Slutspel – Starfield

Redaktör
Ponny
Slutspel – Starfield

SPOILERVARNING! Den här texten handlar om spoilers av Starfield

Tiden går och snart har vi haft Starfield i våra händer i två månaders tid. Ett spel vi drömt om och hoppats på i väldigt många år – och ett som Bethesda haft i tankarna i ännu fler. Har du sett slutet? Eller har allt annat pockat på din uppmärksamhet? (Bethesda-rollspel, ändå, det är lätt att halka av kampanjen!) Du är varnad, för i den här spoilertråden är inget heligt. Åtminstone inte vad gäller huvudkampanjen i Starfield. Om du vill spoila sidospår är spoilertaggen din vän!

Med detta sagt: om du inte sett eftertexterna i Starfield och vägrar spoilers: SLUTA LÄS NU!

SPOILERVARNING! Den här texten handlar om spoilers av Starfield

🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑

One Giant Leap är det nittonde och sista uppdraget i kampanjen. Alla artefakter är insamlade och genom att bygga den så kallade "Armillary" på ditt skepp kan du resa till alltings slut och alltings början (eller hur man ska uttrycka det). Unity finns mellan tid och rum och förenar olika universum och tidslinjer. Här får du fatta ett beslut: återvänd eller återföds som en "Starborn".

Det senare innebär i praktiken new game + där du börjar om. Kampanjen är valfri, dina vänner har glömt dig, men du har kvar skills och kunskap. Det innebär förstås en skillnad.

Men låt oss dröja kvar i slutet, som kan vara överväldigande och förvirrande efter en lång resa. Väljer du att återfödas gör du det i det i ett nytt universum, och varje universum har en väg till Unity. Reser du genom Unity blir du en Starborn, en resenär som lämnar ett universum bakom sig för ett nytt, som ger hela sig själv för att kunna fortsätta.

Det som gör det hela än mer förbluffande är att du i Unity möter en annan version av dig själv som åtminstone delvis förklarar spelreglerna: "Jag har sett allt du är, har varit, och kan bli". Detta i ett rum av stjärnstoft, svar och – fler frågor. Nej, Bethesda ger inte alla svar. Det talas om skapelsen, men för att skapa något behövs en skapare. Gåtfullt. Nåt för Starfield 2 att reda ut?

Du, eller ditt andra jag, frågar retoriskt: "Vem skapar saker annat än skapare? ... En eller flera? Mänskliga eller främmande? Jordiska eller himmelska? En dag kanske du till och med möter skaparna. Men inte idag".

Den här tråden är till för att diskutera allt i kampanjen. Det du älskade, det som skaver, styrkor, svagheter – ja, allt. För mig är det som dröjt sig kvar hur Bethesda tacklade det existentiella, frågor mänskligheten alltid brottats med och alltid kommer göra. Jag tycker ändå resultatet är hyggligt tillfredsställande. Det var inte riktigt vad jag väntat mig från start (hade alien-teorier), och samtidigt gör man inte misstaget och serverar alla svar. Hade kanske velat ha något mer just i finalen, för efter twisten om Starborn känns det inte riktigt som om man hade kvar så mycket till slutet. Men som sagt: något måste ju finnas kvar för Starfield 2.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag gillar idén men hela huvudstoryn upp till den punkten var bland de torraste, dåligaste och trögaste jag någonsin upplevt i ett spel.
Tror även Bethesda kommer lämna det som det är. Tror inte de kommer bygga vidare på just detta.

Medlem

TL:DR: Bra tanke men dåligt genomförande. Universum är en theme-park för Starborn? Varför? /TL:DR.

Tanken de hade bakom slutet var att de hade sett att många spelade vidare i evighet på deras tidigare open world spel. Typ skyrim. Så de ville göra det som en del i en nästintill evig game loop i Starfield. Man balanserade även skillsystemet efter en betydligt längre speltid än bara första genomspelningen.

Själv tyckte jag att det var nytänkande att göra new game+ som en del av gameloppen. Men samtidigt blev det den tråkigaste storyn jag upplevt på länge. Man får liksom inget riktigt avslut. Det bygger upp mot något, resan ska ha ett mål där många av ens frågor blir besvarade. Men det svar man får är att inget svar finns på varför altaren skapades och att resan är det enda man ska fokusera på inte målet, om och om igen. Hela spelet, storyn och universum blir liksom en theme-park för Starborn.

Med det sagt är jag ganska bortskämd med välskrivna stories då jag läser mycket Scifi/fantasy osv, men jag tycker många andra spel ha haft bättre mer tillfredsställande storylines än Starfield.

Medlem

I jämförelse med t.ex Mass Effect så kittlar inte main story särskilt mycket. Istället är det i sättet den motiverar fortsatt spelande som innovationen ligger. Gillar även hur den skapar sammanhang för ens karaktär, oavsett hur man väljer att spela.

Medlem

Som sagts i tråden är mycket av berättandet svagt och hade behövt bättre författare bakom spakarna. Jämför man deras tidigare spel är det också svagt och går man och jämför med biowares vassare titlar som ME och Dragon Age så känns det tomt på ett annat sätt än att rymden mest består av inget, lägger man sedan in bra böcker och även filmer/serier så blir det nedpetat ännu några pinnar.

Nej det känns som om det är gjort för att fyllas ut av kommande dlc. Vilket jag hoppas på då jag hade roligt med mina första 70h då jag behövde start om pga. buggar och har kört runt 100h till efter det med en ny karaktär och gjort det mesta utom att levla till 100.

För mig var det årets mest efterlängtade spel då Stalker 2 flyttats igen, men eftersmaken är inte god och Starfield behöver koka ihop ytterligare ett år eller två innan jag ger det en till chans.

Edit: NASA questen och den då man befinner sig i och rör sig emellan olika tidslinjer var spännande. Terrormorphs kändes som om att de kunde ha behandlats varsammare och vara mer skräckinjagande utanför UC questen, andra fienden jag mötte efter piraterna i spelet var en Terrormorph så då känns de lite som gammal skåpmat när man väl möter dem senare i spelet, deathclaws från FO NV och FO 4 känns som ett större hot och säker död i jämförelse.

Medlem

Vissa delar ur huvuduppdraget var bra, gillade delen när man utforskade NASA:s uppskjutningsplats, att få reda på att räddningen också var skälet till att Jorden förstördes.

Tycker det är ett häftigt sätt att fortsätta spelet på, viktigt när levlingen och ens skillpoints känns mycket mycket längre bort.

Jag har haft svinkul de 100 timmarna jag spelat men tar en paus nu, hoppas återkomma när det kommit lite DLC och kanske några patchar.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Huvudstoryn var lite "meh", hade hellre sett att man tagit den mer välskrivna UC Vanguard questen som huvudstoryn istället och expanderat den.

NG+ har jag gjort några gånger nu, blir lite roliga alternativa starter på storyn ibland, men det är fortfarande samma fetch quests om och om och om....

Medlem

Det fanns bara en-två minnesvärda mainquest som stack ut för mig. Och det var ''Entangled'' samt när man var vid Nasa
Gillar idén bakom NG+ men önskar det var lite mer arbete runt det och att mer saker följde med så att det ska kännas lönt.
6/10


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag upplevde att main story var väldigt fattig, kändes som en kopia ifrån no mans sky. För mig helt meningslös. Jag satt och hoppades på en ny öppning åt Mass Effect hållet, med ytterliga galax eller en invasion eller vadsomhest. Istället en endgame video som heter rince-repeat.

När main story är avklarat försvann all motivation att spela mer. Hoppas andra tycker spelet var/är roligare än vad jag tyckte, det började bra men dalade konstant tills endgame. Lite som Masseffect andromeda där spellusten hade exakt samma nedåtgående kurva.

Efter att ha spelat Cyberpunk med ny dlc insåg jag att starfield är oerhört blekare på alla håll och kanter. Inser vilket höjdarspel cyberpunk är i jämförelse av spelvärldarna. Livligt och aktivt vs dött och grått.

Med det sagt, gillade starfield hyffsat, får hoppas spelet moddas rejält och att lika genomsyrade dlc's släpps till spelet som kommer modifiera HELA spelet och inte bara addons.

Dödgrävaren

I Bethesdaspels sedvanliga ordning så tycker jag ingenting man gör i spelet egentligen påverkar universumet eller ens de små bubblorna man möjligen påverkat med sina aktioner, utöver lite dialog och belöningar från slumpmässiga NPCer som stelt utrycker att man gjort nått bra, "här ta lite credits!"
Tycker dom (Bethesda) måste bli bättre på att göra reaktivt content, nästan alla deras spel ligger väldigt nära storhet men det når aldrig riktigt fram. I Skyrim så var det i varje fall kul att utforska, se nån spännande ruin långt bort å ta en omväg. Något jag helt saknade i Starfield efter första timmarna, man kände igen de olika stationerna, gruvorna eller utposterna och att leta igenom en hel byggnad efter ett skillmagasin som ger 2% extra utposts resursskapande kunde jag leva utan. Kunde även inte brytt mig mindre när en i Constellation dog under berättelsens gång, hade ingen som helst emotionell koppling till någon av medlemmarna, även om jag romantiserade Andreja för hon va snygg.

Uppdraget när man ska sno en artifakt från en samlare kändes också som att Sarah iaf blev väldigt disonant med sin personlighet i övrigt, helt plötsligt var det typ OK att mörda för att få en artifakt?

Tyckte hela Starborn-grejset var trams, dåligt skrivet och över lag ointressant, som multiversum-berättelser ofta blir, om allting som kan hända någongång har hänt och kommer hända igen i framtiden, varför då ens bry sig om att se till att det händer. Typ. Om någon dör i detta universumet, skit samma, det finns oändligt många andra kopior av exakt samma person.

UC Vanguard och Crimson Fleet-uppdragen va höjdpunkterna för mig, men återigen så fanns det lite för lite påverkan på universumet som helhet. Trots att Crimson Fleet mer eller mindre förgjorts så fortsätter de vara i universumet i samma grad som de var tidigare, de som kom undan fick man aldrig hört talas om igen. Hade hoppats Naeve försökt ta lite revansch på en åtminstone.

Läste någonstans att upplägget på NG+ i Starfield skulle varit någon form av geni-drag, men öhh... håller verkligen inte med. Lite fyndigt möjligen, men samtidigt rätt ointressant.

5/10 - noll intresse av att spela vidare på NG+ och snabb-resa till templen å se på fyra laddskärmar för att sedan hoppa genom ringar eller vad "jumping through hoops" skulle översättats till egentligen. Hade väl inga större förväntningar på Starfield, men de lyckades ändå göra mig besviken då det inte känns som de faktiskt utvecklat gameplay nämnvärt sen Fallout 4. Trist!

Fortfarande osäker på varför man kunde bygga utposter själv i spelet, tycktes inte finnas någon egentlig poäng med det just nu.

Medlem

Som en boomer som begärde återköp av starfield är man än mer glad med beslutet när man läser er syn på storyn. Det var exakt samma uppfattning jag fick, dvs obefintlig. Jag kom direkt från baldurs gate 3 och där har vi exakt hur man skall göra en story som dessutom ändras beroende på hur man spelar.

Orkade med 12 timmar av starfield ungefär sen tappa man suget direkt, generic bethesda, opolerat med mera. Ändå skoj att ni ändå tyckte om spelet trots detta.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

1
Skriv svar