FZ Game Jam 2023 - Den stora tråden!

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Med one-screen menar jag att hela spelvärlden ryms på en skärm. Ingen scrollning alltså. Som första Mario Bros och inte som Super Mario Bros.

Ok, då är jag med

Medlem
Medlem

Finns det möjlighet att som helt oerfaren och med ingen tidigare erfarenhet få vara med och lära sig något nytt? om så iaf som observatör eller liknande, skulle vara riktigt trevligt

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag och grabben vill gärna va med igen.

Förslag på tema:
Flygplan, 2D shooter

Vad använder ni för verktyg för att skapa spelprototyper… ja förutom att skissa på A4-papper och postits?!

Edit:
Vi kanske kan testa Godot då.

https://m.youtube.com/watch?v=NlzTmL_eB-U

Godot är riktigt nice, använt det rätt mycket!

Medlem
Skrivet av DonLongBong:

Finns det möjlighet att som helt oerfaren och med ingen tidigare erfarenhet få vara med och lära sig något nytt? om så iaf som observatör eller liknande, skulle vara riktigt trevligt

Klart! Använd typ Gdevelop 5 eller Construct 3 eller något sådant lite enklare, behöver du inte ens koda så mycket.

Medlem

Jag och Björn (minns inte vad han nickar på FZ) tänkte plocka upp fanan tre år efter att vi och Roffe kläckte ur oss Moonfender Calle. Han kodar, jag fixar ljuddesign och eventuellt lite annat. Någon som är sugen på att slå följe och fixa grafiken?
Skriv till mig på discord #ockenyberg i så fall!

Medlem
Skrivet av OckeNyberg:

Jag och Björn (minns inte vad han nickar på FZ) tänkte plocka upp fanan tre år efter att vi och Roffe kläckte ur oss Moonfender Calle. Han kodar, jag fixar ljuddesign och eventuellt lite annat. Någon som är sugen på att slå följe och fixa grafiken?
Skriv till mig på discord #ockenyberg i så fall!

Det bidraget minns jag särskilt för sin legendariska titlescreen. Uncanny valley-Calle i rymddräkt! Underbart.

Medlem
Skrivet av piddau:

Jag är på!

Skrivet av OckeNyberg:

Jag och Björn (minns inte vad han nickar på FZ) tänkte plocka upp fanan tre år efter att vi och Roffe kläckte ur oss Moonfender Calle. Han kodar, jag fixar ljuddesign och eventuellt lite annat. Någon som är sugen på att slå följe och fixa grafiken?
Skriv till mig på discord #ockenyberg i så fall!

Kul att ni är med!

Skrivet av DonLongBong:

Finns det möjlighet att som helt oerfaren och med ingen tidigare erfarenhet få vara med och lära sig något nytt? om så iaf som observatör eller liknande, skulle vara riktigt trevligt

Alla kan vara med! Finns massvis med tutorials och spelmotorer som passar bra för nybörjare. Bara välja något och sätt ett lågt mål sedan se hur långt du kommer. Måste inte vara ett "färdigt" spel, det handlar bara om att ha kul och se vad man kan skapa

Exempel på Godot tutorial som visar hur du gör ett litet 2d spel: https://docs.godotengine.org/en/4.1/getting_started/first_2d_...

Finns massvis mer på youtube etc

Medlem

Omröstningen är nu aktiv (tror jag fick med alla förslag) och hittas i slutet av huvudinlägget, gå och rösta!

Resultatet presenteras imorgon vid midnatt, sedan är det bara att börja köra på det med flest röster

Medlem

Nu börjar man bli sugen att var med,
Ska bli intressant att se vilken kategori det blir

Medlem

Inatt kan man se resultatet av röstningen och sedan är det bara att köra igång, lycka till allihop!

Medlem

Jag är på! 😁

Medlem

Jag är också på 😊

Medlem

God jul och lycka till alla syltare. Glöm inte att posta hur processen går och gärna lite bilder, för att hjälpa att hålla motivation uppe.

Medlem

Årets tema blev jultema!

Medlem

Sparar tid genom att komma på min spelide och förfina konceptet i huvudet under arbetsdagen 😅 Ikväll blir det att försöka få till grunderna

För min del blir det en 2d simulator, kommer med mer detaljer senare

Medlem

Jag kör på en idé jag har gått och tänkt på rätt länge. Kommer inte följa temat alltså tyvärr men jag vill få den här idén förverkligad och fz gamejam är bra för att få eld i baken.

Pong i rymden kan man väl sammanfatta idén som.

Chefredaktör
Skrivet av Morti:

Årets tema blev jultema!

Kul! Ska bli så spännade att följa detta!

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag kör på en idé jag har gått och tänkt på rätt länge. Kommer inte följa temat alltså tyvärr men jag vill få den här idén förverkligad och fz gamejam är bra för att få eld i baken.

Pong i rymden kan man väl sammanfatta idén som.

Är det inte bara att ha en julmössa på fyrkanterna

Killmonday Games

Jag ska försöka få ihop ett fps horror där man spelar som ett barn som vaknar upp hemma i en mardröm istället för juldagen och man blir jagad av Krampus. Målet blir att tända alla ljus och låta dem brinna så man kommer ur mardrömmen.


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem
Skrivet av Morti:

Sparar tid genom att komma på min spelide och förfina konceptet i huvudet under arbetsdagen 😅 Ikväll blir det att försöka få till grunderna

För min del blir det en 2d simulator, kommer med mer detaljer senare

Haha, jag gör exakt likadant. Direkt 00:05 tog jag 10 minuter och bara skrev ner allt som jag vill göra, och vilka dagar jag behöver få in det för att hinna med. Och nu under arbetsdagen går mitt undermedvetna på högvarv med att designa allt som ska in, medans jag ofokuserat försöker få något gjort på jobbet.

För min del blir det 3D, top down med kameran på sniskan åt isometric-hållet. Håller lite på gameplay-tankarna, och den eventuella miljön

Lycka till allesammans!

Medlem

För mig blir det 2d platform med Julthema 😊

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Haha, jag gör exakt likadant. Direkt 00:05 tog jag 10 minuter och bara skrev ner allt som jag vill göra, och vilka dagar jag behöver få in det för att hinna med. Och nu under arbetsdagen går mitt undermedvetna på högvarv med att designa allt som ska in, medans jag ofokuserat försöker få något gjort på jobbet.

För min del blir det 3D, top down med kameran på sniskan åt isometric-hållet. Håller lite på gameplay-tankarna, och den eventuella miljön

Lycka till allesammans!

He he kommer ihåg när jag var med 2021 var inte mycket man fick gjort på jobbet 😅
Fast då hade man över en månad på sig.
Fixade i går en checklista på saker jag vill ha med 😊
Lycka till själv!

Medlem

Skrev ner en lista med "todos" som jag sen sorterade i prioordning. Gameplay-loopen först, finputsa detaljer sen. Får se om jag har disciplinen att följa det för det är ju bara för roligt att putsa detaljer.

Medlem

Mysigt med jultema! hade varit kul att se folk implementera sekundära teman också från de som fått många röster. Jultema + ultravåld är ju en passande kombination t.ex. (jultema, ultravåld OCH dinosaurier vore inte fy skam heller...)

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Skrev ner en lista med "todos" som jag sen sorterade i prioordning. Gameplay-loopen först, finputsa detaljer sen. Får se om jag har disciplinen att följa det för det är ju bara för roligt att putsa detaljer.

Jag gjorde liknande, fast delade upp i kolumner för Dag 1, 2, 3, 4,..., 7. De sista två dagarna är satt till "polish".

Medeltidsman 🧔

Sjukt kul att traditionen hålls vid liv!
Har tyvärr ingen möjlighet att sy ihop ens ett litet projekt på bara en vecka, så jag får stå över i år.
Kanske blir satsning nästa år


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Medlem

Har fantiserat ihop en grundidé på jobbet så jag vet vad jag vill göra, men allt finns i mitt huvud!
Har dock en del att ta itu med före jag hinner sätta mig ner och börja på, så lite stress och FOMO har man allt men det ordnar sig

Killmonday Games

Har velat göra nåt i första person på länge nu! Nu på eftermiddan efter jobbet har jag hunnit iaf komma igång med en spelare som kan krypa och öppna dörrar.. tänker mig att det blir en stor del av själva spelet så skönt att ha det redan funkandesish!

Brukar man dela med sig här hur det går och ifall man vill visa upp stolt sin progress? Det är ju alltid kul o se mer av processen!


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem
Skrivet av bloat:

Har velat göra nåt i första person på länge nu! Nu på eftermiddan efter jobbet har jag hunnit iaf komma igång med en spelare som kan krypa och öppna dörrar.. tänker mig att det blir en stor del av själva spelet så skönt att ha det redan funkandesish!

Brukar man dela med sig här hur det går och ifall man vill visa upp stolt sin progress? Det är ju alltid kul o se mer av processen!

https://youtu.be/8TjphWAFSD8

Videon är privat


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skriv svar