FZ Game Jam 2023 - Den stora tråden!

Medlem
Skrivet av bloat:

Har velat göra nåt i första person på länge nu! Nu på eftermiddan efter jobbet har jag hunnit iaf komma igång med en spelare som kan krypa och öppna dörrar.. tänker mig att det blir en stor del av själva spelet så skönt att ha det redan funkandesish!

Brukar man dela med sig här hur det går och ifall man vill visa upp stolt sin progress? Det är ju alltid kul o se mer av processen!

https://youtu.be/8TjphWAFSD8

Coolt, redan nu känner man ju sig hjälplös och utsatt. Förmodligen för barnperspektivet där man knappt når upp till dörrhandtagen.

Själv har jag (bland annat) gjort en logga för mitt spel.

Medlem

Såhär ser mitt ut just nu

Medlem
Skrivet av bloat:

Har velat göra nåt i första person på länge nu! Nu på eftermiddan efter jobbet har jag hunnit iaf komma igång med en spelare som kan krypa och öppna dörrar.. tänker mig att det blir en stor del av själva spelet så skönt att ha det redan funkandesish!

Brukar man dela med sig här hur det går och ifall man vill visa upp stolt sin progress? Det är ju alltid kul o se mer av processen!

https://youtu.be/8TjphWAFSD8

Shit vad snabbt du fick in det där då

Skrivet av RiddarKatig:

Coolt, redan nu känner man ju sig hjälplös och utsatt. Förmodligen för barnperspektivet där man knappt når upp till dörrhandtagen.

Själv har jag (bland annat) gjort en logga för mitt spel.

https://i.imgur.com/gqeQar3.png

Den där loggan skojar man inte bort haha!

Skrivet av UncleLisa:

Snyggt!

Har inget att visa upp, men har fått ordning på kamera, animationer, player input där man kan gå vanligt, eller smyga, samt ett simpelt alert-system där man blir upptäckt inom en viss radie (som ändras beroende på om man smyger eller går). Fått in en liten tomte också.

Imorgon blir det nog att försöka bygga lite omgivning, har bara ett grått, fult golv där det står en tomte och ser dum ut.

Medlem

Fick till det mesta av grunderna igår kväll. Kommer vara en 2d simulator för nissarnas verkstad. Man drar runt nissarna till olika stationer för att dom ska producera resurser eller leksaker och målet är att försöka tillverka så mycket leksaker som möjligt. Så får man optimera lite hur man placerar ut sina tomtenissar för att producera så effektivt som möjligt

Det jag hann implementera igår var att produktionen fungerar och det går att dra runt tomtenissarna till de olika stationerna, sen tog det massor av tid att påbörja allt som behöver ritas.

Tomtenissar som väntar på att få en uppgift:

Medlem

Har länge varit sugen på att testa göra spel, men får aldrig arslet ur. Detta kanske kan bli premiären. Är dock tveksam till att jag kommer hinna

Min initiala tanke var något hyfsat simpelt som tower defense. TomteTD (orginellt) typ. Fick en del idéer och tankade hem Godot samt Aseprite igår kväll.

Skapade en "Marsipansargris" med en knackig animation (som inte visas här dock) och skall väl försöka få till någon spelplan under dagen. Man får ju många idéer men det kanske är ambitiöst att försöka klämma in 10 olika fiender och minst lika många torn...

Medlem
Skrivet av drwlz:

Har länge varit sugen på att testa göra spel, men får aldrig arslet ur. Detta kanske kan bli premiären. Är dock tveksam till att jag kommer hinna

Min initiala tanke var något hyfsat simpelt som tower defense. TomteTD (orginellt) typ. Fick en del idéer och tankade hem Godot samt Aseprite igår kväll.

Skapade en "Marsipansargris" med en knackig animation (som inte visas här dock) och skall väl försöka få till någon spelplan under dagen. Man får ju många idéer men det kanske är ambitiöst att försöka klämma in 10 olika fiender och minst lika många torn...

<Uppladdad bildlänk>

Härligt! Klart att du ska göra spel, det är ju roligt! Börja med att göra ett helt spel med en fiendetyp och ett torntyp först. Försök att pausa alla idéer tills att du har ett komplett spel. Sen lägger du till dem. Bara ett tips

Medlem

Jag är gärna med och syltar!

Medlem

Jag har klurat lite på temat och kom att tänka på julfilmer. Då kom jag att tänka på mina favoriter vilket är Die Hard och Santa with Muscles.

Så jag kommer antingen göra ett raycast fps inspirerad av Die Hard eller en beat em up inspirerad av Santa with muscles.

Får se vad det blir när jag kör igång ikväll.

Medlem
Medlem

Jag har väggar!
Nästa steg är texturer på väggarna och sedan blir det sprites i världen.

Medlem
Skrivet av Isofox:

Jag är gärna med och syltar!

Kul! Tillagd

Killmonday Games

Idag ska jag försöka blocka ut leveln så fort o smutsigt det bara går för att testa tidigt, här är skissen för den! Tanken är att det ska kännas att man har ett flöde att gå upp och ner och runt i huset. Probuilder för Unity kommer väl till hands här!


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Sjukt kul att se allas progress! Mitt ser väldigt tomt och ojuligt ut, men har fokuserat främst på spelmekaniker. Man kan styra gubben till höger, det är kollisionshantering med objekt och andra karaktärer, man kan smyga, öppna/stänga dörrar, och gubben till vänster reagerar och vänder sig mot dig ifall du går innanför den gula eller röda cirkeln.

Animationer för allt är på plats, och även ljudeffekter för när du går, smyger, öppnar- eller stänger dörrar.

Ikväll blir det att försöka få in själva Gameplay-loopen, så att man kan vinna eller förlora.

Edit:

Fick tummen ur och slängde ihop en kort film istället för bilden jag länkade tidigare. Jag har inte riktigt hittat rätt bland alla ljud ännu, och definitivt inte rätt ljudnivåer xD

Medlem

Sitter med Godot tutorialen på Zenva.

Den är riktigt bra!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Hade gärna velat vara med men känner att jag inte hinner.

Min spontana tanke var ett spel där tomten ska klättra ner i skorstenen för att fylla på med klappar i huset, men husets son tror att det är en onding som vill stjäla och förstöra och väljer därför att gå till attack för att försvara sitt hem.

Gameplayet är stulet rakt av från arkadspelet Donkey Kong 3 med några modifikationer. Tomten kan klättra längs någon av väggarna och då måste man röra sig till rätt sida för att kunna spruta honom i rumpan. Eller så klättrar han i mitten med hjälp av båda sidorna.

Edit: en twist hade kunnat vara att man har en superattack som fungerar genom att man tillfälligt tänder eld i skorstenen och att bränslet är paket som ligger under granen. Man eldar upp sina julklappar för att eliminera tomten.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

ELF
Medlem

Får se, kanske kommer med något efter deadline.
Har inte börjat än och vet inte vad jag ska köra för att göra det enkelt för mig.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Får se, kanske kommer med något efter deadline.
Har inte börjat än och vet inte vad jag ska köra för att göra det enkelt för mig.

Ett spel där man mer eller mindre behöver trycka på en knapp? Vid rätt tid/plats?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Killmonday Games

Nu har jag inte hunnit jobba på spelet så mycket jag velat men nu har jag en dum Krampus som springer omkring och jagar en, lite gömställen och en level att jobba vidare på! Har även fått in ett inventory och att man kan använda saker mot saker, så det lär bli nästa utmaning!


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Fått en del gjort idag, lagt till en huvudmeny, fixat det mesta med "produktionen" på de olika stationerna och även lagt till så man kan rekrytera fler tomtenissar

Har även lagt till ett bonus mål som är tomtenissarna blir ledsna om de jobbar för mkt, så nu kan man sätta dom på ett dansgolv så får de tillbaka energi igen

Det som kvarstår nu är att rita mer pixel art sedan fylla kartan med mer så det inte ser så platt ut. Sedan lägga till lite uppgraderingar osv

ELF
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Ett spel där man mer eller mindre behöver trycka på en knapp? Vid rätt tid/plats?

Verktyg och språk tänkte jag på. Men visst.
Klicka på en knapp i rätt tid för att katapullta iväg tomten i släden


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Det går framåt här också även om man samtidigt inser att tiden springer på ganska snabbt. Det är ju liksom snart bara halva tiden kvar! 😅 Mitt spel är en side scrolling shooter där man ska hjälpa tomten att rädda julen då det finns någon/några som vi sabotera den. Har fått in styrning, en typ av fiende samt kollisionshantering. Får se vad jag fokuserar på imorgon.

Medlem

Blev inte mycket gjort rent visuellt, men gameloop med diverse states är nu inne. Man kan gå till ett visst område och vinna, eller bli upptäckt och förlora. Det går att pausa genom att ta fram menyn, starta om spelet, eller gå till main menu (dock inte implementerad ännu).

Ikväll, och fredag, blir det att bygga själva leveln man ska spela

Medlem

Jag har gjort ett spel sedan tidigare (mer av en prototyp). Får man lov att göra om den till en julvariant eller måste man börja att koda från noll?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Morti:

Fått en del gjort idag, lagt till en huvudmeny, fixat det mesta med "produktionen" på de olika stationerna och även lagt till så man kan rekrytera fler tomtenissar

Har även lagt till ett bonus mål som är tomtenissarna blir ledsna om de jobbar för mkt, så nu kan man sätta dom på ett dansgolv så får de tillbaka energi igen

Det som kvarstår nu är att rita mer pixel art sedan fylla kartan med mer så det inte ser så platt ut. Sedan lägga till lite uppgraderingar osv

https://i.imgur.com/s3x6Gj9.gif

Haha Ser riktigt roligt ut!

Jag har knappt fått något gjort alls de senaste dagarna. Har åkt på feber och förkylning men under helgen blir det att dricka te under en filt och ta igen allt!

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag har gjort ett spel sedan tidigare (mer av en prototyp). Får man lov att göra om den till en julvariant eller måste man börja att koda från noll?

Det är helt ok att använda existerande assets och kod. Men spelet ska vara ett nytt, unikt och eget projekt.
Så du kan exempelvis julifiera grafiken, göra nya banor och använda samma kodbas som tidigare spel.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Det är helt ok att använda existerande assets och kod. Men spelet ska vara ett nytt, unikt och eget projekt.
Så du kan exempelvis julifiera grafiken, göra nya banor och använda samma kodbas som tidigare spel.

Grymt, tack för svar! Ska försöka att få ihop något.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vad är det för krav på språk? Måste det vara webbaserade spel?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vad är det för krav på språk? Måste det vara webbaserade spel?

Finns inget sådant krav och språket är valfritt.
Det behöver inte ens vara ett datorspel utan kan vara brädspel eller liknande.
Däremot så är det fördelaktigt att det är så enkelt som möjligt att provspela ditt spel och där har webbaserade spel en fördel och brädspel en klar nackdel.

Killmonday Games

Jag har som en stretch goal att få in röstskådespeleri! Hinner jag med loopen och alla interaktioner så fick jag min syrra och hennes 6-åriga son med! Är det nån här med manlig röst som vore tillgänglig o läsa upp ett par rader? Jag saknar bara en berättarröst nu!


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Nu börjar det bli stressigt! Kommer inte kunna jobba så mkt med spelet på lördag och söndag så imorgon behöver det mesta vara klart. Har mycket jag ville rita / animera men blir väldigt ihopkastat nu, men det blir lite kul det med!

Skriv svar