Om att tappa spel man älskar – och sig själv

Medlem

Instämmer. Gick till och med så långt att jag nyligen fick skuldkänslor. Spontanköpte Teardown för typ 3-400 kr för ett par månader sedan. Körde det en hel del i ett par veckor och hade sjukt kul med det. Men sen kom det andra spel som lockade mitt intresse. Det sjuka var då att när jag startade något annat spel så såg jag Teardown-ikonen på skrivbordet och jag fick dåligt samvete för spelet att jag inte spelade det så mycket längre. Jag tyckte nästan synd om spelet! Aldrig varit med om det förut.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Hade lite av det problemet själv förut så har sett till att inte börja spela nåt annat spel förrän jag är klar med det jag håller på med. Numera slutför jag i princip alla spel jag börjar på om de inte är dåliga.

Medlem

Jag känner igen mig i mycket av det som nämns krönikan. Har själv problem att fortsätta i Hogwarts, tycker det är alldeles för stort och ångrar köpet lite grann. Är level 25 nu men har tyvärr tröttnat och känner ingen lust alls att återvända. Känner mig mer hemma i Harry potter and the sorcerer stone (2001) som var alldeles lagom långt och även om det är mer av ett "barnspel" så är det mycket mysigare då man kan fokusera mer på miljöerna och det fantastiska soundtracket, inga skillträd och massa sidequests.

Däremot gick det betydligt bättre i BG3 men har även där börjat ledsna lite, kanske har man ledsnat på att många spel idag är alldeles för långa.

Istället har jag återvänt till Tristram i DR2 då det är bekant och bekvämt, roligare också.
Har också, i skrivande stund, dead space remake i varukorgen och det vankas halloween, det kommer inte sluta bra det här...

Spel som RTCW, System shock 2, Bioshock 1-3, Heretic och American Mcgees alice är spel jag kört om x flera.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Önskar att jag var mer som min sambo som spelar klart de flesta spel som han påbörjar.

Baldur's Gate 3 är ett undantag från regeln. Där och då fanns bara en av mina största spelkärlekar och inga andra spel fick min uppmärksamhet tills jag spelat klart den sista akten.

Medlem

Jag tror att många känner igen sig i det du skriver.

Själv har jag inte samma problem. Det betyder inte att jag nödvändigtvis kör samma spel tills det är slut i ett sträck. Men oftast. Jag tillåter mig själv att ha ett antal spel igång samtidigt som jag kan hoppa mellan men jag måste bli klar med något av dem innan jag påbörjar något nytt. Det ska till ett riktigt efterlängtat släpp för att jag skall tumma på den regeln. Det blir således aldrig enformigt.

Till konsol köper jag allt som går fysiskt. Det gör det enklare att inte fastna i impulsköpsfällan. Det blir även tydligare hemma hur backloggen ser ut. Till PC så går det inte längre då allt idag är digitalt. Där händer det att jag impulsköper vissa saker. Men jag har nog aldrig funnit mig själv att scrolla butiken efter nya spel mitt i spelandet av något annat. Jag har så mycket roligt pågående eller i min backlogg att jag aldrig har tråkigt så behovet finns inte.

Jag undviker även prenumerationstjänster för spel som pesten.

Jag tror att ovanstående även gör att jag inte känner någon stress runt mitt spelande och kan låta spel ta tid och njuta av dem i min egen takt.

Alla funkar vi olika.

Inaktiv

Ibland kanske det är tur att man är fattig.
Jag gillar spel men köper något spel ibland när jag känner att jag har råd, men jag kan inte gå in på shoppen och handla hem en bunt med spel, så mycket pengar har jag inte.
Det är väldigt jobbigt just nu när allt har blivit dyrare, jag har inte råd med lika mycket längre men samtidigt så slipper jag det problemet som du talar om. Tror att om jag hade varit rikare så hade jag säkert gjort samma sak och köpt hem en bunt med nya spel.

Medlem

Jag har flera hundra timmar i WItcher 3... för varje gång jag återvänder för att "nu skall jag spela igenom det banne mig", så börjar jag om från början, kommer ca halvvägs innan något annat rycker bort mig.... har nog börjat om det spelet 3-4 gånger nu. Grymt spel, älskar storyn, men det tar sådan tid att något annat tar min uppmärksamhet innan jag kommer i mål. Som sagt, ca halvvägs tror jag mig komma varje gång

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Fördelen med att bli gammal är att man enkelt kan börja spela om spelen då de känns som nya igen 🥴

Skrivet av Hanzo:

Nästan så att man VILL bli senil?

Fast då får man ju köra intro och lära om sig att spela från början varje gång man ska starta upp spelet.
Kan inte tro att det är roligare än att spela klart ett fantastiskt spel och tänka på det spelet i efterhand.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag tycker problemet är att ingen lyckas göra ett jätte bra spel, vilket är svårt att göra. Witcher 3 är ett exempel på ett bra spel som man inte släpper i första taget, framförallt när det kom. Det som gjorde det så hållbart var att spelaren blev introducerad utav nya saker hela tiden, jag kom ihåg att mina första 15-20 bossar man mötte var alla unika, och då hade jag spelat i 1 månad, och att bara rida runt i världen bjöd på nya äventyr hela tiden, man kunde bara flyta med i ett oändligt äventyr som bjöd på nytt konstant.

De flesta Open-world spel spelar man egentligen ut innan man har nått 50% eftersom mekaniken gör att uppdragen blir så förutsägbara till slut, som Death Stranding tex. som fortfarande är snyggt och spännande, men man vet att man ändå ska gå till station efter station, och på vägen möter man väl ett område med BT's eller vad dom nu hette. Och inte på tal om Assassins Creed.

Releasehästryttare

Som en person som har FOMO när det gäller bra media så spelar jag ofta spel tills jag är nöjd, det betyder ju ganska ofta att man slutar spel innan man är klar.

Medlem

Jag kan varmt rekommendera alla som gått vilse i speldjungeln att söka frälsning hos Broder keffkebab, även känd som Backloggens befriare.

Ihärdiga rykten gör gällande att 2024 om exakt två månader lär proklameras som backloggens år!

Medlem

Jag har aldrig förstått detta. Spel är fritidsintresse, det finns ingen anledning att 'avsluta' grejer. Man är klar när man vill leka med en annan leksak.

Någon sorts stolthet i att avsluta grejer hör hemma på jobb.

Jag tyckte Hogwarts var ett av de bästa spelen på länge, men efter 10 timmar blev jag mer sugen på kenshi, då spelar jag det istället.

Kan ju alltid installera om när suget kommer?

Medlem
Skrivet av magma:

Jag känner igen mig i mycket av det som nämns krönikan. Har själv problem att fortsätta i Hogwarts, tycker det är alldeles för stort och ångrar köpet lite grann. Är level 25 nu men har tyvärr tröttnat och känner ingen lust alls att återvända. Känner mig mer hemma i Harry potter and the sorcerer stone (2001) som var alldeles lagom långt och även om det är mer av ett "barnspel" så är det mycket mysigare då man kan fokusera mer på miljöerna och det fantastiska soundtracket, inga skillträd och massa sidequests.

Däremot gick det betydligt bättre i BG3 men har även där börjat ledsna lite, kanske har man ledsnat på att många spel idag är alldeles för långa.

Istället har jag återvänt till Tristram i DR2 då det är bekant och bekvämt, roligare också.
Har också, i skrivande stund, dead space remake i varukorgen och det vankas halloween, det kommer inte sluta bra det här...

Spel som RTCW, System shock 2, Bioshock 1-3, Heretic och American Mcgees alice är spel jag kört om x flera.

Ser också det ofta i spel nu. Att de är stora men övermatade. Många av mina gamla favoriter var tajta, fokuserade och inspirerade spel, med atmosfär. Det var inte längden på spelet som var viktigast.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Dreijer:

Det var definitivt fel på Hogwarts. När skimret lagt sig, var det tydligt att det inte fanns något djup. Uppdragen föll platt, ganska tråkig historia, men det största problemet var alla ”points of interest”.

Kändes meningslöst att utforska kartan, då ingenting egentligen gav något.

Det är en bra poäng. Jag gillade Hogwarts – till en början. Sedan började storyn, karaktärerna, ja, det mesta kännas så förtvivlat slätstruket. Tror nog jag var rätt nära slutet när jag släppte det (iaf två tredjedelar in). Vill ändå slutföra det jag påbörjat, särskilt när jag kommit en god bit. Annars känns det så... bortkastat?


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Zerkish:

Jag har aldrig förstått detta. Spel är fritidsintresse, det finns ingen anledning att 'avsluta' grejer. Man är klar när man vill leka med en annan leksak.

Någon sorts stolthet i att avsluta grejer hör hemma på jobb.

Jag tyckte Hogwarts var ett av de bästa spelen på länge, men efter 10 timmar blev jag mer sugen på kenshi, då spelar jag det istället.

Kan ju alltid installera om när suget kommer?

Kanske handlar lite om min grundpersonlighet? Om du får tillåta mig att hobby-psykologa. Jag gillar känslan av att sätta punkt för saker, och tycker inte om när det bara "fladdrar iväg". Men ja, det är ju inte liv och död. Chefredaktör Daniel tycks dela din inställning lite grand. Han vill avsluta på sina villkor, och inte när spelet säger åt honom.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det är en bra poäng. Jag gillade Hogwarts – till en början. Sedan började storyn, karaktärerna, ja, det mesta kännas så förtvivlat slätstruket. Tror nog jag var rätt nära slutet när jag släppte det (iaf två tredjedelar in). Vill ändå slutföra det jag påbörjat, särskilt när jag kommit en god bit. Annars känns det så... bortkastat?

Håller med. Jag har inte slutat spelet, kom ungefär lika långt som du, men slutade spela i mars. Det gav mig verkligen ingen lycka och jag kände att jag inte skulle bli glad av att ”varva” det. Det är dock en ambivalent känsla att inte slutföra ett spel, som man lagt ganska många timmar på.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ser också det ofta i spel nu. Att de är stora men övermatade. Många av mina gamla favoriter var tajta, fokuserade och inspirerade spel, med atmosfär. Det var inte längden på spelet som var viktigast.

Precis. Ibland är det jätteskönt med ett spel som är max 10 timmar långt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör
Ponny
Skrivet av anon_326145:

Ibland kanske det är tur att man är fattig.
Jag gillar spel men köper något spel ibland när jag känner att jag har råd, men jag kan inte gå in på shoppen och handla hem en bunt med spel, så mycket pengar har jag inte.
Det är väldigt jobbigt just nu när allt har blivit dyrare, jag har inte råd med lika mycket längre men samtidigt så slipper jag det problemet som du talar om. Tror att om jag hade varit rikare så hade jag säkert gjort samma sak och köpt hem en bunt med nya spel.

Bra poäng. Det är ett lyxproblem att kunna ramla in i shoppar och plocka hem spel. Att inte ha råd med saker är förstås ingenting man strävar efter, men påföljden kan ändå ha positiva sidor: man köper det som betyder mycket och lägger ner sin själ i det.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det är en bra poäng. Jag gillade Hogwarts – till en början. Sedan började storyn, karaktärerna, ja, det mesta kännas så förtvivlat slätstruket. Tror nog jag var rätt nära slutet när jag släppte det (iaf två tredjedelar in). Vill ändå slutföra det jag påbörjat, särskilt när jag kommit en g
od bit. Annars känns det så... bortkastat?

Jag skulle säga att om du slutade när det började bli tråkigt fick du bästa dealen, maximal underhållning för pengar och tid. Det enda som vore bortkastat vore tiden efter när det inte var bra längre

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Ibland kanske det är tur att man är fattig.
Jag gillar spel men köper något spel ibland när jag känner att jag har råd, men jag kan inte gå in på shoppen och handla hem en bunt med spel, så mycket pengar har jag inte.
Det är väldigt jobbigt just nu när allt har blivit dyrare, jag har inte råd med lika mycket längre men samtidigt så slipper jag det problemet som du talar om. Tror att om jag hade varit rikare så hade jag säkert gjort samma sak och köpt hem en bunt med nya spel.

Tur vet jag väl inte, haha. Men faktiskt ligger något i det, har själv hamnat tillbaka i skolbänken nu så man får vända på varenda slant igen, som när man var ung . Finns faktiskt en charm i att man måste spara någon månad för att köpa ett spel man är sugen på, istället för att bara slentrianköpa allt som ser ens småintressant ut på eShopen bara för att man har en massa pengar över varje månad. Känns mycket lyxigare när man väl köper sitt spel, och man kramar ur innehållet i det bättre.

Medlem

För mig är det commitment att dra igång ett nytt spel.
Jag vet att det kommer att ta tid, för jag vill oftast spela klart spelet helt. Helst platunum...eller... alltid platinum.
Så jag måste känna mig redo innan jag går in i något nytt, för när jag startar något så kör jag det konstant i några veckor (dadmode = några få timmar på kvällen) tills jag är klar.
Sedan blir det paus, och något nytt efter ett tag

Ett "bra" spel, spelar man ut, men ibland så är det också till dess nackdel, det är för bra och man vill göra allt i det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag tror att många känner igen sig i det du skriver.

Själv har jag inte samma problem. Det betyder inte att jag nödvändigtvis kör samma spel tills det är slut i ett sträck. Men oftast. Jag tillåter mig själv att ha ett antal spel igång samtidigt som jag kan hoppa mellan men jag måste bli klar med något av dem innan jag påbörjar något nytt. Det ska till ett riktigt efterlängtat släpp för att jag skall tumma på den regeln. Det blir således aldrig enformigt.

Till konsol köper jag allt som går fysiskt. Det gör det enklare att inte fastna i impulsköpsfällan. Det blir även tydligare hemma hur backloggen ser ut. Till PC så går det inte längre då allt idag är digitalt. Där händer det att jag impulsköper vissa saker. Men jag har nog aldrig funnit mig själv att scrolla butiken efter nya spel mitt i spelandet av något annat. Jag har så mycket roligt pågående eller i min backlogg att jag aldrig har tråkigt så behovet finns inte.

Jag undviker även prenumerationstjänster för spel som pesten.

Jag tror att ovanstående även gör att jag inte känner någon stress runt mitt spelande och kan låta spel ta tid och njuta av dem i min egen takt.

Alla funkar vi olika.

Jag håller med dig,jag spelar det jag känner för just för stunden sedan om spelet blir klart eller inte det är inte så viktigt.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Problemet är att de artificiellt paddar spelen med en massa sidequests, collectibles och annat som bara tillför speltid och ångest för folk som lider av FOMO.
Jag tycker att de bör tänka så här: Tillför den här biten något till spelet eller är det bara sand vi häller i hinken för att den skall bli tyngre?

Idag känns det som att man ofta lägger mer energi på att fylla spelen med sidomaterial än själva huvudspelet i sig. Sidomaterial är lätt och billigt att göra för man behöver inte lägga speciellt mycket tid på manus och andra saker. Kolla Skyrim, Oblivion, Fallout3, Fallout4 och Starfield tex. Utan sidequests så har vi 5 rätt mediokra spel med ordentligt mediokra storys kvar.

Fördelningen borde vara 66% mainstory och 33% sidequests och inte 10% mainstory och 90% sidequest som det ofta är idag.
Skyrim har ~20 timmar mainquest och skall man göra allt i spelet så måste man lägga hundratals timmar, det är så snedfördelat att man blir mörkrädd.

Ett annat problem är att alla spel skall försöka göra allt istället för att försöka göra några saker riktigt bra. Nästan alla spel är "jack of all trades but master of none". Ta ett par saker och gör dem riktigt bra istället för att till och med föröka simulera tvålpumpen i duschen fluiddynamiskt.

Det är konstigt, vi får mer och mer datakraft och kan göra så otroligt mycket mer men spelen blir bara sämre och sämre med några få undantag.

Medlem

Jag försöker spela ut ett i taget, annars är det så lätt att köra ett par timmar och sen köra något annat men då när man försöker spela vidare igen så har man glömt bort kontrollerna eller vad man höll på med. Så nu är jag ganska hård mot mig själv att jag spelar ett i taget tills det är slut eller om det inte är kul så lägger jag ned

Medlem

Är ingen direkt som klarar spel... men jag kan spela dom rätt länge sen kommer det något nytt man vill spela.
Nu finns det ju spel jag gärna skulle vilja spela igenom men tiden mina vänner, tiden... hade gärna haft en hel gaming helg men det går ju inte med familj och grejer.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Ibland kanske det är tur att man är fattig.
Jag gillar spel men köper något spel ibland när jag känner att jag har råd, men jag kan inte gå in på shoppen och handla hem en bunt med spel, så mycket pengar har jag inte.
Det är väldigt jobbigt just nu när allt har blivit dyrare, jag har inte råd med lika mycket längre men samtidigt så slipper jag det problemet som du talar om. Tror att om jag hade varit rikare så hade jag säkert gjort samma sak och köpt hem en bunt med nya spel.

Har enormt många gratiisspel som jag samlat på mig genom åren, från Steam, Epic, EA, GOG osv. Så nog finns det spel att hitta som inte kostar något. Vissa är ju riktigt bra.

Medlem

Känner igen mig så väl.
Brukar verkligen försöka fullfölja de spel jag börjar men det är så mycket med livet som kommer mellan och så tappar man det för att nästa nya bra spel kommer ut.

Blir så less på mig själv.

Grov ångest över att jag inte slutfört Zelda Tears of the Kingdom ännu

Medlem
Skrivet av Therant:

Känner inte igen mig då jag rätt fort insåg att jag aldrig kommer hinna med allt. Så jag har bestämt mig för att fokusera på ett spel i taget. Spela färdigt det på all sätt jag kan (typ 95% av alla spel jag äger), oftast genom att klara platinum, då känner jag mig klar och kan gå vidare till nästa.
Detta har ju gjort att jag ligger flera år efter de ”nya” hetaste spelen. Men det gör inget då jag funnit mig till ro med den tanken, de försvinner ju liksom inte utan finns kvar. Samt att det är väldigt skönt att spela spel utan någon som helst hype och tjat i bakgrunden.

Klickade mig in till kommentarsfältet för att skriva nästan precis detta!


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av insilence:

Känner igen mig så väl.
Brukar verkligen försöka fullfölja de spel jag börjar men det är så mycket med livet som kommer mellan och så tappar man det för att nästa nya bra spel kommer ut.

Blir så less på mig själv.

Grov ångest över att jag inte slutfört Zelda Tears of the Kingdom ännu

Ett plus är att du har mycket roligt framför dig, Tears är fantastiskt

123
Skriv svar