Valheim frestar oss med en fästning från Ashlands-uppdateringen

Robot
Valheim frestar oss med en fästning från Ashlands-uppdateringen

Såväl som den eldbaserade rustningen Embla.

#Iron-gate, #Valheim


Ofi
Medlem

Hann börja ifrågasätta FZ-redaktionens omdöme när jag först läste texten som ”Valheim frestar oss med en fästing...”.

Medlem

Älskade Valheim när det släpptes men det känns som att spelet blev för populärt för sitt eget bästa och att utvecklingen inte hunnit med efterfrågan från spelarna.

Det är snart 3 år sedan spelet släpptes i EA och spelet ligger på version 0.217.
Risken är tyvärr att nya spel på samma tema kommer dyka upp (t ex Core Keeper, nya Moria-spelet eller Enshrouded) och Valheim blir obsolete.

Medlem
Skrivet av markusas:

Älskade Valheim när det släpptes men det känns som att spelet blev för populärt för sitt eget bästa och att utvecklingen inte hunnit med efterfrågan från spelarna.

Det är snart 3 år sedan spelet släpptes i EA och spelet ligger på version 0.217.
Risken är tyvärr att nya spel på samma tema kommer dyka upp (t ex Core Keeper, nya Moria-spelet eller Enshrouded) och Valheim blir obsolete.

Håller med, hade gärna sett att dom tog den vågen av succé dom fick och expanderade.

Om jag hade ett litet team och vi hittade guld med något som valheim så skulle jag dagen efter göra allt jag kan för att inte låta hypen dö ut, skulle anställa sjukt med folk och börja pumpa content asap. Ifall man kan få ut en eller två saker fort efter den initiella hypen så kan man nog rida den vågen en liten längre stund.

om det blir tyst direkt och en uppdatering dyker upp 6 månader efter den initiella hypen så har man redan tappat mycket.

och generellt när det gäller såna här spel så bryr sig folk inte i helhet så mycket om patchar osv, dom bryr sig om content, och med content menar jag faktisk spel mekanik i form av mer bossar/items/världar osv inte kosmetiska saker.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Håller med, hade gärna sett att dom tog den vågen av succé dom fick och expanderade.

Om jag hade ett litet team och vi hittade guld med något som valheim så skulle jag dagen efter göra allt jag kan för att inte låta hypen dö ut, skulle anställa sjukt med folk och börja pumpa content asap. Ifall man kan få ut en eller två saker fort efter den initiella hypen så kan man nog rida den vågen en liten längre stund.

om det blir tyst direkt och en uppdatering dyker upp 6 månader efter den initiella hypen så har man redan tappat mycket.

och generellt när det gäller såna här spel så bryr sig folk inte i helhet så mycket om patchar osv, dom bryr sig om content, och med content menar jag faktisk spel mekanik i form av mer bossar/items/världar osv inte kosmetiska saker.

Det kan man ju inte göra, pumpa content enbart för dom som köpt spelet i early access ist för att koncentrera sig på att göra klart spelet är väll inget som inbringar stabila inkomster för spelet.
Det har säkert räknas ut att spelet även kommer inbringa en hel del försäljning när spelet är klart också.
Som sagt spelet är Early access, ni har köpt ett spel "tidigare" för att stödja utvecklingen, att icke konstruktivt klaga är inget stöd men antar att dom tackar för era pengar endå.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kan man ju inte göra, pumpa content enbart för dom som köpt spelet i early access ist för att koncentrera sig på att göra klart spelet är väll inget som inbringar stabila inkomster för spelet.
Det har säkert räknas ut att spelet även kommer inbringa en hel del försäljning när spelet är klart också.
Som sagt spelet är Early access, ni har köpt ett spel "tidigare" för att stödja utvecklingen, att icke konstruktivt klaga är inget stöd men antar att dom tackar för era pengar endå.

Förstår det, menar bara att dom har ett litet fönster där dom var extremt populära, och hade själv valt att mer aggressivt jaga den hypen. Jag vet inte men skulle gissa att vid full release så kommer spelet inte ha lika mycket hype som dom hade under den månaden det kom ut i early access.

Är bara min åsikt men jag skulle definitivt göra allt jag kunde för att fortsätta vara i spelmedia och gamers zeitgeist så länge som möjligt medanst dom hade hypen.

Medlem

Lite besviken att det tagit sån tid för dem att få ut uppdateringar. Men antar att de inte sitter och drar fötterna efter sig.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Piigge:

Om jag hade ett litet team och vi hittade guld med något som valheim så skulle jag dagen efter göra allt jag kan för att inte låta hypen dö ut, skulle anställa sjukt med folk och börja pumpa content asap.

Tell me you don't know how development works without telling me you don't know how development works.

Dock håller jag med om att de hade kunnat ha lite mer eld i brallan än de haft hittills.

Har länge haft ögonen på det här men väntar på den fullständiga releasen... I år? Nästa år? Nåväl, den som väntar på nåt gott...

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Tell me you don't know how development works without telling me you don't know how development works.

Dock håller jag med om att de hade kunnat ha lite mer eld i brallan än de haft hittills.

yes är inte developer, är bara konsument som vart förvånad när jag såg en massiv succé och sen vart det tyst.

som en utestående åskådare så såg det ut som att dom lämnade pengar på bordet. men jag har ingen idé om hur utveckling fungerar, så är fullt möjligt att dom agerade korrekt.

Medlem
Skrivet av Piigge:

yes är inte developer, är bara konsument som vart förvånad när jag såg en massiv succé och sen vart det tyst.

som en utestående åskådare så såg det ut som att dom lämnade pengar på bordet. men jag har ingen idé om hur utveckling fungerar, så är fullt möjligt att dom agerade korrekt.

Det är nog rätt naturligt att iom att det blev en framgång i early access så skrivs det om det, då uppfattas det som att spelet "dör" sen när det inte skrivs lika mycket. Men det fortsätter i utvecklar-lunken. Visst finns det spel som bara lägger till nytt och nytt hela tiden men det känns som sådana spel riskerar mer att aldrig bli färdiga.
Viktiga är ju att folk spelar och att spelet säljer så utvecklarna kan jobba vidare, göra färdigt och sen kanske börja med uppföljare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag vbill minnas att Valheim var mer av ett sidoprojekt när det släpptes. Kan ju vara så att de inte vill släppa allt annat de har för händerna bara för att det blev en oväntad succe. Sedan är det ju inte heller säkert att det bästa de kan göra är att anställa en massa folk. Lär vara ett redigt kliv att tvärexpandera en mindre studio till ett större företag, som dessutom innebär risker i sig.
Nu kan de ju faktiskt expandera spelet i en takt som jag vill tro passar dem själva utan att förlora spelets identitet.
Skulle de behöva mer folk på någon speciellt tidskrävande del av spelet så är jag säker på att de tar in folk för det.

Samtidigt så gissar jag såklart bara, men jag vill ändå tro att de gör vad de är bekväma med, hur mycket jag än vill se mer av spelet, och i det har de mitt fulla stöd

Medlem

Erkänner att jag kan väldigt väldigt lite om spelutveckling men är inte utvecklingen av Valheim ovanligt långsam i förhållande till vad som levereras?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kan man ju inte göra, pumpa content enbart för dom som köpt spelet i early access ist för att koncentrera sig på att göra klart spelet är väll inget som inbringar stabila inkomster för spelet.
Det har säkert räknas ut att spelet även kommer inbringa en hel del försäljning när spelet är klart också.
Som sagt spelet är Early access, ni har köpt ett spel "tidigare" för att stödja utvecklingen, att icke konstruktivt klaga är inget stöd men antar att dom tackar för era pengar endå.

Jag jobbar på ett mjukvaruutvecklingsbolag och jag håller inte med dig där, de har varit väldigt långsamma tycker jag.
Jämför med Core Keeper. De har släppt otroligt mycket mer innehåll och optimeringar på halva tiden som Iron Gate haft på sig utan att det har känts som de stressat ut innehåll.

Med det sagt är jag sugen på att kika vad Valheim har att erbjuda när de når 1.0. Dock så känns det som att det kan ta ytterligare 3-5 år i denna takt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag vbill minnas att Valheim var mer av ett sidoprojekt när det släpptes. Kan ju vara så att de inte vill släppa allt annat de har för händerna bara för att det blev en oväntad succe. Sedan är det ju inte heller säkert att det bästa de kan göra är att anställa en massa folk. Lär vara ett redigt kliv att tvärexpandera en mindre studio till ett större företag, som dessutom innebär risker i sig.
Nu kan de ju faktiskt expandera spelet i en takt som jag vill tro passar dem själva utan att förlora spelets identitet.
Skulle de behöva mer folk på någon speciellt tidskrävande del av spelet så är jag säker på att de tar in folk för det.

Samtidigt så gissar jag såklart bara, men jag vill ändå tro att de gör vad de är bekväma med, hur mycket jag än vill se mer av spelet, och i det har de mitt fulla stöd

Håller med dig och tror nog det finns kloka personer i studion som endast vill spelet och spelarnas bästa. Skynda långsamt.

Medlem
Skrivet av markusas:

Jag jobbar på ett mjukvaruutvecklingsbolag och jag håller inte med dig där, de har varit väldigt långsamma tycker jag.
Jämför med Core Keeper. De har släppt otroligt mycket mer innehåll och optimeringar på halva tiden som Iron Gate haft på sig utan att det har känts som de stressat ut innehåll.

Med det sagt är jag sugen på att kika vad Valheim har att erbjuda när de når 1.0. Dock så känns det som att det kan ta ytterligare 3-5 år i denna takt.

Jag har ingen åsikt i takten dom släppt saker, har inte ens spelat spelet
Men jag tänker Ist för att pytsa ut lite i sänder kanske man jobbar på större saker, nått som kanske förändrar sånt som redan är släppt också för det inte passar in i slutprodukten.
Early access spel betyder inte per automatik att det är ett spel som släpps och sen uppdaterar man bara eftersom med mer och mer conten. Man kan lika gärna göra om en massa saker som redan finns där, eller saker som är menat att finnas i början men inte gör det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Piigge:

yes är inte developer, är bara konsument som vart förvånad när jag såg en massiv succé och sen vart det tyst.

som en utestående åskådare så såg det ut som att dom lämnade pengar på bordet. men jag har ingen idé om hur utveckling fungerar, så är fullt möjligt att dom agerade korrekt.

Som sagt håller jag med om att de hade kunnat sätta lite extra fart efter succen, men samtidigt är det inte heller så enkelt att man bara anställer 20 pers och alla 20 direkt vet vad de ska göra och kan sätta sig in i spelets kod och börja pilla. Det är en jäkla startsträcka om man ska hoppa in under ett redan pågående projekt.
Utöver det så måste du även hitta RÄTT folk och utvecklare växer tyvärr inte på träd.

Medlem

Tröttnade rätt fort på spelet, jag förväntande mig mer upptäckande i världen. Världen är jättestor men innehållet väldigt begränsat så man hittade ju "inget" nytt i världen så det kändes bara tomt.

Medlem

Jag gillade Valheim riktigt mycket, sen blev jag tvungen att åka båt mellan olika platser och det fick mig att sluta. Det var för långsamt att röra sig runt i världen och världen var inte överdrivet spännande efter ett par timmar. Helt klart bra spel men det är något jag inte orkar gå tillbaka till.

Medlem

Fullkomligt älskar Valheim.. dryper av kärlek och passionsprojekt. Men jag kan definitivt hålla med om att det tar evigheter att få ut något från utvecklarna. Är det någon som har koll på om de har nyanställt överhuvudtaget?


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Esri:

Jag gillade Valheim riktigt mycket, sen blev jag tvungen att åka båt mellan olika platser och det fick mig att sluta. Det var för långsamt att röra sig runt i världen och världen var inte överdrivet spännande efter ett par timmar. Helt klart bra spel men det är något jag inte orkar gå tillbaka till.

Tror de lagt till i spelet att du kan välja om du kan teleportera dig med metaller eller inte.

Skrivet av Maguz:

Fullkomligt älskar Valheim.. dryper av kärlek och passionsprojekt. Men jag kan definitivt hålla med om att det tar evigheter att få ut något från utvecklarna. Är det någon som har koll på om de har nyanställt överhuvudtaget?

Kommer ihåg att jag läste om det i början när det släpptes, de rekryterade ett par personer iallafall.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

1
Skriv svar