Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem
Skrivet av lonian:

😆 Det där såg ju ändå roligt ut. Nej på PC är det jag spelar mina "storspel".

Har redan spelat det på PS4 men blev sugen på att köra habdheld

Jag fick igång det till slut iaf, mixrade lite med andra photon versioner och fick det att flyta i 50fps oxå

Medlem
Skrivet av robbis:

Har redan spelat det på PS4 men blev sugen på att köra habdheld

Jag fick igång det till slut iaf, mixrade lite med andra photon versioner och fick det att flyta i 50fps oxå

Ja på vissa spel kan byte av proton version göra en dålig upplevelse bra.
Har samma erfarenhet med Snowrunner på Epic store och Triangle strategy, empire wrestling på steam


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Detta blir man sugen på att testa, har själv inte köpt Starfield än, någon som provat på Deck än?

https://steamdeckhq.com/news/stable-30-fps-in-starfield-on-st...

Medlem

Jag kommer inte att köpa det men har en kompis som är svag för dessa spel och vi delar ut våra Steam till varandra, så får väl se om jag får chansen att pröva eller inte framöver.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Tips på spel eller kanske yt kanaler som inriktar sig på SD? Jag tycker enheten lämpar sig bäst för enklare 2D spel och dylikt överlag.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Tips på spel eller kanske yt kanaler som inriktar sig på SD? Jag tycker enheten lämpar sig bäst för enklare 2D spel och dylikt överlag.

Det håller jag inte med om, spelar just nu om The Last of Us på Steam decken och det funkar superbra. Spelar nästan aldrig småspel på den. Det "minsta" jag kört e väl Cult of the Lambs annars är det nästan enbart AAA här.

Finns många kanaler, FanOfTheDeck, NerdNest kör det mesta inom gaming men väldigt mycket SD.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det håller jag inte med om, spelar just nu om The Last of Us på Steam decken och det funkar superbra. Spelar nästan aldrig småspel på den. Det "minsta" jag kört e väl Cult of the Lambs annars är det nästan enbart AAA här.

Finns många kanaler, FanOfTheDeck, NerdNest kör det mesta inom gaming men väldigt mycket SD.

Testade hogwarts men mindre än 30 fps och massa stutter gjorde det ospelbart. FPS går inte heller för mig, för långsamt. Prövade guardians of the galaxy också, även där är det för låg prestanda.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Tips på spel eller kanske yt kanaler som inriktar sig på SD? Jag tycker enheten lämpar sig bäst för enklare 2D spel och dylikt överlag.

Jag spelar allt möjligt ocgballt jag klrt passar mer eller mindre.
Tycker du om "mindre spel" och 2d kan jag tipsa om:
Hades
Dead Cells
Rogue Legacy 2
Chained Echoes
Triangle Strategy
Och så EmuDeck så klart (emulatorer)

Det är nog det som gått mest hos mig (Hades + Dead cells kördes på Switch innan Steam Deck)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av beroende:

Detta blir man sugen på att testa, har själv inte köpt Starfield än, någon som provat på Deck än?

https://steamdeckhq.com/news/stable-30-fps-in-starfield-on-st...

Jag har precis köpt min Deck och hade supergamingmys i soffhörnet inatt med Starfield...fast strömmat via Xcloud. Det fungerade ypperligt. Helst skulle man vilja ha suspend/resume, vilket inte går med Xcloud, men frågan om potatisgrafiken är värt det?

Medlem
Skrivet av baxtex:

Testade hogwarts men mindre än 30 fps och massa stutter gjorde det ospelbart. FPS går inte heller för mig, för långsamt. Prövade guardians of the galaxy också, även där är det för låg prestanda.

Jag spelade hela hogwarts på steam decken. Då har du nog fel inställningar/photon version. För mitt flöt på ganska bra i 40fps, några drops ibland.

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag spelade hela hogwarts på steam decken. Då har du nog fel inställningar/photon version. För mitt flöt på ganska bra i 40fps, några drops ibland.

Kräver det en speciellt proton version ?
Tänkte om du hade bytt från "default" på det spelet.

inte spelat harry potter men det händer då och då att spel kräver andra proton versioner för att få bättre prestanda eller gå att starta överhuvudtaget.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kräver det en speciellt proton version ?
Tänkte om du hade bytt från "default" på det spelet.

inte spelat harry potter men det händer då och då att spel kräver andra proton versioner för att få bättre prestanda eller gå att starta överhuvudtaget.

Nä jag tror inte det kräver någon specifik version, men det är värt att testa om han har problem med det. till experimentella osv.
Som sagt jag hade inga problem alls med Hogwarts, flöt på hur bra som helst efter lite pillande. Låst till 40fps gör det dessutom till en riktigt smidig upplevelse. Dessutom kollade jag lite youtube när jag satt på dass på jobbet nyss och nån kille hade lagt upp en guide för olika inställningar. Värt att googla lite på olika settings om man har problem med nåt spel.

Medlem

Tips på era bästa Bil/racing spel på Steam deck som funkar bra och är kul!

Jag testade nyss att köpa Burnout Paradise remastered men gjorde en refund då det ballade ur med EA osv. Såg att det går att fixa men orkar inte mecka, så kör hellre något som fungerar perfekt direkt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Tips på era bästa Bil/racing spel på Steam deck som funkar bra och är kul!

Jag testade nyss att köpa Burnout Paradise remastered men gjorde en refund då det ballade ur med EA osv. Såg att det går att fixa men orkar inte mecka, så kör hellre något som fungerar perfekt direkt.

Kört en hel del Wreckfest på Steam decken som fungerar bra 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

Jag testade den där nya uppdateringen som finns på förhandsvisning, testade hdr osv. Fint, sen dödades min Steam deck dock.
Kommer bara köra Stable uppdateringar framöver.

Det gick som tur var att rulla tillbaka till Stable igen och nu fungerar dockan som den skall.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag testade den där nya uppdateringen som finns på förhandsvisning, testade hdr osv. Fint, sen dödades min Steam deck dock.
Kommer bara köra Stable uppdateringar framöver.

Det gick som tur var att rulla tillbaka till Stable igen och nu fungerar dockan som den skall.

Jag klr alltid med förhandsvisning. Inte haft några bekymmer. Det är väl inte hdr utan bara färgkorrigering.

Medlem

Fick nyligen tillbaka min Steam Deck som var på RMA service. Extremt nöjd med servicen. Nu var det iofs bara en trasig L1 som skulle lagas men jag tror fasen dom fräschade upp den och bytte spakarna med. Fick även en ny carry case.
Hela processen gick väldigt smidigt.

Medlem
Skrivet av thotim:

Fick nyligen tillbaka min Steam Deck som var på RMA service. Extremt nöjd med servicen. Nu var det iofs bara en trasig L1 som skulle lagas men jag tror fasen dom fräschade upp den och bytte spakarna med. Fick även en ny carry case.
Hela processen gick väldigt smidigt.

Nintendo och Sony har mycket att lära av Valve när det gäller supporten till sina kunder.
Valve är väldigt generösa med garantier, återköp mm jämfört.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nintendo och Sony har mycket att lära av Valve när det gäller supporten till sina kunder.
Valve är väldigt generösa med garantier, återköp mm jämfört.

Kan bara hålla med ang supporten +++++
,, då jag fick skicka tillbaka min till Valves kontor efter servicebolaget tagit sönder min..
Tog tid.. Men aldrig några problem och fick en helt ny som skickades parallellt med mitt återskick

Medlem
Skrivet av thotim:

Nu var det iofs bara en trasig L1 som skulle lagas men jag tror fasen dom fräschade upp den och bytte spakarna med.

Tror detta är ett problem med SD,,
Min R1 gick sönder,, & känner även på nya att den håller på så trycker väldigt varsamt

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag klr alltid med förhandsvisning. Inte haft några bekymmer. Det är väl inte hdr utan bara färgkorrigering.

Finns både hdr och färgkorrigering och amd sync eller vad det nu heter vrr när man kopplar till tvn. Jag antar att min stream deck dock skulle uppdatera för att kunna köra med freesync grejen men failade.

När jag skulle starta min steam deck med förhandsvisning installationen så blev det så där att skärmen vägrade vakna trots att fläktarna var igång. Fick trycka på start kanappet 3 gånger, när jag höll in den i 10 sekunder dök steam loggan upp. När jag var inne i steam os så var nätverksikonen inaktiv osv.

Så som sagt. Jag håller mig till stabil uppdatering.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Finns både hdr och färgkorrigering och amd sync eller vad det nu heter vrr när man kopplar till tvn. Jag antar att min stream deck dock skulle uppdatera för att kunna köra med freesync grejen men failade.

När jag skulle starta min steam deck med förhandsvisning installationen så blev det så där att skärmen vägrade vakna trots att fläktarna var igång. Fick trycka på start kanappet 3 gånger, när jag höll in den i 10 sekunder dök steam loggan upp. När jag var inne i steam os så var nätverksikonen inaktiv osv.

Så som sagt. Jag håller mig till stabil uppdatering.

Aha, har inte HDR på min tv, och på steam decks skärm finns ingen HDR så därför jag undrade

International
Man of Mystery

Vad hände med er som beställde de där AR-glasögonen ? Kom det några och funkar de bra på decket ?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Vad hände med er som beställde de där AR-glasögonen ? Kom det några och funkar de bra på decket ?

Då kommer din steam deck se ut som en tamagotchi och spelen blir pixlade.

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Vad hände med er som beställde de där AR-glasögonen ? Kom det några och funkar de bra på decket ?

Det kom några och dom funkar bra på decket, jag tror jag skrev något några sidor tillbaka i tråden.

Just mina är VITURE One, dom har funkat på det mesta jag testat dom på. Hört där ska vara lite bråkigheter eventuellt med iPad och iPhone men det är nog en Apple grej.. Har inte Apple produkter så det berör mig inte(finns officiella grejer för att lösa det).

Dom klarar 1080p, bilden är skarp, ljudet hörs bra och känns som det ger en kraftig ljudbild. Dom är även designade att ljudet inte stör jättemycket för dom som inte har dom på sig. Jag kan använda dom i sängen med rätt bra volym utan att det stör frun som sover bredvid(Steam Deck låter högre oftast). Jag tycker just kanterna på bilden kan bli lite lite suddiga, sällan spel visar något viktigt just där så det gör inte så mycket.

Antingen kör jag bara in det i USB uttaget direkt eller så använder jag en powerbank som jag fick till där man kan både ladda och se samtidigt. Fick en smidig hållare till så allt är på samma plats. Men blir så jäkla tungt att jag oftast bara kör utan när jag använder glasögonen. Köpte även med en Splitter så jag kan både ladda från väggen direkt och visa bild också på glasögonen. Nu spelar jag inte så ofta så jag hinner ofta avsluta spelet innan den behöver laddas igen.

En liten nackdel är väl att dom inte har VRR(tror det kallas så?) Så dom stödjer bara 60Hz när många spel jag spelar har jag anpassat till runt 40-45fps för att spara batteri och för att det funkar så bra på Decken. Så ibland måste jag ändra andra inställningar i spel för att det ska kunna komma upp i 60fps igen eller bara låsa det på 30fps som också funkar bra. Eftersom Decken anser att det är en extern display så kör den tack o lov inte med samma inställningar så det blir rätt smidigt ändå.

Dom funkar rätt dåligt utomhus på soliga dagar också. Det blir en helt för genomskinlig bild då och ögonen får problem att fokusera på bilden och man kan få lite huvudvärk(kan bara vara jag som har glasögon normalt sett, men jag har inget jättesynfel, ser dåligt på långt håll endast). För dom som har dålig syn så kan man skapa eget slipat glas för sin syn som man kan sätta in tydligen. Men för små synfel så finns det små hjul ovanpå som man kan justera lite smått.

Fick även till en heltäckande plastform som man kan sätta framför för att göra det helt svart framför så du kan få bra bild även i soliga dagar, men då ser du inte ut alls och kan inte gå nånstans så klart. Inte för man gör det så mycket när man spelar ändå...

Fick även till en android tv device som man hänger runt halsen typ som man kopplar in i dom, funkar väldigt bra precis som med decken och lite kul att kunna använda när man t.ex diskar eller går o damsugar lite om man har lust. Har testat att gå ut med den och titta vidare(med hjälp av internet från telefonen) när jag gick med hunden och det funkade väl rätt bra faktiskt även på rörande fot då. Lite problem med en solig dag men fick det ändå att funka helt ok.

Summerat: Kul grej som jag inte är säker på om det var värt vad jag betalade för det. Är ljuset rätt dock så funkar det riktigt smidigt och att ditt ansikte funkar för det(läst om vissa som får en rejäl huvudvärk eller att det aldrig blir en riktigt klar bild)

Medlem

Agatha Christie - Murder on the Orient Express släpptes nyligen och verkar vara ett spel som passar bra till Decken men det är inte verifierat alls. Står bara Unknown och inga videos på YT ännu.

https://store.steampowered.com/app/1904790/Agatha_Christie__M...

Provade demot på min SD och det flyter bra, iaf inne i tåget där man börjar. 60fps i 1280x800 (fyller hela skärmen) och verkar inte dra speciellt mycket kräm. Blir nog köp efter jag klarat Cocoon.

Kan förövrigt rekommendera just Cocoon. Väldigt bra pusselspel för SD och inte för svårt. Själva gameplay känns lite som The Last Campfire men coolare pusseldesign och roliga bossar.

https://store.steampowered.com/app/1497440/COCOON

*Köpte Murder on the Orient Express. Funkar fantastiskt bra. 60fps 12-13w, inga stutter än sålänge. Säkert bättre optimerat än ett gammalt demo. Verkar även som ett väldigt roligt spel

Medlem

Dave the Diver är verkligen superbt på SD. Klämt typ 24h denna veckan. 😅

Medlem
Skrivet av baxtex:

Dave the Diver är verkligen superbt på SD. Klämt typ 24h denna veckan. 😅

Är riktigt sugen på att skaffa det, men så mycket annat att spela just nu och jag och frugan ska dra igång BG3 tillsammans nu i veckan när barnen åkt hem till deras morsa. Men Dave ser riktigt mysigt ut. Får nog bli ett köp när löningen trillar in.

Medlem

Säkert nämnt tidigare i denna tråd men kolla in Dredge, mysig äventyr-fiskespel med lite mystik.
Tycker det är ypperligt till steam deck.
Flyter på bra i 60fps

Skriv svar