Xbox-topp slår fast: vill ta Game Pass till Nintendo och Playstation

Robot
Xbox-topp slår fast: vill ta Game Pass till Nintendo och Playstation

Sony och Nintendo tar väl båda en hacka av alla tredjeparters spelintäkter på deras konsoler. Bör det inte bli knepigt att ändra och anpassa Game Pass pris- och ersättningsmodell utefter den premissen?

Medlem

Ptja det är väl upp till Sony, vill de tillåta GamePass på playstation och då få elderscrolls VI , bollen ligger väl hos Sony

Ambassadör
Xbox

Hm, hur nytt det är vet jag inte? Phil Spencer pratade om det redan 2020.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag undrar hur modellen är tänkt att fungera.
Playstation har ju en egen pfenumerationtjänst. Varför skulle dom låta xbox vara på playstation? Om det nu inte bara handlar om MS egna titlar enbart då.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag undrar hur modellen är tänkt att fungera.
Playstation har ju en egen pfenumerationtjänst. Varför skulle dom låta xbox vara på playstation? Om det nu inte bara handlar om MS egna titlar enbart då.

Jag har massor olika tjänster för film, Netflix, Hbo Max, disney+ etc, ser inte problemet med Gamepass på playstation. Bättre för spelarna

Medlem

Mer spel till folket!


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Skribent
Skrivet av Gaara:

Jag har massor olika tjänster för film, Netflix, Hbo Max, disney+ etc, ser inte problemet med Gamepass på playstation. Bättre för spelarna

För konsumenterna så skulle det förstås bli bättre. men det handlar nog mer om att Sony inte skulle vilja släppa in Xbox i någon form på Playstation. Så länge de själva är ledande inom branschen så ser de nog ingen vidare vinning på det.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jag har massor olika tjänster för film, Netflix, Hbo Max, disney+ etc, ser inte problemet med Gamepass på playstation. Bättre för spelarna

Problemet är nog viljan från Sony och Nintendo att släppa in konkurrerande tjänster på plattformen. Varför skulle de vilja att bli av med intäkter? Detta går ju så klart lösa med avtal och förhandlingar men det är nog ganska komplicerat att få till något som båda parter är nöjda med.

Medlem

Svårt att se Sony gå med på detta då det eventuellt skulle slå mot deras egna försäljning av vissa titlar.
Färre skulle välja att köpa spel om de finns tillgängliga på game pass.
Under förutsättning att Microsoft inte betalar för det förmodade bortfallet då men det låter för bökigt för att realisera på ett vettigt sätt.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ptja det är väl upp till Sony, vill de tillåta GamePass på playstation och då få elderscrolls VI , bollen ligger väl hos Sony

Kommer inte att hända om dealen är gamepass. Spelar ingen roll vilket spel man lockar med om Sony eller Nintendo inte får ta del av försäljningen.

Orsaken är att alla konsoltillverkare säljer sina konsoler med förlust. Detta för att öka sin install base. Om de såldes med icke subventionerat pris så skulle betydligt färre köpa. De tjänar istället pengar på spel, prenumerationstjänster och tillbehör.

Släpper Sony och Nintendo in Gamepass på sina plattformar så kan de inte ta en procent på försäljningen av spel som tidigare. Istället ger man bort en av sina största inkomstkällor till konkurrenten. Mycket dumt således.

https://www.makeuseof.com/games-consoles-sold-at-loss/

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Kommer inte att hända om dealen är gamepass. Spelar ingen roll vilket spel man lockar med om Sony eller Nintendo inte får ta del av försäljningen.

Orsaken är att alla konsoltillverkare säljer sina konsoler med förlust. Detta för att öka sin install base. Om de såldes med icke subventionerat pris så skulle betydligt färre köpa. De tjänar istället pengar på spel, prenumerationstjänster och tillbehör.

Släpper Sony och Nintendo in Gamepass på sina plattformar så kan de inte ta en procent på försäljningen av spel som tidigare. Istället ger man bort en av sina största inkomstkällor till konkurrenten. Mycket dumt således.

https://www.makeuseof.com/games-consoles-sold-at-loss/

Mario, Zelda, Metroid finns inte på gamepass, Nintendo kan ju fortsätta sälja sina egna spel...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Mario, Zelda, Metroid finns inte på gamepass, Nintendo kan ju fortsätta sälja sina egna spel...

Varför skulle Nintendo nöja sig med att bara sälja sina egna spel när dom får intäkter på 3e parts spel som säljs på deras plattform?
Det är ju som att ge bort en ganska stor del av inkomsterna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Dex
Medlem
Skrivet av Gaara:

Mario, Zelda, Metroid finns inte på gamepass, Nintendo kan ju fortsätta sälja sina egna spel...

Skillnad är alla spel som finns på switch och playstation nu, men som också finns på Gamepass. Som t.ex. Remnant som kom på Gamepass precis. Om Gamepass skulle finnas på Playstation så lär inte många köpa det på Playstation längre utan kör det på Gamepass och då missar Sony massa pengar på försäljning. Om inte Microsoft kommer betala stora summon för att ha Gamepass hos konkurrenterna så klart.

It's not a lake, it's an ocean

Vi går mot en framtid där Xbox är en app. Det har varit uppenbart länge att detta är Microsofts vision, men nu går det undan. Kanske för att det blir alltmer uppenbart att deras konsolverksamhet inte kan konkurrera mot Sonys och Nintendos. De är ett serviceföretag, det har alltid varit där styrkan har legat (även om jag gillat deras konsoler ända sedan den första Xbox).

Tråkigt för oss som varit trogna Xbox-spelare och gillat att bygga en fysisk spelsamling, men vad ska man göra.

Blir Xbox Series X/S den sista generationen för Xbox som spelkonsol? Jag tror det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Spiken i kistan för Xbox som konsol i slutändan alltså.

Det blir app av allt.

Medlem
Skrivet av Dex:

Skillnad är alla spel som finns på switch och playstation nu, men som också finns på Gamepass. Som t.ex. Remnant som kom på Gamepass precis. Om Gamepass skulle finnas på Playstation så lär inte många köpa det på Playstation längre utan kör det på Gamepass och då missar Sony massa pengar på försäljning. Om inte Microsoft kommer betala stora summon för att ha Gamepass hos konkurrenterna så klart.

Det enda skälet jag kan tänka mig att Sony skulle kunna acceptera en Gamepass deal, skulle vara ifall det bara handlar om förstapart och inga tredjepartspel, då det skulle påverka försäljningen rejält som du säger. Samtidigt skulle Sony kräva ett skäligt pris för att ha tjänsten.

Medlem

Xbox Cloud till Google/Android TV tack! Har ingen lust till att köpa någon konsol för tillfället, Stadia var perfekt för lite slö-sofflir med sambon, verkligen tråkigt att det dog.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Vi går mot en framtid där Xbox är en app. Det har varit uppenbart länge att detta är Microsofts vision, men nu går det undan. Kanske för att det blir alltmer uppenbart att deras konsolverksamhet inte kan konkurrera mot Sonys och Nintendos. De är ett serviceföretag, det har alltid varit där styrkan har legat (även om jag gillat deras konsoler ända sedan den första Xbox).

Tråkigt för oss som varit trogna Xbox-spelare och gillat att bygga en fysisk spelsamling, men vad ska man göra.

Blir Xbox Series X/S den sista generationen för Xbox som spelkonsol? Jag tror det.

Det här tror jag också. Eventuellt så släpper de en streamingenhet tillsammans med en handkontroll. Sedan kommer alla nya tv-apparater att ha gamepass inbyggt. Köp en Samsung och få 24mån gamepass typ.

Medlem
Skrivet av Morganrone93:

Xbox Cloud till Google/Android TV tack! Har ingen lust till att köpa någon konsol för tillfället, Stadia var perfekt för lite slö-sofflir med sambon, verkligen tråkigt att det dog.

Stadia Dog inte. Den blev mördad, mördad av sin egen förälder. Som desutom hade lovat att stödja Stadia i minst 10 år.

Medlem
Skrivet av John7612:

Stadia Dog inte. Den blev mördad, mördad av sin egen förälder. Som desutom hade lovat att stödja Stadia i minst 10 år.

Så Stadia lever?

Medlem

Om de drar sig ur konsolbranschen så kan jag tänka mig att Sony och kanske Nintendo kan acceptera en tjänst med deras spel likt EA och Ubisoft.

Det kanske är därför de är så aggressiva med att köpa studior och utgivare.

Medlem
Skrivet av John7612:

Stadia Dog inte. Den blev mördad, mördad av sin egen förälder. Som desutom hade lovat att stödja Stadia i minst 10 år.

Mjo, så kan man också säga. Lite väl dramatiskt kanske

Skribent
Skrivet av Lilagröt:

Problemet är nog viljan från Sony och Nintendo att släppa in konkurrerande tjänster på plattformen. Varför skulle de vilja att bli av med intäkter? Detta går ju så klart lösa med avtal och förhandlingar men det är nog ganska komplicerat att få till något som båda parter är nöjda med.

Jag tror Nintendo faktiskt är närmare här då MS och dem har en bra relation just nu. För dem skulle Switch (eller Switch 2) kunna ge game pass en bärbar plattform. N skulle sälja fler enheter och MS skulle sälja fler Game Pass-prems. Nintendo och MS är inte lika direkta konkurrenter som Sony och MS är.


signatur

"Writer and Fighter"

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror Nintendo faktiskt är närmare här då MS och dem har en bra relation just nu. För dem skulle Switch (eller Switch 2) kunna ge game pass en bärbar plattform. N skulle sälja fler enheter och MS skulle sälja fler Game Pass-prems. Nintendo och MS är inte lika direkta konkurrenter som Sony och MS är.

Det tror jag också.


signatur

Jump in.

Medlem

Det har funnits tecken på att vi rör oss mot en framtid där Xbox går från konsol till ren app/prenumerationstjänst. Jag blir ändå förvånad över uttalandet eftersom det tyder på att så kanske sker snarare än vi tror. Kanske blir detta trots allt den sista generationen av konsoler från Xbox.

Har läst flera påståenden som gör gällande att det säljs en Series S/X på sju PS5. Även Gamepass går väl inte så bra som man hoppades. De lyckas inte riktigt trots en prisvärd tjänst och billigare konsol.

Medlem

Sjukt tråkig utveckling! 🤮 Jag vill ha färre tjänster, inte fler! Jag förstår ju självklart utvecklingen men Sony och Nintendo behöver mer konkurrens. Man kan ju alltid hoppas att Valve eller kanske nån helt ny uppstickare lyckas smälla till med en riktig kanonkonsol i framtiden.

Skrivet av Aletheides:

Orsaken är att alla konsoltillverkare säljer sina konsoler med förlust. Detta för att öka sin install base. Om de såldes med icke subventionerat pris så skulle betydligt färre köpa. De tjänar istället pengar på spel, prenumerationstjänster och tillbehör.

Stämmer ju inte riktigt. PS3an var väl konsolen Sony hade svårast att vända förlusten per såld konsol även om de gjorde det till slut. PS4an såldes med vinst 6 månader efter releasen och ps5 9 månader efter releasen, iaf discvarianten. Den digitala såldes vad jag förstått med förlust längre än discversionen men säljs sen ett bra tag tillbaka även den med vinst.
Switch har väl aldrig sålts med förlust vad jag läst. MS har aldrig gjort vinst på sin hårdvara dock.

Medlem

Ärligt talat vad skulle Xbox/Microsoft komma med? Halo och Starfield? Tror både Sony och Nintendo kan klara sig bra utan de där titlarna. Problemet är ju den att Microsoft liksom inte har något att komma med, det finns inget IP som det slår gnistor kring som gör att man skulle kunna tänka sig att "öppna" upp för något sådant här. Tredjepartsspel lär ju Sony och Nintendo vilja se hos sig själva istället för att deras kunder sitter på deras konsol och lirar typ FIFA.

Jag gillade verkligen Xbox tidigare, men nu? Det känns tragiskt. Man har gått "all in" på sin gamepass idé och verkar av allt att döma skita totalt i någon form av egen karaktär som fanns tidigare i titlar som Gears, Halo osv. Idag köper man bara upp massa studios som levererar halvdana produkter till en massa av människor som inte vill betala fullpris eller äga utan hellre hyr sina spel. Fine om man gillar det, men som koncept får det i alla fall mig att må illa. Precis som med Netflix och liknande så kommer kvalitén bli lidande, det ser vi ju redan lite här och var.

Jag hoppas och tror verkligen att det här stannar vid bara en av de där absurda drömmarna som ibland sipprar ut från Xbox-högkvarteret.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Vi går mot en framtid där Xbox är en app. Det har varit uppenbart länge att detta är Microsofts vision, men nu går det undan. Kanske för att det blir alltmer uppenbart att deras konsolverksamhet inte kan konkurrera mot Sonys och Nintendos. De är ett serviceföretag, det har alltid varit där styrkan har legat (även om jag gillat deras konsoler ända sedan den första Xbox).

Tråkigt för oss som varit trogna Xbox-spelare och gillat att bygga en fysisk spelsamling, men vad ska man göra.

Blir Xbox Series X/S den sista generationen för Xbox som spelkonsol? Jag tror det.

Skrivet av Kavakava83:

Spiken i kistan för Xbox som konsol i slutändan alltså.

Det blir app av allt.

Ja, jag har senaste tiden funderat på om nästa (generations) konsol blir deras sista för att sedan gå över till att bli app för TV-apparater och spelskärmar och för dem som behöver så kan kanske en USB-sticka köpas för att strömma spel (eller ladda ned och spela om det är knakig internetuppkoppling) men stora konsoler kommer de nog inte satsa länge till på. De var villiga att gå med förlust första generationen, och delvis med 360, men de hade en helt annan speluppställning då än nu att det enda de kan konkurrera med ändå är just Game Pass. De behöver ingen Xbox för det längre. Bara GP-appen och kanske en sticka. Sen kanske de säljer kontroller fortsättningsvis också som sedan kan parkopplas till enheter som har appen.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Ärligt talat vad skulle Xbox/Microsoft komma med? Halo och Starfield? Tror både Sony och Nintendo kan klara sig bra utan de där titlarna. Problemet är ju den att Microsoft liksom inte har något att komma med, det finns inget IP som det slår gnistor kring som gör att man skulle kunna tänka sig att "öppna" upp för något sådant här. Tredjepartsspel lär ju Sony och Nintendo vilja se hos sig själva istället för att deras kunder sitter på deras konsol och lirar typ FIFA.

Jag gillade verkligen Xbox tidigare, men nu? Det känns tragiskt. Man har gått "all in" på sin gamepass idé och verkar av allt att döma skita totalt i någon form av egen karaktär som fanns tidigare i titlar som Gears, Halo osv. Idag köper man bara upp massa studios som levererar halvdana produkter till en massa av människor som inte vill betala fullpris eller äga utan hellre hyr sina spel. Fine om man gillar det, men som koncept får det i alla fall mig att må illa. Precis som med Netflix och liknande så kommer kvalitén bli lidande, det ser vi ju redan lite här och var.

Jag hoppas och tror verkligen att det här stannar vid bara en av de där absurda drömmarna som ibland sipprar ut från Xbox-högkvarteret.

Håller med till fullo.

Hoppas istället att MS tar i från tårna när det är dags för generationsbyte.

12
Skriv svar