va bara tyst, man blir ju för sugen att uppdatera 😅

😜 Ingen som hindrar dig.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Skit med. När jag kör med trådade hörlurar är det ett konstant surrande i lurarna. Som om det vore ett jordfel. Har inte det problemet på min LCD-model. Verkar vara flera andra som har samma problem när jag googlar runt. 😢

Medlem

https://youtu.be/rM5hjPYaRVg?si=nAZHNWCcTR2vU1W3

Någon aning vad detta beror på? Går oerhört mycket långsammare kopplat med steam deck dock på tvn med nya oled steam deck. En uppdatering i dockan gjordes första gången den kopplades in. Funkade fint på förra steam decken.

Aja får spela handhållet.

Edit: Jag hade fel hdmi kabel kopplat. Gick bättre nu


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

https://youtu.be/rM5hjPYaRVg?si=nAZHNWCcTR2vU1W3

Någon aning vad detta beror på? Går oerhört mycket långsammare kopplat med steam deck dock på tvn med nya oled steam deck. En uppdatering i dockan gjordes första gången den kopplades in. Funkade fint på förra steam decken.

Aja får spela handhållet.

Edit: Jag hade fel hdmi kabel kopplat. Gick bättre nu

Vad menar du med fel HDMI?

Medlem
Skrivet av robbis:

Vad menar du med fel HDMI?

Jag hade någon gammal kabel antar jag. Bytte kabel och det fungerar hur bra som helst.

Nu verkar jag använda den kabel som följer med Xbox series X, bilden ser mycket skarpare ut och allt flyter på som smör.
Men jag gissar att det är HDR som spökade till det, för mycket data genom kabeln typ.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag hade någon gammal kabel antar jag. Bytte kabel och det fungerar hur bra som helst.

Nu verkar jag använda den kabel som följer med Xbox series X, bilden ser mycket skarpare ut och allt flyter på som smör.
Men jag gissar att det är HDR som spökade till det, för mycket data genom kabeln typ.

https://m.media-amazon.com/images/I/61R9ZWYcMeL._SL1500_.jpg

Ah, kanske måste vara 2.1 eller nåt

Medlem

Gamla LCD,n krängd och nu inväntar jag min nya 1tb oled 😍 jäkligt peppad!

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Gamla LCD,n krängd och nu inväntar jag min nya 1tb oled 😍 jäkligt peppad!

Vad fick du för den? Fubderar på om jag ska sälja min 256gb och köpa Oled.

Medlem
Skrivet av thotim:

Vad fick du för den? Fubderar på om jag ska sälja min 256gb och köpa Oled.

Yes samma här. Har 256 versionen, nyfiken vad man kan få för den. Är sjukt sugen på oled.

Medlem
Skrivet av lonian:

😜 Ingen som hindrar dig.

jo. cash

Medlem
Skrivet av thotim:

Vad fick du för den? Fubderar på om jag ska sälja min 256gb och köpa Oled.

Skrivet av kalaspuffar:

Yes samma här. Har 256 versionen, nyfiken vad man kan få för den. Är sjukt sugen på oled.

Sälj till en kompis så kan ni ha kul ihop.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Sälj till en kompis så kan ni ha kul ihop.

Alla jag känner som spelar, kör vanlig pc, tyvärr.

Medlem
Skrivet av thotim:

Vad fick du för den? Fubderar på om jag ska sälja min 256gb och köpa Oled.

4000kr,
512gb

Medlem

Har hittat en bugg på min Steam Deck.

Varje gång jag startar upp den så autoconnectar den inte till mitt Wifi.
Jag får manuellt gå in och trycka igång den. Om jag går in i sleepmode så har även då Wifi hoppat ur.
Dettta hände aldrig på förra Steam Decken. Jag har sett andra ha just detta problem i andra forum.

Personligen är det inga större problem för mig då det är en stark signal när jag väl väljer att ansluta och behöver ju inte ansluta om jag inte skall ladda hem spel eller om jag måste spela online.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Varje gång jag startar upp den så autoconnectar den inte till mitt Wifi.
Jag får manuellt gå in och trycka igång den. Om jag går in i sleepmode så har även då Wifi hoppat ur.
Dettta hände aldrig på förra Steam Decken. Jag har sett andra ha just detta problem i andra forum.

Hände mig rätt ofta på OG Steam Deck. Hade tyvärr ingen lösning mer än att göra just som du säger

Medlem
Skrivet av lonian:

Har hittat en bugg på min Steam Deck.

Varje gång jag startar upp den så autoconnectar den inte till mitt Wifi.
Jag får manuellt gå in och trycka igång den. Om jag går in i sleepmode så har även då Wifi hoppat ur.
Dettta hände aldrig på förra Steam Decken. Jag har sett andra ha just detta problem i andra forum.

Personligen är det inga större problem för mig då det är en stark signal när jag väl väljer att ansluta och behöver ju inte ansluta om jag inte skall ladda hem spel eller om jag måste spela online.

Vissa har haft problem med att den tappar anslutning pga Wifi Power Saving Option. Kanske kan lösa detta problemet med?

Medlem
Skrivet av thotim:

Vissa har haft problem med att den tappar anslutning pga Wifi Power Saving Option. Kanske kan lösa detta problemet med?

Testat det men ingen skillnad. Den tappar inte anslutningen, är bara att anslutningen aldrig är igång trots sparat nätverk vid uppstart och från uppstart av sleepmode. Jag läste någon som bytte router så löste det sig, men hade inga problem med förra Steam Decken.

Hur som, jag prövade lira Quake 2 Remaster på Steam Deck Oled.
Wow, det borde ni pröva. Färgerna verkligen poppar fram och så går det i 90fps.
Med den mindre skärmen ser skärpan perfekt ut på fiender och alla grejor som lyser lixom tänder till.

Jag har mappat gyron till kontrollstickan på höger sida. Så gillar jag att spela fps med handkontrollen och det fungerar bra
Föredrar ju annars att spela med mus och tangentbord i first person shooter.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Har hittat en bugg på min Steam Deck.

Varje gång jag startar upp den så autoconnectar den inte till mitt Wifi.
Jag får manuellt gå in och trycka igång den. Om jag går in i sleepmode så har även då Wifi hoppat ur.
Dettta hände aldrig på förra Steam Decken. Jag har sett andra ha just detta problem i andra forum.

Personligen är det inga större problem för mig då det är en stark signal när jag väl väljer att ansluta och behöver ju inte ansluta om jag inte skall ladda hem spel eller om jag måste spela online.

Får så väldigt sällan men det händer.

Medlem
Skrivet av piddau:

Hände mig rätt ofta på OG Steam Deck. Hade tyvärr ingen lösning mer än att göra just som du säger

Skrivet av kalaspuffar:

Får så väldigt sällan men det händer.

Jag tog tillslut hjälp från Steam Support och följde alla deras guider.

Sen kom jag till att tanka steam os på en usb sticka och gjorde en Re-Image av Steam Deck.
https://www.youtube.com/watch?v=IK_5Rwtp9sQ

NU FUNGERAR DET! Men jag har bara hunnit testa några gånger efter ominstallationen. Fungerar även fint att gå i sleepmode och starta upp och nätet sitter bra.

Nu kan jag bara spekulera i vad som kan ha hänt för fel tidigare. Kanske att jag bara poppade in mitt gamla micro SD kort från förra Steam Decken med installerade spel utan att formatera? Eller att jag ganska snabbt efter uppstarten installerade EmuDeck?

Nåväl, skall nog vänta ett tag med att köra in emulatorer bara så att jag vet att allt fungerar stabilt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

@lonian Keep us posted! Köpte en OLED Deck också i julklapp (till mig själv) och vill testa runt massor. Emulatorer ligger definitivt inte långt bort, den känns som gjord för det.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Pris hos Steam i svenska kronor?

Är grymt sugen på en Steam Deck Oled. Försöker hitta info om vad priset blir i svenska kronor om jag beställer från Steam? 569 Euro för 512 Gb-modellen är enligt dagens växelkurs 6393 SEK. Kan detta stämma eller har jag missat något?

Medlem
Skrivet av KtownTreble:

Är grymt sugen på en Steam Deck Oled. Försöker hitta info om vad priset blir i svenska kronor om jag beställer från Steam? 569 Euro för 512 Gb-modellen är enligt dagens växelkurs 6393 SEK. Kan detta stämma eller har jag missat något?

Min gick på 6200 något, beror lite på var kronan ligger.

Medlem

Om man vid något tillfälle tröttnar på att spela och vill kolla en film/serie. Hur är kvaliteten på Oledskärmen då?
Har förstått att det inte finns dedikerade appar men man ska kunna använda Emudeck ex för att få tex Netflix, Prime i gamemode. Skärmen är trots allt lite större än de flesta mobiltelefoner och smidigt att kunna streama lite också.

Medlem
Skrivet av KtownTreble:

Om man vid något tillfälle tröttnar på att spela och vill kolla en film/serie. Hur är kvaliteten på Oledskärmen då?
Har förstått att det inte finns dedikerade appar men man ska kunna använda Emudeck ex för att få tex Netflix, Prime i gamemode. Skärmen är trots allt lite större än de flesta mobiltelefoner och smidigt att kunna streama lite också.

Det funkar utmärkt. Alla streming funkar ju i en webbläsare dessutom. Behövs inga appar! Går lätt att göra en genväg

Medlem
Skrivet av KtownTreble:

Är grymt sugen på en Steam Deck Oled. Försöker hitta info om vad priset blir i svenska kronor om jag beställer från Steam? 569 Euro för 512 Gb-modellen är enligt dagens växelkurs 6393 SEK. Kan detta stämma eller har jag missat något?

6571kr i mitt fall (€569, den sjunde december).


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skriv svar