Robot
NHL 24

EA Sports har tappat kärleken till hantverket.

#nhl-24


Gnällkuk

Ja, jag tror du är något på spåren med "brist på konkurrens". Finns ju ingen större morot till att utveckla när det inte finns någon direkt konkurrens att tala om tyvärr. Trist att PC inte varit en plattform heller på... hmm, tjugo år? Minns inte ens när det sist kom till PC vilket är trist.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

NHL serien har tappat det totalt.
Ingen konkurrens visar sig tydligt.
Jag spelar hellre andra hockey spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har varit korkad nog att köpa NHL spelen varje år, men denna gången kommer jag inte skaffa det.

Medlem

Tycker dom ändå gjort en hel del förbättringar från NHL 23 men problemet med idiotiska målvakter som är alldeles för lätta att göra mål på kvarstår.

Medlem

Inget slår än så länge NHL 1998, gillade även NVH 1995 på sega megadrive.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör

NHL 24-recension: nu med rätt författare också!


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

NHL 24-recension: nu med rätt författare också!

2/5 tveksam redaktör.

men seriöst, skärpning på detta! händer lite för ofta!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@tootey: Beställde NHL24 igår till min Series X. Får hoppas man inte köpte grisen i säcken. :/ Verkar dock som om de förändringar som gjorts till 24:an är rätt för mig, på pappret iaf. Stämmer det att det är lättare att göra mål och passa rätt i 24:an än i 23:an? Och skulle du säga att NHL24 är ett sämre spel än 23:an?

@TheVoomyOne: Antingen är du riktigt skicklig eller så är jag kass, jag tyckte det aldrig hade varit så svårt att göra mål som jag tycker det är i NHL23. Även på Rookie och Semi-Pro kändes det extra besvärligt med målen och jag fick träna mer än vanligt. Har iofs inte spelat det på ett tag, mitt senaste var NHL16 på PS4.

Jag brukar dominera stort vad gäller antal skott, time on attack, tekningar mm. på Rookie och Semi-Pro men tycker det är alldeles för få skott som går i mål och tycker att man kan bli frustrerad på det, speciellt på NHL23. har kollat Youtube videos också men tycker man ändå inte blir riktigt bra på att göra mål någon gång. Tycker målvakterna gör helt omöjliga räddningar stup i kvarten. Sen passningarna har aldrig gått fel så ofta som i 23:an tycker jag, får vara glad om jag klarar 70% rätta passningar.

Så det känns som Exhaust Engine passar mig, om målvakterna gör fler misstag. Samt att Vision Passing låter som om det gör det lättare att passa rätt. Men, kanske bara jag som är kass? Någon annan som tycker som jag?

Medlem
Skrivet av waverider:

@TheVoomyOne: Antingen är du riktigt skicklig eller så är jag kass, jag tyckte det aldrig hade varit så svårt att göra mål som jag tycker det är i NHL23. Även på Rookie och Semi-Pro kändes det extra besvärligt med målen och jag fick träna mer än vanligt. Har iofs inte spelat det på ett tag, mitt senaste var NHL16 på PS4.

Jag brukar dominera stort vad gäller antal skott, time on attack, tekningar mm. på Rookie och Semi-Pro men tycker det är alldeles för få skott som går i mål och tycker att man kan bli frustrerad på det, speciellt på NHL23. har kollat Youtube videos också men tycker man ändå inte blir riktigt bra på att göra mål någon gång. Tycker målvakterna gör helt omöjliga räddningar stup i kvarten. Sen passningarna har aldrig gått fel så ofta som i 23:an tycker jag, får vara glad om jag klarar 70% rätta passningar.

Så det känns som Exhaust Engine passar mig, om målvakterna gör fler misstag. Samt att Vision Passing låter som om det gör det lättare att passa rätt. Men, kanske bara jag som är kass? Någon annan som tycker som jag?

Jag skulle klassa mig som ganska medioker. Det gäller bara att hitta dom där speciella sätten att göra mål på, tyvärr är dom i stort sett samma i NHL 23 som i NHL 24. Jag skjuter extremt lite skott på mål men det är ju också för att jag inte skjuter om jag inte tror att jag kan göra mål. Spelar jag online så gör jag i snitt mål på kanske var tredje skott jag tar, det behöver inte betyda att jag gör hur många mål som helst utan kan betyda att jag skjutit mindre än 10 skott på mål under en hel match. Det är ju det som blir så jävla tråkigt, möter man en bra spelare så vet man att han kommer göra mål på varenda skott han skjuter om jag inte lyckas stoppa honom. Målvakten hade lika gärna kunna sitta på avbytarbänken.

Passningssystemet i NHL 23 var inte det bästa. I NHL 24 har dom lagt till ett nytt system som är sjukt effektivt. När du håller in R2 så kommer dom andra utespelarna få en symbol ovanför sig som motsvarar dom 4 knapparna på kontrollen och passet kommer då gå direkt till den spelare du väljer.

Exhaust engine passar väldigt bra för dom som är bra på att hålla i pucken och spela runt i anfallszon. När mätaren går upp på max så kommer alla försvarsspelare nästan direkt få slut på energi och målvakten får svårare att rädda.

Medlem

För PC-spelare så lite "hockey alternativ"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av TheVoomyOne:

Jag skulle klassa mig som ganska medioker. Det gäller bara att hitta dom där speciella sätten att göra mål på, tyvärr är dom i stort sett samma i NHL 23 som i NHL 24. Jag skjuter extremt lite skott på mål men det är ju också för att jag inte skjuter om jag inte tror att jag kan göra mål. Spelar jag online så gör jag i snitt mål på kanske var tredje skott jag tar, det behöver inte betyda att jag gör hur många mål som helst utan kan betyda att jag skjutit mindre än 10 skott på mål under en hel match. Det är ju det som blir så jävla tråkigt, möter man en bra spelare så vet man att han kommer göra mål på varenda skott han skjuter om jag inte lyckas stoppa honom. Målvakten hade lika gärna kunna sitta på avbytarbänken.

Passningssystemet i NHL 23 var inte det bästa. I NHL 24 har dom lagt till ett nytt system som är sjukt effektivt. När du håller in R2 så kommer dom andra utespelarna få en symbol ovanför sig som motsvarar dom 4 knapparna på kontrollen och passet kommer då gå direkt till den spelare du väljer.

Exhaust engine passar väldigt bra för dom som är bra på att hålla i pucken och spela runt i anfallszon. När mätaren går upp på max så kommer alla försvarsspelare nästan direkt få slut på energi och målvakten får svårare att rädda.

Precis - spelar man "riktig hockey" så är det svårt att göra mål. Utnyttjar man spelets brister och gör glitch-mål så kan man göra hur många som helst utan att målvakten lär sig. Har funnits flera i varenda spel som släppts, tror jag. Bästa var väl i NHL 96 (tror jag) där man kunde åka in i målvakten så pucken gled i mål, man fick målet men också en utvisning. Fantastiskt.

Medlem

Får lite feeling av att recensionen är skriven av en bitter djurgårdare som inte vill fortsätta se korphockey.

Jag började spela NHL 19 efter ett långt uppehåll, tror det va 2004 sist jag spelade NHL. Körde 19, 21 innan det blev ett uppehåll 22 och sen fortsätta 23. Jag gillade 23, men att det var så oerhört enkelt att göra (vissa) mål sög. 24 har bättre målvakter. Gillar att dom dumpat Challenges och lagt till Moments istället. Objectives och sets känns lite mer genomtänkta. Gillar ändringarna på synergies. Ska bli intressant att se hur dom fortsätter köra events.

2/5 känns hårt, hade nog lagt 3/5, kanske till och med 4/5. NHL24 har största förändringarna på spelet vi sett på bra länge.

95% av min speltid ligger i HUT, så det jag baserat allt på.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem

Be a Pro-läget är det enda som intresserar mig. Har det skett några förändringar där?


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Skrivet av Priapsi:

Be a Pro-läget är det enda som intresserar mig. Har det skett några förändringar där?

Dom gjorde tyvärr en kopiering detta år också. Du får avvakta till NHL 25 och se om dom orkar röra den delen då.

Skribent
Skrivet av inso:

Får lite feeling av att recensionen är skriven av en bitter djurgårdare som inte vill fortsätta se korphockey.

Jag började spela NHL 19 efter ett långt uppehåll, tror det va 2004 sist jag spelade NHL. Körde 19, 21 innan det blev ett uppehåll 22 och sen fortsätta 23. Jag gillade 23, men att det var så oerhört enkelt att göra (vissa) mål sög. 24 har bättre målvakter. Gillar att dom dumpat Challenges och lagt till Moments istället. Objectives och sets känns lite mer genomtänkta. Gillar ändringarna på synergies. Ska bli intressant att se hur dom fortsätter köra events.

2/5 känns hårt, hade nog lagt 3/5, kanske till och med 4/5. NHL24 har största förändringarna på spelet vi sett på bra länge.

95% av min speltid ligger i HUT, så det jag baserat allt på.

Oj, motsatsen faktiskt. Eller bitter är jag, att vi inte får det hockeyspel vi "förtjänar" efter all tid och pengar vi lagt på spelserien genom åren. Men djurgårdare - där gick du långt över gränsen!

Medlem

"På västfronten intet nytt"....Jag är genuint sorgsen över hur EA behandlat den här serien, precis som det står i recensionen så minns jag också när EAs NHL-spel verkligen låg i framkant, spelen låg på den tiden ofta bra mycket längre fram än FIFA...Men sen gick det lite stiltje i grejen runt 05 till 08 innan man på allvar fick konkurrens av 2K och vi tidigt 10-tal fick några helt fantastiska spel...Sen försvann 2K ur bilden, vi stod inför en ny konsolgeneration och sedan dess har det ärligt talat bara gått utför.

Känns verkligen som att EA inte bryr sig överhuvudtaget längre, det är så liten marknad för spelen och det faktum att det helt saknas konkurrens att man mer eller mindre gör minsta möjliga insats.

Medlem
Skrivet av PeterMagnusson84:

Dom gjorde tyvärr en kopiering detta år också. Du får avvakta till NHL 25 och se om dom orkar röra den delen då.

Ok, då blev valet lätt. Tack för svar!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Har sedan länge blivit desillusionerad med dessa sportspels årliga släpp med några få ytliga uppdateringar till fullpris.

Spelade NHL för första gången på länge förra året, kan inte sätta fingret på det men det känns inte riktigt som hockey. För alla fel med FIFA/EA FC känns det som de lyckas bättre med att få det att kännas som en simulering av fotboll.

Medlem

Tycker personligen att spelet behöver ett djupare be-a-pro läge. Upplever att det och franchise läget är de som kan ge spelen liv.

Sen måste jag säga att denna spelserie är ett av få spel där jag tycker att de borde sluta släppa nya spel varje år och istället ge spelen lite live service behandlingen. Gör så att spelen klarar sig i 3 år, sälj uppdaterade rosters vid ny säsong och släpp DLC med nya funktioner. Kanske inte är möjligt men spelen har så små förändringar från ett år till ett annat.

Medlem

Har en rotation av 3-4 sportspel där jag köper ett nytt per år. Förra året blev det inköp av NHL 23 och medans jag visserligen haft rätt så kul med det så blir det knappast ett köp av ett nytt hockeyspel från EA på flera år förutsatt att det inte blir några enorma förändringar.

Också väldigt besviken på att franchine-läget blivit sämre sedan jag började spela i början av 2000-talet - och inte bättre. Kanske är nostalgi men tycker mig komma ihåg att fokuset på svensk hockey var bättre. NHL 2001 hade väl tillochmed en expansion just för Elitserien som håll rätt så hög klass?

Medlem

De har gjort samma spel i 20 år och får inte ha mer än 3 nyheter varje gång, annars kan de inte släppa det om och om igen. Så det är så fascinerande att de kan göra spelet sämre. Man tycker ju att det borde filas på, poleras, justeras och boostas och bara bli bättre för varje år heh... Men inte EA Sports. It's not in the game.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Vad jag förstått så kan gruppen som jobbar med NHL inom EA vad man ka kalla för ett "skeleton crew".
Minsta möjliga resurs bara för att "underhålla".

Det framkom för nptt år sen också varför det inte kommer nån PC version.

Som nån sa tidigare NHL seriens skulle kunna göras till ett spel mef "live service" men jag antar att man tjänar mer med små uppdateringar och fullpris.
Har ju sett på PSN appen att man kan köpa NHL för över 1000kr 💀


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

På tal om att EA inte bryr sig om Svensk Ishockey så minns jag att Djurgården var uppskrivet som "farmarlag" till Frölunda i NHL23. Nog för att Djurgården spelar i en lägre serie, men det hånet förtjänar de inte. (Och då är jag ändå Göteborgare...)


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

På tal om att EA inte bryr sig om Svensk Ishockey så minns jag att Djurgården var uppskrivet som "farmarlag" till Frölunda i NHL23. Nog för att Djurgården spelar i en lägre serie, men det hånet förtjänar de inte. (Och då är jag ändå Göteborgare...)

Haha, t.o.m som Gnagare känner jag att det är lite väl hårt. 😄


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Jag skulle klassa mig som ganska medioker. Det gäller bara att hitta dom där speciella sätten att göra mål på, tyvärr är dom i stort sett samma i NHL 23 som i NHL 24. Jag skjuter extremt lite skott på mål men det är ju också för att jag inte skjuter om jag inte tror att jag kan göra mål. Spelar jag online så gör jag i snitt mål på kanske var tredje skott jag tar, det behöver inte betyda att jag gör hur många mål som helst utan kan betyda att jag skjutit mindre än 10 skott på mål under en hel match. Det är ju det som blir så jävla tråkigt, möter man en bra spelare så vet man att han kommer göra mål på varenda skott han skjuter om jag inte lyckas stoppa honom. Målvakten hade lika gärna kunna sitta på avbytarbänken.

Passningssystemet i NHL 23 var inte det bästa. I NHL 24 har dom lagt till ett nytt system som är sjukt effektivt. När du håller in R2 så kommer dom andra utespelarna få en symbol ovanför sig som motsvarar dom 4 knapparna på kontrollen och passet kommer då gå direkt till den spelare du väljer.

Exhaust engine passar väldigt bra för dom som är bra på att hålla i pucken och spela runt i anfallszon. När mätaren går upp på max så kommer alla försvarsspelare nästan direkt få slut på energi och målvakten får svårare att rädda.

Mål på var tredje skott, inte illa! Om man kan göra mål så ofta eller ännu oftare, då får jag verkligen ta och hårdträna! Lyckas sällan att göra mål oftare än vart 7-10:e skott ung. när jag möter datorn. Om man kan bli så bra på att utnyttja glitcharna ja då håller jag med om att det kan bli för lätt att göra mål. Tycker EA borde jobba mer på att göra så att man ska spela som riktig hockey för att göra mål. Samt att målvakternas AI lär sig av misstagen. Det hade varit grymt om något!

Låter bra att passningssystemet ska vara klart bättre i 24:an. Känns helt klart mer realistiskt att de nu har lagt in det här med Exhaust Engine, det är ju naturligt att hög press ofta ska leda till mål och vinst. I 23:an tyckte jag man kunde pressa i all evighet och ändå få vänta länge på målen, om de ens kommer.

Skrivet av tootey:

Precis - spelar man "riktig hockey" så är det svårt att göra mål. Utnyttjar man spelets brister och gör glitch-mål så kan man göra hur många som helst utan att målvakten lär sig. Har funnits flera i varenda spel som släppts, tror jag. Bästa var väl i NHL 96 (tror jag) där man kunde åka in i målvakten så pucken gled i mål, man fick målet men också en utvisning. Fantastiskt.

Ja exakt, när jag lirar vill jag det ska kännas som riktig hockey, man passar till varandra under ett powerplay, någon gör slagskott i mål från blå. T.ex. Får hoppas EA börjar prioritera NHL serien igen.

Medlem
Skrivet av waverider:

Mål på var tredje skott, inte illa!

Det sjuka är ju att det är typ dåligt i jämförelse med dom som faktiskt är riktigt bra på NHL. Jag har fått möta folk som ligger mellan 50-100% i mål procent, ja vissa gör alltså mål på varenda skott dom tar som inte blockeras av en utespelare. Jag kan fortfarande klanta mig och inte göra mål på ett friläge medans en bra spelare gör mål till 100% på frilägen.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Det sjuka är ju att det är typ dåligt i jämförelse med dom som faktiskt är riktigt bra på NHL. Jag har fått möta folk som ligger mellan 50-100% i mål procent, ja vissa gör alltså mål på varenda skott dom tar som inte blockeras av en utespelare. Jag kan fortfarande klanta mig och inte göra mål på ett friläge medans en bra spelare gör mål till 100% på frilägen.

Haha, ja då behövs de ju verkligen fixa glitcharna. Så länge får jag väl njuta av dem dock så att jag kan klå datorn - tycker NHL är sjukt svårt på högre svårighetsgrad. Har fått 24:an nu förresten - det har iaf blivit lättare att göra mål på "riktiga" sätt nu samt att passa rätt så jag är hyfsat nöjd med nya NHL. Det känns inte alls så frustrerande som 23:an kändes.

Medlem

Finns det inget läge som liknar karriärläget på FIFA? Men där man kan spela med svenskt lag och då i flera säsonger. T ex ta upp ett lag i HockeyAllsvenskan till SHL och köra på. Kanske inte funnits på NHL tidigare?

1
Skriv svar