"Early access" är utstuderad girighet

Medlem
Skrivet av almblad:

Don't hate the game, hate the players....

Om ingen skulle köpa in sig på "early gameplay" skulle det inte finnas för att köpa. Tycker det är ganska komiskt att man ska betala mera för att testa ett spel. Men jag är inte förvånad att industrin använder sig av dessa principer, och varför inte, de tjänar pengar på det, och det är väl deras huvuduppgift som företag endå.

Precis, vi pratar inte om enstaka konstnärer som skapar något för att säga något, tyvärr. Inte i den grad som riktiga konstnärer gör iaf. Tyvärr inte idag så mycket kanske lite på indie marknaden. Nä nu ska jag spela mer indie spel är sugen på att bli berörd på riktigt

Medlem

Jag hade gjort samma sak eftersom att det fungerar och är extremt profitabelt att tjäna på människors FOMO, även om jag inte håller med om det och avskyr det.

Business är business.

Medlem

Är väll samma sak som bio mot tv... betala lite mer för att se filmen snabbare på bio.

Medlem

Alltid lika intressant när folk skyller på andra när de inte kan kontrollera sina impulser. Jag förstår verkligen inte hur ni kan beskylla företagen för att vara giriga. Finns det efterfrågan så använder de naturligtvis konceptet, de är vinstdrivande företag. Hur svårt är det att bärga sig och köpa några dagar senare?

Medlem
Skrivet av DeusEX:

Alltid lika intressant när folk skyller på andra när de inte kan kontrollera sina impulser. Jag förstår verkligen inte hur ni kan beskylla företagen för att vara giriga. Finns det efterfrågan så använder de naturligtvis konceptet, de är vinstdrivande företag. Hur svårt är det att bärga sig och köpa några dagar senare?

Det beror väl på vem du frågar. Det finns ju miljontals, om inte miljardtals med berättelser om hur svårt det kan vara. Depression, ångest, dålig impulshantering utan möjlighet till terapi eller förmåga att hitta sätt att hjälpa sig själv, trauman, fucking helt vanlig stress och så vidare. Det finns verkligen ohyggliga mängder med sätt att bli dålig på impulshantering.

Men det tycker jag är lite skit samma. Att vara ett vinstdrivande företag är ingen ursäkt att bete sig, rent ut sagt, grisigt. Det finns företag som gör det och det finns de som inte gör det. Tro fan att jag kommer tycka bättre om företag som visar att de bryr sig om konsumenter, community etc. Hur i hela tusan menar du att du skulle förklara för mig att det är konstigt att jag tycker illa om de företagen som gör detta gentemot de som, ju faktiskt, inte gör det? Varför är det konstigt? Hur i hela fridens namn är det konstigt? Jag har hört försök till förklaringar, men ingenting är ju övertygande mer än "de behandlar mig som konsument dåligt, därför tycker jag inte om dem."


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Quake-konnässsör
Skrivet av anon_332538:

Fattiga länder är högst relevant i frågan eftersom de inte har någon som helst möjlighet att välja där och det spelar ingen roll om du är ansvarsfull eller ej. Och gör det inte mer politiskt än diskussionen redan är.

Men jag såg nu i din signatur vilket "spel" du spelar så nu föll hela polletten ned

De fattiga får väl skaffa fler barn och skicka ned dem i kolgruvan, så hela familjen hjälper till och samla ihop så att lilla Timmy får spela World of Warcraft tre dagar tidigare än resten av familjen.

Jo, signaturen, det är ett "spel" som jag spelar ibland. Det är så jobbigt och ha så mycket pengar, jag vet ju inte vad jag ska spendera dem på. Men nu när jag har köpt alla "PNG skepp" i "spelet" så kanske jag ska börja om, eller kanske skapa ett nytt konto och köpa allt igen. Kapitalism är så underbart.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Det beror väl på vem du frågar. Det finns ju miljontals, om inte miljardtals med berättelser om hur svårt det kan vara. Depression, ångest, dålig impulshantering utan möjlighet till terapi eller förmåga att hitta sätt att hjälpa sig själv, trauman, fucking helt vanlig stress och så vidare. Det finns verkligen ohyggliga mängder med sätt att bli dålig på impulshantering.

Men det tycker jag är lite skit samma. Att vara ett vinstdrivande företag är ingen ursäkt att bete sig, rent ut sagt, grisigt. Det finns företag som gör det och det finns de som inte gör det. Tro fan att jag kommer tycka bättre om företag som visar att de bryr sig om konsumenter, community etc. Hur i hela tusan menar du att du skulle förklara för mig att det är konstigt att jag tycker illa om de företagen som gör detta gentemot de som, ju faktiskt, inte gör det? Varför är det konstigt? Hur i hela fridens namn är det konstigt? Jag har hört försök till förklaringar, men ingenting är ju övertygande mer än "de behandlar mig som konsument dåligt, därför tycker jag inte om dem."

Om du inte gillar konceptet så kan du undvika att ge dem dina pengar, ganska enkelt. Sedan får du naturligtvis tycka illa om dem så mycket du vill men kom inte dragandes med förbud, lagtstiftning mm i fall som dessa där ingen tvingar dig till något,

Medlem

Skickar handhjärtan till er alla som måste köpa dåliga tv-spel under pistolhot.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Det beror väl på vem du frågar. Det finns ju miljontals, om inte miljardtals med berättelser om hur svårt det kan vara. Depression, ångest, dålig impulshantering utan möjlighet till terapi eller förmåga att hitta sätt att hjälpa sig själv, trauman, fucking helt vanlig stress och så vidare. Det finns verkligen ohyggliga mängder med sätt att bli dålig på impulshantering.

Men det tycker jag är lite skit samma. Att vara ett vinstdrivande företag är ingen ursäkt att bete sig, rent ut sagt, grisigt. Det finns företag som gör det och det finns de som inte gör det. Tro fan att jag kommer tycka bättre om företag som visar att de bryr sig om konsumenter, community etc. Hur i hela tusan menar du att du skulle förklara för mig att det är konstigt att jag tycker illa om de företagen som gör detta gentemot de som, ju faktiskt, inte gör det? Varför är det konstigt? Hur i hela fridens namn är det konstigt? Jag har hört försök till förklaringar, men ingenting är ju övertygande mer än "de behandlar mig som konsument dåligt, därför tycker jag inte om dem."

Nu talar jag givetvis bara för mig själv, men jag avskyr finansbolag som t.ex. Ecster och Klarna. På samma sätt avskyr jag bolag som tar betalt för early access, t.ex. Blizzard med Diablo IV. Nu råkar det vara så att jag röstar med plånboken och spelar inte Diablo IV, eller handlar via Klarna/Ecster. Jag belönar utvecklare med bra spel som inte utnyttjar konsumenten genom att köpa deras spel till fullpris.

Jag tycker fortfarande att alla bolag, om de vill, ska få utöva sin rätt att ta betalt för vilka tjänster de nu väljer att erbjuda. Inom ramen för vad som är lagligt.

Det är ju inte ett kommunistiskt samhälle vi lever i där det är förbjudet att göra vinst. finns ett vinsttak.

Edit: Omformulering


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Nu talar jag givetvis bara för mig själv, men jag avskyr finansbolag som t.ex. Ecster och Klarna. På samma sätt avskyr jag bolag som tar betalt för early access, t.ex. Blizzard med Diablo IV. Nu råkar det vara så att jag röstar med plånboken och spelar inte Diablo IV, eller handlar via Klarna/Ecster. Jag belönar utvecklare med bra spel som inte utnyttjar konsumenten genom att köpa deras spel till fullpris.

Jag tycker fortfarande att alla bolag, om de vill, ska få utöva sin rätt att ta betalt för vilka tjänster de nu väljer att erbjuda. Inom ramen för vad som är lagligt.

Det är ju inte ett kommunistiskt samhälle vi lever i där det är förbjudet att göra vinst. finns ett vinsttak.

Edit: Omformulering

Absolut. Men det är ju därför vi har lagar. I fall då man ska sälja en produkt och väljer att sälja den tidigt till högre pris hade jag röstat för att olagliggöra det. Är det oetiskt och omoraliskt så låter det för mig som att det borde vara olaglgit, sen handlar det väl mest om att hitta en formulering som inte kryper in i andra scenarion som inte alls är samma sak.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

För mig spelar det där ingen roll ärligt talat, visst jag rynkade lite på näsan när jag såg att nästa expansion i WOW skulle ha det. Känns väldigt fel att göra något sådant i ett MMORPG där lite själva grejen med en ny expansion också har varit den där väntan på att questen skulle "poppa" i typ Orgrimmar eller Stormwind.

När det kommer till andra rena singleplayerspel så kunde jag ärligt talat inte bry mig mindre, jag spelar spelen i den takt jag känner för och har inga problem att vänta någon eller några dagar extra. Vill folk betala för det så kör på!

Medlem
Skrivet av Proximately:

Absolut. Men det är ju därför vi har lagar. I fall då man ska sälja en produkt och väljer att sälja den tidigt till högre pris hade jag röstat för att olagliggöra det. Är det oetiskt och omoraliskt så låter det för mig som att det borde vara olaglgit, sen handlar det väl mest om att hitta en formulering som inte kryper in i andra scenarion som inte alls är samma sak.

Visst, jag hade också röstat på att olagliggöra det. Men i samband med det så finns det ett enkelt kryphål, enligt mig, och det är att formulera det som ”betala x för att få BETAtesta spelet y dagar innan release”. Samma fenomen i praktiken, bullshit-marknadsploj på papperet. Är du med på hur jag menar?

Konsumenten avgör i slutändan ändå med plånboken…


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Win win för företagen, de får försöks kaniner som provar spelen gratis och är villiga att betala för de.

Medlem
Skrivet av SwedishFish:

Håller inte med om att det är FOMO, det handlar om att utnyttja människor med hög tidspreferens. Det blir extra äckligt då denna egenskap korrelerar med kass ekonomi.

Det tragiska är alla consoomers som betalar för early access och sabbar för alla andra, om ingen betalade så skulle inte företagen syssla med denna skit.

"människor med hög tidspreferens" ☺️

Jösses vilken omskrivning.

Anser du det kränkande att prata om bristande impulskontroll och svaga nerver?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Proximately:

Absolut. Men det är ju därför vi har lagar. I fall då man ska sälja en produkt och väljer att sälja den tidigt till högre pris hade jag röstat för att olagliggöra det. Är det oetiskt och omoraliskt så låter det för mig som att det borde vara olaglgit, sen handlar det väl mest om att hitta en formulering som inte kryper in i andra scenarion som inte alls är samma sak.

Företag och deras intresseorganisationer har dock redan ett vapen mot lagar och regleringar. Lobbyisten. Det är hutlöst hur mycket pengar de plöjer in i lobbyism för att "forma förutsättningarna".

Medlem
Skrivet av Azox:

Win win för företagen, de får försöks kaniner som provar spelen gratis och är villiga att betala för de.

Tror du blandar ihop Steams "Early Access" modell med spelföretagens "Early Release Date" som denna artikel handlar om.

Att få spela ett spel 3-4 dagar innan "officiell" release gör ingen skillnad när det kommer till att testa spel. Day 1 patch kommer vara kompilerad och klar sedan länge inför release-dagen.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

"människor med hög tidspreferens" ☺️

Jösses vilken omskrivning.

Anser du det kränkande att prata om bristande impulskontroll och svaga nerver?

Ledsen att du inte gillar en väletablerad term

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Tror du blandar ihop Steams "Early Access" modell med spelföretagens "Early Release Date" som denna artikel handlar om.

Att få spela ett spel 3-4 dagar innan "officiell" release gör ingen skillnad när det kommer till att testa spel. Day 1 patch kommer vara kompilerad och klar sedan länge inför release-dagen.

Klart det gör, spelen idag är halvfärdiga, inte som förr när spelen var typ nästan helt buggfria.

Medlem
Skrivet av DeusEX:

Om du inte gillar konceptet så kan du undvika att ge dem dina pengar, ganska enkelt. Sedan får du naturligtvis tycka illa om dem så mycket du vill men kom inte dragandes med förbud, lagtstiftning mm i fall som dessa där ingen tvingar dig till något,

Jag har inga problem att inte ge dem mina pengar. Jag köper inte spel tidigare än de officiella släppen. Det är inte värt det för mig. Men jag ser att företagen vill utnytja andra människors köpvilja och jag tycker inte om det, jag gör det gärna olagligt med den här typen av "här är hela produkten, någon vecka tidigare för en högre peng." Hade det handlat om att man exempelvis stödjer något via Kickstarter eller Patreon, då tycker jag det är en självklarhet att det ska vara okej, men inte här.

I grund och botten: Man vet att man utnyttjar mer än man säljer, att utnyttja en kund mer än man säljer något en kund vill ha tycker jag är självklart att det ska vara olagligt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skriv svar