Diskutera – Vilket spel har bästa soundtracket?

Medlem

Advent Rising hade ett trevligt OST.

Och man får inte glömma Top Gear till SNES.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Ori and the blind forest är ett av de mest minnesvärda. Får tårar än i ögonen när jag lyssnar,, damn it ;`(

Håller verkligen med och precis det jag tänkte nämna i denna tråd. I Will of wisps brukade jag fastna i menyn. Satt säkert en kvart och bara lyssnade på musiken och det skedde inte bara en gång.
Denna tolkning är rätt trevlig med.

Medlem

1. Simon's Quest
2. Castlevania
3. Battle of Olympus

Medlem

Final Fantasy VII är det enda rätta svaret.

Medlem

Svårt att placera endast en som nummer 1...
Finns ju många ettor beroende på platform och genre:

Unreal Tournament 99
Jazz Jackrabbit 2
DOOM 2016
Super Mario World
Donkey Kong Country 1
Ninja Gaiden 1
Goldeneye 64
ICO
Shadow of the Colossus
Vigilante 8 2nd Offence

Lyssnade idag igenom det fantastiska Soundtracket till A Hat In Time.
Så snuskigt bra komposition och känsla. Älskar att alla låtar är dynamiska med spelets olika musikaliska teman som man kan höra i princip varenda låt.

Även de som kom senare med DLC packet är också kanon.

Medlem

Borderlands 2
Radio i new vegas och fo3

Bara för de inte är nämnda

Medlem

Vad är ett bra sountrack?

Bäst musik? Bäst tema? Bäst stämning?

Slänger ut några förslag som jag tycker är "bäst på sitt sätt".

Donkey Kong Country 2
Varje enskild låt där är ju fantastisk. Bitvis försöker man väl följa något tema, men t ex Stickerbrush Symphony är kanske både spelets bästa låt och en låt som inte följer något tema alls.

GTA: Vice City
Lite fusk, eftersom de alla låtarna är musik från en viss era, men en så väl kurerad samling är ju imponerande på sitt eget sätt.

Banjo Kazooie
Kanske inte de bästa låtarna, men musiken sätter verkligen tonen för hela spelet. Det är få spel som lyckas få musik, handling, dialog, estetisk och allmän stil i sådan samklang.

Hollow Knight
Är väl egentligen inte så många låtar som verkligen sticker ut som låtar som kan stå på egen hand (det är väl City of tears i så fall) men det är få spel som lyckas sätta den stämningen som Hollow Knight gör med sitt sountrack. Det känns som om man tog vad Metroid spelen gjorde och sedan gjorde det bättre. (Uppenbarligen tycker jag att Metroid spelen gör ett riktigt bra jobb med att sätta stämning också, men tycker ofta de snubblar bort sig bitvis där musiken ska bli lite mer "heroisk" och actionladdad längre in i spelen, vilket förstar det lite för mig. Brinstar t ex är en bra låt, men tycker den förstör tonen spelet håller lite.

Sen finns det ju spelserier som har ett fantastiskt soundtrack över hela serien, World of Wardcraft och Zelda spelen är bra exempel på det, även om det är svårt att hitta något spel som sticker ut som noterbart bättre än de andra.

Och Halo har kanske spelhistoriens bästa temalåt, men tycker övrig msuik faller lite kort.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Journey to Silius

Medlem

Chrono Trigger och Chrono Cross

KoP
Medlem

Soundtracket till Turrican 2 - The Final Fight (Amiga / 1991) av Chris Hülsbeck.

Medlem

Child Of Light’s soundtrack är överlägset allt! Fångar verkligen hela essensen i spelet och det enda soundtrack som fått mig att börja lyssna på artisten som ligger bakom verket (Cœur De Pirate)

Medlem

Delad första plats: Mega man 2 och 3

Medlem

1: Battlefield 1
2: Frontier: Elite II
3: Cannonfodder

Medlem

O yes, Hands down Castlevania Symphony of the Night. Eller som vissa kanske känner igen spelet som, Castlevania SOTN! Finns inget bättre soundtrack I universum!

Medlem

Jag har spelat för länge för att det ska vara möjligt att välja.

Hur jämför man något Rob Hubbard gjorde på C64 med symfoniska stycken från Bloodborne? Hur jämför man Journey med Hotline Miami?

Det finns så mycket som är riktigt bra.

Medlem

Ojoj finns mycket fint. Halo sticker ut med mystik i CE, avslappnad jazz i ODST, och undergång i Reach. Hela Mass effect är en lång njutning för öronen. Zelda TP. Väljer ändå att lyfta fram detta.

Nu till att lyssna av tråden resten av dagen👌

Medlem

Tony Hawk's Pro Skater 2

Medlem
  1. FF7 Boss Fight

  2. Mortal Combat

  3. NHL 96' Soundtrack

  4. Battlefield 1942

  5. Hitman 2 Silent Assassin

  6. MAFIA I, MAFIA 3

  7. GTA Vice City

  8. GTA III

  9. Yoshi Island

  10. Banjo KaZzoiii

  11. Perfekt Dark N64

  12. Pilot Wings N64

Med mera...

Medlem

Jag är lite oldschool och således är det bara de äldre titlarnas musik som fastnat. Den enkla midi-slingan i xcom terror from the deep har etsat sig fast i bakhuvudet, där man med hjärtat i halsgropen utforskar bland annat havsbottnen med sina marinsoldater och plötsligt står öga mot öga med en alien. Definitivt den låten som jag främst förknippar med datorspel 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

MechWarrior 2 - Iron Piston / Wolf Trial 2

MechWarrior 2 - Arkham Bridge
https://www.youtube.com/watch?v=mdfLQBYGSog&t=852s

MechWarrior 2 - Bouk Obelisk
https://www.youtube.com/watch?v=mdfLQBYGSog&t=747s

MechWarrior 2 - Splash
https://www.youtube.com/watch?v=mdfLQBYGSog&t=3245s

Medlem
Medlem

No one lives forever , Max Payne

Medlem

YS III har bland den absolut bästa musiken i något spel. Både i originalet och i remaken:

Medlem

Även Warcraft 2:s musik är helt fantastisk:

Medlem

Ori spelen
Breath of Fire 2
Chrono Trigger
FFVII

Medlem

Resident Evil 2 (PS1)
Halo ODST
Mega Man X
Ori and the Blind Forest
Metroid Prime
Super Castlevania IV
The Legend of Zelda Skyward Sword


signatur

"There will be another time"

Medlem

Golden Sun har otroligt fin musik, men det kan vara nostalgi för enbart mig också

För den som är nyfiken så finns en video på Youtube med all musik från spelserien (Golden Sun och Golden Sun The Lost age) här: https://www.youtube.com/watch?v=6f9-YSzv2CI Hela 3h och 30min lång

Medlem

Furi har helt klart ett underbart soundtrack och passar helt perfekt till dom intensiva boss fighterna.

Sen så sitter ju all form av ikonisk spelmusik varmt i hjärtat. T.ex. Super Mario och Zelda (Pre-Breath of the Wild)

Medlem

Child of light riktigt fin musik ,skyrim rdr mycket bra med

Skriv svar