Don't Nods klätterspel Jusant är ute – och betygen klättrar hyfsat högt

Robot
Don't Nods klätterspel Jusant är ute – och betygen klättrar hyfsat högt

Ett spel med lite lugnare tempo.

#Dont-nod, #Jusant


Medlem

Gillar spelet skarpt!

Det enda jag inte är så glad för att berättandet, det händer i stort sätt endast genom text man hittar på olika ställen, vilket jag inte har tålamod för riktigt. Föredrar att det berättas med röster eller visuellt.

Men utöver det är det super, vackra miljöer och roligt gameplay med riktigt bra klättring.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Skribent
Skrivet av Force:

Gillar spelet skarpt!

Det enda jag inte är så glad för att berättandet, det händer i stort sätt endast genom text man hittar på olika ställen, vilket jag inte har tålamod för riktigt. Föredrar att det berättas med röster eller visuellt.

Men utöver det är det super, vackra miljöer och roligt gameplay med riktigt bra klättring.

Kul att höra! Ser fram emot att börja lira själv när jag är klar med Alan Wake 2. Miljöerna ser verkligen inbjudande ut.

Medlem

Testade på gamepass, och imo är det inget annat än en dötråkig walking sim.. fast man klättrar förstås. Definitivt inte min typ av spel


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Gav det 2 timmar, och stämningen är exakt min cup of tea och det är magiskt snyggt! Men det blir för tråkigt


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Ska nog testa detta, det ser riktigt nice ut. Tänker att det är hyfsat kort, så jag kanske inte hinner tröttna om det blir enformigt med klättrandet.

Medlem

Klättra och stapla stenar, man ser ut att ha inspirerats av Horizon.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Zymac:

Testade på gamepass, och imo är det inget annat än en dötråkig walking sim.. fast man klättrar förstås. Definitivt inte min typ av spel

Håller med helt! Testade spelet och blev så fruktansvärt uttråkad efter bara en stund. Kontrollen tycker jag känns riktigt B, liksom jag blev bara irriterad!

Medlem

Spelat 1h o gillar det än så länge!! 👌👌👌

Inaktiv
Skrivet av theBoosing:

Gav det 2 timmar, och stämningen är exakt min cup of tea och det är magiskt snyggt! Men det blir för tråkigt

Kan tänka mig att det blir rejält enformigt tyvärr

Medlem

Har spelat ett par timmar och ska definitivt spela färdigt. Gillar verkligen sättet man klättrar på vilket får en att automatiskt dra ner tempot en aning.
Känns definitivt som den här typen av spel har sin speciella publik men nackdelen när det samtidigt släpps på Gamepass är ju att många förmodligen kommer testa det i 10 minuter och sen avfärda det. Hoppas bara Dontnod fick en rejäl slant av MS för såna här spel behövs!

Medlem

Sjukt mysigt spel, fina miljöer och tillfredställande klättring. Har klarat 2/5 biomes i en sittning.

Försöker spara lite content och lira annat just nu, kommer komma tillbaka i små omgångar. Spelet är bara cirka 5h som jag har uppfattat det.

Dom har något på gång här, ge mig mer freeroam, ett progression-system, nya redskap och lite coop på det så har vi ett riktigt nice spel.

EDIT: Spelet är en av de få just nu som använder sig av Unreal Engines Lumen teknik.
Ha Global illumination på Max för att sätta igång det. Absolut den viktigaste inställningen så offra gärna annat godis om ni inte lyckas hålla 60.

Medlem
Skrivet av Force:

Gillar spelet skarpt!

Det enda jag inte är så glad för att berättandet, det händer i stort sätt endast genom text man hittar på olika ställen, vilket jag inte har tålamod för riktigt. Föredrar att det berättas med röster eller visuellt.

Men utöver det är det super, vackra miljöer och roligt gameplay med riktigt bra klättring.

Ah, älskar Dontnod spel för berättandet just, så vart sugen tills jag läste detta...

Medlem

Spelat runt en timme och tycker det är en trevlig upplevelse. Storyn är obefintlig och kameran bråkar ibland men det ger en skön känsla och när man lärt sig klättringsmekaniken flyter det på bra.

Medlem

låter som ett perfekt spel att slösa ett par kalla till i morgon kväll.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Började spela tidigare idag och tror jag börjar närma mig slutet. Har inte haft tråkigt en sekund. Fantastiskt mysigt och trevlig spel. Jätteglad att jag gav det en chans.

Medlem

Underbart och mysigt spel! Klättringsmekaniken är riktigt bra och något jag verkligen hoppas att andra utvecklare anammar när det är sektioner av klättring i spel.

Medlem

Får en känsla av sirap i trailern, är spelet så ”segt”?

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Gamepass är ju att många förmodligen kommer testa det i 10 minuter och sen avfärda det. Hoppas bara Dontnod fick en rejäl slant av MS för såna här spel behövs!

Ja, det finns ju så mycket annat att spela där men tror ändå Jusant sticker ut nog mycket. Särskilt då ms promotat det på events med mer. Dontnod är en av de där utvecklarna som släppt många spel till Game Pass så de är nog nöjda med upplägget. Jag har kört ett flertal tack vare Game Pass.

Medlem
Skrivet av baggso:

Får en känsla av sirap i trailern, är spelet så ”segt”?

Saxat från psn-beskrivningen: "En meditativ resa till toppen av ett högt torn. Utmana dig själv i din egen takt."

Är ju helt klart ett spel med lugnare tempo. Fantastisk design tycker jag och riktigt bra klättringskontroll/teknik och härlig mystik.

Skrivet av Megagurra:

Dom har något på gång här, ge mig mer freeroam, ett progression-system, nya redskap och lite coop på det så har vi ett riktigt nice spel.

Freeroam när man klarat det absolut men ett progression-system i ett sånt här spel är ju ett big NONO enligt mig^^. Man vill ju komma åt den där härliga lugna upptäckarkänslan/glädjen och inte stressas av en massa annat utfyllnadsstrunt som 99% av alla andra spel har.
Bara du, ett gigantiskt berg och lite försiktig story som ändå sporrar en att fortsätta är precis lagom i mina ögon <3.

1
Skriv svar