Diskutera – Det bästa japanska rollspelet heter...

Robot
Diskutera – Det bästa japanska rollspelet heter...

Debatten om vilket jrpg som är det bästa kommer leva för evigt.

#diskutera, #jrpg


Medlem

@loevet scenen är din!

För mig blir det nog bravely default som jag diggar mest av de jrpgs jag spelat, eller ni no kuni.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Svårt att välja, men Chrono Trigger är svårt att slå.

Några andra favoriter är:
Alundra
Atelier Ryza
FF7
Sea of Stars (Är värd att få hänga med de stora namnen också)

Medlem

Fire Emblem serien

Medlem

FF7 väldigt lätt fråga.

Medlem

FF7. Än idag riktigt bra. Musiken, karaktärerna, spelbarheten, storyn, världen. Allt är världsklass.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Secret of Mana.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Mina top10 JRPGs i en någorlunda rankad ordning

  1. Suikoden II

  2. Suikoden V

  3. Chrono Trigger

  4. Final Fantasy VI

  5. Suikoden

  6. Dragon Quest V: The Hand of the Heavenly Bride

  7. Trials of Mana

  8. Threads of Fate

  9. Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King

  10. Xenogears

Medlem

Xenogears. Bara fåtal spel som lämant sådan eftersmak som sitter i så pass länge. Lite för ambitiöst för sitt egna bästa men de lyckades att skapa ett spel som så många än idag tänker på så här 25 år senare.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Suikoden 1 PSX

Skribent

Final Fantasy IX
Final Fantasy VI
Final Fantasy VII
Chrono Trigger


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Nu var det hju väldigt många som gått ut och stämt in i det uttalandet bland japanska utvecklare och något som kanske inte ska nämnas i förbifarten i en artikel här på fz. Kanske skulle skrivit: favorit rollspel från en japansk utvecklare.

Går ju enkelt att göra en liknande lista av saker som är återkommande i västerländska rollspel, men inte kallar vi den subgenre för Wrpg. Enklaste är ju bara att kalla spelen för rollspel och sedan underkategorier för gameplay mekanik kanske.

Men ett favorit rollspel från Japan är iaf Chrono Trigger.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av korvmos:

@loevet scenen är din!

För mig blir det nog bravely default som jag diggar mest av de jrpgs jag spelat, eller ni no kuni.

Ojojoj, brace yourself! 😄

Det enkla och snabba svaret: FFVII.

Det mer detaljerade svaret: Att FFVII inte går att rucka på beror både på spelets kvaliteter och när i livet jag spelade det. Temposättningen är nog bland det bästa jag upplevt i ett rollspel, och man kastas rakt in i elden i en berättelse som man först senare förstår handlar om bra mycket mer än bara "ajdå världen och universum är på väg att gå åt fanders".

Att girighet och maktbegär får det ondskefulla storbolagen att gå över lik, experimentera på människor, djur och till och med foster var aspekter av upplevelsen jag uppskattade först när jag blev något äldre, och då växte spelet bara ytterligare. Att jag spelade det i tonåren gjorde såklart bara upplevelsen ännu starkare, och hade jag spelat andra giganter som FFVI och Chrono Trigger innan FFVII hade dessa kanske tampats om förstaplatsen.

Men, jag trodde att förmågan att bli hejdlöst förälskad i ett spel var något som hörde just ungdomen till, och jag blev därför överraskad av hur hejdlöst kär jag blev i Persona 4 och 5, framför allt P5/P5R. Det ger mig hopp om att jag så här på ålderns höst ändå kan rucka på topp tio-listan över JRPGs, och spela som besatt när jag stöter på en ny guldklimp.

Andra spel som jag älskar hejdlöst och som förmodligen kommer ligga högt på min lista när jag flyttat mig längre in på ålderns höst (inte ordnade efter hur bra de är):

- Ni No Kuni
- Tales of Symphonia
- Star Ocean 2
- Skies of Arcadia
- Xenogears
- Chrono Trigger
- Octopath Traveler 1/2
- Final Fantasy IX
- Final Fantasy XII
- Final Fantasy V
- Dragon Quest VIII
- Ys VIII

Det är bara några exempel, finns många fler! (Ursäkta eventuella stavfel, skriver på mobilen)


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Chrono Trigger, Chrono Cross, Final Fantasy VII & VIII och Breath of Fire IV ligger alla i toppen för mig.

Medlem
Medlem

Persona 5 :


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Paper Mario Thousand Year Door.

Medlem

Xenogears, med ganska stor mariginal före Final fantasy 7 som ändå ganska klar tvåa.

FM-guru
F.d. Sisyr

Persona 5 och Like a Dragon är det enda jag spelat och gillat i genren, så det blir slantsingling mellan de två.

Medlem

Azure dreams är en riktig pärla måste jag säga. Antagligen min favorit inom genren!

Testpilot

Something something Final Fantasy :). Nej men jag brukar säga Final Fantasy VIII då det var mitt första JRPG som jag spelade och älskade. Det är ett underskattat spel i serien om man jämför med VII. Men det är också skönt att ha det lite för sig själv!

Medlem

Den debatten avgjordes redan 1997 när Final Fantasy VII släpptes. Världens bästa spel.

Övriga topp 10:

2 Suikoden 2
3 Final Fantasy IX
4 Xenogears
5 Final Fantasy Tactics
6 Final Fantasy VI
7 Xenoblade Chronicles
8 Chrono Trigger
9 Final Fantasy X
10 Suikoden 1

Medlem

Jag vet inte om Vagrant Story går under jrpg men jag gillade det spelet skarpt.

Final Fantasy VII är ohotad etta för mig.

Andra oerhört bra jrpg är:
Final Fantasy IX
Suikoden I & II
Phantasy Star II
Parasite Eve
Dragon Quest XI

Medlem

Final Fantasy IV eller Xenogears

Ase
Medlem

finns inte nåt bra japanskt rollspel

Moderator | Testpilot
Skrivet av gundemannen:

Nu var det hju väldigt många som gått ut och stämt in i det uttalandet bland japanska utvecklare och något som kanske inte ska nämnas i förbifarten i en artikel här på fz. Kanske skulle skrivit: favorit rollspel från en japansk utvecklare.

Går ju enkelt att göra en liknande lista av saker som är återkommande i västerländska rollspel, men inte kallar vi den subgenre för Wrpg. Enklaste är ju bara att kalla spelen för rollspel och sedan underkategorier för gameplay mekanik kanske.

Men ett favorit rollspel från Japan är iaf Chrono Trigger.

De flesta har inget problem med det. Även om WRPG inte är en genre så är det ändå något folk nämner (Western RPG) i många recensioner, helst om man då recesner ett rollspel med många inslag som kommer ifrån Japan.

En av de där gångerna "It ain't that deep". Yoshi-P tycker själv det låter fel, medan oss som spelar spelen ser det som en hyllning.

För att citera hans egna ord via en översättare: "We understand that recently, JRPG has better connotations and it's being used as a positive but we still remember the time when it was used as a negative." - vilket var väldigt länge sedan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av Ase:

finns inte nåt bra japanskt rollspel

Vilken tur att det finns andra spel som du kan spela då.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Something something Final Fantasy :). Nej men jag brukar säga Final Fantasy VIII då det var mitt första JRPG som jag spelade och älskade. Det är ett underskattat spel i serien om man jämför med VII. Men det är också skönt att ha det lite för sig själv!

Håller också åttan väldigt högt.
Sjuan lite högre, det är fortfarande bäst.
Men åttan ligger inte långt efter.

Testpilot
Skrivet av svartlock:

Håller också åttan väldigt högt.
Sjuan lite högre, det är fortfarande bäst.
Men åttan ligger inte långt efter.

Kul jag älskar VII också men det har nog lite med tajming att göra. Jag spelade det lite grann hos kompisar innan jag fick VIII så jag hade koll på det men det var långt senare som jag klarade ut det.

Skriv svar