Sony stäms på 82 miljarder kr för höga PS Store-priser

Medlem
Skrivet av Morricone:

Jag håller med om att PS store är dyra men tycker det är löjligt att du inte får vara för stor eller störst, får inte vara för dyr, får inte tjäna för mycket, för då riskerar man att bli stämd.

Är du för populär, för framgångsrik, innehar för stort inflytande blir du tystad. #matrix

Tror det är mer att eftersom Sony har monopol på Digitala marknaden, så de som köpt t.ex. Ps5 Digital har inget annat val än att köpa spel digitalt. Inte så kul att du som en Ps5 Digital ägare måste betala mer pengar för samma spel än t.ex. Ps5 Disc Drive ägare då fysiska kopior kan köpas från flertal olika återförsäljare som har olika priser på spelen.

Hade Sony inte haft monopol på Digitala spelmarknaden för Playstation spel så tror jag inte att någon skulle dra en sånhär stämning.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Tror det är mer att eftersom Sony har monopol på Digitala marknaden, så de som köpt t.ex. Ps5 Digital har inget annat val än att köpa spel digitalt. Inte så kul att du som en Ps5 Digital ägare måste betala mer pengar för samma spel än t.ex. Ps5 Disc Drive ägare då fysiska kopior kan köpas från flertal olika återförsäljare som har olika priser på spelen.

Hade Sony inte haft monopol på Digitala spelmarknaden för Playstation spel så tror jag inte att någon skulle dra en sånhär stämning.

Fast nu bestämmer ju inte Sony priserna på spel utöver deras egna.
Så typ 98% som finns att köpa digitalt bestämmer inte Sony priserna över.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast nu bestämmer ju inte Sony priserna på spel utöver deras egna.
Så typ 98% som finns att köpa digitalt bestämmer inte Sony priserna över.

Dom bestämmer väl om dom ska kräva en andel på 30% eller inte.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Dom bestämmer väl om dom ska kräva en andel på 30% eller inte.

Samma som alla andra tar förutom Epic och spel där är tydligen inte billigare för det.

Medlem

Skönt att girighet straffas


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Sony bör även få rapp på fingarna för sina usla villkor vad gäller refunds.
2 timmar el 14 dagar är fullt rimligt som dom andra kör med, men går inte för lilla Sony och Nintendo av nån anledning. Deras måtto är gladeligen sälja grisen i säcken. 🤮

Jo, borde faktiskt komma till nån lag/regel; antingen tillåta refunds med en lättillgänglig funktion (dvs. inte att man ska typ behöva skriva ett brev till kundtjänst..) eller att traditionella demos blir måsten på samtliga spelsläpp. Sen kan gärna samtliga aktörer antingen helt lägga ned förköp av spel, eller bli tvingade att betala ersättning varje gång de sedan släpper spelen i ofärdigt skick.

Skrivet av Neverwild:

Samma som alla andra tar förutom Epic och spel där är tydligen inte billigare för det.

Nä, varför skulle det bli billigare?
Konsumenterna slåss för de stackars spelutgivarna ska slippa betala licensen till Nintendo/Sony/Microsoft, så de sedan kan öka vinstmarginalen själva istället, och svenne står med skägget i brevlådan

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nä, varför skulle det bli billigare?
Konsumenterna slåss för de stackars spelutgivarna ska slippa betala licensen till Nintendo/Sony/Microsoft, så de sedan kan öka vinstmarginalen själva istället, och svenne står med skägget i brevlådan

Betalar jag 500kr på steam eller epic för samma spel så köper jag hellre på den butik som ger mer av pengarna till de företag som gjort produkten. Att det skulle bli lägre priser är det nog få som trott. Är som när momsen sjunker på en produktkategori då ökar vinsterna för säljarna ungefär lika mycket.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Betalar jag 500kr på steam eller epic för samma spel så köper jag hellre på den butik som ger mer av pengarna till de företag som gjort produkten. Att det skulle bli lägre priser är det nog få som trott. Är som när momsen sjunker på en produktkategori då ökar vinsterna för säljarna ungefär lika mycket.

Jag köper isf. från den butik som har smidigast gränssnitt/minst krångel etc. Aldrig köpt från Epic, men Stream är ju i alla fall varken smidigt eller krångelfritt, så kanske Epics modell är bättre då i slutändan. Tycker dock det ter sig i alla fall en smula magstarkt att Valve/Steam tar ut samma licensprocent som Sony/Nintendo då sistnämnda åtminstone är på egna konsoler, svårt att motivera vilka omkostnader Steams licenspengar ska finansiera.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jag köper isf. från den butik som har smidigast gränssnitt/minst krångel etc. Aldrig köpt från Epic, men Stream är ju i alla fall varken smidigt eller krångelfritt, så kanske Epics modell är bättre då i slutändan. Tycker dock det ter sig i alla fall en smula magstarkt att Valve/Steam tar ut samma licensprocent som Sony/Nintendo då sistnämnda åtminstone är på egna konsoler, svårt att motivera vilka omkostnader Steams licenspengar ska finansiera.

Jag tror minsann att Steam var först ut med att först ha en butik för egna spel (vilket var hatat från början).
Jag tror nog Valve har en hel del omkonstnader, kanske inte för att driva själva butiken men om man jämför Steam med alla andra motsvarigheter inkl konsol så är ju Steam ljusår före alla i vad som erbjuds. Sen kanske inte alla nyttjar allt utan enbart använder det som en launcher men valemöjligheterna finns.
Valve gör ju dessutom mer, dom jobbar aktivt med spel för Linux och deras SteamOS och dom håller dessutom på med hårdvara som enbart säljs via Steam och dom jobbar med en hel del saker som aldrig kommer fram i ljuset.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ett till skäl att gnälla på PSN är att man får olika saker för pengarna.

Om man jämför tredjepartsindiespel:

Steam:
+ Billigare. Ibland halva priset från PSN.
+ Fler uppdateringar och bättre versioner istället för outsourcade portningar av PC-versioner på PS4 som visar sig ha buggar på PS5 och outsourcningsteamet som är de enda som kan patcha spelet på PS5 hade bara PS4-devkits och teamet är för länge sedan upplöst (budgeten för tömd).
+ Stödjer gaming PC, laptops, ultra portables med windows, linux i stort och Steam Deck och den mesta framtida hårdvaran från Steam i all framtid.
+ Recensioner, Discussions (få tekniska strul tips och kommunicera direkt med utvecklarna och ge förslag på förbättringar etc), uppladda bilder i Communities (krångligt men kul) - Kul att läsa och skriva.
+ Gratis online på köpta spel.
+ Exklusiva spel på Steam
+ (Löjliga) Samlarkort man kan sälja och få butikskrediter för.

PSN:
+ Går lätt att starta spelet jämfört med PC.
+ Färre hackers i onlinespel
+ Exklusiva spel på PS
+/- Vissa spel är något stabilare på PS5 än på PC men tvärtom presterar ofta Steam-version bättre än PS5-versionen som har begränsade valmöjligheter i inställningar (skärmuppdatering, upplösning, grafik, kontrollinställningar)

I takt med att Steam Deck tar andelar hoppas jag PSN sänker priserna.

Medlem
Skrivet av heady89:

Vissa av oss gillar dock att stödja utvecklarna på ett sätt som påverkar om spelet är en succe eller inte och om det blir fler liknande spel. Att köpa på reaback något år efter har ingen märkvärd betydelse.

Samma här. Men samtidigt känns det onödigt att för min del att köpa exempelvis Spiderman 2 vid release för 700-800 när jag inte ens har hunnit spela igenom dom första två spelen än. Så om jag köper spelet nu kommer det ändå bara hamna i min backlogg.

Jag känner tyvärr dessutom att det är färre och färre spelskapare som jag vågar ge mina pengar till vid release. Jag har gått på för många blåsningar dom senaste åren och jag vill inte uppmuntra beteendet att släppa halvfärdiga spel som kanske fixas till i efterhand.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Famipan:

I takt med att Steam Deck tar andelar hoppas jag PSN sänker priserna.

Det är de som ger ut spelen som väljer vilket pris de vill sätta - inte PSN.

Även om man skulle sänka sin avgift till mindre än 30 % skulle de flesta sätta samma priser ändå och ta hem en större vinst.

Medlem
Skrivet av Cortex:

Lycka till med den stämningen... Det är ju inte direkt så att Sony tvingar någon att köpa spel från PS Store. Höga priser visst men om man som jag inte har bråttom med att spela spelen direkt de släpps så kommer det alltid schyssta reor förr eller senare.

Du pratar om 2 olika saker. Höga priser och monopolet. Sony tvingar dig med digital edition att köpa spel på deras site.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Ender:

Så här blir det när företag når just denna för dem åtråvärda marknadsdominansen. Konsumenten blir förloraren.

Kanske/kunde/borde vara tänkvärt när en del företag i branschen köper upp andra stora aktörer...behöver inte nämna några namn.

Man får bara marknadsdominans om man har konsumenter som föredrar en. Om man är missnöjd kan man avstå umbärliga varor och tjänster som dataspel

Medlem

Förstår inte hur de kan bli stämda för något som ändå inte är relevant. Förstår om det var för mat, el, vatten etc men för något som inte behövs och som man kan välja själv...... nja. Men kul om det går igenom så kan stämningarna hagla in sen för allt som tycks vara för dyrt.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Du pratar om 2 olika saker. Höga priser och monopolet. Sony tvingar dig med digital edition att köpa spel på deras site.

Ingen tvingar nån att köpa digital ps5 samt köpa spel för nypris.
Folk har val att köpa ps5 disc edition eller vänta på rea.

Medlem

Sony kommer vinna det här väldigt enkelt då alla människor har ett val. Köp eller inte. Det är upp till var och en att bestämma för Sony har inte tvingat någon att köpa deras spel.

Medlem
Skrivet av submariner:

Sony kommer vinna det här väldigt enkelt då alla människor har ett val. Köp eller inte. Det är upp till var och en att bestämma för Sony har inte tvingat någon att köpa deras spel.

+ ett argument är att priserna höjs pga Sonys avgift på 30%. Men som FZ skriver kostar storspelen lika mycket på Sonys affär som på Epic Game Store där avgiften är mindre.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Ingen tvingar nån att köpa digital ps5 samt köpa spel för nypris.
Folk har val att köpa ps5 disc edition eller vänta på rea.

Nu beter du dig lika dumt som Sony.
OM NÅGON HAR KÖPT EN DIGITAL EDITION SÅ ÄR DE FAST I SONYS MONOPOL.

Öva läsförståelse om du har svårt för den meningen, herregud.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Tror det är mer att eftersom Sony har monopol på Digitala marknaden, så de som köpt t.ex. Ps5 Digital har inget annat val än att köpa spel digitalt. Inte så kul att du som en Ps5 Digital ägare måste betala mer pengar för samma spel än t.ex. Ps5 Disc Drive ägare då fysiska kopior kan köpas från flertal olika återförsäljare som har olika priser på spelen.

Hade Sony inte haft monopol på Digitala spelmarknaden för Playstation spel så tror jag inte att någon skulle dra en sånhär stämning.

Det är egentligen väldigt enkelt, köp inte PS5! Om folk inte köper Sonys konsoller och spel så går priser ner.

Livet är tyvärr orättvist!


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Mirage:

Nu beter du dig lika dumt som Sony.
OM NÅGON HAR KÖPT EN DIGITAL EDITION SÅ ÄR DE FAST I SONYS MONOPOL.

Öva läsförståelse om du har svårt för den meningen, herregud.

Men ändå inte Sonys fel att priserna på spel är höga.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Nu beter du dig lika dumt som Sony.
OM NÅGON HAR KÖPT EN DIGITAL EDITION SÅ ÄR DE FAST I SONYS MONOPOL.

Öva läsförståelse om du har svårt för den meningen, herregud.

Fortfarande inte Sonys fel att nån köper en digital version utan ens egna val.

Medlem

Svenskar som är emot "monopol" men ändå diggar systembolaget och statliga spel. 😅


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inte för jag tror att det kommer går igenom.

Men bara för att folk inte är tvingade betyder det inte automatiskt att dom inte utnyttjar sin dominanta position till att få högre priser.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Svenskar som är emot "monopol" men ändå diggar systembolaget och statliga spel. 😅

du ser inte en skillnad mellan ett företag som ägs av en demokratiskt vald regering, och ett företag som ägs av ett fåtal människor?

Medlem
Skrivet av internecio:

du ser inte en skillnad mellan ett företag som ägs av en demokratiskt vald regering, och ett företag som ägs av ett fåtal människor?

Jag ser monopol. Spelar det något roll vem som har monopol?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag ser monopol. Spelar det något roll vem som har monopol?

Ica har monopol på sina egna varor. Ajajaj…

Medlem
Skrivet av Thane:

Ica har monopol på sina egna varor. Ajajaj…

Ikea också!!! Dags för stämningar och bojkott!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Samma som alla andra tar förutom Epic och spel där är tydligen inte billigare för det.

Okej. Så att andra gör nått betyder att Sony måste göra likadant? Får du betalt av sony för att hylla allt dom gör?

Medlem
Skrivet av Ralf:

Okej. Så att andra gör nått betyder att Sony måste göra likadant? Får du betalt av sony för att hylla allt dom gör?

Fast jag hyllar inte, säger sanningen.
Konstigt att du bara gnäller på Sony och inte dom andra.

123
Skriv svar