Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem

Jag har aldrig spelat trådlöst på PC med min Quest, men när till och med John från husgudarna Digital Foundry hyllar det så förmodar jag att det är imponerande bra. Han pratar i en nyare video om hur han aldrig mer kommer gå tillbaka till trådat, och hur han fått det att fungera så pass bra att det känns som "native output". Han känner inte av någon latency, och tycker till och med, kanske märkligt nog, att det är lägre latency när han kör via VD än trådat till PC. Han nämner i en annan video också om hur kul han har i bland annnat i Doom och nya Assassin's Creed Nexus trådlöst. Om det är några som kan detta med latency och frame times så är det dem, tänker jag. 😊

Men ja, alla är ju olika känsliga och alla har olika setups, routrar, configs etc.

EDIT: Tog bort AC Nexus, det är ju väl bara Quest-native. Tänkte lite snett där. 😀


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Jag har aldrig spelat trådlöst på PC med min Quest, men när till och med John från husgudarna Digital Foundry hyllar det så förmodar jag att det är imponerande bra. Han pratar i en nyare video om hur han aldrig mer kommer gå tillbaka till trådat, och hur han fått det att fungera så pass bra att det känns som "native output". Han känner inte av någon latency, och tycker till och med, kanske märkligt nog, att det är lägre latency när han kör via VD än trådat till PC. Han nämner i en annan video också om hur kul han har i bland annnat Doom och nya Assassin's Creed Mirage trådlöst. Om det är några som kan detta med latency och frame times så är det dem, tänker jag. 😊

Men ja, alla är ju olika känsliga och alla har olika setups, routrar, configs etc.

https://www.youtube.com/watch?v=eVTZXQga-T8&pp=ygUfZGlnaXRhbC...

Japp.
Det finns många nackdelar med oculus link att skulle jag spela ovh ha batteritorsk så kopplar jag hellre in usb kabeln i eluttaget än i PCn för att gå över till Link.
Det har mest att göra med att Virtual desktop är så mycket bättre än AirLink/Link för mig.

Tillägger att det är absolut ingen skillnad i upplevelsen jag kör PSVR2 eller trådlls PCVR med Quest 3.
Jag är inte "bättre" på PSVR2 pga det skulle ha en lägre latency.

Nåja alla väljer hur dom själv vill köra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Trådlöst är säkert bra när man får till det, men det kan kräva en del pill från användaren. Är inte bara plug and play som en sladd. Jag ser tydlig komprimeringsartifakter med VD till mitt Quest 1.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Trådlöst är säkert bra när man får till det, men det kan kräva en del pill från användaren. Är inte bara plug and play som en sladd. Jag ser tydlig komprimeringsartifakter med VD till mitt Quest 1.

Ja komprimeringsartefakter kommer man inte ifrån.
Dock är det stor skillnad mellan Quest 1 och Quest 2 och Quest 3.
Dels i att Quest 1 inte stödjer Wifi6 och så är den betydligt svagare så prestandan räcker inte.
Quest 1 hastighet mot VD är max nånstans under 1000Mbps medans Quest 2 kan köra 1200Mbps och Quest 3 2400+Mbps


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja komprimeringsartefakter kommer man inte ifrån.
Dock är det stor skillnad mellan Quest 1 och Quest 2 och Quest 3.
Dels i att Quest 1 inte stödjer Wifi6 och så är den betydligt svagare så prestandan räcker inte.
Quest 1 hastighet mot VD är max nånstans under 1000Mbps medans Quest 2 kan köra 1200Mbps och Quest 3 2400+Mbps

Så du säger att jag måste även uppgradera mitt wlan om jag skaffar mig en Quest 3 (har "bara" wifi 5 idag)? Det börjar bli dyrt det här. 😅

Medlem
Medlem
Skrivet av anarfox:

Så du säger att jag måste även uppgradera mitt wlan om jag skaffar mig en Quest 3 (har "bara" wifi 5 idag)? Det börjar bli dyrt det här. 😅

Ja hade jag varit du och och bytt upp mig hade jag bytt router också.
Som jag skrev tidigare så märkte jag stor skillnad med Quest 2 och byta feån Wifi5 till Wifi6 router bara. Då klarade jag "Beat saber testet"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja hade jag varit du och och bytt upp mig hade jag bytt router också.
Som jag skrev tidigare så märkte jag stor skillnad med Quest 2 och byta feån Wifi5 till Wifi6 router bara. Då klarade jag "Beat saber testet"

Jag är torsk på Unifi så det får bli när de har en 6E AP som inte är för enterprise kunder.

Medlem

Ny trailer på kommande Asgards Wrath 2

Det här spelet hyllas runtom på nätet av dom som fått köra preview kod och det tom jämförs med Half Life Alyx av vad man kan vänta sig av ett AAA-VR Spel.

Spelet ingår om man köper en Quest 3 ända fram tills nångång i Januari. Spelet kommer även gå att spela på Quest 2.
Alla previews är vad jag vet kört med Quest 3 så Quest 2 lär förmodligen ha en del "drawbacks", inte för stora får man hoppas.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Resident Evil Village VR Mode vinner VR Game of the year på Game awards.
Välförtjänt om man jämför mot kandidaterna.

Nu släpps även Resident Evil 4 Remake VR mode så ska bli väldigt kul att spela det då jag precis skaffat spelet.

Jag vill påstå att spelar man resident evil på en TV eller skärm så går man miste om otroligt mycket. Det går inte att återskapa känslan av VR spel genom 2d trailers.

____

Tidigare för några dagar sen var det The VR Game Awards.
En betydligt mindre tillställning som uppmärksammar spel, utvecklare, content creators mm, inom VR Scenen.
Där vann Ghosts of Tabor Game of the year.

Ghots of Tabor är en framgångssaga i sig och spelet har blivigt otroligt populärt. Det har blivigt ett av dom mest populära VR spelen.
Spelet är väldigr inspirerat av Escape from Tarkov.

Spelet finns än så länge på Steam Early access och Metas Applab.
Officiell release under 2024 då ska spelet också släppas på Pico och PSVR2.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Resident Evil 4 är nu på rea i PS-store, kostar 318:-. Perfekt inför dagens släpp av VR-mode.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Waliant:

Resident Evil 4 är nu på rea i PS-store, kostar 318:-. Perfekt inför dagens släpp av VR-mode.

Väldigt sugen, men vill gärna att review kommer först så att det inte är några katastrofala fel. RE8:VR var ju väldigt bra, men dumt att chansa.

PS Store rean verkar vara tills på söndag, så man bör minst ha indikationer på om dem lyckats innan den slutar.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Så du säger att jag måste även uppgradera mitt wlan om jag skaffar mig en Quest 3 (har "bara" wifi 5 idag)? Det börjar bli dyrt det här. 😅

Jag var tvungen byta till wifi6 router för mycket skräp i 5 ghz bandet.

Dyrt blir det.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Resident Evil Village VR Mode vinner VR Game of the year på Game awards.
Välförtjänt om man jämför mot kandidaterna.

https://youtu.be/E6C95i1D1GE?si=MB-Y_MnOPrbXWJNR

Nu släpps även Resident Evil 4 Remake VR mode så ska bli väldigt kul att spela det då jag precis skaffat spelet.

Jag vill påstå att spelar man resident evil på en TV eller skärm så går man miste om otroligt mycket. Det går inte att återskapa känslan av VR spel genom 2d trailers.

____

Tidigare för några dagar sen var det The VR Game Awards.
En betydligt mindre tillställning som uppmärksammar spel, utvecklare, content creators mm, inom VR Scenen.
Där vann Ghosts of Tabor Game of the year.
https://youtu.be/czsmYs3tCPI?si=E6CcUZ0Atql88wcj

Ghots of Tabor är en framgångssaga i sig och spelet har blivigt otroligt populärt. Det har blivigt ett av dom mest populära VR spelen.
Spelet är väldigr inspirerat av Escape from Tarkov.

Spelet finns än så länge på Steam Early access och Metas Applab.
Officiell release under 2024 då ska spelet också släppas på Pico och PSVR2.

Resident Evil Village VR Mode mycket välförtjänt vinst, tycker det var ett ruskigt grymt spel på många sätt, riktigt bra game play, snyggt gjort och då menar jag art design och sedan var VR implementeringen fenomenal. Ett av få spel jag kan tänka mig att spela om, saknar dockhuset

Har bara hunnit med ca 45minuter i Resident Evil 4 Remake VR och det verkar riktigt lovande.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Inloggning Resident Evil4

Köpte Resident Evil 4 idag. Men jag kommer inte förbi inloggningen. Först ska man ställa in svärta, ljus och språk. Sen ska man logga in fast jag är ju redan inloggad i och med att jag satte på PS5? När jag skriver in mailadress och lösenord säger skärmen att det redan är en inloggad med den adressen. Jag går in och byter lösenord och försöker igen men får samma svar. Jag kommer alltså inte in i spelet! Resident Evil Village och andra spel jag har går ju att spela, vad är det för fel?

Medlem

Spelat nu 2 timmar av Re4 remake VR Mode.
Bra spel, än så länge kul action och stressigt i mellanåt.
I det stora hela så är gameplay rätt likt Quest versionen som jag körde för nått år sen. Det är lite skillnad men mycket är likt.
Kul endå att uppleva det här spelet i en Remake. Utseende mässigt är det precis som Village, snyggt men lite blur pga reprojection mm.
Enda jag har att klaga på att Rifle med scope känns konsig, inte alls som i Re Village tex, det låser sig till "dominant eye" när man för scopet nära. Så gjorde det i Quest versionen också men då fick man scopet på båda ögonen så det funkar bättre.
Jag gillar optiska scopes i VR men jag vill inte att dom ska "låsa fast" till ögat.

Skrivet av Haningebon:

Köpte Resident Evil 4 idag. Men jag kommer inte förbi inloggningen. Först ska man ställa in svärta, ljus och språk. Sen ska man logga in fast jag är ju redan inloggad i och med att jag satte på PS5? När jag skriver in mailadress och lösenord säger skärmen att det redan är en inloggad med den adressen. Jag går in och byter lösenord och försöker igen men får samma svar. Jag kommer alltså inte in i spelet! Resident Evil Village och andra spel jag har går ju att spela, vad är det för fel?

Det är inte att logga in på Capcom nätverket det frågar? det bör gå att skippa tror jag.
Fick iaf ingen fråga om att skriva in nå email adress osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är inte att logga in på Capcom nätverket det frågar? det bör gå att skippa tror jag.
Fick iaf ingen fråga om att skriva in nå email adress osv.

Jo, så var det. Jag valde bort det och lyckades starta spelet. Men - det är ju inte VR? Jag får bara en platt filmbild att gå omkring i?

Medlem
Skrivet av Haningebon:

Jo, så var det. Jag valde bort det och lyckades starta spelet. Men - det är ju inte VR? Jag får bara en platt filmbild att gå omkring i?

Har du laddat ner VR-mode? Det är en separat DLC.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Waliant:

Har du laddat ner VR-mode? Det är en separat DLC.

Jag laddade ner Resident Evil4 Standard edition, 317,77 kr som ju är erbjudandet nu. Alla andra PS-VR2 spel jag laddat ner är man i VR-mode direkt eller kan välja mode. Enligt sidan hos PS där jag väljer lägga i kundvagnen står det också att i spelet är VR2 är valfritt, men jag ser ingen valmöjlighet väl inne i spelet. Under options i spelet kan jag heller inte använda de två handkontrollerna utan bara den vanliga, då handkontrollerna är för VR2. Den här separata DLC, var laddar jag ned den?

Medlem
Skrivet av Haningebon:

Jag laddade ner Resident Evil4 Standard edition, 317,77 kr som ju är erbjudandet nu. Alla andra PS-VR2 spel jag laddat ner är man i VR-mode direkt eller kan välja mode. Enligt sidan hos PS där jag väljer lägga i kundvagnen står det också att i spelet är VR2 är valfritt, men jag ser ingen valmöjlighet väl inne i spelet. Under options i spelet kan jag heller inte använda de två handkontrollerna utan bara den vanliga, då handkontrollerna är för VR2. Den här separata DLC, var laddar jag ned den?

Jag fick också leta.
Är så oerfaren med playstation men när man är i Re4 remake i menyn inne i playstation där man väljer play game osv.
Bläddrar man ner kommer man till DLC. Då får man bläddra åt höger tills man hittar VR-Mode.
Det är ett separat DLC som måste laddas hem går inte att aktivera i spelet fören man gjort det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag fick också leta.
Är så oerfaren med playstation men när man är i Re4 remake i menyn inne i playstation där man väljer play game osv.
Bläddrar man ner kommer man till DLC. Då får man bläddra åt höger tills man hittar VR-Mode.
Det är ett separat DLC som måste laddas hem går inte att aktivera i spelet fören man gjort det.

Japp, då hittade jag det! Stort tack Molotov, nu är jag inne i VR-mode!

Medlem

Man kan också bara i butiken, antingen på konsolen eller i appen, söka på namnet eller exempelvis bara på ”resident VR” så dyker det upp som alternativ.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Man kan också bara i butiken, antingen på konsolen eller i appen, söka på namnet eller exempelvis bara på ”resident VR” så dyker det upp som alternativ.<Uppladdad bildlänk>

Ja, där ser man. Där finns ju VR som tillägg i Resident Evil Village också. Men när jag tankade hem det spelet länge sen behövde man inte ta hem tillägget också utan det var VR-mode i spelet.

Medlem
Skrivet av Haningebon:

Ja, där ser man. Där finns ju VR som tillägg i Resident Evil Village också. Men när jag tankade hem det spelet länge sen behövde man inte ta hem tillägget också utan det var VR-mode i spelet.

Det var samma där, iaf då jag laddade ner det vid release ett separat DLC precis som i Re4 R.
Kanske nån patch integrerad in det i spelet senare?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Beatällt linser till Quest 3 som jag nu fått.
Beställde från VR Rock och man trycker bara fast dom ovanpå linserna i headsetet.
Klar och fin bild, skönare för ögonen. Kan hända att FoV blev lite sämre men kan också vara inbillning.
Om man är flera som använder samma headset så rekomenderas det att man tar linser med magnetfästen ist, men det kostade €30 extra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Beatällt linser till Quest 3 som jag nu fått.
Beställde från VR Rock och man trycker bara fast dom ovanpå linserna i headsetet.
Klar och fin bild, skönare för ögonen. Kan hända att FoV blev lite sämre men kan också vara inbillning.
Om man är flera som använder samma headset så rekomenderas det att man tar linser med magnetfästen ist, men det kostade €30 extra.

Om man kör på dem med magnetfästen kan man då smidigt plocka ur och i linserna när någon som inte använder glasögon vill prova?

Varit lite sugen på linser till headsetet, men har känt att det är lite meckigt när det är fler användare. Magnetfäste kanske löser det?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om man kör på dem med magnetfästen kan man då smidigt plocka ur och i linserna när någon som inte använder glasögon vill prova?

Varit lite sugen på linser till headsetet, men har känt att det är lite meckigt när det är fler användare. Magnetfäste kanske löser det?

Ja exakt är det flera användare på ett headset så ska man ha dom med magnetfäste.
Denna videon visar hur det funkar.

Om du ska beställa från VR Rock så kan man använda koden MACINVR så får man 10%rabatt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ny lista på veckans releaser

Five Nights At Freddy's: Help Wanted 2 - 14 December - PCVR / PSVR2

_____

Les Mills XR Dance - 14 December - Quest

_____

Neko Atsume Purrfect - 14 December - Quest

_____

Not For Broadcast VR - 14 December - PSVR2

_____

Racket Club - 14 December 14 - PCVR / Pico / Quest

_____

Asgard's Wrath 2 - 15 December - Quest

_____

Towers & Powers - 15 December 15 - PCVR / PSVR2 / Quest

_____

Förra veckans releaser

ForeVR Pool - 4 December - PSVR2

_____

Warplanes: Air Corp - 4 December - PCVR

_____

Among Us VR - 5 December - PSVR2 / Pico

_____

Arashi: Castles of Sin - Final Cut - 5 December - PCVR / PSVR2 / Quest

_____

Arizona Sunshine 2 - 7 December - PCVR / PSVR2 / Quest / Pico

_____

LEGO Bricktales VR - 7 December - Quest

_____

Ancient Dungeon VR - 8 December - PSVR2

_____

Resident Evil 4 Remake VR - 8 December - PSVR2

_____


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ett spel jag haft i mitt bibliotek ett tag men inte tagit mig för att prova är Dungeons of Eternity.
Det släpptes för npn månad sen och fått många goda ord.
Och jag kan verkligen rekommendera spelet.

Det är en Dungeon crawler som du kan spela själv eller upp till 3st i coop.
Jag spelat ungefär 2-3 timmar och jag hade kul hela tiden.
Gameplay känns riktigt smidigt, inget jank.
Lätt att plocka upp saker,klättra, hoppa och allt kolliderar med varandra på ett verklighetstroget sätt.
Combat är också fysikbaserad men endå inte så pass att man utan problem bara springer och tacklar ner sina fiender utan man måste hugga med sin yxa eller svärd, etc.

Det finns massa loot och saker och uppgraderingar till sin kraktär att låsa upp med experience, pengar osv som man samlar på sig
Man craftar nya vapen mm.

Utvecklarna släppte för ett tag sen sin roadmap till spelet hur dom tänkt utöka det ytterligare.
Lär bli många timmar nöje i detta spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skriv svar