Snabbkollen – Betalar du mer för att spela tidigare?

Medlem

Som likt några har varit inne på, så är jag inte en dag 1 spelare heller. Enda undantaget jag kan tänka mig är nästa GTA, i så fall har jag räknat på att spelet kommer kosta mig runt 500 kr digitalt med alla rabatter/värdecheckar via bl.a. Gifted/PS Stars. Har jag sedan väntat några år, så kan jag vänta några extra dagar till den riktiga releasen. Jag skulle aldrig kunna tänka mig köpa "early access", även om en expansion ingår, om jag inte vet vad det innehåller och hur bra det är. Det skulle vara som att köpa grisen i säcken.

I övrigt så väntar jag hellre några år, pga min enorma backlogg via Gamepass/PS+, innan jag spelar ett spel. På så vis får jag den bästa versionen av alla uppdateringar samt rea på ca 80%.

Ambassadör
Xbox

Skulle aldrig betala för enbart early access. Däremot om det ingår konkreta saker som jag annars ändå skulle köpt, såsom expansioner, så varför inte?


signatur

Jump in.

Medlem

Alla pengar spelutvecklarna får av kunderna före release förstör spelen.

Medlem

Har gjort, men kommer aldrig att göra igen.

Medlem

Det har hänt att jag betalt för att komma över ett spel så fort som möjligt, men om andra lyckats får det tidigare än mig är totalt ointressant

Dock har jag oftast blivit besviken när jag gjort det då det numera känns lite mer som standard att man ska vänta på patcher


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

I fallet Starfield gjorde jag det.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Det fanns inget "det varierar" alternativ så jag avstod röst. Är det nåt jag är EXTREMT pepp på så händer det.

Gen
Medlem

Gjort det en gång men lär inte göra det igen.

Medlem

För att spela multiplayer spel som jag ser fram emot ja, (diablo 4 är senaste exemplet). Allt annat, nej.

Medlem

Gillar val av svar! Underbart. 😂

Medlem

If the hype is real så gör jag det. Försöker att stå emot, men ibland går det inte. Som med Diablo 4 och Baldurs Gate 3.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

phi
Medlem

Det händer absolut. Men det brukar vara i samband med ledighet/semester.

När Diablo 4 kom köpte jag spelet för att spela före release pga jag skulle bort veckan det släpptes och när Starfield släpptes så hade jag redan det via game pass men köpte tillägget för att kunna spelare tidigare i samband med ledighet.

Medlem

Normalt sett nej, men när Star field släpptes så köpte jag versionen för att kunna spela tidigare, men då ingår ett kommande dlc. Men den främsta orsaken var att jag skulle jobba 14-22 tre dagar i sträck när den "verkliga" releasen ägde rum.

Medlem

Ja, eftersom jag vill ha extraprylarna. Allt NU!
Det är inte så mycket att få spela tidigare. (COD).
"The Next Car game"/"Wreckfest" köpte jag i Early access, och idag ser det fantastiskt snyggt ut. Det var kul att se hur de utvecklade spelet från hur det var i början.
"Quake Champions" köpte jag straxt innan det blev gratis...


signatur

autograph

Medlem

Kanske hade det spelat roll om jag visste att jag skulle dö inom en vecka annars finns det ingen anledning till att betala mer för att spela lite tidigare än alla andra.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag köper mesta dels så jag kan spela tidigare.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

bara om det absolut måste ske omedelbart och är bästa spelet i år


signatur

//monster

Medlem

Jag har inte bråttom, jag kan gott och väl vänta. Har exempelvis varit sugen på att spela Baldur's Gate 3 sen jag spelade föregångarna för länge sen. Har avvaktat så pass länge så jag kan nog vänta lite till.

Medlem

Jag betalar gärna mindre för att få spela senare.

Dvs köper när de gått ner i pris.

Medlem

Har gjort det några gånger men det är nästan aldrig värt det. Det hade varit mycket roligare om spel släpptes över hela världen samtidigt utan beta mm. Speciellt om det är multiplayer spel. Har varit med om att något spel släpptes i USA en vecka tidigare. Då kändes det inte längre som någon ide att spela när man är inställd på att komma upp på rankingen i vissa spel så förstör det allt. För då ligger man en vecka efter eller mer.

Medlem

Många av de stora AAA-företagen testar väl hur mycket de kan pusha oss spelare, vad vi är villiga att betala. Och spelarna har talat. Därför vi fortsätter se fler fula marknadsmetoder för att klämma ur så mycket pengar som möjligt från konsumenten istället för att leverera en färdig och bra produkt på release.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag är emot att göra det men faller i fällan då och då. Funderade dock på när jag faktiskt tyckte det var värt det senast och för mig var det nog BF 3 eller Arma 3 och båda dem är ju 10 år gamla nu. Jag får sluta hypa mig själv för spel helt enkelt.

Medlem

Nej. Snarare så försöker jag avvakta då det i princip inte finns något spel som inte är bättre en månad efter release.

Medlem

Nej, tvärtom. Väntar 1-2 år minst. Starfield får vänta tills 2028 eller nåt när det är patchat och moddat.

Medlem

Aldrig. Har så många spel som ligger och väntar på att jag ska ha tid/orken att spela att jag inte köpt något nytt på flera år. Speciellt inte early access.
Är en snål jäkel med så om jag kan köpa spelet för 50% efter ett år eller två när det även (förhoppningsvis) fått buggfixar och är fullt spelbart till skillnad från många dag-ett släpp så är det en enorm bonus.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Oftast inte. Beror lite på. Har nog aldrig gjort det förr men gjorde det på WRC. Men det var mest för att det ingick.

Men det var inte på grund av några dagar early access utan för att man fick med kommande säsonger DLC, och jag vet att det är ett spel jag kommer spela mycket (vilket visat sig stämma också).

Men EA WRC var ju tvärtom... (jag förstår inte hur dom tänker). Det kostade 45€ innan officiella releasedagen (3 nov) att köpa/förköpa och man kunde då spela direkt. På releasedagen kostade det 5€ mera. Så var det på Steam, åtminstone för mig.

Mycket underligt...
-Jasså vill du spela tidigare säger du? Då blir det rabatt!


signatur

EA WRC/Steam: Fr3dde
Racenet: fr3wik
Discord: fr3dde

Medlem

Fast tror du verkligen på din produkt så är det ju rätt smart. Nöjda spelare rekommenderar spel till sina vänner så de köper det vid release. Typ man "förlorar" 5€ men säljer 1+ extra spel för 49,99 vid release, man kan bättra på statistiken för sålda spel releaseveckan etc.

12
Skriv svar