Sagan om drakens återkomst

Medlem
Sagan om drakens återkomst

Jag såg precis en annons ifrån Amazon Prime om Sagan om drakens återkomst. Jag har inte läst böckerna, men…

Är tv-serien / filmerna bra på Amazon Prime?

Böckerna av Robert Jordan ska va riktigt bra enligt:
https://alltomfantasy.se/sagan-om-drakens-aterkomst/


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Skulle säga att den är sevärd, inte någon GoT-killer direkt.
stark 3a av 5 i betyg från mig.

Medlem

Håller med @EYEtriforce

Första säsongen var...sådär. Men andra säsongen var bra mycket bättre.

Med det sagt har jag heller inte läst böckerna.

Skribent

Helt klart sevärd, speciellt om man inte läst böckerna. Om man (som jag) hade velat ha en serie som är mer trogen böckerna (även om mycket givetvis måste kapas och ändras i såna här projekt), sitter man mest och blir förbannad.

Medlem

Min rekommendation är att se serien först, och om du får mersmak, läs böckerna.

Serien skippar en hel del som förekommer i böckerna som ger böckerna mer djup. Om serien skulle ha varit trogen böckerna så skulle det ha krävts många fler avsnitt per säsong, och troligen betydligt fler säsonger än vad som planerats.
Kommer inte ihåg exakt hur många säsonger det skulle bli. Fem? sex?
För få för att få med allt, eller ens en majoritet av allt som händer i böckerna oavsett. Det skulle kräva betydligt fler säsonger när säsongerna bara är åtta avsnitt styck.
Men med det sagt så avviker serien från handlingen i böckerna relativt tidigt i säsong ett. Oundvikligt förmodar jag.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Helt okej serie, andra säsongen är bättre än första. Har läst många av böckerna men inte alla.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

phi
Medlem

Har läst böckerna. Serien är skit enligt mig.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Helt klart sevärd, speciellt om man inte läst böckerna. Om man (som jag) hade velat ha en serie som är mer trogen böckerna (även om mycket givetvis måste kapas och ändras i såna här projekt), sitter man mest och blir förbannad.

Mer trogen javisst men, 14 böcker som är trogna i en tv-serie kommer aldrig att ske. Skådespelarna vore döda/pensionären före det projekt vore klart.

Säsong 1 okej typ, speciellt med att de blevbrutalt nerkickade av covid och lockdowns. Där en skådespelare försvann när det kom lättare restriktioner och de fick börja improvisera ännu mer.

Andra säsong är ju suverän, foreshadowing, easter eggs och följer storyn utan att plöja ner att för mycket i allt onödigt Crap som Jordan skrev.

Sen är ju frågan om Rafe och teamet såg händelser annorlunda i säsong två , än hur tittarna upplevde/tolkade händelser, det är en annan femma…

Extra kommentar till WOT som tv serie hur ska du få skådespelare/karaktärer som dyker upp lite här och lite där under 14 böcker. Måste ju vara fullständigt omöjligt att försöka boka dem för en filmdag eller två 2023, 2024, 2028 t.ex. och de ska ha ett visst utseende.

Medlem

Tackar för svar!

Det låter som det är en ”OK serie”. Sevärd om man redan har en Amazon Prime prenumeration igång, men kanske ingen serie att starta upp en prenumeration för.

Jag hade hoppats på lite mer entusiasm och lovord. Nja… då behåller jag Netflix ett tag till.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent

Brorsan har läst böckerna och sågade serien med fotknölarna. Såg inte ens klart första säsongen.

Medlem

Har bara sett flesta säsongen, visste inte att den andra var släppt. Tyckte det var underhållande, men inte direkt bra. Böckerna är mycket bättre, även om de också har sina brister.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Slukade böckerna för ett antal år sedan, säsong ett av tv-serien var ok, säsong två grymt bra! Att man inte följer böckerna helt och hållet har jag inga problem med alls.

Medlem

Säsong 1: 2/5
Säsong 2: 4.5/5

Läst böckerna flera gånger om, stör mig en del på saker som ändrats men inte överdrivet mycket.

Medlem

Har läst böckerna och med de förväntningar som härstammar därifrån är serien tvärusel. Har en bekant som inte läst något och enligt honom är den endast okej, där den första säsongen är strax under okej och den andra ganska bra

Medlem
Skrivet av caracarn:

Läst böckerna flera gånger om,

Vem hade kunnat ana...

(För den oinvigde, En av karaktärerna i Draken böckerna kallas för Car'a'carn.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

1
Skriv svar