Diskutera – Vilken spelstad är den bästa?

Skrivet av stephan900:

BG1 eller BG3?

Jag säger Athkatla i BG2.

Hur Baldur’s Gate är i BG3 kan jag inte uttala mig om. Är fortfarande i början av akt 1.

Athkatla i BG2 är också toppen! Jag gillar den lite Mellanöstern-inspirerade framtoningen i musiken och arkitekturen i typ Waukeen's Promenade och däromkring. Sen gillar jag inte däremot att hela stan är full med liches, beholders och andra hög-level-monster, vilket känns osannolikt. Jag menar, Athkatla borde ha varit jämnat med marken för länge sen... Men inser att de behövde fylla BG2 med sånt eftersom karaktärerna är så mycket mäktigare än i ettan.

Jag menar Baldur's Gate i BG1. Det är en stor kontrast att gå från att äventyra i vildmarken och mindre byar till när man väl går igenom portarna till BG och möts av en jättestad. Verkligen cool känsla första gången. Har inte spelat BG3 och föredrar nog det gamla isometriska perspektivet... Men jag har knappast undgått att det ska vara jättebra så naturligtvis får man ge det en chans vid tillfälle.

Medlem

Dött lopp mellan Novigrad, Night City och Liberty City.

Medlem

Pripyat (S.T.A.L.K.E.R)

Medlem

Den stad som gett mig störst "wow"-känsla är nog staden Daggerfall i TES2: Daggerfall när jag besökte den för sådär 27 år sedan. Det var den första staden jag besökte i spelet och att kunna gå omkring i en sådan stor stad som kändes så levande var helt häpnadsväckande för mig.

Vizima i det första Witcher imponerade också då det lyckades se så skitigt ut, men det jag kommer ihåg mest är nog hur NPCs sprang undan för att skydda sig mot regnet vilket fick staden att kännas mer levande.

The City i Thief 1-2 och Dunwall i Dishonored 1&2 ligger varmt om hjärtat också.

Medlem

Whiterun är en liten stad, men välgjord. Gillar skarpt hur staden har tre nivåer med Dragonsreach högst upp.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Gillar Europolis, riktig härlig atmosfär.

Medlem

Jösses va svårt. Thief 1 eller 2, stalker fast det är ju generellt inte bara pripyat, blood lines, ac unity även om nostalgin säger AC 3 brotherhood

Medlem
Skrivet av noreason:

Thais är bra, Venore också och Carlin var min första stad men jag är mer av en Edron-kille!;)

Så säger Edron i Tibia eller New York i Spider-Man 2.

Medlem

Gillar de flesta städer som tagits fram i Assassin's Creed. Svårt att välja vilken som är bäst även om jag tycker Rom och Athen var riktigt tjusiga.
Novigrad är också härlig i Witcher 3.
Gillar även byn Majula vid havet i Dark Souls 2.

Medlem

Stormwind


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Den mäktigaste åsynen av en spelstad var nog när man snubblade över Aten i Assassin's Creed Odyssey med det överdådiga Akropolis vakandes över staden. Sasau från Kingdom Come: Deliverance ligger också bra till, mycket tack vare läget och klostret dock.

Hedersomnämnanden: Orgrimmar, Suramar City, Varrock och Alinor.

Novigrad i The Witcher 3 ser trevligt ut, men det är dessvärre ingenting jag har upplevt på egen hand.

Medlem

Oj vad svårt. Kommer bli svårt att ge bara ett svar. Finns många som jag kommer att tänka på: Orzammar från Dragon Age, Balmora från Morrowind, Imperial City från Oblivion, Novigrad från Witcher 3, Vice City från namngivna spel, Rapture från Bioshock.

Sen kanske inte riktigt bara en stad, men Lordran i Dark Souls 1 var fenomenalt.

Medlem

Hela kartan i kcd är ju världsbäst.

Medlem

Svårt att säga en så säger några jag kommer på bara sådär, Vice City på natten, Beauclair i Witcher 3, Midgar i FF7 och Citadel i Mass Effect.

Avstängd
Skrivet av UncleJack:

Novigrad i the Witcher 3 är den jag kommer på direkt!

Bästa som någonsin gjorts.

Medlem

Zeboim


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Jag tycker generellt sätt att städer är oerhört tråkigt i spel. Själv vill jag ut i världen och utforska och upptäcka.

Gta spelen är nog dem som jag haft roligast med.

Medlem

Paris i AC.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Kamurochō i Yakuza spelen är min favorit. Det är nästan trist att man är i andra städer så ofta i flera av spelen.

Medlem

Är lite förvånad över att Novigrad kommer upp så mycket, skulle säga att både Kaer Trolde och framförallt Toussaint är mer intressanta än vad Novigrad är i Witcher 3.

Tror Toussaint är min favoritstad överlag, men jag skulle ändå vilja slå ett slag för Cloudbank från Transistor. Vacker stad med mycket djup bakom kulisserna.

Medlem

Utan tvekan Night City för min del. Har aldrig varit med om en stad som känns så levande i ett spel. Varje hörna är fyld av något unikt som inte finns någon annan stans. Det är inte bara generiska assets replikerade över hela staden. Vertikaliteten av staden gör mycket också. Saker är byggt i lager med gångar både över och under i olika plan.

Medlem

Winterhome i Frostpunk

Medlem

Witcher 3:
Beauclair, Novigrad och Oxenfurt

Cyberpunk:
Night City

GTA 5:
Los Santos

World of Warcraft:
Stormwind, Ironforge och Darnassus

Gillar när en stad känns levande och gärna lite större, Elder Scrolls har flera fina ställen men tycker dom känns lite för små. Stämningen och om det finns mycket lore och bra quests är också en bonus.

Medlem

Alltså första gången man gick in i Ironforge i WoW. Det upplevelsen kommer man aldrig få igen.
Annars är Night City trevligt.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Novigrad var en av städerna som dök upp i huvudet direkt (och ser att många håller med mig), väldigt fin och mysig.

Skrivet av JohannaBjärred:

Bästa som någonsin gjorts.

Yep. Tycker det är lite speciellt en så stor stad som innehåller så mycket. Så bygger man upp hype om staden i 20-30 timmar och äntligen når man dit 😊

Skrivet av WonderBoy:

Novigrad i The Witcher 3 ser trevligt ut, men det är dessvärre ingenting jag har upplevt på egen hand.

Synd 😅

Medlem
Washington DC, Fallout 3

Kan fortfarande längta tillbaka till Washington D.C i Fallout 3, kanske främst tunnelbanesystemet där man gick vilse och hittade alla möjliga dolda saker. Plus ferals som skrek i fjärran. Mycket spännande! Sen uppe på gatorna var det fullt krig med supermutants, Black talon Company och allmänt livsfarliga motståndare. Good times!

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

Stormwind

Håller med Stormwind eller Dalarna, har alltid gillat Ironforge också speciellt vis juleventet.

Medlem

Citadel i Mass Effect, City 17 i Half-Life och Gotham City i Arkham spelen!

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag tycker generellt sätt att städer är oerhört tråkigt i spel. Själv vill jag ut i världen och utforska och upptäcka.

Gta spelen är nog dem som jag haft roligast med.

Jag håller med. Åtminstone när det gäller större open world-spel, då tycker jag ofta att illusionen bryts för mig när jag kommer in i en stad. Novigrad var lite så för mig tyvärr i The Witcher 3. Allt utanför murarna var dock fantastiskt.

En stad som var riktigt välgjord med helt rätt stämning var ju Paris i AC Unity. Vackra byggnader och stora klättervänliga kyrkor.
Annars gillar jag känslan Dishonored-spelen får fram men sin arkitektur. Karnaca i Dishonored 2 är ju riktigt vacker.
Egentlligen skulle jag nog vilja plocka ihop olika delar från olika spelstäder och sätta ihop den ultimata varianten.

Skriv svar