Skull Island: Rise of Kong

Medlem
Skull Island: Rise of Kong

Playstation 2:s svanesång visar vad konsolen är kapabel till!

Rise of Kong är origin-storyn om Donkey Kong. I inledningen av spelet blir apans föräldrar dödade av dinosaurien Yoshi, och Donkey Kong bestämmer sig för att hämnas. Många år senare förslavas Donkey Kong av en italiensk rörmokare och tvingas bli en andra klassens maskot för ett av Japans största företag. Förlåt… 6 timmar av Rise of Kong har gjort min hjärna till ett mos, och jag är fortfarande lite förvirrad. Men det här är min recension av Rise of Donkey Kong till Nintendo Playstation 2.

Under hela Playstation 2-generationen har vi fått se vad modern specialdesignad hårdvara för gaming klarar av, och gränserna har pressats till det yttersta de senaste åren. Utvecklare världen över har gjort sitt bästa för att krama det sista innehållet ur Sonys svarta tandkrämstub av prestanda. In kliver IguanaBee, ett välkänt namn för oss gamers. Med hits som Mr. Deadline, Ciclania och inte minst deras nysläppta magnum opus Skull Island: Rise of Kong har de blivit synonyma med episka spelupplevelser. På sin egen hemsida skriver de:

"We love both art and technology; we live our life passion"

Och det märks verkligen hur mycket kärlek till konsten, och hur mycket tekniskt kunnande som flödat i utvecklingen av Skull Island. När Epic avtäckte Unreal Engine 2 tror jag vi alla såg fram emot vad en skicklig utvecklare skulle kunna göra med 2002 års bästa grafikteknologi, och nu har vi svaret. Skull Island målar upp vacker grafik som får din Microsoft GameBox att svettas.

Jag granskar inte stentexturen. Jag har bara fastnat lite i terrängen och kommer inte loss.

Kontrollen är viktig i både action och plattformande, och här har IguanaBee investerat allt sitt kunnande för att skapa precis den där osäkerheten som alla spelare vill ha. Ska du utföra en execution på en fiende? Tryck bara på R2, och i 80% av fallen kommer Kong att göra som du vill. I like those odds! Använder du styrspaken samtidigt minskar sannolikheten till 40% eftersom Sony Dreamcast inte kan processa för många inputs samtidigt. Här finns det också en hemlig egenskap som spelets manual inte nämner: Om du gör en dodge roll under Kongs execution avbryts animationen, Kong står frusen och kan inte röra sig. Om du trycker på hoppknappen i det läget faller du genom kartan. Det här fungerade 100% av gångerna och visade sig snart vara det mest tillförlitliga i hela spelet..

Jag granskar inte Kongs ansikte. Jag har bara fastnat lite i terrängen och kommer inte loss.

Det finns ett antal specialattacker och liknande, men som tur är behöver de sällan användas. De flesta striderna består av attack-attack-attack-dodge-repetera. Fienderna har ofta två eller tre olika attacker. Vissa av de telegraferas så långt i förväg att du hinner ducka undan, hämta kaffe, inse att du glömde kanelbullen i köket, hämta nämnda bulle, och sätta dig framför spelet igen. Andra utförs så snabbt och utan förvarning att du garanterat kommer bli träffad. Men striderna är aldrig svåra, utom när åtta dinos stångar in mig i terrängen och jag blir stun locked. Men det händer inte så ofta att fiender knuffar in mig i terrängen. Vanligtvis klarar jag av att fastna i terrängen helt på egen hand, ofta bara genom att försöka hoppa upp någonstans där jag inte skulle hoppa upp. Och ibland fastnar jag i terrängen när jag klättrar upp där jag ska klättra upp också. Att fastna i terrängen är faktiskt det jag tagit flest screenshots av till den här recensionen.

Jag granskar inte Kongs håriga rygg. Jag har bara fastnat lite i terrängen och kommer inte loss.

Spelet har totalt fem banor. FEM! Det är objektivt fler än fyra, och 66 procent mer roligt än tre banor, och är det något jag vet om recensioner så är det att de ska vara objektiva. Och alla banor är fyllda av fiender. En sak jag lär mig snabbt är att det mest effektiva sättet att handskas med motståndare är att springa förbi. Likt den modige Sir Robin vänder jag ondskan ryggen och springer därifrån. Det finns ingen anledning att slåss. Det är inte roligt. Det är inte utmanande. Det ger ingen belöning. Ett fåtal strider belönar spelaren med skill points, men de är tydligt markerade med en cool introsekvens som får Mortal Kombat att se lågbudget ut.

Banorna är för det mesta lätta att navigera, men ibland går jag fel och vet inte var jag ska. Det finns en karta, men den visar bara banans layout, men inte var du befinner dig. Så det gäller att ta fram kartan med jämna mellanrum, försöka klura ut var man är någonstans, och sen inte glömma hur du navigerat om du stänger av spelet ett par timmar. Om man mot all förmodan går vilse finns en smidig funktion för att hitta rätt. Tryck på båda triggerknapparna samtidigt så ryter Kong och var du ska gå visas med ett fyrverkeri på himlen, som utvecklarna definitivt köpt i Unrealmotorns asset store och klistrat in utan någon som helst anpassning. Vem som skjuter fyrverkerier bland vilda djur förklaras aldrig, men jag har anmält eländet till PETA och de har lovat att kasta en hink Falu rödfärg på den skyldiges minkpäls. Smidigt är också att samma triggerknappar används för att aktivera Kongs Primal rage, så om du har en full rage bar slösar du bort den för att du råkat tappa bort dig på banan, men det är ditt eget fel för att du har dåligt lokalsinne. Man skulle kanske kunnat aktivera någon form av kompass genom att till exempel hålla in uppåtpilen (som vanligtvis öppnar kartan) men nu ska inte jag sitta här och kritisera de passionerade utvecklarnas passionerade lösningar med mina opassionerade amatörmässiga idéer.

Excuse me for dropping in. Jag har bara råkat ramla genom marken.

Jag köpte Rise of Kong med förhoppningen att det skulle vara så dåligt att jag kunde skratta åt eländet, lite som spelens svar på The room, eller alla Steven Seagals filmer någonsin. Det är det tyvärr inte. Det är bara så dåligt att det blir dåligt, men det kommer aldrig över tröskeln till humor. Så subjektivt kan jag inte ge ett högt betyg. Men objektivt gick det väldigt fort att avinstallera och det är värt högsta betyg!

Donkey Kong: Rise of Rhode Island
5
Mästerligt
+
Snabb avinstallation
+
Stabil framerate (seriös positiv kritik!)
+
Bara 5 timmar långt
-
400 kronor!! Vadå ingen returrätt på öppnade varor! Du är dum nu!
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Haha! Tack för en mycket rolig läsning. Citerar från deras hemsida: "Videogame Development Studio with 12 years of experience creating fun and beautiful games."


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

ASG! Snabb avinstallation


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Chefredaktör

Hahahaha. TACK för denna! ❤️❤️❤️❤️

Redaktör
Ponny

Det här var OTROLIG läsning. Fnissade, skrockade, asgarvade mig igenom den. Kändes som att följa med ner i vansinnets djupaste hål. Följdfråga: har du lyckats hämta dig?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det här var OTROLIG läsning. Fnissade, skrockade, asgarvade mig igenom den. Kändes som att följa med ner i vansinnets djupaste hål. Följdfråga: har lyckats hämta dig?

Några timmar Spider-Man 2-terapi, och en spruta med 10ml Baldur's Gate 3... Sen hade jag nästan återhämtat mig. Läkarna låter hoppfulla om en tidig utskrivning under dagen.

Medlem

Jag tror att det här var det roligaste jag har läst på FZ på flera månader. Precis min humor. Skrattade till ett par gånger här på kontoret så nu kollar mina humorlösa kollegor snett på mig. Inget ljud dom är bekanta med.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Underbar läsning! Stort tack för det, @Bennii

Medlem

Episk recension. Episk.


signatur

I drank what?

Medlem

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tack för fina kommentarer.

Jag hade väldigt kul när jag skrev recensionen så det är roligt att den uppskattas.

Medlem

Vad fick dig att ens spela spelet något sorts straff eller förlorat ett vad med polarna eller liknande?

Medlem

Haha, fantastiskt fin recension Bennii!

Senaste Donkey Kong-spelet ser verkligen lågbudget ut. Inte ens rätt färg på pälsen! OCH VAR ÄR SLIPSEN

Medlem

Såhär roligt har jag inte haft sen jag draggade efter mormor i fel sjö

Jag måste få veta är det sämmre än big rings. Det som annars vara värdens sämsta spel


signatur

New life, New hope

Medlem

Big Rigs har en utmanare här. Sjukt rolig läsning! Tack Bennii!
Någon som vet om IguanaBee utalat sig? Eller sitter dom just nu och undrar varför alla recensioner är dåligt och förstår inte varför?
Dom måste ju ha fattat att det här inte är bra... ELLER?!

Medlem

Jag ger recensionen fem arga apor av fem.

Medlem
Skrivet av Lookis:

Big Rigs har en utmanare här. Sjukt rolig läsning! Tack Bennii!
Någon som vet om IguanaBee utalat sig? Eller sitter dom just nu och undrar varför alla recensioner är dåligt och förstår inte varför?
Dom måste ju ha fattat att det här inte är bra... ELLER?!

Någon på IguanaBee uttalade sig anonymt kort efter releasen och sa att de haft väldigt kort utvecklingstid.

Releasehästryttare
Skrivet av Lookis:

Dom måste ju ha fattat att det här inte är bra... ELLER?!

Det du måste förstå är att för varje spel som detta så släpps det ett par hundra spel på Steam och Itch som är sämre, enda anledingen att detta är veckans snackis är för att detta har en budget över hundra tusen, annars hade detta spel också förfallit till glömska...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Vad fick dig att ens spela spelet något sorts straff eller förlorat ett vad med polarna eller liknande?

Nyfikenhet, kanske? Jag vet inte riktigt. Man vet att det leder till misär och lidande, men man är ändå nyfiken på att prova. Och sen hade jag planerat att skriva recensionen redan innan jag spelade eftersom FZ-redaktionen fegade ur och recenserade bra spel istället. 😃

Medlem

Ser framför mig hur IguanaBee kommer ändra deras marknadsföring efter denna recension:

FZ.se 5/5 - Mästerverk - "det märks verkligen hur mycket kärlek till konsten, och hur mycket tekniskt kunnande som flödat i utvecklingen av Skull Island"

Medlem
Skrivet av Bennii:

Tack för fina kommentarer.

Jag hade väldigt kul när jag skrev recensionen så det är roligt att den uppskattas.

Klapp på axeln. Även jag köpte spelet för tro i samma veva som du. Men spelet är så horribelt att Gollum anses vara ett mästerverk.

Hade jag förstått att detta var ett skolprojekt av en student som pluggar till speldesigner så kanske det varit mer acceptabelt. Eller kanske inte han hade väl blivit relegerad för inte förstå eller respektera andra speldesigners.

Väldigt rolig läsning 😀

Skribent

Skönt med ett kort, komprimerat äventyr och snabb avinstallation!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Hoppas det dyker upp till ps plus och gamepass så en kan köra detta mästerverk!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

1
Skriv svar