Nintendo kommer fortsätta stötta Switch med spel ända till 2025

Robot
Nintendo kommer fortsätta stötta Switch med spel ända till 2025

Åtminstone till mars 2025.

#nintendo, #switch


Medlem

Äsh, Nintendo klarar sig väl med Switch i sex år till utan problem. Inte direkt så att Nintendo verkar bry sig om att spelen som släpps till maskinen har bra teknisk kvalitet ändå.
Det finns bra presterande spel till Switch men det finns också väldigt många spel med riktigt dålig prestanda.

Tänk vad många fler Switch Nintendo kan sälja om de bara skjuter på Switch 2 i fem eller sex år till.

EDIT: Jag är lite mer irriterad än jag borde inser jag. Hoppas på en Switch 2 nästa år.

Medlem

Fatta när SWITCH 2 utannonseras och main feature är "Vi har fixat Joy-Consen!"
...+ några nya NES-spel på online.

Medlem

Gärna twilight Princess och windwaker remaster

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Gärna twilight Princess och windwaker remaster

De har varit beryktade att släppas länge nu så det vore inte alls märkligt om de är framskjutna till NG Switch istället! Sen blir nog Metroid Prime 4 cross gen-title också!

Qus
Medlem
Skrivet av Siegfried:

Gärna twilight Princess och windwaker remaster

Och gärna Ocarina of time remake och A link to the past i ny version.

Medlem
Skrivet av Qus:

Och gärna Ocarina of time remake och A link to the past i ny version.

Skulle mer än gärna se Alttp i nyversion av samma klass som Links Awakening på Switch!

Medlem

Jag vill se ett zelda med nytt koncept.
Vi har haft två open world på raken nu.
Skulle vara kul med något nytt.

Alternativt att man fyller världen med mer traditionella dungeons om man ska fortsätta med open world.
Ser inte problemet med ruskigt bra dungeons med pussel och open world.

Medlem

Gissar att Switch 2 får bakåtkompatibilitet som sedan skrotas när en uppdaterad version kommer av konsolen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Äsh, Nintendo klarar sig väl med Switch i sex år till utan problem. Inte direkt så att Nintendo verkar bry sig om att spelen som släpps till maskinen har bra teknisk kvalitet ändå.
Det finns bra presterande spel till Switch men det finns också väldigt många spel med riktigt dålig prestanda.

Tänk vad många fler Switch Nintendo kan sälja om de bara skjuter på Switch 2 i fem eller sex år till.

EDIT: Jag är lite mer irriterad än jag borde inser jag. Hoppas på en Switch 2 nästa år.

Finns så många av Nintendos spelserier som körs fint som snus med en låg teknisk ambition, t.ex. Mario Party. Iom. Switch kommer vara typ den mest framgångsrika konsolen någonsin när uppföljaren lanseras nån gång nästa år, är det nog smart att fortsätta släppa spel till den, i alla fall de tekniskt simplare spelserierna. Blir priset på Switch 2 signifikant högre tror jag den nuvarande modellen kan fortsätta leva sida-vid-sida ett bra tag till alla som bara vill ha en billig instegsmodell till spelkonsol, typ som det var med PS2.

Skrivet av Siegfried:

Gärna twilight Princess och windwaker remaster

Usch, så trött på höra om de där två gamla skit-Zeld:orna

Medlem

Det var väl ingen jätteskräll direkt? Mars 2025 är ju bara drygt ett år bort. Vore väl snarare märkligt om de skulle sluta med Switchtitlar innan dess.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Det var väl ingen jätteskräll direkt? Mars 2025 är ju bara drygt ett år bort. Vore väl snarare märkligt om de skulle sluta med Switchtitlar innan dess.

med tanke på tiden det tar att utveckla spel så är det inte lång tid.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Usch, så trött på höra om de där två gamla skit-Zeld:orna

Wind Waker är mitt top 2 Zelda genom tiderna. 😊 Har dock inte kört de senaste till Switchen ännu.

Medlem
Skrivet av lonian:

Gissar att Switch 2 får bakåtkompatibilitet som sedan skrotas när en uppdaterad version kommer av konsolen.

De gjorde ju visserligen så på Wii med GC-skivorna, men det var för att få ned kostnaderna och kunna ta bort chippet som gjorde det möjligt, men då NG Switch lär kunna köra de äldre spelen native så vet jag inte om en sådan revision blir nödvändig? Kanske om de skulle ta bort kassettluckan (som lär kunna ta båda generationens kassetter) men då blir den ju rätt värdelös om den plötsligt inte kan ta någon generations kassett. Är väl om de gör en Sony och släpper två där ena är "all digital" iofs. Då kan vi ju bara hoppas den kan köra gamla spel digitalt i alla fall. Nåväl, bara spekulationer men hoppas de gör NG konsolen öppen för OG-spel rakt igenom.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

men då NG Switch lär kunna köra de äldre spelen native

Det vet vi inte.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

(Zelda Twilight Princess och Wind Waker)

Skrivet av Majoren:

Usch, så trött på höra om de där två gamla skit-Zeld:orna

Bästa vore ju då om Nintendo fick tummen ur och portade Wii U-versionerna till Switch
Jag tycker de skötte Wii-porten Skyward Sword rätt bra, bättre grafik i mer fps men ändå samma spel.

Ocarina of Time vettetusan hur de ska göra med dock. De har väl slängt in den i online-paketet, men OoT kan ju spelas bättre på äldre konsoller eller emulatorer (såklart) med uppdaterade textures, widescreenpatchar, etc. Det skulle behövas en varsam uppgraderingav OoT till 60fps, etc. Eller så anser/inser Nintendo att OoT har en så legendarisk status att det inte går att uppdatera den utan att folk skulle börja klaga. Därför släpps Gamecube-versionen i ny förpackning gång på gång istället.

Medlem
Skrivet av PoiRan:

(Zelda Twilight Princess och Wind Waker)
Bästa vore ju då om Nintendo fick tummen ur och portade Wii U-versionerna till Switch
Jag tycker de skötte Wii-porten Skyward Sword rätt bra, bättre grafik i mer fps men ändå samma spel.

Ocarina of Time vettetusan hur de ska göra med dock. De har väl slängt in den i online-paketet, men OoT kan ju spelas bättre på äldre konsoller eller emulatorer (såklart) med uppdaterade textures, widescreenpatchar, etc. Det skulle behövas en varsam uppgraderingav OoT till 60fps, etc. Eller så anser/inser Nintendo att OoT har en så legendarisk status att det inte går att uppdatera den utan att folk skulle börja klaga. Därför släpps Gamecube-versionen i ny förpackning gång på gång istället.

Dom har släppt dom där spelen så många gånger nu, det räcker. OoT har det redan gjorts en remake på. Men en del är väl inte nöjda ens om Nintendo gör nya remakes på det där förbaskade grön-bruna N64-spelet varje ny konsolgeneration.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det vet vi inte.

Nej, det är bara spekulation från min sida och därför jag skrev "lär" Men då det verkar som NG Switch körs på liknande ARM-arkitektur är det högst troligt!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nej, det är bara spekulation från min sida och därför jag skrev "lär" Men då det verkar som NG Switch körs på liknande ARM-arkitektur är det högst troligt!

Jag kom på att jag kan prata med Chat GPT om dessa rykten och ställde lite frågor baserat på den här hemsidan om specs.

https://www.tomshardware.com/news/nintendo-switch-2-rumored-to-leverage-nvidia-ampere-gpu-and-dlss

"Det går rykten om att Nintendo switch 2 kommer använda Orin SoC med 12 x Cortex A78 kärnor och ha ett minne på LPDDR5, 2048 CUDA kärnor. Skulle man kunna spela Nintendo Switch 1 spel på en sådan konsol? Eller måste de emuleras?
ChatGPT

Orin SoC: Orin är en Nvidia Tegra SoC som har använts i bilar och andra inbyggda system. Om den skulle användas i en Nintendo Switch 2 skulle den erbjuda betydligt högre prestanda än Tegra X1 i den ursprungliga Switch.

12 Cortex-A78 kärnor: Cortex-A78 är en av ARMs kraftfulla CPU-kärnor, och 12 sådana kärnor skulle ge betydande processorkraft och prestanda.

LPDDR5-minne: LPDDR5 är en snabbare och energieffektivare typ av RAM jämfört med LPDDR4 som användes i den ursprungliga Switch. Det skulle bidra till en förbättrad prestanda och snabbare datatillgång.

2048 CUDA-kärnor: Om det är korrekt att det finns 2048 CUDA-kärnor, skulle detta tyda på att enheten har en kraftfull Nvidia GPU, vilket skulle vara mycket användbart för grafikintensiva spel och andra applikationer.

Om Nintendo Switch 2 verkligen skulle använda en helt ny och annorlunda SoC (System-on-Chip) baserad på Orin-arkitekturen med 12 Cortex-A78 kärnor, LPDDR5-minne och 2048 CUDA-kärnor, skulle det troligen kräva en viss form av emulering eller kompatibilitetslager för att köra äldre Nintendo Switch 1-spel.

Orin-arkitekturen och Cortex-A78-kärnorna är betydligt annorlunda från den tidigare använda Tegra X1-arkitekturen med Cortex-A57-kärnor i Nintendo Switch 1. Dessutom kan ändringar i minnesarkitekturen och GPU-arkitekturen också påverka kompatibiliteten med äldre spel. För att göra äldre spel kompatibla med den nya hårdvaran skulle Nintendo behöva implementera en form av emulation eller virtuell maskin som kan köra spel som är avsedda för den äldre arkitekturen på den nya.

Om ryktena om en Nintendo Switch 2 med en Orin SoC, 12 Cortex-A78 kärnor, LPDDR5-minne och 2048 CUDA-kärnor är korrekta, skulle det vara en mycket kraftfullare enhet än den ursprungliga Nintendo Switch. Den skulle ha prestanda som är jämförbar med eller till och med överträffar PlayStation 4, men den skulle troligen inte nå upp till samma nivå av prestanda som PlayStation 5."


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Orin-arkitekturen och Cortex-A78-kärnorna är betydligt annorlunda från den tidigare använda Tegra X1-arkitekturen med Cortex-A57-kärnor i Nintendo Switch 1. Dessutom kan ändringar i minnesarkitekturen och GPU-arkitekturen också påverka kompatibiliteten med äldre spel. För att göra äldre spel kompatibla med den nya hårdvaran skulle Nintendo behöva implementera en form av emulation eller virtuell maskin som kan köra spel som är avsedda för den äldre arkitekturen på den nya.

Om ryktena om en Nintendo Switch 2 med en Orin SoC, 12 Cortex-A78 kärnor, LPDDR5-minne och 2048 CUDA-kärnor är korrekta, skulle det vara en mycket kraftfullare enhet än den ursprungliga Nintendo Switch. Den skulle ha prestanda som är jämförbar med eller till och med överträffar PlayStation 4, men den skulle troligen inte nå upp till samma nivå av prestanda som PlayStation 5."
[/b]

Jaha, jag trodde T239 och nuvarande Switchen var betydligt lika varandra men då kanske de är tillräckligt olika för att komplikationer ska uppstå i emuleringen. Då blir det kanske som du säger, att de till en början har chip för att spela Switch-spel och sen släpper nyare utgåva utan för att spara in. I alla fall om de gör som med Wii och Gamecube-spelen. Tråkigt i sådana fall! Då blir det att hålla hårt i originalet för min del. Smart tänkt att fråga ChatGPT otroligt vad en kan få ut från den haha!

1
Skriv svar