Rapport ger en inblick i Gollums problematiska utveckling

Robot
Rapport ger en inblick i Gollums problematiska utveckling

Bristfällig erfarenhet, bristfällig budget, bristfälligt ledarskap.

#Daedalic-entertainment, #The-lord-of-the-rings-gollum


KoP
Medlem

160 miljoner kronor räckte inte för att rekrytera expertis som kunde ha räddat spelet? 🤔

Dessa pengar räckte inte till en handfull personer med erfarenhet som hade kunnat äntra med pekpinnar och sagt: -Det här behöver ni göra/ändra på.

Låter troligt. 🙄

Medlem
Skrivet av KoP:

160 miljoner kronor räckte inte för att rekrytera expertis som kunde ha räddat spelet? 🤔

Dessa pengar räckte inte till en handfull personer med erfarenhet som hade kunnat äntra med pekpinnar och sagt: -Det här behöver ni göra/ändra på.

Låter troligt. 🙄

160 mille hade säkert räckt till en handfull experter men vem skulle då gjort jobbet? ChatGPT?


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Sjuka summor som bevisar att det inte blir bra spel bara för det.
Mång fortsätter dock stirra blint på AAA industrin utan att vidga vyerna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bristfälligt ledarskap kan sänka det mesta.

Medlem
Skrivet av KoP:

160 miljoner kronor räckte inte för att rekrytera expertis som kunde ha räddat spelet? 🤔

Dessa pengar räckte inte till en handfull personer med erfarenhet som hade kunnat äntra med pekpinnar och sagt: -Det här behöver ni göra/ändra på.

Låter troligt. 🙄

Spelet utannonseradea 2019, dvs det tog minst 4 år att göra. Troligtvis 1 år till innan utannonserandet.
Enligt wiki har Daedelic ca 70 anställda.

160 mille fördelat på 70 pers över 4 år blir ca 570 000 kronor i per person.

I Sverige hade en personalkostnad på 570 000 gett en lön på ca hälften av det efter arbetsgivaravgifter etc.

Sen utöver detta är det kostnader på datorer, lokaler osv.

Så nej, det fanns knappt pengar för löner för de som jobbade där, än mindre till att nyanställa experter.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Spelet utannonseradea 2019, dvs det tog minst 4 år att göra. Troligtvis 1 år till innan utannonserandet.
Enligt wiki har Daedelic ca 70 anställda.

160 mille fördelat på 70 pers över 4 år blir ca 570 000 kronor i per person.

I Sverige hade en personalkostnad på 570 000 gett en lön på ca hälften av det efter arbetsgivaravgifter etc.

Sen utöver detta är det kostnader på datorer, lokaler osv.

Så nej, det fanns knappt pengar för löner för de som jobbade där, än mindre till att nyanställa experter.

Och då ska väl även tilläggas marknadsföringsbudget, distribution osv. (som inte är gratis).
Ett exempel och liknelse till Hollywood-branschen är att hälften av en hel films budget är ca 50/50 på produktion kontra marknadsföring, vilket i sig är rätt så sjukt. Tror inte att gaming-industrin (för att inte nämna AAA) är så långt ifrån denna sanning heller.

Redaktör

Bristfällig försäljning kanske kan lära ansvariga att anstränga sig mer. Man kan ju hoppas.


signatur
Medlem
Skrivet av KoP:

160 miljoner kronor räckte inte för att rekrytera expertis som kunde ha räddat spelet? 🤔

Dessa pengar räckte inte till en handfull personer med erfarenhet som hade kunnat äntra med pekpinnar och sagt: -Det här behöver ni göra/ändra på.

Låter troligt. 🙄

160 miljoner är ingenting

Jag kostar mitt företag ca 800k om året och jag är ingen specialist inom mitt område, de går på det dubbla. Det är inte bara din lön arbetsgivaren betalar. Det är arbetsgivaravgift, försäkring, sjuklön, förmåner.
Sen ska de ha någonstans att arbeta, all utrustning, allt som ska finnas på kontoret och behöver köpas in hela tiden, externa konsulter som ska hjälpa till med diverse som kostar en förmögenhet etc etc etc
Nu räkna på om man har 50+ anställda som ska jobba med en sak 3-4 år

Medlem

Är mer förvånad spelet fick se dagens ljus ändå trots alla problem och strul. Det borde stannat på ritbordet som många spel gjort.

Medlem

Kan väl knappast vara årets kalkon när alla visste att det skulle vara skräp. Den titeln går ju tveklöst till Redfall istället.

Skrivet av Karmak:

160 miljoner är ingenting

Finns mängder med bra spel som gjorts för mindre pengar. A Plague Tale: Innocence som exempel gjordes i en egenutvecklad spelmotor av ett team med liknande storlek och hade en budget på 145 miljoner justerat för inflation (10 miljoner euro 2019). Sitter man på miljonbudget finns inga ursäkter.

Handlar om inkompetens hela vägen från toppen till botten. De fick betalt för två extra år av utvecklingstid från planerad release och lade tid och pengar på att ”utbilda Sindarin-experter” för att göra dag 1 DLC.

Medlem

Visst är det lite jämfört med AAA, men 15 milj dollar är helt okej för ett AA spel från mindre studio. Det måste sälja minst 1 miljon ex för att gå ihop, och det anade man redan vid utannonseringen skulle bli svårt.

Måhända att studion plötsligt fått en inkompetent ledning men spelet var dömt att floppa redan från start eftersom grundidén var skit. Nästan alla tycker Gollum är cool som karaktär men nästan ingen har ju intresse av att vara honom i ett spel.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av MLundin:

Och då ska väl även tilläggas marknadsföringsbudget, distribution osv. (som inte är gratis).
Ett exempel och liknelse till Hollywood-branschen är att hälften av en hel films budget är ca 50/50 på produktion kontra marknadsföring, vilket i sig är rätt så sjukt. Tror inte att gaming-industrin (för att inte nämna AAA) är så långt ifrån denna sanning heller.

Jo det är det.

Call of Duty kanske slänger hälften på marknadsföring men spel som Starfield och nedåt lägger högst 25%. AA-spel ännu mindre, 10-20%.


signatur

Memento Mori

Medlem

Nacon gav även ut Tennis World Tour för ett par år sedan. Största scam-upplevelse jag någonsin varit med om. Inte ett dugg förvånad. Köper inte något Nacon är involverade i.

Medlem

Ja de kanske inte hade världens största budget, men utifrån vad jag såg i den där dokumentären (kikade igenom hela) så har de ju aldrig varit någon fantastisk studio. Inget av deras spel har varit något utöver det vanliga. Deras bästa titlar (2D äventyrsspel av gamla skolan) ligger runt 75 i snittbetyg. Resten varierar mellan 60 och 70.

En medelmåttig studio som fullständigt tog sig vatten över huvudet.

Medlem

Kommer det här spelet gå till historien som det nya E.T?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Tycker det är tråkigt hur Daedalic totalt havererade det här. Tog de sig vatten över huvudet?
Jag har spelat flertalet av deras spel genom åren.
Aer - Memories of the wold var ett väldigt mysigt spel med lite Journey vibbar över sig.
Silence - Galet vackert äventyrs spel.
Och hela Deponia spelserien som är sanslöst roliga peka-clicka äventyr.

och de har gjort mkt mer godis med.
Förstår inte riktigt vad som hände med just Gollum.

Mkt trist.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Det förklarar varför de i sitt ursäktsbrev stavade fel på sitt eget fel och istället skrev "The Lord of Ring: Gollum".
ChatGPT skrev det:

1
Skriv svar