Robot
EA Sports WRC

Kan EA hålla Codemasters mästerliga rallyserie på banan? FZ har provkört.

#ea-sports-wrc


Medlem

Vet inte om förväntningarna verkligen ökade med EAs uppköp, snarare minskade.
Men från vad som släppts och sagts om spelet hittills verkar det iaf inte som att EA har förstört allt och att Codemasters verkar få styra mycket av skutan själv.

Är riktigt surt att Rallycross inte är med, tycker det var riktigt skoj i DR2. Tyvärr, om det återkommer så lär det bli som ett eget spel vilket verkligen inte behövs.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

4 år sedan Dirt 2.0 släpptes och det har inte hänt någonting på grafiksidan. Gränsfall om det inte till och med har blivit sämre grafik.

Nu är såklart känslan viktigast men alltså.. Det känns snålt.

Medlem

Rallycross en fredagkväll med några kalla bärs och tävling mot polare i discorden är en ganska oslagbar combo. Toksynd att det är borta!

Inaktiv
Skrivet av Hejsanhoppsan:

4 år sedan Dirt 2.0 släpptes och det har inte hänt någonting på grafiksidan. Gränsfall om det inte till och med har blivit sämre grafik.

Nu är såklart känslan viktigast men alltså.. Det känns snålt.

Tror vi måste vänja oss vid att grafiken inte kommer öka i samma takt just nu vilket kan bli svårt både för spelutvecklare och spelare. Till största del för att hårdvaran är svin dyr vilket skulle exkludera ett stort antal konsumenter. Dels för att det inte är värt att lägga stora resurser på att förbättra grafiken minimalt. Vi ser inte längre kliv som från 16-bit Mario.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Tror vi måste vänja oss vid att grafiken inte kommer öka i samma takt just nu vilket kan bli svårt både för spelutvecklare och spelare. Till största del för att hårdvaran är svin dyr vilket skulle exkludera ett stort antal konsumenter. Dels för att det inte är värt att lägga stora resurser på att förbättra grafiken minimalt. Vi ser inte längre kliv som från 16-bit Mario.

Så istället accepterar vi ett spel som ser likadant ut, med små förändringar där man bara klistrat på en nytt namn och det betalar vi givetvis fullpris för. Behöver inte öka i samma takt men det ska i alla fall inte se likadant ut eller sämre, efter 4 år.

Det går absolut att pusha grafiken mer än så här utan att exkludera spelare. Finns gott om exempel på det.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Så istället accepterar vi ett spel som ser likadant ut, med små förändringar där man bara klistrat på en nytt namn och det betalar vi givetvis fullpris för. Behöver inte öka i samma takt men det ska i alla fall inte se likadant ut eller sämre, efter 4 år.

Det går absolut att pusha grafiken mer än så här utan att exkludera spelare. Finns gott om exempel på det.

Vilka exempel har du?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Vilka exempel har du?

Ursäkta, men menar du på allvar att det inte finns spel som är snyggare än det här som i högsta grad sålt bra?

Att sitta och försvara att EA inte klarar av att leverera bättre grafik än ett 4 år gammalt föregångarspel som PS4 klarar av att driva när vi har nyare konsoler och datorer nu, är inget annat än trams.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Så istället accepterar vi ett spel som ser likadant ut, med små förändringar där man bara klistrat på en nytt namn och det betalar vi givetvis fullpris för. Behöver inte öka i samma takt men det ska i alla fall inte se likadant ut eller sämre, efter 4 år.

Det går absolut att pusha grafiken mer än så här utan att exkludera spelare. Finns gott om exempel på det.

Små förändringar?

Vad jag har läst så är antalet bilar och banor mycket fler än tidigare.
Banor kan ha maximal längd betydligt längre än DR 2.
De har bytt motor helt, vilket säkert har tagit största brunten av utvecklingstiden samt budget.
Av det jag har läst så kan du välja vilken årstid du vill åka på alla banor vilket är nytt.

Sen så, som skrivits tidigare, så vill man inte exkludera spelare genom att göra spelet för krävande. Rally-spel är redan en relativt nischad genre då det är inte så stort i t.ex. USA eller Asien, så varför göra en liten spelarbas ännu mindre?

Ta Forza Motorsport som exempel; spelet kräver redig dator för att kunna flyta på någorlunda, vilket gör att de med mediokert dator kan inte lira spelet.
Annat exempel är Counter-Strike 2, där många spelare inte kan spela längre för deras dator klarar inte av förbättrade grafiken.

Båda dem spelen har ”råd” med att tappa spelare eftersom bägge spelen är populära i alla regioner. Skulle inte säga samma om WRC genren.

Personligen så hade jag inte tackat nej till uppgraderad grafik, men samtidigt så kommer jag inte störa mig på det ett dugg då jag vet att Codemasters har bytt spelmotor och därmed har nog lagt största budgeten på att få allt flyttat över dit, samt säkert behövt bygga en hel del upp från grunden igen.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Små förändringar?

Vad jag har läst så är antalet bilar och banor mycket fler än tidigare.
Banor kan ha maximal längd betydligt längre än DR 2.
De har bytt motor helt, vilket säkert har tagit största brunten av utvecklingstiden samt budget.
Av det jag har läst så kan du välja vilken årstid du vill åka på alla banor vilket är nytt.

Sen så, som skrivits tidigare, så vill man inte exkludera spelare genom att göra spelet för krävande. Rally-spel är redan en relativt nischad genre då det är inte så stort i t.ex. USA eller Asien, så varför göra en liten spelarbas ännu mindre?

Ta Forza Motorsport som exempel; spelet kräver redig dator för att kunna flyta på någorlunda, vilket gör att de med mediokert dator kan inte lira spelet.
Annat exempel är Counter-Strike 2, där många spelare inte kan spela längre för deras dator klarar inte av förbättrade grafiken.

Båda dem spelen har ”råd” med att tappa spelare eftersom bägge spelen är populära i alla regioner. Skulle inte säga samma om WRC genren.

Personligen så hade jag inte tackat nej till uppgraderad grafik, men samtidigt så kommer jag inte störa mig på det ett dugg då jag vet att Codemasters har bytt spelmotor och därmed har nog lagt största budgeten på att få allt flyttat över dit, samt säkert behövt bygga en hel del upp från grunden igen.

Medlem

Okej, låt höra vad var fel i det jag skrev då? Dessutom så är det inte EA som utvecklar spelet, det är Codemasters. EA är bara utgivaren samt moderbolaget till Codemasters nu när de har köpt studion.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Ursäkta, men menar du på allvar att det inte finns spel som är snyggare än det här som i högsta grad sålt bra?

Att sitta och försvara att EA inte klarar av att leverera bättre grafik än ett 4 år gammalt föregångarspel som PS4 klarar av att driva när vi har nyare konsoler och datorer nu, är inget annat än trams.

Andas lite. Du skrev att du hade exempel, jag bara undrade vilka de var.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Okej, låt höra vad var fel i det jag skrev då? Dessutom så är det inte EA som utvecklar spelet, det är Codemasters. EA är bara utgivaren samt moderbolaget till Codemasters nu när de har köpt studion.

Lika dålig ursäkt, även när Codemasters gör utvecklingen. Jag tror bilden talar tillräckligt om resten.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Lika dålig ursäkt, även när Codemasters gör utvecklingen. Jag tror bilden talar tillräckligt om resten.

Bilden säger iaf en hel del om dig och vad du är för typ av person.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Är det bara jag som tycker att det ser lite halv udda ut att vattnet på motorhuven i regnet ligger still i över 100km/h?

Avstängd
Skrivet av anon_332538:

Tror vi måste vänja oss vid att grafiken inte kommer öka i samma takt just nu vilket kan bli svårt både för spelutvecklare och spelare. Till största del för att hårdvaran är svin dyr vilket skulle exkludera ett stort antal konsumenter. Dels för att det inte är värt att lägga stora resurser på att förbättra grafiken minimalt. Vi ser inte längre kliv som från 16-bit Mario.

Vilket konstigt argument. Vi borde i alla fall inte förvänta oss från ett bilspel att det ser sämre ut än den fyra år gamla föregångaren på en helt ny generation hårdvara som drivs av UE5.

Redaktör
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Lika dålig ursäkt, även när Codemasters gör utvecklingen. Jag tror bilden talar tillräckligt om resten.

Skrivet av Soulless:

Bilden säger iaf en hel del om dig och vad du är för typ av person.

Nu pratar vi om spelet.


signatur
Medlem

Såg rätt så kul ut, dock inte samma höga nivå som forza.

Medlem

Självklart skeptisk till EA, som tur är var mycket jobb redan gjort innan uppköpet så förhoppningsvis kommer det bli bra.

Håller det ungefär samma klass som Dirt rally 2.0 är jag nöjd men man vet ju aldrig. Blir lite orolig över att känslan kommer vara mer DiRT än Dirt rally.

Medlem

Blir ett givet köp, viktigaste är att själva körningen känns bättre än tidigare WRC. Codemasters brukar vara bra på just detta.

Grafiken kan man ha åsikter om, känns inte som mycket har hänt, men det här är deras första WRC.

Medlem

Grafik hit och grafik dit - kryp iväg till era söndermoddade versioner av något obskyrt PC-spel då. Gnällspikar.

Det ser ju SVINBRA ut på alla sätt och vis! Jag har ganska nyligen sladdat in i rallysvängen och fastnade tokhårt i Dirt Rally 2.0, så pass att jag också uppgraderade med ratt från Fanatec och ny stol från Playseat. Mycket för just kommande WRC.

Ser fram emot att få sladda i Kenya och Japan, sträckor som inte finns med i Dirt - ser också fram emot att kunna lira via Racenet och hoppas bara att den upplevelsen inte ska bjuda på några större besvikelser...


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Tycker det ser riktigt lovande ut, hoppas det släpps ett demo så man kan få en känsla för hur bilarna beter sig.

Medlem

Tycker det ser extremt stelt ut vad gäller kollisionsfysiken, sedan känns det som det saknas post-processing effekter för att få det att se lite mer lent och verkligt ut. Den skarpa grafiken som den är gör att det ser tveksamt ut tycker jag.

De har ju dock lagt ner ett enormt jobb får man säga inte minst innehållsmässigt men att också porta över det, även om jag är ytterst skeptisk till den här unreal-migreringen alla håller på med.

Medlem

Kommmer testa det och bedöma då. Har dirt rally 2 såpass färskt i minnet och kör ju Forza nu.
Blir kul att jämföra känslan. Grafiken bryr jag mig inte om den är stor skillnad mot tidigare, känslan och hur roliga banor det faktiskt är som make or break mest.

Kan rekommendera att följa Karl Gosling på Youtube inför släppet. Såg hans senaste gällande triple screen support och menar på att EA redan ljugit om stödet för detta, vilket inte är särskilt kul att höra..
https://youtu.be/RgOIYxu2LQQ?feature=shared

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Kan rekommendera att följa Karl Gosling på Youtube inför släppet. Såg hans senaste gällande triple screen support och menar på att EA redan ljugit om stödet för detta, vilket inte är särskilt kul att höra..
https://youtu.be/RgOIYxu2LQQ?feature=shared

Nä det där var riktigt tråkigt att höra, man får hoppas att det finns mycket inställningar för att ändra hur man sitter i bilen så att det ändå går att få till hyffsat. Det är en grej som är riktigt dåligt i DR2.0 tyvärr för oss med 3-skärm setup.

Av förhandstittar att döma så verkar känslan från DR2.0 vara kvar och uppdaterad så hoppas det känns bra Längtar tills man får greppa ratten!

Medlem

Tycker det skiljer sig ganska markant från DR2 ur ett visuellt perspektiv. Det har satsat mer på realism än stiliserat som DR2.

Sen är det en preview build som är antalet månader gammal, det ska man ha i åtanke.

Fysikmässigt tycker jag det ser bättre ut. Asfalten ser bättre ut, om än inte fullt lika bra som gruset, men ett steg i rätt riktning.
Bilarna ser även lite 'långsammare' ut vilket är positivt enligt mig. I DR2 var du uppe och nosade på 190-200 med R5-bilarna utan större problem, vilket inte riktigt speglar verkligheten.

Medlem

Pustar ut att EA inte hunnit själsmässigt döda Codemasters än, så hoppas det håller i sig.

Långa sträckor är ju det jag saknade mest i DR2, så det tar jag tacksamt emot

Nu får man bara hoppas att VR släpps till det inom rimlig tid så man kan börja spela, har bara ratten uppsatt för det just nu :-/

Medlem

Jag testade senaste Forza, och det gjoree mig bara sugen på att testa Rally.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Gaara:

Såg rätt så kul ut, dock inte samma höga nivå som forza.

Har Forza hög nivå gällande rally menar du?

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Har Forza hög nivå gällande rally menar du?

Bilspel...

12
Skriv svar