Sonic Superstars: två steg framåt och ett bakåt

It's not a lake, it's an ocean
Sonic Superstars: två steg framåt och ett bakåt

Sonic Frontiers var en efterlängtad comeback och blev snabbt det mest framgångsrika Sonic-spelet i 3D någonsin. Nu är frågan om Sonic Superstars kan få motsvarande effekt på Sonics insomnade tvådimensionella karriär. Svaret är lite blandat.

Min relation till Sonic går tillbaka till det allra första första spelet 1991. Det var där och då min kärlek till vad som skulle bli Segas ilsnabba blå maskot föddes och den har egentligen aldrig försvunnit. Bara rostat lite mellan varven.

Sonic Superstars är ett klassiskt 2D-Sonic skapat för att behaga fansen, men här finns även en hel del nyheter. Det går att välja mellan Sonic, Tails, Knuckles och Amy och efter avklarad kampanj finns en hemlig karaktär att låsa upp. Som bekant har de fyra vännerna lite olika förutsättningar, vilket gör att banorna kan klaras på lite olika sätt. Men bara lite. Det känns inte som någon revolution att välja Amy i stället för Sonic.

En större nyhet så kallade Emerald Powers. Genom att lyckas fånga kaossmaragderna låser man upp egenskaper som kan användas för att klara utmaningar på nya sätt. Detta är en rolig detalj, för historiskt har det inte funnits någon konkret spelmässig fördel med att lyckas ta dem i bonusbanorna. Men det går att klara spelet utan dessa power-ups, vilket gör det hela lite mindre spännande.

Jag är till en början inte såld på den grafiska stilen. Den påminner lite för mycket om det dassiga Sonic 4. Lite för plastigt och allting blänker. Där upphör emellertid likheterna spelen emellan. Sonic Superstars är polerat, har en perfekt avvägd kontroll och sprudlar av glädje och lust. Efter några banor börjar jag vänja mig vid stilen.

Banorna är av väldigt varierande längd och kvalitet. Här finns allt från enformiga Sand Sanctuary, med inspiration från Sandopolis i Sonic 3, till vackra och charmiga vattenbanan Lagoon City. Många av banorna bär drag av klassiska Sonic-banor utan att kännas som simpla kopior. Press Factory påminner ytligt om Scrap Brain från det allra första spelet och vi får en ny kasinobana. Men till skillnad från Sonic Mania är Superstars ingen mash-up och det tackar vi för.

Däremot hade jag gärna sett en satsning på banor som känns helt nya från scratch. Det känns föga originellt med ännu en flipperbana och ännu en bana med vattenrutschkanor. Här borde utvecklarna Arzest och Sonic Team ha vågat tänka mer utanför boxen.

Detta till trots är styrkan i Superstars onekligen variationen. Det lånar friskt från både klassiska 2D-spel och nyare 3D-titlar som Sonic Colours. Det känns aldrig enformigt utan bjuder ständigt på nya fiender och vägar att ta sig framåt, inte sällan med sprakande fyrverkerier och explosioner i bakgrunden. Jag saknar emellertid de där speciella ögonblicken när jag, som i Sonic Mania, bara sitter och dumflinar av välbehag. De finns inte riktigt här.

Miljövariationen är stor, och det är bitvis läckert att titta på.

Bossarna förtjänar särskild uppmärksamhet. I Superstars läggs mer fokus på bossfajterna än vi är vana vid. Ingen är den andra lik, och även om vissa definitivt tagit inspiration från gamla bossar i Mega Drive-spelen känns de oftast som nya upplevelser. Det krävs oftast ingen enorm tankeverksamhet för att klura ut bossens svaga punkt, men det går inte att klara dem med förbundna ögon, vilket är ett steg framåt. Dessutom är fajten uppdelad i flera faser, vilket betyder att rörelsemönstret förändras efter några träffar. Detta gör att man inte kan slappna av efter att ha hittat bossens svaga punkt. Snart kommer den nämligen med nya attacker.

Något som är mindre bra är lokalt co-op. Poängen med att ha upp till fyra spelbara karaktärer går helt förlorad eftersom det helt enkelt inte fungerar. Här finns ingen delad skärm vilket gör att spelarna måste hålla ihop. Och det är nästan omöjligt i ett Sonic-spel. En spelare hamnar således hela tiden på efterkälken och får warpas till den andre. Detta förstör samspelet fullständigt och känns ogenomtänkt.

Bossarna är höjdpunkten.

Ända sedan 1991 har Sonic-spelens struktur varit tämligen oförändrad med banor indelade i akter som avslutas med bossar och bonusbanor som ger chansen att vinna kaossmaragder. Bonusbanornas kvalitet har varierat kraftigt under åren. De blå sfärerna som introducerades i Sonic 3 kan vara en av de mest beroendeframkallande som skapats i ett spel någonsin. Jag hade vissa förhoppningar om att få se dem igen i Sonic Superstars, men här har man i stället förnyat labyrinten från det allra första spelet samt introducerat en ny bonusbana som är både enformig och känns avig att spela. En besvikelse.

En annan besvikelse är soundtracket. Visst finns det några trallvänliga låtar här, men överlag känns soundtracket väldigt intetsägande.

Sonic Superstars är ett bra Sonic-spel. Det hyllar arvet samtidigt som det moderniserar och försöker ta små språng framåt, oftast med lyckat resultat. Det är däremot inte lika fantastiskt urflippat och nyskapande som Super Mario Bros. Wonder, och här finner vi kanske en av flera anledningar till att Sega inte har lyckats hålla Sonic lika aktuell genom åren.

Jag hade jag gärna sett att de vågat lite mer nu när det valde att släppa ett helt nytt spel i stället för ännu en samling. För hur mycket jag än älskar de tidigaste Sonic-spelen, och fortfarande återvänder till dem ibland, går det inte att komma ifrån att tiden har sprungit ifrån dem lite.

Om Sonic Frontiers var ett stort och modigt steg i rätt riktning för Sonic i 3D är Sonic Superstars ett mer försiktigt kliv åt rätt håll för igelkotten i två dimensioner. Känslan att det hade kunnat bli ett sjumilakliv i stället för ett myrsteg dröjer sig dessvärre kvar.

Sonic Superstars
3
Bra
+
Fullt av energi och glädje
+
Varierat gameplay
+
Roliga och utmanande bossfajter
+
Utmärkt kontroll
-
Värdelös lokal co-op
-
Tråkiga bonusbanor
-
Fattigt battle mode
-
Håller lite för hårt i sargen
Det här betyder betygen på FZ

Testat på: Xbox Series X
Övriga format: PC, PS4/PS5, Switch


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Ponny

Tack för fin recension! Du bekräftar det jag anade kring co-op (KAOS!). Testade spelet hastigt på Gamescom och det kändes ganska... tja, fegt? Lite som att man auto-genererat fram den här uppföljaren. Jag har inte spelat mycket av Sonic Frontiers, men det jag spelat känns ändå spännande på ett annat sätt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Proffsig recension! Vi har kört det över helgen här och det hamnar mer närmare en 2/5 här. Har aldrig vart något fan av Sonic och detta förändrar inte det alls. Fin grafik dock men det är bara inte kul att spela känner jag.

Medlem

Grym recension!

Synd att lokal coop är kasst. Aja, vi får fortsätta spela Mario Wonder istället.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tack för fin recension! Du bekräftar det jag anade kring co-op (KAOS!). Testade spelet hastigt på Gamescom och det kändes ganska... tja, fegt? Lite som att man auto-genererat fram den här uppföljaren. Jag har inte spelat mycket av Sonic Frontiers, men det jag spelat känns ändå spännande på ett annat sätt.

Ja, Sonic Frontiers är ett betydligt modigare spel. Sedan blev inte alla idéer briljanta i utförandet, men de vågade åtminstone spänna bågen och testa. Superstars är definitivt fegare och bekvämare, även om de pillat och förändrat en del. Vet inte om de är rädda att stöta sig med alla oss gamla fans, men det låter osannolikt. Trots det är jag ändå glad för att vi äntligen fick ett nytt men klassiskt Sonic-spel i stället för ännu en samling.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Bra skrivet, och jag tror att jag i grunden håller med om det mesta, även om min slutsats är mer negativ. Jag finner på nått sätt att det är både varierat och repetativt på samma gång. Det finns absolut en bra variation mellan de olika banorna, även skillnaden mellan zon 1 och zon 2 på samma värld lyckas ofta skilja sig åt, och de flesta banor har nån typ av gimmic eller liknande. Men det som gör banorna intressanta i mitt tycke, tappar sitt världe när banorna pågår i 7-9 minuter. Jag hinner tröttna sedan länge innan jag är i mål och det inzomade perspektivet gör inte saken bättre. Det ihop med det bleka soundtracket, som dessutom är mixat för lågt, trista Chaos-emerald banor gör att jag inte är är särskilt road av detta. Sämre än Orginalspelen till Mega Drive, men också sämre än exempelvis Advance och Rush-spelen också till stor del. Tycker det är synd eftersom här finns grunderna till något som hade kunnat bli så mycket bättre. Svag sexa ger jag det.

Medlem

Känns som det varit i många år nu, att när ett nytt Sonic-spel släpps som inte är genomgående uselt, så blir Sonic/Sega-fansen lyriska och menar att "Sega är på väg tillbaka".

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Majoren:

Känns som det varit i många år nu, att när ett nytt Sonic-spel släpps som inte är genomgående uselt, så blir Sonic/Sega-fansen lyriska och menar att "Sega är på väg tillbaka".

Efter alla år med usla eller mediokra spel kanske vi kan bli förlåtna för det. Dessutom hävdar jag att Sonic Frontiers är en potentiell vändning efter alla besvikelser. Och Sonic Superstars är absolut inte dåligt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Efter alla år med usla eller mediokra spel kanske vi kan bli förlåtna för det. Dessutom hävdar jag att Sonic Frontiers är en potentiell vändning efter alla besvikelser. Och Sonic Superstars är absolut inte dåligt.

Självklart. Jag missunnar inte någon något
Tycker just den formuleringen är lite rolig bara, hur positivt det låter men ändå inte med "absolut inte dåligt"

1
Skriv svar