Mamma mia! Super Mario Bros. 3 är tidernas bästa Mario-spel

Robot
Mamma mia! Super Mario Bros. 3 är tidernas bästa Mario-spel

Slår Super Mario World med minsta möjliga marginal i FZ-läsarnas stora omröstning.

#formkurvan, #mario, #super-mario, #super-mario-bros


Medlem

Ungefär vad man kunde förväntat sig. Att SMB3, SMW och SM64 är topp-3 är väl ingen överraskning. Och lägst rankade spelet, Super Mario Run, landade ändå på 2,00 vilket väl åtminstone är godkänt betyg? Det enda lite trista tycker jag är att Wario Land: Super Mario Land 3 kom så långt ner och under det första Super Mario Land.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Nu har ju forumet röstat fel. World är ju bättre än 3:an, det är fakta ju!

Medlem

Är det bara jag som inte ser till Paper Mario? Eller heter det egentligen något annat?

Medlem

Vilka minnen. Fick spelet med NES-konsolen i julklapp 1990 då jag var 4 år och har varit gamer sedan dess.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Är det bara jag som inte ser till Paper Mario? Eller heter det egentligen något annat?

En spin-off inte i plattformsgenren. Skulle man räkna med alla spin-offs så hade vi väl fått rösta på mer än hundra spel. Enda spelet som kanske saknas är det första Mario Bros, det som kom innan Super Mario Bros alltså, men det var ju heller inte riktigt samma sorts plattformare som de senare spelen.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Redaktör
Ponny

Tänk om, ja, tänk om Super Mario Wonder blir en sån där storslagen modern 2d-klassiker i samma klass som trean och World...? Det är väldigt mycket att hoppas på men det skadar inte att drömma.

Annars överraskade det mig en smula att Galaxy inte kom lite, liiite högre upp. Om någon håller en pistol mot mitt huvud skulle jag utropa det till min favorit.


signatur

En Bamseponny av folket

Fragtjuv

Spelen i topp 3 känns fullt rimligt men jag är förvånad att Lost levels hamnar så långt ner. Särskilt eftersom många idag älskar svåra spel. Men det är kanske för svårt och oförlåtande för ett Mario-spel?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Tycker folk på allvar att Mario 64 är bättre än Odyssey? Helt uppåt väggarna fel.

Redaktör

Håller med Fredrik, förvånad att inte Galaxy-spelen kom högre. Verkligen två kreativitetsfontäner.

Varmast känslor har jag för Yoshi's Island, men jag sätter nog första Galaxy som etta.


signatur
Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

En spin-off inte i plattformsgenren. Skulle man räkna med alla spin-offs så hade vi väl fått rösta på mer än hundra spel. Enda spelet som kanske saknas är det första Mario Bros, det som kom innan Super Mario Bros alltså, men det var ju heller inte riktigt samma sorts plattformare som de senare spelen.

Trots ”Super” i namnet är ju Super Mario Run så mycket en spin-off som det möjligen kan bli.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Trots ”Super” i namnet är ju Super Mario Run så mycket en spin-off som det möjligen kan bli.

Det kan jag hålla med om. Hade nog själv räknat med första Mario Bros som en del i serien före Super Mario Run. Om man nu ska räkna med det ena eller andra överhuvudtaget. Enklast kanske att skippa båda dessa.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Galaxy-spelen ligger i topp på min lista, 2an är ett av mina absoluta favoritspel.

Avstängd
Skrivet av Sarato:

Tycker folk på allvar att Mario 64 är bättre än Odyssey? Helt uppåt väggarna fel.

Finns ju en miljon fler grejer i Odyssey men enligt mig är Mario 64 fortfarande det bästa 3d-mario på grund av kontrollen/fysiken och svårighetsgraden.

Mario har en tyngd i 64 som saknas i de senare spelen, det känns mer organiskt att hoppa runt än de senare spelen där det är typ "vägghoppa här" och det är omöjligt att misslyckas.
När man spelar de senare spelen är det roliga att se vad de hittat på för finurliga mekaniker och färgglada banor men man går fortfarande bara igenom spelet sak för sak, rörelse för rörelse, mekanik för mekanik ganska passivt utan så mycket motstånd.
Mario 64 är mer frustration och "hur fan gör man det här!?", sånt gillar jag i spel.

Men mitt omdöme påverkas nog också av att jag spelade Mario 64 när jag var 8 år och det var helt magiskt.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tänk om, ja, tänk om Super Mario Wonder blir en sån där storslagen modern 2d-klassiker i samma klass som trean och World...? Det är väldigt mycket att hoppas på men det skadar inte att drömma.

Annars överraskade det mig en smula att Galaxy inte kom lite, liiite högre upp. Om någon håller en pistol mot mitt huvud skulle jag utropa det till min favorit.

Med detta inlägg så har du ju i princip redan utropat det till din favorit, så hur ser det egentligen ut där på redaktionen? Behöver vi bli oroliga? 😁

Redaktör
Ponny
Skrivet av Darkseed:

Med detta inlägg så har du ju i princip redan utropat det till din favorit, så hur ser det egentligen ut där på redaktionen? Behöver vi bli oroliga? 😁

Handen på hjärtat: hittills har jag bara spelat det en halvtimme cirka på Gamescom. Mike recenserar!

Men det lilla jag sett lovar riktigt gott. Känns fräschare än "New" (som inte är så "New" längre ). Gissar att jag sparar det till julledigheten och co-op med sambon. Kan det bli juligare? 🎅


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ghost Writer:

Det kan jag hålla med om. Hade nog själv räknat med första Mario Bros som en del i serien före Super Mario Run. Om man nu ska räkna med det ena eller andra överhuvudtaget. Enklast kanske att skippa båda dessa.

Ja, den gränsdragningen var svår. Tycker dock Super Mario Run är mer besläktat med seriens "rötter" än Mario Bros, som har ett annat upplägg. Och Wario Land var knepigt, men heter ändå Super Mario Land 3. Ja: svårt att dra gränsen.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Super Mario Bros. 3 är grymt bra men Super Mario World är mycket bättre imho.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Tomas Helenius:

Håller med Fredrik, förvånad att inte Galaxy-spelen kom högre. Verkligen två kreativitetsfontäner.

Varmast känslor har jag för Yoshi's Island, men jag sätter nog första Galaxy som etta.

Yoshi's Island är om inte annat det läckraste spelet i serien. Jäklar i min lilla låda vad fint det är.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Både SM3 och SMW är 5/5 spel. Väldigt kul att kolla på speedruns och romhacks.

Gen
Medlem

Lite förvånad att 3D World inte kom högre. Är i mina ögon det perfekta co-op Mario spelet.

Medlem

Väntat resultat. Super Mario Bros 3 var förstås banbrytande när det kom. Med det sagt är jag inte så road av det idag. Körde igenom Snes-versionen för bara nån månad sedan och idag tycker jag har jag inte jättekul med det. Jag har svårt för både estitiken och det enformiga soundtracket. Jag tycker att wxempelvis Yoshis Island är väldigt nycket roligare att spela idag, det både ser och låter fantastiskt, men har ocksä ett nycket större gameplay-mässigt djup. För mig är det seriens höjdpunkt, ihop med de båda Galaxy-spelen.

Medlem

3D land, Bowsers fury, Odyssey, Mario world och Mario land är mina favoriter

Medlem

Odyssey och 64 är mina favoriter.
Skönt att Sunshine och Galaxy-spelen inte kom högre, gravt överskattade spel, både Gamecube och Wii håller jag som svaga Nintendo-generationer med relativt svaga first party-spel.

Medlem

Super Mario bros 2 kom på en andra plats?!?! Det är ju inte ens ett super Mario spel från början. Trodde inte folk gillade det heller. Kul å se jag hadde fel.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Super Mario bros 2 kom på en andra plats?!?! Det är ju inte ens ett super Mario spel från början. Trodde inte folk gillade det heller. Kul å se jag hadde fel.

Kamrat, listan under bilden är sorterad i kronologisk ordning. Bilden är sorterad efter röstgenomsnittet.

Medlem

Super Mario Land 2 är ju vansinnigt underskattat alltså!

Medlem

Passande vinnare. Men ser att ni missat ett par titlar som borde räknas som "Mario spel".

Wrecking Crew: Den som startade alltihop
Super Mario RPG: Enda Mario RPG spelet, som dessutom nyligen fått en remake


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Meurik:

Passande vinnare. Men ser att ni missat ett par titlar som borde räknas som "Mario spel".

Wrecking Crew: Den som startade alltihop
Super Mario RPG: Enda Mario RPG spelet, som dessutom nyligen fått en remake

Fast nu är det ju bara plattformsspelen i listan, ska man ta med andra spel med Mario finns det ju hur många som helst.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Tycker folk på allvar att Mario 64 är bättre än Odyssey? Helt uppåt väggarna fel.

I Odyssey är det ju lite tråkigt med för enkla "power moons" i 64 och sunshine blev man i lite glad när man fick en vad de nu kallades i de spelen även mängden förstör. Men blir ju inte samma sak när man får 3 st i minuten.

Odyssey är väl ett bra spel men svårighetsgraden är för nerskruvad. Jag hade personligen roligare med 64 och sunshine. Galaxy 1 och 2 spelade jag aldrig pga jag hatar spel som använder viftpinne kontrollen.

12
Skriv svar