Tredje kostympaketet i Street Fighter 6 kostar sammanlagt 100 dollar

Medlem
Skrivet av yoggi:

Undrar hur dom gjorde förr. När man ändå släppte tillägg till sitt spel utan att splittra spelarbasen

Jag är nyfiken på hur man splittrar en spelarbas med kosmetiska prylar man inte behöver köpa för att få ett övertag?
Förr var det ända man släppte expansioner som bokstavligen splittrade spelarbasen?

Medlem
Skrivet av Ender:

Problemet är att du idag aldrig kommer veta ifall du fått "fulla spelet" vid köp eller ifall det är en nedbantad version där tanken är att du ska köpa spelinnehållet som de inte tog med från början. Detta gör spelen fattigare innehållsmässigt sett. När detta "fenomen" inte bara gäller saker som skins utan även spelfunktioner som sedan prackas på dig som en QoL för pengar, ja då är det riktigt illa.

Tyvärr så är det ju dit vi är på väg. Folk verkar helt oförmögna med att se framåt, utan accepterar företagens låtsas förklaringar med varför de "måste" släppa spelen i ett sådant skick för att hanka sig fram.
Så nu har stiger kostnaderna för tunga titlar, medan de får store och Battle Pass från dag ett, och foll bara viker sig. Varför tror ni att det kommer stanna där? Det påpekas ju konstant av försvararna att "ett företags roll är att tjäna pengar, inte välgörenhet".

De har ingen moralisk gräns...den egna gränsen de har är när tillräckligt många slutar betala för deras senaste tilltag. Då låtsas pudlar de sig och slänger ut några "godsaker" som ett gratis emote, samtidigt som de justerar ner vad det nu var de hittade på till vad folk accepterade sist. Deras gyllene mål verkar ofta vara den gyllene medelvägen, vilket är folks smärtgräns...nivån där folk accepterar/inte accepterar vad de håller på med.

Så jo, träl, de sitter och håller inne på saker "för att". Ju fler som gör det desto större blir norm och acceptans. Men fortsätt att försvara, du kan inte göra dem en större tjänst.

Tror vi alla får ett trevligare forum utan s.k. name-calling. Skärp dig.

Dina argument faller på att du generaliserar och kommer med utsvävningar utan grund. Nej, seriösa spelutvecklare håller inte inne färdigt content - bara att fråga en i branschen. Oftast släpps det senare för en extra kostnad pga att det inte hanns med i orginalplanen. Ibland låser de content för progression samtidigt de tillåter folk köpa det låsta. Så länge båda vägar finns samtidigt ser jag inte att någon försöker utnyttjas.

Anledningen till att battlepass och store finns är för att det fungerar. Det ger utvecklaren resurser att vidareutveckla spelet. Ibland ger de även ut saker gratis pga det går så bra för dem. Är det fel att göra en vinst på sin produkt?

Självklart finns det även spelutvecklare som försöker utnyttja detta. Dessa vad jag har sett samlas oftast på kickstarter och lovar högt men levererar tunt eller aldrig. Är Capcom en av dessa? Nej, de säljer skins till ett redan komplett spel.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Tror vi alla får ett trevligare forum utan s.k. name-calling. Skärp dig.

Dina argument faller på att du generaliserar och kommer med utsvävningar utan grund. Nej, seriösa spelutvecklare håller inte inne färdigt content - bara att fråga en i branschen. Oftast släpps det senare för en extra kostnad pga att det inte hanns med i orginalplanen. Ibland låser de content för progression samtidigt de tillåter folk köpa det låsta. Så länge båda vägar finns samtidigt ser jag inte att någon försöker utnyttjas.

Anledningen till att battlepass och store finns är för att det fungerar. Det ger utvecklaren resurser att vidareutveckla spelet. Ibland ger de även ut saker gratis pga det går så bra för dem. Är det fel att göra en vinst på sin produkt?

Självklart finns det även spelutvecklare som försöker utnyttja detta. Dessa vad jag har sett samlas oftast på kickstarter och lovar högt men levererar tunt eller aldrig. Är Capcom en av dessa? Nej, de säljer skins till ett redan komplett spel.

För det första så var det inte riktat till dig som person, det var ett "öppet" mening riktad till de som framöver får lida för den acceptansen de visar idag, men jag ser att det var klumpigt uttryckt av mig, och jag ber om ursäkt ifall du tog dig illa vid.

Sedan för att bemöta dina åsikter om mina "generaliseringar utan grund" så kan jag informera dig om att de är allt annat än grundlösa då jag under de senaste åren sett mer och mer skit släppas som bekräftar det jag säger. Jag ser vad som händer i branschen utan att behöva fråga en random person tack så mycket.
Som både du och jag säger, BP och store finns därför att "det fungerar". När de kommer undan mer saker så höjer det ribban. Självklart är detta inte en regel, det finns lyckligtvis gott om undantag, men du ser väl själv vad som händer utan att "fråga en kompis"? Men ribban höjs definitivt konstant, det är inget snack om saken.

Blizzards förfall är ju ett legendariskt exempel på hur spel försämras i onödan för att de vill suga märgen ur folks plånböcker. Den så kallade "MMO"-delen som kräver konstant uppkoppling? Ja, vart ska man annars göra med sina skin ifall man inte kan visa upp dem för någon. För liten stash? Jo men man måste ju ladda in hela karaktärens inventory när man zonar in i någon, och då tvingas stashen bli mindre. Klart som fan att det blir ett låtsas MMO bara för att motivera både Store med sin kosmetiska försäljning och Battle Pass.

Som jag sa först, du kommer aldrig veta var som kunde ha ingått i det egentliga spelet när du köpet ett då företagen som släpper dem förlorar framtida intäkter på att släppa mycket content i grundspelet istället för att mångla ut sakerna i PB eller sälja dem direkt i Store.
Du sa det själv, det finns för att det fungerar, och så kommer det fortsätta vara, men i takt med att acceptansen ökar och sådant blir mer norm så kommer spelen förändra i takt med konsumenternas köpvanor och beteende...för det är ju inget "fel att göra en vinst på sin produkt".

Medlem

Jag fattar inte, du tar upp kosmetika som en vattendelare mellan spelare? Helst då online? Kosmetika har ingenting med upplevelsen av spelvärlden att göra?

Medlem
Skrivet av Tung:

Jag är nyfiken på hur man splittrar en spelarbas med kosmetiska prylar man inte behöver köpa för att få ett övertag?
Förr var det ända man släppte expansioner som bokstavligen splittrade spelarbasen?

Du tolkar fel.
Splittra i detta fallet syftar till att person 1 som köpt spelet får inte samma saker som person 2 då person 2 betalat mer för spelet. EA, MT, BP eller annan utgåva.

Medlem
Skrivet av yoggi:

Du tolkar fel.
Splittra i detta fallet syftar till att person 1 som köpt spelet får inte samma saker som person 2 då person 2 betalat mer för spelet. EA, MT, BP eller annan utgåva.

Jag gillar det lika lite som dig men faktum är att deluxe editions har minskat sina försäljningar stadigt och det man nu gått över till är istället roadmaps och kosmetiska prylar i spelet för dom som vill spendera mer pengar.

Jag har väldigt lite koll på hajarna EA med fotboll eller Activision med Call of Duty och hur deras modell funkar men allt jag hört om P2W har tagits upp fort och slått otroligt negativt mot hushållsspel som använder principen.

Tycker själv att in game currency är ett rävspel om något. Man köper en kostym i SF6 för 300 credits. Men det finns bara bundlade credits på 250, 610, 1250 osv. Så man är tvungen att köpa lite mer än vad som behövs

12
Skriv svar