[TD] Microvision

[TD] Microvision

Phil Spencer är inte Gud, men det hindrar honom inte att uttala sig kring det färdiga uppköpet av Activision som en “lång resa”. Han får det att låta som att en ny värld ska skapas där alla kommer lalla omkring i rosa kiltar och krama varandra över en god kopp java eller en vattenpipa med smaksatt H20. Jag är skeptiskt, inte enbart för att jag kommer från Skåne och ingen kan förstå vad jag säger i Stockholm, utan för allt det här har med kommersiella krafter att göra, och kommersiella krafter kväver förr eller senare musten ur all konst och allt som har med kreativitet att göra.

“Men, men, har det inte redan hänt?”, tänker du och kliar dig på skäggbiffen.

Visst har det hänt redan. Varför tror du mer eller mindre alla spel skickas ut som ofärdiga produkter som doftar bränd plast? Det beror på att koffeinmanickerna på kontoren runt om i världen står på dygnet runt och knarkande spelutvecklare inte kan hålla ögonen öppna . . .

Hur började allt det här egentligen?

Det var i januari år 2022 som Microsoft annonserade sin avsikt att förvärva Activision Blizzard, en (tidigare) gigant inom spelindustrin som blivit alltmer splittrad och disträ. Det var inte förrän aktieägarna i AB gav det gröna ljuset som detta snordyra köp kunde ta sin inledande form. Hela internetz började spekulera över alla potentiella fördelar med detta uppköp så snart det hade läckt.

“Alla var glada att kunna utöka sin hobby, förutom en person som hette Bobby!”

(Infoga gif på en hyena . . .)

Allt det “braiga” enligt de lärda:

Expanderad Spelportfölj: Med märken som Call of Duty, World of Warcraft och Overwatch i sitt ägande, kommer Microsoft att kunna fylla sitt redan översaturerade spelbibliotek med ännu fler (skräp?) titlar. Detta kommer att göra Game Pass ännu mer attraktiv för gamers . . .

Exklusiva Titlar: Microsoft kan nu säkra exklusivitet för vissa spel från Activision Blizzard, en taktik som kan locka fler spelare till Xbox-ekosystemet och öka konsolförsäljningen. Yeej!

Tjänstekoppling: Microsoft har varit i frontlinjen när det gäller att fokusera på tjänster över konsoler. Med detta köp kan de erbjuda ännu fler tjänster och innehåll till sina användare, inklusive molnbaserat spelande och strömmande av spel. (Det är ju kul när det funkar, men för det mesta är det tio minuters väntetid att spela suddiga spel . . .)

Global Närvaro: Microsofts omfattande globala närvaro kan hjälpa till att marknadsföra Activision Blizzards spel på en global skala. Är detta bra eller dåligt?

Teknisk Expertis: Microsoft är känt för sin tekniska expertis, och detta kan komma väl till pass när det handlar om att förbättra och optimera Activision Blizzards spel för sina plattformar. Man borde kanske börja med att anställa människor som brinner för spelskapande? Bara en tanke.

De lärda lyfter också ett pekfinger, det finns ju risker!

Monopolbekymmer: Ett av de mest uppenbara hoten är möjligheten att Microsoft får för mycket kontroll över spelindustrin. Monopolmakt är alltid något som oroar konkurrensmyndigheter, och detta köp kommer säkerligen att granskas noga. Det mesta går att köpa med pengar har jag hört.

Kvalitetsfrågor: När stora företag förvärvar mindre, finns alltid risken att kvaliteten på produkterna kan lida till följd av snabba ändringar eller kostnadsbesparingar.

*Host *Host Embrejser . . .

Kreativ Frihet: Spelutvecklare och kreativa team hos Activision Blizzard kan hamna under press för att anpassa sig till Microsofts vision (det skulle jag aldrig kunna tänka mig), vilket kan komma att påverka deras kreativa frihet och innovationsförmåga.

Finansiell Påverkan: Förvärvet är en betydande investering, och om det inte ger de förväntade intäkterna, kan det påverka Microsofts ekonomi negativt. Yes!

Ökad Konkurrens: Andra spelutvecklare och förläggare kan känna sig hotade av den ökade dominansen från Microsoft och kan intensifiera konkurrensen på marknaden, vilket kan vara både bra och dåligt för spelare. Kommer vi se mindre spel på marknaden, knappast. Gollum och Skull Island: Rise of Kong var bara början.

Sedan finns ju fördelarna enligt de lärda:

Stärkt Xbox Ecosystem: Microsofts Xbox Game Pass kommer att stärkas med en ännu bredare och imponerande samling av spel. Detta kommer sannolikt att resultera i en ökning av prenumerationer och konsolförsäljning. Yeej! Pengar!

Ökad Konkurrens: Konkurrensen inom spelindustrin kan intensifieras som en direkt respons på detta köp. Andra spelutvecklare och förläggare kommer att behöva höja ribban för att hålla jämna steg. Men, spelutvecklarna får inte bli för bra, tänk vilken kritik Baldur’s Gate 3-teamet fick utstå.

Nya Spel och IP: Förvärvet ger Microsoft möjligheten att satsa på att utveckla nya spel och intellektuella egendomar (IP) med hjälp av sina nya tillgångar.

Molnbaserat Spelande: Microsofts molnbaserade speltjänster, inklusive xCloud, kan nu dra nytta av den bredare spelportföljen från Activision Blizzard, och det bara fortsätter och fortsätter.

Hatar jag Game Pass? Inte på något sätt. Jag har säkert sparat tusentals kronor vid det här laget; men jag tror vi är på något vi inte riktigt vet vad det kommer bli. Billigare vid första anblicken, sedan kommer höjningarna och höjningarna.

Det kommer bli en intressant tid.

#walter_iego #blogg


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar