Cities: Skylines 2

Inaktiv

Håller tummarna och tår för att det blir bra

Medlem

SååååaatttEHH.. Det släpptes precis på Gamepass, för 35 minuter sedan. jag startar upp... Menyn går i 23 fps... det bådar inte bra. laddar in en karta. spelet crashar innan det har laddat klart... ok, en gång, ingen gång. startar om det o laddar upp samma karta... Hmmm 35 fps 97%, GPU usage och 54% CPU kartan e helt obebyggd, Zoomar in max på en tom gräsplätt (inga träd, ingenting) Framerate oförändrad. bådar bra dethära... 30 sek senare och spelet krashar en andra gång... Nä det får fan vara. Spelmakare får för fan ta o skärpa sig, det här är under all kritik.

Fotnot: Körde på vad spelet autodetectade (max på allt) i 1440p på en R7 3700x med ett 4070Ti(12GB) och 16 Gig systemminne.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Testade lite snabbt nu bara. Jag sitter på ett 4070Ti och en 3950X från AMD med 80Gb minne. Fick ställa ner till 2k upplösning på default grafik inställningar. Gick att spela helt klart men frameraten var inte mysig.

Medlem

Mostly negative (29%) på Steam. Även om jag aldrig skulle lita på folk som recenserar jättesnabbt verkar en hel del handla om krascher och tekniska problem och då är det ok att klaga.

https://store.steampowered.com/app/949230/Cities_Skylines_II/

Undrar hur Paradox ledning tänker?
"Vår aktiekurs har gått ner så vi måste stressa ut en ny ofärdig version av ett av våra mest populära spel."
"Ingen fara, vi kan be om ursäkt på social media och rädda det i efterhand."

Medlem

Tänkte verkligen köpa detta spelet men inte sugen att spela med mindre än 30fps .. spelet är DOA

Medlem

Har nu spelat ett tag på Game Pass.

Spelet är ju nånstans mellan Alpha och Beta känns det som.

Kraschar, buggar och årets sämsta framerate utan konkurrens (på very low settings).

Pinsamt Paradox... pinsamt!

Spel i det här skicket borde inte recenseras för huvud taget.

Medlem

Vilken total jäkla röra. Fick tillbaka mina pengar i alla fall. Herre.Gud. Skulle väntat med köpet istället för att nu ha en bitter smak av ett till halvfärdigt, stressat buggfest-spel.

Medlem
Skrivet av Lofa:

Har nu spelat ett tag på Game Pass.

Spelet är ju nånstans mellan Alpha och Beta känns det som.

Kraschar, buggar och årets sämsta framerate utan konkurrens (på very low settings).

Pinsamt Paradox... pinsamt!

Spel i det här skicket borde inte recenseras för huvud taget.

Jag har spelat ett lite tag med men inte märkt av några krascher dock. Men kanske måste spela lite längre för att märka sånt eftersom jag bara spelat ungefär 30 min. Men håller med om att spelet känns lite segt och inte direkt smidig upplevelse.


signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vad som är spelbar framerate är väldigt subjektivt. I ett sånt här spel är det väl mindre viktigt än i shooters och racers. I övrigt så svarade Johan på varför strax ovanför mig här.

Witcher-recensionen är överhuvudtaget inte relevant här.

Tyvärr kan jag inte hålla med här, sant att det är mindre viktigt än i shooters men det är ju inte schack? Speciellt när spelet inte längre blir spelbart efter en viss invånarmängd för de allra flesta med "top of the line" system. Tycker steam recensionerna talar sitt tydliga språk för en gångs skull, folk som postar sina specs och fps/inställningar.. Mostly Negative (151 reviews).

Witcher... mja, ja ni har kanske fått skit för den länge nog nu

Skrivet av Johan Olander:

Jag kunde till exempelvis inte ge Farming Simulator 22 full pott på grund av att det spelet inte skulle ha släppts när det släpptes – det fick 3 av 5 pga buggarna. Cities: Skylines 2 kunde jag spela från början till slut, utan märkbara buggar eller andra tråkigheter. Att hårdvarukraven är galna och att jag spelade storstäderna på very low var inget som påverkade min upplevelse. Det påverkar kanske andras och det måste nämnas samt ifrågasättas.

Förstår hur du resonerar, men detta är inte ett spel som tar slut vid 20k invånare även om recensionen gjorde det. Hade varit intressant om ni här hade fuskat lite och fyllt staden och se lite hur spelbart det blir med exempelvis 100k invånare. Undrar då om det hade varit lika solklar 4a.

Står fast vid att det borde fått ett lågt betyg som sen kan höjas när problemen väl är fixade, då det nu lurar konsumenter som inte är så läsglada utan bara ser ett sifferbetyg. Men det är som sagt min högst personliga åsikt. Men anser att ooptimiseringen är minst lika allvarlig som grava buggar.

Medlem
Skrivet av Horniak:

Mostly Negative (151 reviews).

nästan 1300 nu och fortfarande "Mostly Negative"


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

nästan 1300 nu och fortfarande "Mostly Negative"

Tror att vi kommer se mycket höga siffror i morgon och under de kommande dagarna.


signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Redaktör
Skrivet av Horniak:

Tyvärr kan jag inte hålla med här, sant att det är mindre viktigt än i shooters men det är ju inte schack? Speciellt när spelet inte längre blir spelbart efter en viss invånarmängd för de allra flesta med "top of the line" system. Tycker steam recensionerna talar sitt tydliga språk för en gångs skull, folk som postar sina specs och fps/inställningar.. Mostly Negative (151 reviews).

Witcher... mja, ja ni har kanske fått skit för den länge nog nu

Förstår hur du resonerar, men detta är inte ett spel som tar slut vid 20k invånare även om recensionen gjorde det. Hade varit intressant om ni här hade fuskat lite och fyllt staden och se lite hur spelbart det blir med exempelvis 100k invånare. Undrar då om det hade varit lika solklar 4a.

Står fast vid att det borde fått ett lågt betyg som sen kan höjas när problemen väl är fixade, då det nu lurar konsumenter som inte är så läsglada utan bara ser ett sifferbetyg. Men det är som sagt min högst personliga åsikt. Men anser att ooptimiseringen är minst lika allvarlig som grava buggar.

Håller med om att dålig optimering suger. Samtidigt gick ju utvecklarna själva ut med det innan och recensioner och streamers tar upp det, så infon finns där. Det är riktigt bra, även om problemet fortfarande är ett problem.

Men visst var förra spelet också sjukt tungdrivet när stan växte?


signatur
Medlem

Intressant ändå att vissa verkar ha det spelbart iaf? Utan att skriva sina specs.
Sen är det andra som skriver sina specs med superdator(4090 osv) som får 15 fps 🧐

Medlem
Skrivet av baggso:

Intressant ändå att vissa verkar ha det spelbart iaf? Utan att skriva sina specs.
Sen är det andra som skriver sina specs med superdator(4090 osv) som får 15 fps 🧐

PC Gamer har föreslagit 5 inställningar för att få spelbar fps. Den sista är väl mer en preferens från dem, men kanske ger en viss boost också. Tänker inte köpa spelet så kan inte testa själv.
https://www.pcgamer.com/cities-skylines-2-immediately-change-...

Switch from 'Fullscreen' to 'Windowed Fullscreen' (or vice-versa)
Set 'Depth of Field Mode' to 'Disabled'
Set 'Volumetrics Quality' to 'Disabled'
Set 'Level of Detail' to Very Low
Turn motion blur off

Medlem

Har kört ett par timmar nu och varit ett sant nöje än så länge! Förvisso är staden fortfarande liten fortfarande och det verkar som problemen kommer senare, men har varit stabilt och bra prestanda så här långt! Har förvisso en bra burk å kör "bara" i 1440p.

Massor med bättre funktioner jämför med ettan! Riktigt imponerad hur mycket mer man kan göra nu, vilket leder till större variation. Tycker det är mycket mer detaljerat än tidigare också, vilket är ett stort plus! Alla nya zoner är en rejäl förbättring. Gillar också interfacet, tydligt och bra.

Så än så länge enbart positivt, men som sagt, har bara spelat ett par timmar!

Medlem

Windowed Fullscreen

Gjorde mest nytta för mig. Fungerar mycket bättre nu och även menyn är mycket bättre.


signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

THB
Medlem

Härliga mjuka 11 fps i 2160p med settings på Balanced.

Detta med en burk med dessa specs: i9 13900K, 128GB RAM, RTX 3090.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Håller med om att dålig optimering suger. Samtidigt gick ju utvecklarna själva ut med det innan och recensioner och streamers tar upp det, så infon finns där. Det är riktigt bra, även om problemet fortfarande är ett problem.

Men visst var förra spelet också sjukt tungdrivet när stan växte?

Tycker det faktiskt var mycket bra att de gick ut med det, och lite därav jag tycker att man borde göra en tvåstegsraket av recensionen. En i dagens skick, och en uppdaterad någon gång i framtiden.

Förra spelet var främst minneskrävande, för mig iaf. Man behövde nog 32GB för att spela det ordentligt om jag minns rätt.

Gillar inte trenden med att så många spel släpps ofärdiga, tror bara konsumenterna kan säga ifrån genom att inte köpa.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Håller med om att dålig optimering suger. Samtidigt gick ju utvecklarna själva ut med det innan och recensioner och streamers tar upp det, så infon finns där. Det är riktigt bra, även om problemet fortfarande är ett problem.

Men visst var förra spelet också sjukt tungdrivet när stan växte?

Det gör det knappast bättre att de gått ut med det själva i förväg, då visar de svart på vitt att de är fullt medvetna om de stora problemen och släpper ett trasigt spel ändå.

Medlem

Nästintill ospelbart med spelets rekommenderade inställningar, men när jag sänkte till medium så gick det i alla fall att spela. Hoppas på optimeringar så snart som möjligt, men jag gissar på att det lär dröja till nästa år.

Medlem

Okej testat nu och först var det ospelbart..
Den magiska settingen som jag hörde var dynamic resolution, sätt denna till constant.
En tom stad på medium/high settings i 4k på Radeon 6950 gick på 40-60fps(max 60), spelbart med andra ord.

Dock är det väldigt många grafiska buggar vilket gör att man inte vill spela just nu, generellt "blinkande" på olika texturer vilket är extremt störande.

Kommer invänta uppdateringar

Redaktör
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Det gör det knappast bättre att de gått ut med det själva i förväg, då visar de svart på vitt att de är fullt medvetna om de stora problemen och släpper ett trasigt spel ändå.

Jag tycker faktiskt det är mycket bättre, då kan vi välja att avstå köp. Mycket värre när det undanhålls.

Varför de ändå släpper det kan man spekulera i. Garanterat inte för att det är bra för försäljningen, så min gissning är att de måste hålla en satt deadline, kanske av ekonomiska skäl.


signatur
Medlem
Skrivet av baggso:

Okej testat nu och först var det ospelbart..
Den magiska settingen som jag hörde var dynamic resolution, sätt denna till constant.
En tom stad på medium/high settings i 4k på Radeon 6950 gick på 40-60fps(max 60), spelbart med andra ord.

Dock är det väldigt många grafiska buggar vilket gör att man inte vill spela just nu, generellt "blinkande" på olika texturer vilket är extremt störande.

Kommer invänta uppdateringar

Yep, insåg detta jag med ganska fort, flöt på mycket bättre och har än så länge inga direkta klagomål

Medlem
Skrivet av Horniak:

Men hur är det möjligt, tänker som alla andra här. Hur kan spelet få en 4'a om det knappt går att spela? Sätt en 2'a i väntan på optimering och gör en ny utökad recension.

(Ni kunde ju ge The Witcher en 1'a för det inte var tillräckligt feministiskt har jag för mig).

Antingen har de kompisar på studion eller så har de mottagit en gåva mot högre betyg. Finns inte en chans att de skulle ge höga betyg för denna katastrofala lansering om FZ-teamet var helt oberoende.

Skrivet av Fulci:

Mostly negative (29%) på Steam. Även om jag aldrig skulle lita på folk som recenserar jättesnabbt verkar en hel del handla om krascher och tekniska problem och då är det ok att klaga.

https://store.steampowered.com/app/949230/Cities_Skylines_II/

Undrar hur Paradox ledning tänker?
"Vår aktiekurs har gått ner så vi måste stressa ut en ny ofärdig version av ett av våra mest populära spel."
"Ingen fara, vi kan be om ursäkt på social media och rädda det i efterhand."

Det blir spännande att se hur kursen påverkas vid börsöppningen idag! 😆


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Ser det sämre ut på Very low än första Skylines? I så fall är det lite kasst, annars gör det inte så himla mycket. Oavsett vad så får vi ju hoppas att det går att optimera det lite.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men visst var förra spelet också sjukt tungdrivet när stan växte?

Inget jag direkt minns. Har för mig det tuffade på bra. Det var väl först när man körde mods och större kartor det kunde gå lite trögt.
EDIT:
Vattnet var dock något som kunde ta död på spelet om man härjade för mycket, finns nog nån video på det.

Medlem

15 fps på datorn i sign vid autodetekt. Horribelt och jo fps spelar minst lika roll i såna här spel som First person.

Fan!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Antingen har de kompisar på studion eller så har de mottagit en gåva mot högre betyg. Finns inte en chans att de skulle ge höga betyg för denna katastrofala lansering om FZ-teamet var helt oberoende.

Såna här anklagelser kommer man inte bara med sådär utan några belägg.

Recensenten har sagt hur hans upplevelse av spelet, sen om du vill vara konspiratorisk kan du vara det men onödigt att sprida sånt här.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

5800X, 16 gig ram, 3060Ti.
Funkade bra i början med 3440X1440 blandat låga och medium inställningar och vissa saker helt av, 0 invånare, lite över 40 FPS. Kom snabbt ner till 20-25 fps redan vid 1,500 invånare i staden och fick ändra till 2560X1080 för att komma upp i 40 igen, men det känns inte som att det kommer räcka länge heller ju mer din stad växer innan det är ospelbart igen.

Med dessa inställningar ser tom första spelet bättre ut och man kan lika gärna gå tillbaka till det om man är villig att pilla in lite moddar.

Medlem

Man undrar ju verkligen varför Paradox ändå väljer att släppa en såpass ofärdig produkt. Ser ut att bli väldigt negativt ur ett PR- och försäljningsperspektiv, åtminstone på kort sikt, och det med en av deras kändaste IP. Kanske är i större omedelbart behov av pengar än jag skulle gissat innan.

Skriv svar