När börja era barn spela?

Medlem
När börja era barn spela?

Hej! Jag har en två åring här hemma som jag hoppas kommer gå i pappas fotspår och bli lika intresserad för gaming som jag är. Men när ska man introducera det för honom? Och har ni nå tips på spel eller liknande som man skulle kunna testa som introduktion? Vi äger PC, ps4, series x, switch och gamecube. Skulle vara kul att höra när era barn började spela och vad.

Medlem

Min son är sju år nu, hans första spel, som han började med när han var fem år gammal, var "Rush: A Disney Pixar Adventure" (https://store.steampowered.com/app/579490/RUSH_A_Disney__PIXA...) på vår X-box. Nu hör det till att han har autism och vissa motoriska utmaningar så han hade säkerligen kunnat börja ett år tidigare men det hade med stor sannolikhet mest resulterat i frustration. Som femåring kunde han ändå ganska snabbt lära sig och behärska det. Därefter är det Rayman Legends och Star Wars Lego: Skywalker Saga då han hade en SW-period i sitt liv.

Han har börjat prata om Roblox, Fortnite och andra sådana grejer de senaste månaderna men än så länge är jag inte speciellt sugen på att släppa honom online.

Medlem
Skrivet av TodieS_DraX:

Hej! Jag har en två åring här hemma som jag hoppas kommer gå i pappas fotspår och bli lika intresserad för gaming som jag är. Men när ska man introducera det för honom? Och har ni nå tips på spel eller liknande som man skulle kunna testa som introduktion? Vi äger PC, ps4, series x, switch och gamecube. Skulle vara kul att höra när era barn började spela och vad.

Jag har inga barn själv men min systers barn började väldigt tidigt med Nintendo Wii. Var bara säker att barnet förstår att kontrollern inte ska slängas

Medlem

Det beror såklart på vad barnet tycker om. Det jag gjorde var när min son var 2 att ge honom en kontroll som inte var inkopplad så fick han sitta och "spela med" till de spel jag spelade. Då blev det såklart lite mer barnvänliga spel (att titta på till dvs.) som Super Mario RPG eller liknande.

Medlem

Så fort dom kubde hantera en habdkontroll och mus+tangentbord så blev det spel som Minecraft, Rayman, super mario och Lego spel.
Ipad och Mobilspel har jag aktivt valt bort då det är överöst med skit.
Dom har kört sånt också när dom blev äldre men då kunde dom välja ut mer kvalite framför hjärndöda spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vår son är 4.5,han har suttit med och spelat på tvn sen han var runt 2, men det tog ett tag innan han kopplade att det han gjorde på kontrollen hände på tvn.
Nu är han riktigt duktig faktiskt. Han får inte spela handhållet utan enbart på tv eller pc, han gillar lego-spelen, Mario odyssey, yoshi, rayman och liknande. Visst behöver han såklart hjälp ibland. Men vissa spel tycker även jag är svåra i bland.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Jag har inga egna barn, men alla syskonbarn har i något skede visat intresse för gaming och då har jag varit med som "kvalitetskontroll" och sett till att de haft tillgång till kreativa, kvalitativa och reklamfria spel från tvåårsåldern och uppåt. En iPad eller telefon är bra utgångsläge att börja från när de är riktigt små. Pettsons Uppfinningar, Toca Boca, Hokus Pokus Alfons Åberg och Välkommen till Mumindalen var mycket uppskattade, samt Minecraft när de blev lite äldre.

Sen när de har så pass mycket finmotorik att de kan hantera kontroller är Nintendos konsoler oslagbara. Nintendos egna spel är färgglada, roliga, lättförstådda och så gott som alltid lämpliga för barn. Dessutom kan man enkelt spela tillsammans med syskon eller kompisar och anpassa hjälpmedlen enligt behov, som styrhjälp och automatisk acceleration i Mario Kart.

Lycka till, hoppas ni får många fina spelstunder!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Raid25:

Jag har inga barn själv men min systers barn började väldigt tidigt med Nintendo Wii. Var bara säker att barnet förstår att kontrollern inte ska slängas

Vi har även Wii. Kanske skulle visa honom det. Även en kinect till xbox kanske inte skulle vara så dumt eftersom man kan spela med kroppen

Medlem

Mario cart var nog redan vid 3 års ålder. Med assists. Nu är han 6 och jag har inte en chans längre

Ca 5-6 år. Visst att de kan ha testat något enstaka spel eller så innan dess men skulle inte säga att någon aktivt "spelat" och haft någon större behållning av det innan femårsåldern. Mina barn har Switch och vi har online-medlemskapet så de spelar främst gamla godingar till NES, SNES, Mega Drive och 64 osv. Jag skulle aldrig introducera dem för online-spelande (utan rigorös övervakning) innan de är stora nog, men känns ganska safe att de spelar gamla retro-spel och några nya som t ex Animal Crossing: New Horizons och Zelda: BotW.

Mina två äldsta spelade mycket Balloon Fight tillsammans och min nuvarande femåring är helt såld på Castlevania. Kirby-spel i alla dess former har också gått varmt hemma, det funkar alltid och är också kul tillsammans.

Medlem

Jag har en dotter som är 4 år. Hon vill helst spela Elden Ring. Dvs hon vill mest rida runt på torrent och hoppa. Jag har dock sett en utveckling och hon har nu även börjat ge sig på lite low level mobs och styra kameran vilket ändå är imponerande. Hon har även spelat lite Super Mario World och 64 men det lockar inte alls lika mycket. Hon har ju suttit med mig och sett när jag spelat ER en hel del så det har såklart färgat av sig. Tror hon uppskattar den världen och att man kan röra sig så pass fritt samt att byta outfit titt dom tätt.

Medlem

Det börjar ju med att barnen ser att man själv spelar...

-----------------------------------------------------------

Och ser de att man ofta håller en kontroll i händerna så vill de ju själva också...

-----------------------------------------------------------

Fastän de inte vet själva vad de ska göra med en...

-----------------------------------------------------------

Här hade dottern fyllt tre år och kunde sitta med på ett annat sätt, se på och lyssna när pappa förklarar...

-----------------------------------------------------------

Året då dottern fyllde fyra kunde hon börja spela själv, självständigt...

-----------------------------------------------------------

Ett av de första spelen hon spelade då var Musse på Mega Drive...

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

Jag har en dotter som är 4 år. Hon vill helst spela Elden Ring. Dvs hon vill mest rida runt på torrent och hoppa. Jag har dock sett en utveckling och hon har nu även börjat ge sig på lite low level mobs och styra kameran vilket ändå är imponerande. Hon har även spelat lite Super Mario World och 64 men det lockar inte alls lika mycket. Hon har ju suttit med mig och sett när jag spelat ER en hel del så det har såklart färgat av sig. Tror hon uppskattar den världen och att man kan röra sig så pass fritt samt att byta outfit titt dom tätt.

Mäktigt att ge sig på Elden Ring som första spel Alla spel för henne i framtiden kommer vara easy mode.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Det börjar ju med att barnen ser att man själv spelar...
https://i.imgur.com/YZQcyXD.jpg

-----------------------------------------------------------

Och ser de att man ofta håller en kontroll i händerna så vill de ju själva också...
https://i.imgur.com/14EON0Z.jpg

-----------------------------------------------------------

Fastän de inte vet själva vad de ska göra med en...
https://i.imgur.com/Oux0Vax.jpg

-----------------------------------------------------------

Här hade dottern fyllt tre år och kunde sitta med på ett annat sätt, se på och lyssna när pappa förklarar...
https://i.imgur.com/r2zGJ8Q.jpg

-----------------------------------------------------------

Året då dottern fyllde fyra kunde hon börja spela själv, självständigt...
https://i.imgur.com/FlZOxXb.jpg

-----------------------------------------------------------

Ett av de första spelen hon spelade då var Musse på Mega Drive...
https://i.imgur.com/iaqDKCt.jpg

Kul att se utveckligen i bilder! Tack för du dela med dig. Måste också ta kort när/om sonen spelar

Medlem

Nintendo Wii började vi med någon gång kring 3-4 år. Då var der Wii Party som gällde, busenkla småspel som inte krävde något större tålamod. Ungefär samtidigt lade jag in några Toca Boca-spel på surfplattan.

Minecraft blev en favorit vid 5-6 års ålder. Först satt hon i mitt knä och sade vad jag skulle göra. Efter något halvår lärde hon sig att hantera mus och tangentbord tillräckligt väl för att vi skulle kunna spela tillsammans på var sin dator.

Fan vad nostalgisk jag blir. Nu är hon 14 och älskar att spela. Men absolut inte med mig 😅


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Ja du, äldsta var väl 2 år när hon började försöka sig på GTA V, gillade traktorerna ute på vishan så hon åkte runt med traktor och kollade på kossorna. Den yngsta har haft lite svårare för sig och är snart fyra och kan knappt göra något, hon försöker dock. Blivit mest Mario för henne.

Medlem

Min dotter var väl 5 år eller så, då började hon med Burnout Paradise.

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

Jag har en dotter som är 4 år. Hon vill helst spela Elden Ring. Dvs hon vill mest rida runt på torrent och hoppa. Jag har dock sett en utveckling och hon har nu även börjat ge sig på lite low level mobs och styra kameran vilket ändå är imponerande. Hon har även spelat lite Super Mario World och 64 men det lockar inte alls lika mycket. Hon har ju suttit med mig och sett när jag spelat ER en hel del så det har såklart färgat av sig. Tror hon uppskattar den världen och att man kan röra sig så pass fritt samt att byta outfit titt dom tätt.

Vilken jäkla boss till dotter du har!

Medlem
Skrivet av TodieS_DraX:

Mäktigt att ge sig på Elden Ring som första spel Alla spel för henne i framtiden kommer vara easy mode.

Skrivet av Dudinkalv:

Vilken jäkla boss till dotter du har!

Haha ja men hon har en lång väg att gå

Jag tror som sagt mest att det är för att jag har spelat det så mycket och att det är fritt att ränna runt som man vill. Hon blir ju nyfiken på alla grejer hon ser precis som man själv blev. Hon klarar ju att ta kål på lite basic fiender med min överlevlade gubbe men kommer något stort får jag direkt kontrollen. Just det här med att styra kameran är något jag försöker få henne att bemästra mer och mer varje gång och jag ser stora framsteg. Det är en så central del i många av dagens spel så hon kan lika gärna lära sig det direkt. Sen är hon verkligen min dotter på det sättet att hon älskar lite "läskigare" grejer vad gäller film, tv, spel, böcker m.m. När hon har blivit tillräckligt gammal har jag många skräckfilmsmaraton att se fram emot.

Medlem

Min dotter är 16 mån så är väl lite tidigt. Men har funderat på hur jag ska introducera det. Har ju ingen konsoll heller, bara PC.

1
Skriv svar